نویسنده: آرش رستمی
// چهار شنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۲

عزم کمپانی Tobii برای ورود به دنیای اسمارت فون ها و واقعیت مجازی

توبی (Tobii) می‌خواهد با ورود به حوزه‌ی اسمارت‌فون‌ها و واقعیت مجازی، فناوری ردیابی چشم را در آن‌ها به کار بگیرد.

کمپانی سوئدی توبی از تصمیم‌اش برای جذب کردن سرمایه‌ای معادل ۴۰۰ میلیون کرون سوئد (حدود ۵۰ میلیون دلار) خبر داد. این کمپانی قصد دارد با مبلغ فوق در زمینه‌ی «نوآوری‌های کلان» سرمایه‌گذاری کند؛ نوآوری‌هایی که صنعت گوشی‌های هوشمند و واقعیت مجازی را هم شامل می‌شود.

توبی، که در سال ۲۰۰۱ پایه‌گذاری شد، در زمینه‌ی فناوری‌ها و تجهیزات ردیابی چشم (Eye-tracking) فعالیت می‌کند. به این شکل، نرم‌افزارهای سازگار با این سیستم‌ها می‌توانند تشخیص دهند که کاربران در پلتفرم‌های میزبان‌شان به چه نقطه‌ای از نمایشگر یا صفحه‌نمایش نگاه می‌کنند. تاکنون برندهای مطرحی از تولیدات توبی استفاده کرده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به ایسر (Acer) و الینور (Alienware) اشاره کرد. در این میان، ایسر سه نمایشگر مجهز به سیستم ردیابی چشم Tobii را به بازار عرضه کرده و حدوداً ۴۰ بازی مختلف هم از این فناوری پشتیبانی می‌کنند؛ بازی‌هایی که نام‌هایی مانند Watch Dogs 2 ،Deus Ex: Mankind Divided و Assassin’s Creed Syndicate در میان آن‌ها به چشم می‌خورد.

محصولات ردیابی چشم توبی (Tobii)

برنامه‌ی اخیر توبی، در جهت جذب کردن ۵۰ میلیون دلار، مشروط به تأیید شدن آن در نشست عمومی این کمپانی است. کمپانی سوئدی هدف جدیدش را «افزایش سرمایه‌گذاری در توسعه‌ی فناوری و بازار»، به‌ویژه در زمینه‌ی ردیابی چشم در دنیای واقعیت مجازی و اسمارت‌فون‌ها، عنوان کرده است؛ جایی که رشد تقاضا نسبت به این فناوری از حد مورد انتظار کمپانی سوئدی بالاتر بوده است. هنریک اسکیلسون (Henrik Eskilsson)، مدیرعامل توبی، در این‌باره می‌گوید:

علاقه به [فناوری] ردیابی چشم در [حوزه‌های] گوناگون ویژه‌ی مصرف‌کنندگان، نسبت به آنچه که در زمان عرضه‌ی اولیه‌ی سهام‌مان در آوریل ۲۰۱۵ انتظار داشتیم، با سرعت بسیار بیشتری گسترش یافته است. در آن زمان، ما باور داشتیم که به‌کارگیری [سیستم] ردیابی چشم در اسمارت‌فون‌ها و هدست‌های واقعیت مجازی، جهت فراگیر شدن به زمان بیشتری نیاز دارد… در راستای فراهم کردن شرایط، به‌منظور قرارگیری در جایگاه پیشتازان این عرصه‌ها، لازم است که شدت تلاش‌های‌مان را در بازار و همین‌طور گسترش دادن فناوری افزایش دهیم. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که اکنون زمان مناسبی برای توسعه دادن سرمایه‌گذاری‌های‌مان است و [با شرایط کنونی] پتانسیل بالایی، جهت دستیابی سهام‌داران‌مان به سودی عالی، وجود دارد.

انتظار می‌رود که واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در سال ۲۰۲۰ به فناوری‌های بسیار سودآوری تبدیل شوند و درآمدهای به‌دست‌آمده از آن‌ها جمعا به ۱۵۰ میلیارد دلار برسد. در این میان، طبیعی است که توبی نخواهد از رقبای‌اش عقب بماند؛ به‌ویژه که حدود دو هفته‌ی پیش کمپانی گوگل استارت‌آپ Eyefluence را، که حوزه‌ی کاری‌اش کم‌وبیش با توبی یکسان است، خریداری کرد.

توبی انتظار دارد که با جذب سرمایه‌ی ۵۰ میلیون دلاری از «انعطاف‌پذیری اقتصادی» بالاتری برخوردار شود. این کمپانی همچنین اعلام کرده که قراردادی را با یک تولیدکننده‌ی مطرح اسمارت‌فون امضا کرده است که بنا به آن، فناوری ردیابی چشم توبی در یک مدل از گوشی‌های این شرکت به کار گرفته خواهد شد. البته هنوز از جزئیات این قرارداد خبری نداریم.


منبع VentureBeat
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده