نویسنده: محمد شیرزاده
// سه شنبه, ۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۲

۱۰ فیلم پرهزینه تاریخ سینما

در این مطلب قصد داریم پرهزینه‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما را با احتساب نرخ تورم لیست کنیم و توضیحاتی را درباره آن‌ها ارائه دهیم.

طی دو دهه اخیر، فیلم‌های پرهزینه توانسته‌اند خود را در دل تماشاگران جا کرده‌اند و سالانه ده‌ها فیلم پرهزینه در دوره‌های مختلف عرضه می‌شوند. فیلم‌های پرهزینه یا به اصطلاح بلاک باستر معمولا در تابستان و بعضا حوالی کریسمس اکران می‌شوند. شما می‌توانید لیست پرهزینه‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما را در ادامه مشاهده کنید. فیلم‌های این لیست همگی با احتساب نرخ تورم هستند.

pirates of the caribbean

۱۰ – دزدان دریایی: صندوقچه مرد مرده (Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest

میزان هزینه: ۲۶۵ میلیون دلار 

فیلم سینمایی «دزدان دریایی کارائیب: صندوقچه مرد مرده» دومین فیلم از مجموعه «دزدان دریایی کارائیب» است که در سال ۲۰۰۶ اکران شده است. گور وربینسکی کارگردانی و تد الیوت و تری روسیو نیز وظیفه نگارش داستان این فیلم را به عهده داشتند. داستان این فیلم از آن‌جایی آغاز می‌شود که مراسم ازدواج «ویل ترنر» (با بازی اورلاندو بلوم) و «الیزابت سوان» (با بازی کیرا نایتلی) توسط «لرد کاتلر بکت» (با بازی تام هالندر) که به دنبال قطب نمای «کاپیتان جک اسپارو» (با بازی جانی دپ) می‌گردد، به هم می‌خورد. این قطب نما به وی کمک می‌کند تا صندوقچه مرد مرده را پیدا کند. در همین حال، «جک اسپارو» متوجه می‌شود که باید دینش به «دیوی جونز» (با بازی بیل نایی) را ادا کند. این فیلم مبلغ ۲۲۵ میلیون دلار هزینه داشته که این مبلغ با احتساب میزان تورم به ۲۶۵ میلیون دلار می‌رسد. «دزدان دریایی کارائیب: صندوقچه مرد مرده» با مقدار فروش ۱.۰۶۶ میلیارد دلار پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۰۶ و نوزدهمین فیلم پرفروش تاریخ سینما است. «دزدان دریایی کارائیب: صندوقچه مرد مرده» در آمریکای شمالی مبلغ ۴۲۳.۳۱۵.۸۱۲ میلیون دلار فروش و مبلغ ۶۴۲.۸۶۳.۹۱۲ را نیز در دیگر مناطق فروش داشته است تا فروش کلی خود را به ۱.۰۶۶.۱۷۹.۷۲۵ میلیارد دلار برساند.

kevin costner

۹ – دنیای آب (Waterworld)

میزان هزینه: ۲۶۸ میلیون دلار

«دنیای آب» یک فیلم علمی تخیلی پسا آخرالزمانی محصول سال ۱۹۹۵ است که توسط کوین رینولدز کارگردانی شده است و داستان آن را نیز پیتر ریدر و دیوید تویی به نگارش در آورده‌اند. فیلمنامه این فیلم را در ابتدا پیتر ریدر در سال ۱۹۸۶ نوشت. از بازیگران این فیلم نیز می‌توان به کوین کاستنر،دنیس هاپر و جین تریپل‌هورن اشاره کرد. داستان این فیلم در آینده‌ای دور اتفاق می‌افتد. با وجود اینکه تاریخ دقیقی اعلام نمی‌شود، گفته می‌شود که داستان فیلم در صده‌ی ۲۵۰۰ میلادی رخ می‌دهد. داستان فیلم از این قرار است که یخ‌های قطبی کاملا آب می‌شوند و سطح آب دریا از ۷۶۰۰ متر عبور می‌کند و تقریبا تمام سطح زمین را تصاحب می‌کند. شخصیت اصلی فیلم که کوین کاستنر نقش آن را بازی می‌کند بدون نام است و کارش گشت و گذار در سطح آب با قایقش است. هزینه ساخت این فیلم در زمان تولیدش ۱۷۲ میلیون دلار بوده که با احتساب نرخ تورم به مبلغ ۲۶۸ میلیون دلار می‌رسد. «دنیای آب» فروش امیدوار کننده‌ای نداشت. این فیلم مبلغ ۸۸ میلیون دلار در باکس آفیس آمریکای شمالی فروش داشته است. با این حال، فروش فیلم در کشورهای دیگر بهتر بوده و توانسته مبلغ ۱۷۶ میلیون دلار فروش کند تا مجموع فروش کلی فیلم را به ۲۶۴ میلیون دلار برساند. با وجود اینکه فروش فیلم از میزانش هزینه‌اش بیشتر شده، مقدار فروشش در باکس آفیس آمریکا نصف حد انتظار بوده است. با این حال، با پخش فیلم در تلویزیون و دیگر شبکه‌های نمایش خانگی، «دنیای آب» بالاخره به سوددهی رسید.

john carter

۸ - جان کارتر (John Carter)

میزان هزینه: ۲۷۲ میلیون دلار 

«جان کارتر» یک فیلم علمی تخیلی محصول سال ۲۰۱۲ است که کارگردانی آن را اندرو استنتون به عهده داشته است. استنتون همچنین به کمک مارک اندروز و مایکل شیبن داستان فیلم را نوشته است. این فیلم براساس کتابی با نام «شاهزاده مریخ» (A Princess of Mars) ساخته شده است. از بازیگران «جان کارتر» می‌توان به تیلور کیچ، لین کولینز، مارک استرانگ، ویلم دفو و دومینیک وست اشاره کرد. داستان فیلم درباره سفرهای بین سیاره‌ای «جان کارتر» و ماجراجویی‌های وی است. هزینه ساخت «جان کارتر» ۲۶۳ میلیون دلار است که این مبلغ با احتساب تورم به ۲۷۲ میلیون دلار می‌رسد. «جان کارتر» فروش ناامید کننده‌ای داشته و به سختی توانست از پس هزینه‌ی ساخت خود برآید. این فیلم مبلغ ۷۳.۰۷۸.۱۰۰ میلیون دلار را در آمریکای شمالی بدست آورده و در کشورهای دیگر نیز میزان ۲۱۱.۰۶۱.۰۰۰ میلیون دلار فروش کرد تا میزان فروش کلی خود را به مبلغ ۲۸۴.۱۳۹.۱۰۰ میلیون دلار برساند. در هنگام عرضه‌ی فیلم، سازندگان گفتند که قرار بود «جان کارتر» یک سه گانه باشد و تهیه کنندگان شروع به کار بر روی فیلم بعدی مجموعه براساس رمان دوم با نام «خدایان مریخ» (The Gods of Mars) کردند. با این حال، عملکرد ضعیف فیلم در باکس آفیس باعث شد تا ساخت دنباله «جان کارتر» لغو شود.

harry potter and the half-blood prince

۷ - هری پاتر و شاهزاده دو رگه (Harry Potter and the Half-Blood Prince)

میزان هزینه: ۲۷۶ میلیون دلار

«هری پاتر و شاهزاده دو رگه» ششمین فیلم از مجموعه فانتزی «هری پاتر» است که براساس رمانی با همین نام و نوشته‌ی جی کی رولینگ ساخته شده است. این فیلم در سال ۲۰۰۹ به کارگردانی دیوید ییتس اکران شده است. در این فیلم شاهد ششمین سال «هری پاتر» (با بازی دنیل ردکلیف)  در مدرسه «هاگوارتز» خواهیم بود. «هری» در این قسمت یک کتاب رازآلود پیدا می‌کند و غرق در آن می‌شود، عاشق می‌‌شود و به سراغ بدست آوردن یک حافظه می‌رود که کلید شکست دادن «لرد ولدمورت» (با بازی رالف فینس) است.  از دیگر بازیگران این شماره می‌توان به روپرت گرینت، اما واتسون، مایکل گمبون، آلن ریکمن و هلنا بونهام کارتر اشاره کرد. هزینه ساخت «هری پاتر و شاهزاده دو رگه»  ۲۵۰ میلیون دلار است که این مبلغ با احتساب نرخ تورم به میزان ۲۷۶ میلیون دلار می‌رسد. این فیلم در زمان خود با رکورد بیشترین فروش آخر شب را با مبلغ ۲۲.۸ میلیون دلار در ۳۰۰۰ سینما شکست. فروش «هری پاتر و شاهزاده دو رگه» در مجموع  به ۹۳۴.۴ میلیون دلار رسید. این فیلم در لیست پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما در رده ۳۸ام قرار دارد.

avengers age of ultron

۶ - انتقام جویان: عصر التران (Avengers: Age of Ultron)

میزان هزینه: ۲۸۰ میلیون دلار

«انتقام جویان: عصر التران» یکی از آخرین فیلم‌های فاز دوم دنیای سینمایی مارول است. این فیلم همچنین آخرین حضور جاس ویدون در جایگاه کارگردانی در دنیای سینمایی مارول است. جاس ویدون همچنین فیلمنامه این فیلم را نوشته است و از بازیگران این فیلم نیز می‌توان به رابرت داونی جونیور، کریس همسورث، مارک روفالو، کریس ایوانز و اسکارلت جوهانسون اشاره کرد. داستان فیلم از این قرار است که یک هوش مصنوعی به نام «التران» (با بازی جیمز اسپیدر) کنترل خود را به دست می‌گیرد و به سراغ نابودی بشریت می‌رود. «انتقام جویان: عصر التران» همچنین اولین حضور شخصیت‌های کمیک بوکی «کوئیک سیلور» (با بازی آرون تایلر-جانسون) و «اسکارلت ویچ» (با بازی الیزابت اولسن) است. پل بتانی که تا کنون نقش «جارویس»، ربات دستیار «تونی استارک»، را داشته است نیز نقشش از این به بعد در دنیای سینمایی مارول عوض می‌شود و در نقش «ویژن» ظاهر می‌شود. هزینه ساخت «انتقام جویان: عصر التران» ۲۷۹.۹  میلیون دلار است و از آن‌جایی که فقط یک سال از ساختش می‌گذرد، مقدار تورم زیاد نیست و این مبلغ با احتساب تورم به ۲۸۰ میلیون دلار می‌رسد. «انتقام جویان: عصر التران» مبلغ ۴۵۹ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۹۴۶ میلیون دلار نیز در سطح جهان فروش داشته است تا مبلغ فروش کلی‌اش به ۱.۴۰۵ میلیارد دلار برسد. این فیلم هفتمین فیلم پرفروش تاریخ سینما است و در میان فیلم‌های سال ۲۰۱۵ نیز رتبه چهارم را دارد. «انتقام جویان: عصر التران»  بیست و یکمین فیلم تاریخ سینما، سومین فیلم مارول و هشتمین فیلم دیزنی است که فروشش به بیشتر از یک میلیارد دلار رسیده است.

tangled

۵ - گیسوکمند (Tangled)

میزان هزینه: ۲۸۳ میلیون دلار

«گیسوکمند» داستان «راپانزل» را روایت می‌کند که یک شاهزاده‌ی جوان و گم شده است که موهای بلند و جادویی دارد و در یک برج مخفی زندانی شده و دوست دارد از آن خارج شود. «راپانزل» بر خلاف خواسته‌ی مادرش، به پیشنهاد یک مرد جوان برای نشان دادن دنیای بیرون جواب مثبت می‌دهد و ماجراهای مختلف برایش پیش می‌آید. «گیسوکمند» را ناتان گرنو و بایرون هاوارد کارگردانی کرده‌اند و از صداپیشگان این انیمیشن می‌توان به زکری لوی و مندی مور اشاره کرد. هزینه ساخت «گیسوکمند» بدون احتساب نرخ تورم ۲۶۰ میلیون دلار و با احتساب نرخ تورم ۲۸۳ میلیون دلار است. «گیسوکمند» با استقبال مخاطبین و منتقدین مواجه شد. این انیمیشن توانست در مجموع ۵۹۱.۸ میلیون دلار فروش کند. در دسامبر ۲۰۱۴، تهیه کننده «گیسوکمند» اعلام کرد که از تیم سازنده خواسته تا دنباله‌ای بر این انیمیشن بسازند اما وقتی کارگردانان و نویسندگان برای نوشتن فیلمنامه دور هم جمع شدند به این نتیجه رسیدند که «راپانزل» موهای خودش را کوتاه کرده و دیگر راهی برای ادامه مجموعه وجود ندارد. با این حال قرار است در سال ۲۰۱۷ مجموعه انیمیشنی براساس این انیمیشن از شبکه دیزنی پخش شود.

spider-man 3

۴ - مرد عنکبوتی ۳  (Spider-Man  3)

میزان هزینه: ۲۹۵ میلیون دلار

«مرد عنکبوتی ۳» سومین و آخرین فیلم از اولین مجموعه سینمایی براساس «مرد عنکبوتی» است. این فیلم مانند دو فیلم دیگر مجموعه توسط سم ریمی کارگردانی شده است و باز هم توبی مگوایر در نقش «پیتر پارکر/ مرد عنکبوتی»، کرستن دانست در نقش «مری جین واتسون» و جیمز فرانکو در نقش «هری آزبورن» به ایفای نقش پرداختند. نویسندگان این فیلم نیز سم ریمی به همراه ایوان ریمی، برادرش، هستند. اتفاقات این فیلم یک سال بعد از «مرد عنکبوتی ۲» (Spider-Man 2) رخ می‌دهند و «پیتر پارکر» توانسته «مرد عنکبوتی» را به یک نماد فرهنگی تبدیل کند و «مری جین» نیز به فعالیت خود در تئاتر ادامه می‌دهد. «هری آزبورن» هم هنوز به دنبال گرفتن انتقام پدرش است و «فلینت مارکو» که از زندان فرار کرده است وارد یک افزایش دهنده سرعت ذرات می‌شود و به «مرد شنی» تبدیل می‌شود. همچنین یک سیمبیوت فضایی وارد کره زمین می‌شود و با چسبیدن به «پیتر پارکر» بر روی زندگی و رفتار وی تاثیر منفی می‌گذارد. «مرد عنکبوتی ۳» در سال ۲۰۰۷ اکران شده است و بودجه‌اش ۲۵۸ میلیون دلار است که این مبلغ با احتساب میزان تورم به ۲۹۵ میلیون دلار می‌رسد. این فیلم توانست در آمریکای شمالی مبلغ ۳۳۶.۵۳۰.۳۰۳ میلیون دلار و مقدار ۵۵۴.۳۴۱.۳۲۳ میلیون دلار نیز در کشورهای دیگر دنیا فروش داشته است تا مقدار فروش کلی خود در سطح جهانی را به مبلغ ۸۹۰.۸۷۱.۶۲۶ میلیون دلار برساند. در سال ۲۰۰۷ ساخت «مرد عنکبوتی ۴» شروع شد و قرار بر این شد تا ریمی به جایگاه کارگردانی بازگردد و مگوایر و دانست نیز در نقش‌های قبلی خود بازگردند. در ابتدا ساخت قسمت چهارم و پنجم «مرد عنکبوتی» در برنامه سونی قرار داشت و سازندگان حتی در این فکر بودند که نسخه چهارم و پنجم را پشت سر هم فیلمبرداری کنند. با این حال، سم ریمی در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که فقط در حال ساخت نسخه چهارم است و اگر قرار باشد نسخه پنجم و ششم ساخته شوند، قطعا آن دو را پشت سر یکدیگر خواهد ساخت. ریمی در ۲۰۰۷ اعلام کرد که قصد دارد تبدیل شدن «دکتر کرت کانرز» به «مارمولک» را در این فیلم به نمایش بگذارد و در دسامبر ۲۰۰۹ نیز صحبت‌ها درباره حضور جان مالکوویچ در نقش «کرکس» و ان هتوی در نقش «فلیشیا هاردی/ گربه سیاه» قوت گرفتند. همچنین گفته شد که قرار بود «کرکس» در نسخه چهارم «دیلی بیوگل» را خریداری کند و در پایان «مرد عنکبوتی» را وادار به کشتن وی کند. با این حال سونی در ژانویه ۲۰۱۰ اعلام کرد که به دلیل کناره گیری ریمی از پروژه، ساخت «مرد عنکبوتی ۴»  لغو شده است. ریمی نیز اعلام کرد که نمی‌توانست تا زمان اعلام شده برای اکران فیلم آن را آماده کند. 

titanic

۳ - تایتانیک (Titanic)

میزان هزینه: ۲۹۵ میلیون دلار 

«تایتانیک» یک فیلم عاشقانه‌ی حماسی به کارگردانی جیمز کامرون است که تا زمان اکران فیلم «آواتار» (Avatar)  پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما شناخته می‌شد. این فیلم که کیت وینسلت و لئوناردو دی‌کاپریو در آن ایفای نقش می‌کنند داستان یک زوج عاشق را در کنار داستان حقیقی غرق شدن کشتی تایتانیک در سال ۱۹۱۲ روایت می‌کند. ساخت «تایتانیک» با فیلمبرداری کامرون از لاشه‌ی کشتی تایتانیک شروع شد. جالب است بدانید که برای صحنه‌های مربوط به غرق شدن کشتی تایتانیک از یک مخزن ۱۹ میلیون لیتری آب استفاده شده است. همچنین برخلاف فیلم‌های ساخته شده قبلی از تایتانیک، در این فیلم، کشتی قبل از غرق شدن زیر آب به دو تکه تبدیل شد. «تایتانیک» توانست مقدار ۶۵۸.۶۷۲.۳۰۲ میلیون دلار در آمریکای شمالی و مبلغ ۱.۵۲۶.۷۰۰.۰۰۰ میلیارد دلار در دیگر کشورهای دنیا فروش کند تا فروش کلی خود را به مبلغ ۲.۱۸۵.۳۷۲.۳۰۲ میلیارد دلار برساند. «تایتانیک» در حال حاضر دومین فیلم پرفروش تاریخ سینما است.

pirates of the caribbean

۲ – دزدان دریایی کارائیب: پایان جهان (Pirates of the Caribbean: At World's End)

میزان هزینه: ۳۴۳ میلیون دلار 

«دزدان دریایی کارائیب: پایان جهان» سومین فیلم از مجموعه «دزدان دریایی کارائیب» است که در سال ۲۰۰۷ اکران شده است. فیلمبرداری این فیلم و «دزدان دریایی کارائیب: صندوقچه مرد مرده» بصورت دنباله دار انجام شده است. این فیلم داستان «ویل ترنر» (با بازی اورلاندو بلوم)، «الیزابت سوان» (با بازی کیرا نایتلی)، «هکتور بارباروزا» (با بازی جفری راش) و نجات پیدا کردن «کاپیتان جک اسپارو» (با بازی جانی دپ) توسط خدمه کشتی «مروارید سیاه» را روایت می‌کند. همچنین «کاتلر بکت» (با بازی تام هالندر) قصد دارد به کمک «دیوی جونز» (با بازی بیل نایی) دزدی دریایی را ریشه کن کند. «دزدان دریایی کارائیب: پایان جهان» آخرین فیلم از این مجموعه است که توسط گور وربینسکی کارگردانی می‌شود. این فیلم توانست به مدت چهار سال رکورد خود به عنوان پرهزینه‌ترین فیلم جهان را در دست داشته باشد. «دزدان دریایی کارائیب: پایان جهان» با بودجه ۳۰۰ میلیون دلاری ساخته شد که این مبلغ با احتساب نرخ تورم به میزان ۳۴۳ میلیون دلار می‌رسد. این فیلم با نمرات متوسط منتقدین مواجه شد. جیمز براردینلی که یکی از منتقدین مطرح آمریکا است در رابطه با این فیلم گفته که «دزدان دریایی کارائیب: پایان جهان» ضعیف‌ترین نسخه از سه گانه است. «دزدان دریایی کارائیب: پایان جهان» توانست مبلغ ۳۰۹.۴۲۰.۴۲۵ میلیون دلار در آمریکای شمالی و مبلغ ۶۵۴.۰۰۰.۰۰۰ میلیون دلار نیز در کشورهای دیگر فروش کند تا مبلغ فروش کلی خود را به میزان ۹۶۳.۴۲۰.۴۲۵ میلیون دلار برساند. این فیلم در حال حاضر رده ۳۲ام فیلم‌های پرفروش تاریخ سینما را دارد.

pirates of the caribbean

۱ – دزدان دریایی کارائیب: سوار بر امواج ناشناخته (Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides)

میزان هزینه: ۳۹۹ میلیون دلار 

«دزدان دریایی کارائیب: سوار بر امواج ناشناخته» چهارمین فیلم از مجموعه «دزدان دریایی کارائیب» است و در سال ۲۰۱۱ اکران شده است. این فیلم، اولین فیلم از مجموعه است که توسط گور وربینسکی کارگردانی نمی‌شود و کارگردانی آن را راب مارشال به عهده گرفته است. «دزدان دریایی کارائیب: سوار بر امواج خروشان» را می‌توان به عنوان یک دنباله جدا از سری قبل شناخت. از بازیگران اصلی فیلم‌های قبلی، جانی دپ مجددا در هیبت «کاپیتان جک اسپارو» بازمی‌گردد و پنه‌لوپه کروز در نقش «آنجلیکا» و ایان مک‌شین در نقش «ریش سیاه»، دزد دریایی معروف، به این قسمت اضافه می‌شوند. «آنجلیکا» در این فیلم به دنبال پیدا کردن «چشمه جوانی» است. داستان این فیلم را نیز مانند شماره‌های قبلی، تد الیوت و تری روزیو به نگارش در آورده‌اند. بودجه ساخت «دزدان دریایی کارائیب: سوار بر امواج ناشناخته» ۳۷۸.۵ میلیون دلار است که این مبلغ با احتساب میزان تورم به مقدار ۳۹۹ میلیون دلار می‌رسد. این فیلم توانست مبلغ ۲۴۱.۰۷۱.۸۰۲ میلیون دلار در آمریکای شمالی و مبلغ ۸۰۴.۶۴۲.۰۰۰ میلیون دلار در کشورهای دیگر فروش کند تا میزان فروش کلی خود را به ۱.۰۴۵.۷۱۳.۸۰۲ میلیارد دلار برساند. دنباله‌ای نیز در سال ۲۰۱۷ بر این فیلم اکران خواهد شد.

نظر شما درباره لیست پرهزینه‌ترین فیلم‌های جهان چیست؟ آیا فیلمی وجود دارد که انتظار داشتید در این لیست حضور داشته باشد اما نداشت؟


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده