// چهار شنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۲

برتری نسبی پلی استیشن 4 پرو نسبت به پلی استیشن 4 معمولی در اجرای بازی Battlefield 1

به تازگی مشخص شده که بازیکنانی که Battlefield 1 را بر روی کنسول پلی‌استیشن 4 پرو بازی می‌کنند، از برتری نسبی در نرخ فریم و مواردی از این دست بهره‌مند خواهند شد.

اخیرا مشخص شده که اجرای بازی Battlefield 1 بر روی کنسول جدید پلی‌استیشن 4 پرو باعث بهبود قابل‌توجهی در کارایی بازی نسبت به نسخه‌ی استاندارد این کنسول می‌شود. این بهبود باعث برتری نسبی در گیم‌پلی کسانی می‌شود که با نسخه‌ی ارتقا یافته‌ی پلی‌استیشن 4 وارد این بازی زیبا می‌شوند. در تست‌هایی که از این بازی بر روی این دو کنسول گرفته شده، نرخ فریم بازی روی پلی‌استیشن 4 پرو تقریبا ۴۷ درصد بیشتر از نسخه‌ی معمولی است، آن هم در مراحلی از بازی که موتور قدرتمند Frostbite تحت شدیدترین فشارها قرار داشته است. علاوه بر این موارد، بهبود دیده شده در اجرای مراحل این بازی نیز بر روی پلی‌استیشن 4 پرو، تعجب تست‌کنندگان آن را برانگیخته است و آن‌ها را در این فکر فرو برده که این برتری چطور و به چه شکل می‌تواند بخش چندنفره‌ی بازی را تحت تاثیر قرار دهد؟

بازی Battlefield 1

نرخ فریم افزایش یافته به معنی تاخیر کمتر در بخش چندنفره است و این به معنی عکس‌العمل سریع‌تر و تجربه‌ی بهتر و روان‌تر است. این برتری خصوصا می‌تواند برای بازیکنان حرفه‌ای قابل احساس باشد و در نبردهای ۶۴ نفری که موتور پردازشی بازی در سخت‌ترین شرایط خود قرار می‌گیرد، بسیار به بازیکن کمک خواهد کرد. البته تست کردن چنین مواردی، آن هم با استفاده از معیارهایی دقیق، اصلا کاری راحت نیست. در حقیقت تکرار کردن موقعیتی مشابه برای تست کردن در دو مرحله، به سادگی امکان‌پذیر نیست. گیم‌پلی بازی به اندازه‌ای پویا و تغییر‌پذیر است که در دو مرحله (Session) برای تست کردن شرایط کاملا تغییر می‌کند و نتایج کاملا بی‌معنی می‌شود! مخصوصا در نبردهای چندنفره‌ی ۶۴ نفره که علاوه بر تاثیر عمیقی که بازی بر پردازنده می‌گذارد، تاثیر خود را نیز بر پردازنده‌ی گرافیکی کنسول‌های نسل حاضر اعمال می‌کند.

بازی Battlefield 1

اما واقعا راه‌حل این مشکل چیست؟ تنها راه ممکن که در تست نیز مورد استفاده قرار گرفته این است که یک نسخه‌ی دیگر از بازی را بطور همزمان بر روی کنسول دیگر اجرا کرده و هر دو را در یک Session و در یک گروه (Squad) اجرا کنند. به زبان ساده‌تر این‌که هر دو نسخه از بازی در تمام شرایط یکسان اما بر روی دو کنسول پلی‌استیشن 4 و نسخه‌ی پرو در حال اجرا بوده‌اند و سعی شده تا جای ممکن تمامی شرایط را نزدیک به هم نگه دارند. این کار باعث می‌شود بارگذاری اطلاعات روی پردازنده‌ی گرافیکی بسیار به هم نزدیک بوده و همچنین فشاری که روی پردازنده‌ی اصلی وارد می‌شود نیز، بر روی هر دو کنسول بسیار مشابه باشد. قابل ذکر است که با این کار وظایف پردازنده اعم از پردازش فیزیکی و پشت صحنه‌ی حرکات بازیکنان، قاعدتا باید بسیار نزدیک به هم باشند، از آنجایی که هر دو کنسول در حال اجرای یک بازی، یک مرحله و شرایط کاملا مشابه هستند و اعمال مشابهی در هر دوی آنها در حال انجام‌گیری است. ویدیوی مقایسه‌ی بازی بر روی دو کنسول ذکر شده را که توسط دیجیتال فاندری انجام گرفته، می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

بر اساس این تست‌ها که توسط دیجیتال فاندری انجام گرفته، اجرای بازی Battlefield 1 روی پلی‌استیشن 4 پرو تقریبا ۱۰ الی ۱۵ فریم بر ثانیه بیشتر از نسخه‌ی معمولی روان‌تر است. این نرخ فریم تقریبا ثابت و پایدار است. بطور مثال اگر بازی بر روی نسخه‌ی استاندارد ۳۲ فریم بر ثانیه جریان داشته باشد، بر روی نسخه‌ی پرو چیزی حدود ۴۷ فریم بر ثانیه خواهد بود. همچنین مورد دیگری نیز که جالب توجه است، پایداری بیشتر نرخ فریم در نسخه‌ی پرو نسبت به نسخه‌ی معمولی است! این بازی امکان ثابت نگه داشتن نرخ فریم (V-Sync) نیز دارد، بدین معنی که می‌تواند نرخ ثابتی از ۶۰ فریم را نگه داشته و بالا یا پایین نکند. اگرچه در نسخه‌ی معمولی گاهی اوقات شاهد افت فریم و کارایی هستیم. در نسخه‌ی معمولی میزان تاخیر بین هر فریم گاهی اوقات به ۵۰ میلی‌ثانیه نیز می‌رسید، این در حالی است که در نسخه‌ی پرو این عدد حداکثر ۳۳ میلی‌ثانیه بود.

بازی Battlefield 1

گرافیک پویا و فعال بازی امکان مقایسه‌ی تفاوت‌ در جلوه‌‌های بصری بازی را دشوار کرده است. اما علاوه بر برتری نسبی پلی‌استیشن 4 پرو در کارایی و نرخ فریم نسبت به نسخه‌ی معمولی، بازی Battlefield 1 در رزولوشن نیز توانسته برتری خود را در کنسول پرو حفظ کند. تکسچرهای بهبود یافته، افکت‌های بازی و جزییات بیشتر زمین در نسخه‌ی پروی کنسول پلی‌استیشن 4 نیز توانسته خود را بر نسخه‌ی معمولی برتری دهد. تمامی این مزایا می‌توانند بازی را برای بازیکن تحت تاثیر قرار دهد، حال بازیکن چه بر روی رزولوشن 4K بازی کند چه 1080p. اگرچه مهم‌ترین عاملی که می‌تواند باعث برتری شما در بخش چند‌نفره‌ی بازی Battlefield 1 شود مهارت شماست، اما بدون شک داشتن یک سیستم سخت‌افزاری بهتر مانند پلی‌استیشن پرو نسبت به سایرین، همانطور و به دلایلی که ذکر شد، در برتری نسبی شما بی‌تاثیر نخواهد بود! چنین سیستمی باعث تجربه‌ای روان‌تر و پاسخگویی سریع‌تر نسبت به سایرین می‌شود.

همچنین و اگرچه این تست‌ها بر روی سرورهای ۶۴ نفری انجام شده‌اند، اما طبق گفته‌ی کسانی که آنها را انجام داده‌اند، می‌توان برتری پلی‌استیشن 4 پرو را در سایر بخش‌های بازی نیز حس کرد. انتظار همگان این است که نسخه‌ی پرو بتواند نرخ فریم بیشتر و پایدارتری نسبت به نسخه‌ی معمولی داشته باشد. باید صبر کرد و دید که جامعه‌ی بازیکنان این بازی چه نظری در رابطه با تفاوت‌های آن بر روی دو کنسول ذکر شده دارند. پیش‌تر در زومجی مقایسه‌ی بازی‌های The Last of Us و Skyrim Special Edition را نیز بر روی دو کنسول ذکر شده مشاهده کردید.

نظر شما چیست؟


منبع EuroGamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده