بررسی مانیتور خمیده C27F390 سامسونگ

بررسی مانیتور خمیده C27F390 سامسونگ

جمعه, ۱۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۹

مانیتور خمیده C27F390 یکی از انتخاب‌های خوبی است که می‌تواند نیاز قشر بزرگی را که هم بازی و هم کار روزمره می‌کنند، برطرف کند. 

صفحه نمایش‌های خمیده مدتی است که وارد دنیای کامپیوترها برای کارهای روزمره و بازی‌های ویدیویی شده‌اند. تلویزیون‌ها حالا انواع خمیده در سایزها و رزولوشن‌های مختلف دارند و این موضوع حالا شامل مانیتورها برای انجام کارهای روزمره می‌شود. 

سامسونگ یکی از کمپانی‌های پیشرو در ساخت و تولید انواع‌ نمایشگرها از جمله تلویزیون و مانیتور است که در کنار نمایشگرهای معمولی، نگاه ویژه‌ای به نمایشگرهای خمیده داشته و سعی دارد تا در این راه هم نظر کاربران را جلب کند. علاوه بر این سامسونگ تلاش کرده تا با اضافه کردن قابلیت‌های مختص گیمرها، این قشر را هم درگیر خرید محصولات خود کند. 

یکی از این نمایشگرها، مدل C27F390 سامسونگ است که علاوه بر صفحه نمایش خمیده خود، از تکنولوژی FreeSync ای‌ام‌دی هم استفاده می‌کند. در ادامه به بررسی این مانیتور و ویژگی‌های آن می‌پردازیم که به تازگی وارد بازار ایران نیز شده است.

مشخصات فنی

  • ۲۷ اینچ عریض
  • رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل
  • کنتراست ۳۰۰۰:۱
  • حداکثر شدت روشنایی 250cd/m²
  • زمان پاسخگویی ۴ میلی‌ثانیه
  • زاویه دید ۱۷۸ درجه
  • تعداد رنگ ۱۶.۷ میلیون
  • درگاه‌های خروجی یک پورت VGA و یک پورت HDMI
  • ابعاد ۶۲۲.۹ در ۴۶۲.۵ در ۲۴۷.۷ میلی‌متر
  • وزن ۴.۴ کیلوگرم

مانیتور خمیده سامسونگ

طراحی

مانیتورهای خمیده به خودی خود با توجه به ماهیت ظاهری‌شان، طراحی‌های جذاب و چشمگیری دارند. C27F390 در مجموع مانیتوری با ظاهری قابل قبول است. رنگ مشکی بدنه به همراه پایه دایره‌ای آن، جلوه‌ی جدی به این مانیتور بخشیدند و از طرفی دیگر،‌ حاشیه‌های کم آن باعث شده تا C27F390 کمی از ظاهر جدی و خشن خود فاصله گرفته و به محصولی چشمگیرتر از نظر ظاهری تبدیل شود. البته اولین ایراد به این نمایشگر هم پایه غیرقابل تنظیم آن از نظر ارتفاع است. در C27F390 تنها می‌توانید مانیتور را به صورت عمودی تنظیم کنید و امکان تنظیم ارتفاع پایه وجود ندارد. 

این حاشیه‌های کم البته فقط برای زیباتر کردن نیستند. در واقع این میزان کم حاشیه مانیتور باعث می‌شود تا بتوانید به راحتی چند صفحه نمایش را در کنار یکدیگر قرار داده و فضای کاری‌تان را وسیع‌تر کنید. در مجموع از نقطه نظر ظاهری، C27F390 یک مانیتور زیبا و بزرگ است که می‌تواند از این نظر انتخاب خوبی برای کسانی باشد که قصد خرید نمایشگری خمیده را دارند. 

در این بین وقتی به پشت مانیتور نگاه می‌کنید متوجه تعداد کم پورت‌های خروجی و ورودی می‌شوید. C27F390 تنها از یک پورت VGA و یک پورت HDMI استفاده می‌کند و خبری از دیسپلی‌پورت در این مانیتور نیست. همچنین اگرچه C27F390 از یک خروجی جک ۳.۵ میلی‌متری بهره می‌برد اما خبری از پورت USB در این مانیتور نیست. در پشت دستگاه هم جوی‌استیک کنترلر قرار گرفته که به کمک آن می‌توانید مانیتور را کنترل و تنظیم کنید. این جوی‌استیک باعث می‌شود تا گردش بین منوهای مانیتور و تنظیم کردن المان‌های مختلف تصویر مانند میزان روشنایی، کنتراست و شفافیت تصاویر راحت‌تر باشد. 

مانیتور خمیده سامسونگ

C27F390 همچنین از یک جفت اسپیکر ۵ واتی بهره می‌برد که به هیچ وجه نمی‌توانند راضی‌کننده باشند اما به هر حال می‌توانند نیازهای شما را در همین حد رفع کنند. البته همانطور که پیش از این گفتیم، این نمایشگر از یک پورت خروجی ۳.۵ میلی‌متری صدا بهره می‌برد و همین باعث می‌شود بتوانید از هدفون یا هدست خود استفاده کرده و قید شنیدن صدا از اسپیکرهای مانیتور را بزنید. 

اما به مهم‌ترین شاخصه این مانیتور یعنی خمیده بودن آن می‌رسیم. سامسونگ در این محصول از یک صفحه نمایش ۲۷ اینچی با میزان خمیدگی ۱۸۰۰ میلی‌متر استفاده کرده که مقدار آن کمی بیش‌تر از خمیدگی استفاده شده در مانیتورهای دیگر بازار است. 

نکته دیگر درباره C27F390 این است که اگرچه سامسونگ آن را به عنوان یک مانیتور مخصوص گیمینگ معرفی و تبلیغ نکرده اما این بدین معنی نیست که خبری از ویژگی‌های مخصوص بازی نیست یا نمی‌توانید از آن در بازی‌ها استفاده کنید. در واقع این نمایشگر با بهره‌گیری از تکنولوژی FreeSync کمپانی اِی‌ام‌دی باعث می‌شود تا بتوانید با استفاده از کارت‌های گرافیک این شرکت، تصاویر را بدون پارگی و روان‌تر ببینید. البته برای این که بتوانید تاثیر این ویژگی را روی تصویر پخش شده ببینید باید صاحب یک کارت گرافیک AMD با قابلیت FreeSync باشید. 

همچنین پنل استفاده شده در C27F390 از نوع VA است که موجب پایین آمدن زمان پاسخگویی آن تا ۴ میلی‌ثانیه شود. همین باعث می‌شود تا در هنگام بازی با این مانیتور کیفیت و ایستایی تصاویر حفظ شوند و بتوانید حتی از سریع‌ترین بازی‌ها و فیلم‌ها لذت ببرید. 

پنل‌های VA در واقع عملکردی بین پنل‌های نوع IPS و TN دارند. در پنل‌های IPS شاهد نمایش رنگ‌های دقیق و زاویه‌ی دید عالی هستیم اما در عوض سرعت پاسخ‌دهی پیکسل‌ها در این پنل ها پایین است و از این رو نمایشگرهای IPS برای گیمرها پیشنهاد نمی‌شود. از طرف دیگر پنل‌های  TN سرعت پاسخ‌دهی فوق‌العاده سریعی دارند اما دقت نمایش رنگ‌ها در آن‌ها پایین است و علاوه بر آن زاویه‌ی دید محدودی دارند. پنل‌های VA در واقع ترکیبی از قابلیت‌های خوب پنل‌های TN و IPS است. این پنل‌ها سرعت پاسخ‌دهی نزدیک به پنل‌های TN را دارند و زاویه‌ی دید و دقت نمایش رنگ‌ها در آن‌ها هرچند عموما به خوبی پنل‌های IPS نیست اما به مراتب بهتر از پنل های TN است. همه‌ی این‌ها باعث شده است تا پنل‌های VA و خانواده‌ی آن‌ها به انتخاب اول بسیاری از کاربران تبدیل شود چرا که این مانیتورها برای مصارف مختلف قابل استفاده است و حتی گیمرها نیز می‌توانند آن‌ها را انتخاب کنند.

مانیتور خمیده سامسونگ

دقت نمایش رنگ‌ها و زاویه‌ی دید در مانیتور C27F390 هرچند به خوبی بهترین مانیتورهای IPS بازار نیست اما خوب است و عمق رنگ مشکی و کنتراست تصویر نیز راضی کننده است.

اما در مقوله کار روزانه و کار با اسناد، C27F390 با توجه به خمیدگی خود باعث می‌شود تا هنگام کار در بازه‌های طولانی، احساس خستگی کمتری کنید. انحنای نمایشگر باعث می‌شود تا راحت‌تر کل تصویر نمایشگر را با یک نگاه مشاهده کنید. اما این تنها قابلیت موجود در این مانیتور برای استفاده طولانی‌مدت در کارهای روزانه نیست. ویژگی Eye Savor Mode در این مانیتور گنجانده شده تا همانطور که از اسم آن هم پیدا است،‌ میزان تاثیر مانیتور روی چشم را کاهش می‌دهد تا بتوانید راحت‌تر و در بازه‌های طولانی‌تری از این نمایشگر استفاده کنید.

در مجموع، C27F390 یک مانیتور چندکاره است؛ یعنی اگر چند وقتی است که دنبال خرید مانیتوری خمیده هستید و جز افرادی محسوب می‌شوید که علاوه بر کارهای روزانه با کامپیوتر، با مانیتور خود بازی هم می‌کنند، این نمایشگر می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد. دلیل آن هم، وجود قابلیت FreeSync، مدت زمان پاسخگویی پایین و البته بهره‌گیری از قابلیت Eye Savor Mode برای کار طولانی مدت با مانیتور و استفاده از آن در شب است. 

در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای اطلاع از مشخصات فنی و قیمت مانیتور به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید؛ در این بخش انواع مانیتور سامسونگ، مانیتور ال جی، بنکیو، ایسوس، اچ پی، دل و ایسر برای مصارف گیمینگ و اداری در دسترس خواهد بود.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده