نویسنده: میثم سبحانی
// سه شنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۲

برخی از کارمندان یوبیسافت بیش از یک میلیون دلار جریمه شدند

بعضی از کارکنان کمپانی یوبی‌سافت  به اتهام انجام معاملات غیرقانونی مجموعاً بیش از یک میلیون دلار جریمه شدند.

در پی اخباری که چند ماه پیش درباره چند تن از کارمندان کمپانی یوبی‌سافت و دستگیری آن‌ها به اتهام انجام معاملات غیرقانونی منتشر شد، دیروز اعلام شد که میزان جریمه این افراد به آن‌ها ابلاغ شده است.آن‌ها با رد اتهامات و احکام صادر شده، خواستار برگزاری دادگاه تجدید نظر برای بررسی دوباره این موضوع شدند.

جرم آن‌ها انجام معاملات خودی اعلام شده است. به خرید و فروش سهام شرکت‌های سهامی عام، دارایی‌های آن‌ها و یا اوراق قرضه و اوراق بهادارشان، در بازار خرید و فروش سهام یا همان بورس، توسط اشخاص خودی که دارای اطلاعاتی محرمانه و خصوصی از وضعیت کنونی شرکت و میزان ارزش واقعی سهام آن هستند، معاملات خودی گفته می‌شود. انجام معاملات خودی به دلیل ایجاد شرایط غیرمنصفانه در معاملات به نفع افرادی که دارای رانت اطلاعاتی هستند، در بسیاری از کشورها ممنوع و غیرقانونی است)

تصمیم کمیته جرایم AMF کشور فرانسه دیروز اعلام شد و در مجموع بیش از ۱.۲ میلیون دلار جریمه علیه پنج نفر از کارکنان این کمپانی وضع شد. که علاوه بر فرانسه شامل کارکنان شعبه کانادا این شرکت نیز می‌شود. گفته می‌شود که این افراد در سال ۲۰۱۳، با اطلاع از تاخیر قریب‌الوقوع بازی‌های موردانتظار یوبی‌سافت، توسط منابع داخلی خود، اقدام به فروش سهام خود در این شرکت کردند. در آن سال پس از اینکه اعلام شد، بازی‌های The Crew و Watch Dogs با تاخیر منتشر خواهند شد، سهام شرکت یوبی‌سافت سقوط قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد.

یوبی‌سافت با انتشار بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن را در اختیار وب‌سایت گیم‌اسپات قرار داده است، به این تصمیم کمیته جرایم AMF کشور فرانسه واکنش نشان داد. این ناشر مطرح بازی‌های ویدیویی که خودش نقشی در این ماجراها نداشته است، اصرار دارد که هیچ تخلفی از سوی کارکنان آن انجام نگرفته است. یوبی‌سافت می‌گوید:

یوبی‌سافت از تصمیم کمیته جرایم AMF اطلاع یافته است اما همچنان مدعی است که افراد دخیل در این ماجرا، به درستی و کاملا قانونی عمل کرده‌اند. ما معتقدیم که اعضای این تیم‌ها به هیچ وجه عملی را از روی عمد و برخلاف مقررات بازار انجام نداده‌اند. مقصود ما این است که با توجه به فرآیندها و جدول زمانی برنامه‌ریزی شده در تولید بازی‌های بزرگ در شرکت ما و به طور کلی در صنعت بازی‌سازی، امکان انجام چنین اعمالی با قصد قبلی وجود ندارد. ما معتقدیم در آن زمان که این کارکنان، معاملات خود را انجام داده‌اند، به هیچ وجه نمی‌توانستند از تصمیم آینده شرکت مبنی بر لغو آن بازی‌ها، که توسط ایو گیلمات در ۱۹  مهر ماه ۱۳۹۲ اخذ شد، مطلع شده باشند و یا حتی آن را پیش‌بینی کرده باشند.

یوبی‌سافت در ادامه این بیانیه می‌افزاید:

متاسفانه تصمیم کمیته جرایم AMF نشان‌دهنده سوءتفاهم جدی آن‌ها از نحوه توسعه یک بازی در شرکت ما با فرآیند تولید یک محصول است که اینگونه سوءتعبیرها در صنعت بازی‌سازی معمول است. ساخت هر بازی بزرگی نیازمند حضور تیم‌های مختلفی با مهارت‌های متفاوت است که در شعبه‌های گوناگون شرکت مشغول به فعالیت هستند. اما نهایتا، تنها این مدیرعامل شرکت است که می‌تواند در لحظات حساس، برای عبور از بحران ایجاد شده، تصمیمات غیرمعمولی همچون تغییر زمان عرضه یک بازی را بگیرد.

البته این موضوع هنوز به طور کامل حل و فصل نشده است، چرا که چهار نفر از پنج نفری که برای آن‌ها حکم صادر شده، (یعنی کریستین برگس، یانیس مالت، اولیویر پاریس و فرانسیس بیلی) اعلام کرده‌اند که به حکم صادر شده اعتراض خواهند کرد.

در این رابطه یانیس مالت عنوان کرد:

ما همچنان معتقدیم که کل این فرایند تصمیم‌گیری غیرقابل توجیه، بی‌اساس، و غیرقانونی است. علاوه بر این، کمیسیون رسیدگی به این موضوع اشاره می‌کند که جلسات دادرسی انجام‌شده در کبک (کانادا) از درجه اعتبار ساقط و فاقد ارزش حقوقی است. بنابراین ما همچنان برای دفاع از رفتار درست و قانونی خود و همچنین حفظ حقوق‌مان، قبل از دادگاه تجدید نظر در فرانسه، به پیگیری این موضوع ادامه خواهیم داد. ما همچنین از طریق طرح دعوی در دادگاهی در شهر کبک نیز علیه کمیته‌های AMF فرانسه و AMF کانادا پیگیر این موضوع هستیم.

دیمین موره، تنها شخص از این پنج نفر است که ظاهرا به حکم صادر شده اعتراض نخواهد کرد، میزان جریمه او با اختلاف بسیار، کمترین مقدار جریمه در میان این پنج نفر و تنها پانزده هزار یورو (تقریبا ۱۵۸۰۰ دلار)  است.

هیچ جدول زمانی برای درخواست تجدیدنظر، اعلام نشده، اما ما در زومجی، به محض کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این موضوع، شما را نیز در جریان خواهیم گذاشت. شما می‌توانید لیست کامل احکام صادر برای این اشخاص را در ادامه مشاهده کنید. همچنین می‌توانید از این لینک، متن کامل رای صادر شده توسط کمیته جرایم AMF فرانسه را برای این اشخاص را مطالعه کنید. البته متاسفانه این متن، فعلا فقط به زبان فرانسه در دسترس است.

کریستین برگس - ۲۰۰ هزار یورو - تقریبا ۲۱۱ هزار دلار

یانیس مالت - ۷۰۰ هزار یورو - تقریبا ۷۳۷ هزار دلار

اولیویر پاریس - ۱۰۰ هزار یورو - تقریبا ۱۰۵ هزار دلار

فرانسیس بیلی - ۲۰۰ هزار یورو - تقریبا ۲۱۱ هزار دلار

دیمین موره - ۱۵ هزار یورو - تقریبا ۱۵۸۰۰ دلار

یوبی‌سافت همچنین در حال حاضر به شدت در حال مقاومت در برابر پیشنهاد جدی و بالقوه کمپانی ویویندی، مبنی بر تصاحب کامل این شرکت است.

نظر شما درباره احکام صادر شده توسط کمیته جرایم AMF فرانسه چیست؟ آیا کارکنان شرکت یوبی‌سافت از موقعیت خود سواستفاده کرده‌اند؟ شما می‌توانید نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده