بررسی صفحه کلید مخصوص بازی Logitech G610 Orion Brown

بررسی صفحه کلید مخصوص بازی Logitech G610 Orion Brown

شنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۲

صفحه کلید مکانیکی G610 محصول لاجیتک، یک صفحه کلید با سوییچ‌های Cherry MX است که در زومجی به بررسی آن پرداخته‌ایم.

سال‌ها است که سوییچ‌های معروف Cherry MX، در بین طرفداران صفحه کلیدهای مکانیکی، از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند. این صفحه کلیدها، به خصوص در بین گیمرها، محبوب هستند زیرا هم حس خوبی می‌دهند و هم دقیق هستند. لاجیتک نیز که سال‌ها است در ساخت تجهیزات جانبی مخصوص بازی فعالیت دارد، پس از استفاده از سوییچ‌های اختصاصی Romer-G در صفحه کلیدهای بالا رده خود یعنی G810 و G910، در کیبورد مخصوص بازی میان‌رده خود، دست به استفاده از سوییچ‌های Cherry MX زده است که این اتفاق با استقبال خوب گیمرها مواجه شده است.

صفحه کلید G610 در میان صفحه کلیدهای میان‌رده Logitech محسوب می‌شود و لاجیتک تصمیم گرفته در این کیبورد از سوییچ‌های محبوب و معروف Cherry MX استفاده کند. این صفحه کلید در دو نسخه Cherry MX Red و Cherry MX Brown (مدل‌های مختلف سوییچ‌های Cherry MX) عرضه شده است که ما در زومجی به بررسی مدل Brown آن پرداخته‌ایم. پس با ما همراه باشید تا ببینیم که این صفحه کلید چه عملکردی در بازی‌های و کارهای روزمره دارد.

مشخصات اصلی صفحه کلید G610 Orion ‌Brown

  • کلیدهای تمام مکانیکی CherryMX Brown
  • نور پس‌زمینه سفید با قابلیت تنظیم روشنایی و افکت‌های مختلف
  • دکمه‌های اختصاصی برای کنترل محتوای چند رسانه‌ای
  • ابعاد: ۱۵۳ در ۴۴۳.۵ در ۳۴.۳ میلی‌متر
  • وزن: ۱۲۵۹ گرم
  • طول کابل: ۱.۸ متر

Logitech G610 Orion Brown

قبل از شروع به بررسی این صفحه کلید، ذکر این نکته لازم است که G610 Orion Brown، از لحاظ ظاهری هیچ‌گونه تفاوتی با دیگر مدل خودش یعنی G610 Orion Red ندارد و تنها تفاوت این دو صفحه کلید، در نوع سوییچ‌های استفاده شده در آنها است. از لحاظ ظاهری، صفحه کلید خوش‌ساخت لاجیتک، با اینکه هیچ مورد خاصی که آن را از بقیه محصولات جدا کند، ندارد و در نگاه اول تمایزی بین آن و دیگر کیبوردها مشاهده نمی‌کنید، اما کافی است نگاهی دقیق‌تر به آن بیندازید یا آن را بلند کنید تا متوجه کیفیت ساخت آن بشوید. این صفحه کلید، با ظاهری کاملا ساده اما خوش‌ساخت، هم برای کارهای روزمره شما بسیار مناسب است و هم در هنگامی که می‌خواهید در اوقات استراحت خود کمی بازی کنید، می‌تواند دوست بسیار خوبی برای شما باشد.

صفحه کلید G610، هیچ جایگاهی برای قرار دادن کف دست یا به اصطلاح Palm Rest ندارد با این حال این مسئله در مدت زمانی که کیبورد برای بررسی در اختیار من قرار داشت، به هیچ وجه من را اذیت نکرد. کیبورد G610 با طولی در حدود ۴۴ سانتی‌متر، سعی کرده است که یک صفحه کلید با ابعاد کامل را در یک بدنه جمع و جور در اختیار کاربر قرار بدهد که در انجام این کار موفق هم بوده است. کلیدهای اختصاصی اعداد یا Num Pad نیز در این صفحه کلید وجود دارند که برای یک صفحه کلید با سایز کامل، یک باید به شمار می‌رود. اما یکی از نکات خیلی خوب G610، وجود دکمه‌های اختصاصی برای کنترل محتوای چند رسانه‌ای در قسمت بالایی کیبورد است. دکمه‌های استاپ، پلی، بعدی و قبلی به همراه یک چرخ برای کنترل صدا، این دکمه‌ها را تشکیل می‌دهند. علاوه بر آنها، سه دکمه اضافه دیگر نیز برروی این صفحه کلید تعبیه شده‌اند. کلیدهای قطع صدا، تنظیم روشنایی نور پس‌زمینه صفحه کلید و فعال کردن حالت مخصوص بازی، این کلیدها را تشکیل می‌دهند. تمامی این کلیدها به خوبی وظایف خود را انجام می‌دهند و می‌توان گفت یکی از بهترین بخش‌های این صفحه کلید محسوب می‌شوند. هر چند امید داشتم که می‌توانستم عملکرد چرخ تنظیم صدا را شخصی‌سازی کنم زیرا این چرخ به قدری به خوبی کار می‌کند که تصور استفاده از آن برای وب‌گردی، بسیار لذت‌بخش است. 

Logitech G610 Orion Brown

با اینکه صفحه کلید G610 هیچ استراحت‌گاهی برای دست ندارد، اما لاجیتک با قرار دادن دو پایه زیر آن، به کاربران آزادی بیشتری برای تنظیم ارتفاع کیبورد داده است. حالت کاملا تخت، ۴ درجه و ۸ درجه با استفاده از پایه‌های این صفحه کلید قابل تنظیم هستند که شما بنا به نوع استفاده‌تان، می‌توانید آنها را تنظیم کنید. یکی از مسائلی که شاید به مذاق برخی از کاربران خوش نیاید، نبود پورت USB برروی این صفحه کلید است. بر خلاف نمونه‌های گیمینگ دیگر، این صفحه کلید هیچ پورت اضافه‌ای ندارد. لوگوی لاحیتک، در سمت چپ این صفحه کلید دیده می‌شود که آن لوگو هم دارای نور پس‌زمینه است و نسبت به روشنایی که شما برای نور پس‌زمینه خود تنظیم کرده‌اید، تنظیم می‌شود. سه چراغ دیگر نیز برروی G610 وجود دارد که به ترتیب وضعیت Num Lock، Caps Lock و Scroll Lock را نشان می‌دهد.

Logitech G610 Orion Brown

تنظیمات صفحه کلید G610، مانند تمام محصولات مخصوص بازی لاجیتک، توسط نرم‌افزار مخصوص این شرکت که با نام Logitech Gaming Software شناخته می‌شود، مقدور است. این برنامه رایگان را می‌توانید هم برای مک و هم برای رایانه‌های شخصی ویندوزی دانلود کنید و از طریق آن به تمام تنظیمات کیبورد خود دسترسی داشته باشید. شما از طریق این نرم‌افزار می‌توانید برای بازی‌های مختلف خود پروفایل تعیین کنید تا در هنگام اجرای آن بازی، آن پروفایل برای شما بارگذاری شود. می‌توانید عملکرد دکمه «بازی» صفحه کلید را تنظیم کنید. شما می‌توانید از طریق این نرم‌افزار، تنظیم کنید که به هنگام فعال بودن دکمه بازی صفحه کلید، تعدادی از کلیدهای کیبورد، غیر فعال شود. یکی دیگر از امکاناتی که این نرم‌افزار در اختیار شما قرار می‌دهد، تعریف ماکرو است. با اینکه صفحه کلید G610، کلید مجزای قابل برنامه‌ریزی ندارد، اما کلیدهای F1 تا F12 را می‌توانید به عنوان ماکرو تعریف کنید. 

Logitech G610 Orion Brown

با اینکه صفحه کلید G610، مانند برادر بزرگ‌تر خود یعنی G910 Orion Spectrum از نور پس‌زمینه بهره می‌برد، اما برخلاف G910 که دارای ۱۶.۷ میلیون رنگ است، G610 تنها دارای یک رنگ سفید است که می‌توانید روشنایی آن را در ۴ مرحله تنظیم کنید. علاوه بر این، افکت‌های مختلف نورپردازی در این صفحه کلید هم وجود دارند. افکت‌های نور ثابت، تنفس، موجی، ستاره‌ای و روشن شدن در هنگام فشردن هر دکمه، از جمله افکت‌های نورپردازی این صفحه کلید است. به طور کلی، شما با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید تمام تنظیمات مربوط به این صفحه کلید را انجام دهید.

حال می‌رسیم به عملکرد این صفحه کلید در هنگام کارهای روزمره. همانگونه که پیش‌تر در بررسی گفتیم، این صفحه در دو مدل Red و Brown عرضه می‌شود که تنها تفاوت این دو مدل، نوع سوییچ‌هایی است که در آن به کار رفته است. در مدل Red، از سوییچ‌های CherryMX Red و در مدل Brown از سوییچ‌های CherryMX Brown استفاده شده است. هر دوی این سوییچ‌ها، به نحوی طراحی شده‌اند که علی‌رغم مکانیکی بودن، صدای بسیار کمی را تولید کنند. سوییچ‌های Red خطی هستند و هنگام فشرده شدن، هیچ‌گونه بازخورد فیزیکی به کاربر نمی‌دهند در حالیکه سوییچ‌های Brown، در هنگام فشرده شدن، یک بازخورد فیزیکی به کاربر ارائه می‌کنند و کاربر هنگامی که کلیدها به انتهای حالت فعلی خود می‌رسند، یک بازخورد فیزیکی حس می‌کند. برای بیشتر آشنا شدن با نحوه کار این کلیدها، می‌توانید GIFهای زیر را مشاهده کنید:

Cherry Red

Cherry Brown

نمی‌توان گفت که کدامیک از این دو سوییچ بهتر هستند زیرا کاملا به سلیقه شخصی شما باز می‌گردد. به هر حال، صفحه کلید G610 Brown، یک تجربه بسیار خوب را چه در هنگام اجرای بازی‌های شوتر مثل Call of Duty Infinite Warfare و چه در هنگام تایپ کردن این بررسی، برای من رقم زد.

در نهایت می‌توان گفت که صفحه کلید G610 Orion Brown لاجیتک، محصولی است که می‌تواند تمام نیازهای یک گیمر را برطرف کند. این کیبورد، تمام آنچه را که شما از یک صفحه کلید مکانیکی نیاز دارید به همراه چند ویژگی خاص فراهم می‌کند. نور پس‌زمینه قابل تنظیم، کلیدهای کنترل محتوای چند رسانه‌ای، نرم‌افزار بسیار خوب، کلیدهای Cherry MX Brown و ظاهری شیک که هم می‌تواند تداعی‌گر یک صفحه کلید کاری و هم تداعی‌گر یک صفحه کلید مخصوص بازی باشد، G610 را به یک انتخاب بسیار خوب برای تمام کارهای روزمره تبدیل کرده است.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده