// شنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۹

مقایسه ویدیویی ریمستر The Last of Us روی پلی استیشن 4 معمولی و پرو; برتری نسخه استاندارد در نرخ فریم

شاید برای شما نیز عجیب باشد اگر بدانید که نسخه‌ی ریمستر بازی The Last of Us بر روی پلی‌استیشن 4 معمولی بهتر از نسخه‌ی پرو این کنسول اجرا می‌شود!

نسخه‌ی ریمستر بازی The Last of Us جزو اولین بازی‌هایی بود که اعلام شد از سخت افزار تقویت شده‌ و رزولوشن 4K کنسول جدید پلی‌استیشن 4 پرو بهره می‌برد. اما ظاهرا اوضاع کمی متفاوت است. با توجه به اطلاعات و ویدیویی که دیجیتال فاندری منتشر کرده، این بازی بر روی این کنسول نمی‌تواند نرخ مداوم و ثابتی از ۶۰ فریم بر ثانیه را حفظ کند! در این بررسی‌ها دیجیتال فاندری متوجه افت فریم‌های ناگهانی بازی در حالت ۶۰ فریم بر ثانیه و رزولوشن 1800p شده که کمی عجیب به نظر می‌رسد. در سوی دیگر و بر روی نسخه‌ی استاندارد پلی‌استیشن 4 بازی به راحتی بر روی ۶۰ فریم بر ثانیه و رزولوشن 1080p به شکلی روان و پایدار این نرخ از فریم را نمایش می‌دهد. این‌طور که پیداست کنسول پرو علی‌رغم داشتن پردازنده‌ی گرافیکی قوی‌تر، اما با اجرای این بازی با این نرخ فریم و روی رزولوشن 1800p مشکل دارد و در بسیاری مواقع دچار افت فریم می‌شود. ویدیوی مقایسه‌ی این بازی بر روی کنسول‌های پلی‌استیشن 4 و نسخه‌ی پرو را در زیر مشاهده می‌کنید:

در پایین این ویدیو نمودار وجود دارد که Digital Foundary برای بررسی میزان پایداری نرخ فریم قرار داده و با توجه به آن شاهد هستیم که این نمودار در کنسول پلی‌استیشن 4 بدون کوچک‌ترین بالا یا پایین شدنی، بصورت ثابت روی ۶۰ فریم بر ثانیه قرار دارد. اما در نسخه‌ی پرو شاهد افت این نرخ فریم بر روی نمودار هستیم. بطوری که گاهی اوقات این عدد از ۶۰ به ۵۰ کاهش یافته و سپس به ۶۰ افزایش می‌یابد. حتی با امکان افزایش قدرت گرافیکی چند برابری که در پردازنده‌ی گرافیکی نسخه‌ی پرو تعبیه شده و با تقویت پیکسل‌ها به میزان ۲/۷۸ برابر، باز هم اینطور که پیداست نسخه‌ی پرو نمی‌تواند از پسِ نرخ ثابتی از فریم ۶۰ برای این بازی برآید! دیجیتال فاندری مقصر این مشکل را بدین شکل معرفی می‌کند:

در نهایت ما تنها می‌توانیم مقصر این مشکلات و افت فریم بازی The Last of Us را رزولوشن 1800p بدانیم!

البته می‌توان یکی دیگر از مواردی را که باعث این مشکلات می‌شود، افکت‌های شفافیت آلفا (Alpha Transparency) دانست. این افکت به تصاویر پس‌زمینه و عقب‌تر اجازه می‌دهد که خود را در تصاویر جلویی نیز نشان دهند. همچنین بیشترین دلیل پیش آمدن چنین مشکلاتی پهنای باند اختصاص داده شده به پردازنده‌ی گرافیکی این کنسول است. دیجیتال فاندری اعتقاد دارد اگر بازی بر روی نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شد، می‌توانست بدون مشکل در رزولوشن 4K به کار خود ادامه دهد. این بدان معنی است که بازیکنان باید برای درک کردن تفاوت‌های بصری و بازی در رزولوشن 4K بر روی این کنسول، قید بازی روان بر روی نرخ فریم محبوب ۶۰ را بزنند و به نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه اکتفا کنند! در این حالت نرخ فریم ثابت مانده و می‌توان از جزییات بازی لذت برد.

بروزرسانی ۱.۰۷ این بازی را نیز که برای فعال شدن قابلیت بازی بر روی رزولوشن 4K و بهره‌مندی از رنگ‌های HDR ساخته شده، توسط کمپانی ناتی داگ منتشر شده و هم‌اکنون قابل دریافت است. پیش‌تر در زومجی بررسی بازی Skyrim از لحاظ نرخ فریم توسط دیجیتال فاندری را مشاهده کردید. نظر شما در مورد مشکلات پیش‌آمده برای این بازی بر روی این کنسول چیست؟


منبع Polygon
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده