// سه شنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۲

مصاحبه فیل اسپنسر در مورد ایکس باکس اسکورپیو، پلی استیشن 4 پرو و 4K

فیل اسپنسر رییس بخش ایکس‌باکس مایکروسافت در طی مصاحبه‌ای با گیم‌اسپات در مورد کنسول‌ها و تکنولوژی‌های حال حاضر صنعت گیم می‌گوید.

مطمئنا خیلی‌ها با فیل اسپنسر، رییس فعلی بخش ایکس‌باکس مایکروسافت آشنایی دارید. او بیش از ۲۸ سال در کمپانی مایکروسافت مشغول به کار بوده است و در حال حاضر، رهبری تیم‌های مهندسی و توسعه زیر مجموعه ایکس‌باکس را بر عهده دارد. او همچنین از جمله اشخاصی بود که روی عرضه تمامی کنسول‌های ایکس‌باکس، ایکس‌باکس 360 و ایکس‌باکس وان نظارت داشت و حالا به عنوان رییس این بخش، کمپانی خود را برای عرضه جدیدترین کنسول ایکس‌باکس آماده می‌کند؛ کنسولی که قرار است قدرتمندترین کنسول تاریخ باشد.

حال در جدیدترین مصاحبه انجام شده از سوی سایت گیم‌اسپات با فیل اسپنسر، او در مورد کنسول جدید اسکورپیو، کنسول پلی‌استیشن 4 پرو و استاندارد جدید وضوح 4K برای بازی‌ها صحبت می‌کند.

گیم‌اسپات: کمپانی سونی چند وقت پیش کنسول پلی‌استیشن پرو را معرفی کرد. اولین عکس‌العمل شما در مورد معرفی این کنسول چه بود؟ پلی‌استیشن پرو یک سال قبل از کنسول ایکس‌باکس اسکورپیو عرضه خواهد شد. این موضوع چه تاثیری روی برنامه‌های شما خواهد داشت؟ البته اگر اصلا تاثیری روی کارتان داشته باشد.

فیل اسپنسر: این موضوع اصلا روی برنامه‌های ما تاثیری نگذاشته است. حدود دو و نیم سال پیش ما شروع به تحقیقاتی برای تازه کردن سخت‌افزاری کردیم که قادر به عملی کردن آن با‌شیم. سرانجام این تحقیقات به کنسول‌های ایکس‌باکس وان اس و ایکس‌باکس اسکورپیو ختم شد. ما به دنبال انجام کاری بودیم که بالاترین عملکرد را در این سال داشته باشد و حال می‌توانم بگویم که کنسول پلی‌استیشن 4 پرو چیزی بود که ما در فکرش بودیم، و با این تفاسیر به این نتیجه رسیدیم که ما چیزی کاملا متفاوت می‌خواهیم. آن خواسته‌ای که من به آن فکر می‌کردم چیزی بسیار بهتر و گامی بسیار بزرگ‌تر از نظر عملکرد بود. بنابراین ما نگاه‌مان به کنسولی با نام رمزی اسکورپیو و اجرای بازی‌ها روی وضوح تصویر 4K افتاد و این چیزی است که ما می‌خواهیم روی آن تمرکز کنیم.

من مراسم معرفی کنسول پلی‌استیشن 4 پرو را تماشا کردم. من فکر می‌کنم که آن‌ها کار خود را به خوبی انجام دادند. نمایش قدرت وضوح 4K و HDR از طریق اینترنت کار بسیار سختی است. برای نشان دادن این مدل از قدرت‌های گرافیکی و تکنولوژی‌های بصری، باید آن‌ها را از نزدیک دید تا باور کرد. من می‌خواهم زمانی که مردم بازی را مشاهده می‌کنند و قصد دارند تا این بازی‌ها را با وضوح 4K و HDR انجام دهند، باید مطمئن شوم که ما قادر هستیم این تجربه را برای آن‌ها هموار سازیم. این که چگونه قرار است مطمئن شویم که مردم بتوانند کامل‌ترین تجربه را از کنسول‌هایی که به آن‌ها ارایه می‌دهیم داشته باشند، نکته‌ای است که باید روی آن تمرکز کنیم. گاهی از طریق اینترنت و استریم کردن نمایش‌های خودمان نمی‌توانیم به چنین هدفی دست پیدا کنیم و اهداف خود را به طور کامل با مردم به اشتراک بگذاریم. معرفی یک پلتفرم جدید همیشه هم ریسک بالایی دارد و هم بسیار چالش برانگیز است.

xbox one

گیم‌اسپات: صحبت از این موضوع شد، زمانی که بحث‌ها در مورد عرضه یک مدل تکامل یافته از کنسول ایکس‌باکس شد، واکنش‌های شدیدی از سوی جمع زیادی از مردم صورت گرفت. چه حسی دارید که حالا سونی همین راه را دنبال کرده است؟

فیل اسپنسر: من فکر می‌کنم که این موضوع در حقیقتِ محصولی که قادر به عرضه آن هستیم معنا پیدا می‌کند و مردم متوجه آن خواهند شد. ما کنسول ایکس‌باکس وان اس را عرضه کردیم که توانست کار فوق‌العاده‌ای در بازار انجام دهد، چیزی که دیدن موفقیت آن بسیار خوب است. چرا که وقتی ما کنسول اسکورپیو را درست بعد از کنسول ایکس‌باکس وان اس معرفی کردیم، برخی از مردم چنین حرکتی را مورد انتقاد قرار دادند‌، چرا که فکر می‌کردند ما با این کار به کنسول ایکس‌باکس وان اس ضرر زدیم و ممکن است در انتها عاقب خوبی نداشته باشد. زیرا بسیاری از مردم صبر می‌کنند و کنسول اسکورپیو را خواهند خرید. اما در نهایت، فروش و موفقیت کنسول ایکس‌باکس وان اس خلاف حرف‌هایشان را ثابت کرد.

هنگامی که به کنسول اسکورپیو در آینده و پس از عرضه فکر می‌کنم، مردمی را می‌بینم که بر اساس ویدیوهای معرفی و مصاحبه‌های ما سعی نمی‌کنند به ارزیابی این کنسول بپردازند، بلکه درست هنگامی که این کنسول را از نزدیک تست کنند با خود خواهند گفت که این دقیقا چیزی است که من می‌خواستم. همچنین با خود خواهند گفت که آیا این کنسول واقعا تفاوتی با چیزی که امروز از آن استفاده می‌کنم خواهد داشت؟ و این دقیقا زمانی است که ما باید وظایف خود را به خوبی انجام دهیم. این وظیفه ما است که نیاز گیمرها و تفاوتی که سعی دارند توسط این کنسول جدید حس کنند را برآورده کنیم و توسط بازی‌ها، سرویس‌ها و گسترش پلتفرم خود آن را رشد دهیم و بزرگ کنیم.

با کنسول ایکس‌باکس وان اس، به نظر می‌آید که مردم از درایو 4K Ultra HD، بازی‌ها، HDR و استریم 4K آن واقعا راضی هستند. امکاناتی که ما در این کنسول قرار داده‌ایم، ما را بیشتر برای کارهایی که قرار است با اسکورپیو انجام دهیم هیجان‌زده می‌کند. ‌یک چیزی که همیشه در مورد گیمرها به آن اهمیت می‌دهم این است که آن‌ها نسبت به محصولاتی که ارایه می‌دهیم احساسی مستقیم و شفاف دارند؛ آن هم چه زمان قبل از انتشار آن محصول و چه بعد از انتشار آن. بنابراین من می‌دانم که احساس گیمرها نسبت به محصولاتی که سعی داریم عرضه کنیم چگونه خواهد بود. اما من نسبت به برنامه‌هایی که برای کنسول اسکورپیو دارم خوش بین هستم. تنها با نگاه به عرضه کنسول ایکس‌باکس وان اس و اتفاقاتی که در چند ماه اخیر پس از عرضه آن رخ داد‌،‌ حس خوش بینی و اعتماد به نفس بسیار بیشتری در مورد برنامه‌های خود در آینده پیدا می‌کنم.

گیم‌اسپات: ساخت و توسعه شکل‌گیری ایکس‌باکس اسکورپیو چگونه پیش می‌رود؟ شما قبلا گفته بودید که معرفی کنسول اسکورپیو در E3 به این دلیل بود که سازندگان زمان کافی برای آشنا شدن با سخت‌افزار این کنسول را داشته باشند. این امر چگونه پیش می‌رود؟

فیل اسپنسر:  خیلی خوب پیش می‌رود. در حقیقت، با توجه به جدول زمانی این سخت افزار، در حال حاضر ما کمی جلوتر از برنامه‌های خود پیش می‌رویم. ما خواهیم دید که زمان زیادی تا وقت عرضه کنسول باقی مانده است، اما احساس خوبی نسبت به پیشرفت و توسعه این پروژه داریم. تیم سازنده به خوبی از عملکرد کنسولی که در حال ساختنش هستیم آگاه هستند. ما در ویدیوی معرفی کنسول در E3 برخی از مشخصات سطح بالای این کنسول را به نمایش گذاشتیم. این کار به استودیوهای سازنده بازی‌ها این زمان و این اجازه را می‌دهد تا از هدف خود برای بهترین عملکرد بازی‌ها روی کنسول اسکورپیو مطمئن شوند.

با این تفاسیر برای ما سخت نیست که بگوییم: خب، این مشخصات سخت افزاری یک رایانه شخصی است که می‌توانیم انتظار آن را روی کنسول ایکس‌باکس اسکورپیو داشته باشیم. همین امر باعث می‌شود تا آن‌ها مطمئن شوند که مهره‌ها و قابلیت‌های مورد نیاز را برای ساخت بازی خود روی این کنسول آماده داشته باشند. از زمانی که ما روی کنسولی تمرکز کرده‌ایم که قادر است وضوح تصویر واقعی 4K و بافر فریم 4K را اجرا کند، که در عین حال بسیاری از بازی‌های پی‌سی این کار را انجام می‌دهند، بنابراین این هدف ما برای سازندگان یک زبان جدید یا بیگانه نیست که برای به ثمر نشاندن بازی‌های خود روی این وضوح تصویر ناآشنا باشند. به همین دلیل من این حس اطمینان و اعتماد به نفس را برای محتواهایی که برای این کنسول خواهیم دید دارم.

Scorpio

گیم‌اسپات: مدیر برنامه‌های بازی‌های مایکروسافت، شنون لافتیس، اخیرا به این موضوع اشاره کرد که تمامی استودیوهای داخلی مایکروسافت بازی‌های خود را روی کنسول اسکورپیو به جای آپ اسکیل کردن وضوح تصویر، به صورت 4K واقعی اجرا خواهند کرد. آیا فکر می‌کنید که استودیوهای خارجی نیز همین کار را خواهند کرد؟

من فکر نمی‌کنم که بازی‌ها با وضوح تصویر یا نرخ فریم تعریف شوند. اصلا نباید این بازی‌ها را بر اساس مقیاس و طول و عرض آن‌ها نقد و بررسی کنیم

فیل اسپنسر: من می‌خواهم تمامی ابزار را در اختیار سازندگان قرار دهم و به آن‌ها اجازه دهم تا خودشان تصمیم بگیرند که با قدرت آن چه کاری انجام دهند، نه تنها سازندگان خارج از مجموعه مایکروسافت، بلکه استودیوهای خودمان هم چنین اختیاری دارند. شنون لافتیس بخش بزرگی از مدیریت استودیوهای فرست پارتی مایکروسافت را تحت نظر دارد و من می‌دانم که یک چشم‌انداز در بخش گیم مایکروسافت دارد و سعی دارد تا این دیدگاه و چشم‌انداز خود را در تیم‌های ما اجرا کند و به اشتراک بگذارد. حتی در هنگام عرضه اولین کنسول ایکس‌باکس، این صحبت بر زبان بود که آیا ما نباید به وضوح تصویر HD فکر کنیم؟ آن هم زمانی که همه چیز به سمت وضوح تصویر 1080p می‌رفت؟ من فکر نمی‌کنم که بازی‌ها با وضوح تصویر یا نرخ فریم تعریف شوند. این را خوب می‌دانم که خیلی از مردم می‌گویند که نرخ 60 فریم بر ثانیه همانند یک جام مقدس در بازی‌ها می‌ماند. اما من فقط می‌گویم که باید این قدرت و این ابزار را به سازندگان بدهیم تا این اجازه را داشته باشند که بتوانند دیدگاه و چشم‌اندازهای خود را به بهترین شکل ممکن به حقیقت تبدیل کنند.

در مورد استودیوهای خارج از زیر مجموعه ما، بسیاری از آن‌ها همین حالا نیز بازی‌های خود را را روی پلتفرم رایانه‌های شخصی به صورت 4K اجرا کرده‌اند. آن‌ها کاملا قادر هستند تا در مورد بازی‌های خود روی کنسول اسکورپیو تصمیم بگیرند. من معتقدم که قطعا بازی‌ها را روی وضوح تصویر 4K واقعی خواهیم دید، اما مطمئنا تیم‌هایی را نیز خواهیم دید که این وضوح تصویر را انتخاب نمی‌کنند و بازی‌های خود را با جزییاتی بیشتر و کیفیت تصویر بالاتر ارایه می‌دهند که این از نظر من بسیار خوب است و هیچ اشکالی ندارد.

ما نباید این اجازه را بدهیم که بازی‌ها تبدیل به یک فرم هنری شوند که تنها با اعداد و ارقام معنی پیدا کنند. وقتی به یک نقاشی نگاه می‌کنید، هیچ شخصی از شما نمی‌پرسد که چه تعداد رنگی در این نقاشی به کار رفته است. حتی برخی از استانداردها در فیلم‌ها کنار گذاشته می‌شوند، چرا که تعداد بی‌شماری از چاشنی‌های انعطاف پذیر و جذاب وجود دارند که در فیلم‌ها و سریال‌ها استفاده می‌شوند و تاثیر خوبی روی آن‌ها گذاشته‌اند. ما نیز باید اجازه دهیم چنین آزادی در فضای بازی‌ها و سازندگان شکل بگیرد و اصلا نباید این بازی‌ها را بر اساس مقیاس و طول و عرض آن‌ها نقد و بررسی کنیم و مقدار خوب بودن بازی‌ها را بر این اساس بسنجیم.

 گیم‌اسپات: شما کنسول ایکس‌باکس اسکورپیو را به عنوان قدرتمندترین کنسولی که تا به حال ساخته شده است معرفی کردید و در عین حال نیز آن را یک محصول ممتاز توصیف کردید. با این تفاسیر در مورد قیمت آن چه انتظاری باید داشته باشیم؟

فیل اسپنسر: اینجا قرار نیست قیمت اسکورپیو را اعلام کنم. ما برچسب قیمت ۳۰۰ دلاری را برای کنسول ایکس‌باکس وان اس انتخاب کردیم. ما این انتظار را داریم که کنسول ایکس‌باکس وان اس و ایکس‌باکس اسکورپیو به طور هم‌زمان در بازار وجود داشته باشند.‌ همچنین تفاوت میان این دو از نظر قدرت کاملا مشهود است، بنابراین قیمت میان این دو نیز متفاوت خواهد بود. من می‌خواهم مردم این را درک کنند که ایکس‌باکس اسکورپیو یک کنسول ممتاز خواهد بود، اما در عین حال من قصد ندارم یک رایانه شخصی قدرتمند را به ازای هزاران دلار به آن‌ها بفروشم. ما به دنبال نقطه قیمت کنسول‌ها برای مصرف کنندها هستیم و قطعا هدف ما رسیدن به چنین هدفی است. مطمئنا هر چه که بیشتر به زمان عرضه این کنسول نزدیک شویم، در مورد قیمت اسکورپیو نیز صحبت خواهیم کرد. اما من این حس اطمینان را دارم که قادر هستیم محصولی را با قیمت مناسب ارایه دهیم که گیمرها این احساس را داشته باشند که چنین بهایی برای این کنسول ارزشش را خواهد داشت.

playstation 4 pro

گیم‌اسپات: بعد از این که سونی کنسول پلی‌استیشن پرو را معرفی کرد، توسط کانال‌های مختلف اجتماعی ایکس‌باکس به دلیل نبود یک پلیر 4K بلوری در این کنسول  مورد تمسخر واقع شد. آیا چنین اتفاقی باعث شده تا برخی از حسن نیت‌های شما برای از بین بردن جنگ کنسولی از بین برود؟

اینکه از قابلیت‌هایی که در  کنسول خودمان قرار دارد و کنسولی دیگر فاقد آن است در شبکه‌های اجتماعی صحبت کنیم، یک جنگ کنسولی محسوب نمی‌شود. افرادی که آن را جنگ کنسولی می‌دانند سخت در اشتباه هستند

فیل اسپنسر: من در این مورد کمی شک دارم. ما یک درایو بلوری 4K در کنسول ایکس‌باکس وان اس خود داریم. فکر می‌کنم که این یکی از قابلیت‌هایی در کنسول ما باشد که از نظر فروش و امکانات نکته مهمی تلقی می‌شود. وجود یک پلیر 4K در کنسول ما یک قابلیت به شمار می‌رود و این برای خریداری که به دنبال یک انتخاب است، نکته مهمی تلقی می‌شود. ما روی وجود یک درایو 4K بلوری شرط‌بندی کردیم و سونی این کار را انجام نداد و من اصلا نمی‌گویم که آن‌ها کار اشتباهی کرده‌اند و ما انتخاب درست را انجام دادیم. اما به صورت کلی، اگر کسی به دنبال یک بلوری 4K Ultra HD باشد، ما یک کنسول داریم که این درایو را در اختیار آن‌ها می‌گذارد، بنابراین ما کاری را انجام می‌دهیم که مردم متوجه شوند ما چنین چیزی را در اختیار داریم. اگر مردم بگویند که چنین امری یک جنگ کنسولی است، به نظر من آن‌ها اشتباه می‌کنند.

ما باید قادر باشیم که در مورد قابلیت‌های کنسول خود صحبت کنیم، اما در عین حال می‌خواهم تا نسبت به اعمال و کارهایی که دیگر کمپانی‌ها انجام می‌دهند احترام بگذاریم. من فکر نمی‌کنم که در مورد این ماجرای اخیر نیز از حد خود تجاوز کرده باشیم، اما من همچنان تلاش خود را می‌کنم تا نسبت به آن کارها و تصمیم‌هایی که دیگر کمپانی‌ها انجام می‌دهند احترام بگذاریم. اما در عین حال این را هم نمی‌پذیرم که مردم بگویند: شما روی کنسول خود یک قابلیت ویژه دارید که در دیگر کنسول‌ها وجود ندارد، بنابراین نمی‌توانید دیگر در مورد قابلیت‌های ویژه کنسول خود صحبت کنید. این به نوعی غیر منصفانه و شبیه به یک جنگ کنسولی است، چرا که من اصلا به چنین چیزی اعتقاد ندارم. من همیشه نسبت به دیگر دوستانم در پلتفرم‌های دیگر مانند سونی و نینتندو احترام قائل هستم. من دوستان بسیار زیادی در سونی و نینتندو دارم و هر دوی این کمپانی‌ها بهترین کارها را برای ارایه محصولات خود بر اساس دیدگاه‌شان انجام می‌دهند و من به آن‌ها احترام می‌گذارم. ما نیز بهترین کارها را برای پلتفرم خود انجام می‌دهیم. شما هرگز از من در مورد کارهایی که دیگر پلتفرم‌ها انجام می‌دهند حرف بدی نخواهید شنید، اما من نسبت به تصمیمات خود در مورد محصولات‌مان افتخار می‌کنم و فکر می‌کنم که باید در مورد این تصمیم‌هایی که گرفته‌ایم نیز در شبکه‌های اجتماعی و غیره صحبت کنیم.

گیم‌اسپات: شبکه‌های اجتماعی یک فضای جالب و سرگرم کننده هستند. من فکر می‌کنم که گیمرها نیز این گونه دست انداختن‌ها و کنایه‌ها را دوست دارند.

فیل اسپنسر: من دوست ندارم. یک مثال از سوی خودمان می‌زنم. هنگامی که بازی ReCore عرضه شد و برخی نمره‌های بسیار پایینی گرفت، برخی از طرفداران پلی‌استیشن در شبکه توییتر به من پیام دادند و نسبت به امتیازهای پایینی که بازی ReCore گرفته بود خوشحال بودند. من به این موضوع فک کردم که چقدر برای صنعت ما نکته منفی محسوب می‌شود که برخی از مردم نسبت به نمرات پایین‌تری که بازی‌ها نسبت به انتظارات سازنده دریافت می‌کنند شاد و خوشحال می‌شوند. این موضوع فقط مربوط به بازی‌هایی که ما می‌سازیم نمی‌شود. من می‌توانم بازی No Man’s Sky و ساخته استودیو هلو گیمز را مثال بزنم. من سال‌ها است که شان ماری، خالق بازی No Man’s Sky را می‌شناسم و می‌خواهم که آن‌ها در بازی که ساخته‌اند موفق شوند. هر زمانی که مردم بیشتری از بازی‌ها لذت ببرند، صنعت گیم نیز بزرگ‌تر و بهتر خواهد شد. من حتی هنگامی که به تیم‌هایی که پشت ساخت یک بازی هستند فکر می‌کنم، خوب می‌دانم که آن‌ها سال‌های زیادی از زندگی خود را برای ساخت یک بازی می‌گذرانند. آن‌ها نسبت به فرم هنری ساخت یک بازی متعهد هستند و تمام زندگی خود را به آن اختصاص می‌دهند. هنگامی که یک بازی منتشر شود، برای کسی که خود را اسیر جملاتی مانند: کنسول من بهتر از کنسول تو است، کرده‌اند، من این را کاملا برای صنعت گیم و حتی آن شخص ناخوشایند می‌دانم.

من نسبت به امتیازات بازی‌های ایکس‌باکس نسبت به بازی‌های پلی‌استیشن یا برعکس تفاوتی قائل نیستم. اگر شما یک ایکس‌باکس دارید، من می‌خواهم بهترین بازی‌ها را برای این کنسول عرضه کنم تا بهترین تجربه‌ها را روی این کنسول رقم بزنم، این هدف ما است. در تمامی انجمن‌ها و جوامع گیمینگ، همیشه چنین افرادی وجود دارند. من نمی‌گویم که بخش ایکس‌باکس به طور تمام و کمال بی‌نقص است و همه چیز در آن درست پیش می‌رود. اما تا زمانی که من در این بخش نفوذ دارم، هرگز از چنین حرکاتی پشتیبانی نخواهم کرد و با آن‌ها سرگرم نخواهم شد.

ReCore

گیم‌اسپات: چه حسی نسبت به بازخوردهای بازی ReCore در سایت متاکریتیک دارید، آن هم زمانی که این بازی را به عنوان یکی از انحصاری‌های مهم ایکس‌باکس وان معرفی کردید؟

من اطمینان را دارم که قادر هستیم اسکورپیو را با قیمتی ارایه دهیم که گیمرها این احساس را داشته باشند که چنین بهایی برای این کنسول ارزشش را خواهد داشت

فیل اسپنسر: من حسی عا‌لی نسبت به ReCore دارم، چرا که قادر بود‌م تا با کییجی اینافونه و استودیو آرماچر کار کنم و نسبت به این امر بسیار مفتخر هستم. دوست داشتم نقد‌ها و نمرات بازی بالاتر بود، اما من الزاما به نمرات به عنوان یک انعکاس از مهم بودن یک بازی نگاه نمی‌کنم. بازی فروش خوبی داشته است و این چیزی است که من دوست دارم. بازخورد بازیکنان نسبت به بازی مثبت بوده است و این چیزی است که من به عنوان مهم‌ترین نکته نگاه می‌کنم.

ما قیمت ReCore را پایین‌تر از یک بازی AAA کامل و پرخرج قرار دادیم چرا که بازی که در حال ساخت آن بودیم را خوب می‌شناختیم. من می‌خواهم مطمئن شودم که مردم نسبت به قیمت یک محصول، منصفانه بودن آن را حس کنند. فکر می‌کنم که در آخر، این یک تصمیم کاملا درست بود، چرا که اگر سعی کنم یک اثری که به قیمت ۶۰ دلار نمی‌ارزد را با این قیمت به فروش برسانم، شاید در کوتاه مدت این بازی برای ما پول ساز باشد، اما در بلند مدت، چنین کاری به بازی یا به مجموعه هیچ کمکی نمی‌کند.

در مورد نقدها، راستش را بخواهید فکر می‌کنم که برخی از بررسی‌ها نسبت به بازی نگاهی تند و خشن داشتند. اما برای ما، این واقعا باعث افتخار است که یک کاراکتر، یک داستان و یک سبک گیم‌پلی جدید در این بازی را به دست آوردیم و همکاری ما با اینافونه و استودیو آرماچر یکی از دست‌آورد‌های بسیار خوب بوده است.

من سعی ندارم به همه بگویم که این بازی نمره کامل را باید دریافت می‌کرد. هر بازی که منتشر می‌شود، نقاط ضعفی دارد و اگر ما هم این نقاط ضعف را در ابتدای پروژه بدانیم، قطعا سعی می‌کنیم آنها را مرتفع کنیم. اما نسبت به نتیجه‌ای که این بازی داشته است افتخار می‌کنم. به نظر من نمره‌هایی مانند هفت، هشت یا نه، نمراتی معقول هستند، اما نمراتی مانند سه یا چهار، یا آن نمره چهاری که یک شخص به بازی Forza Horizon 3 داده بود، به نظر من آن‌ها تنها برای چند کلیک بیشتر برای سایت خود چنین کارهایی را انجام می‌دهند.

گیم‌اسپات: ReCore یکی از اولین بازی‌های قابلیت Play Anywhere بود. بخش گیمینگ ویندوز 10 چقدر مورد قبول واقع شد؟

فیل اسپنسر: بسیار قوی بود. همانطور که شما گفتید، بازی ReCore اولین پله به سمت قابلیت Play Anywhere بود و Forza Horizon 3 نیز دومین بازی این قابلیت بود. در حال حاضر ما هزاران شخص را مشغول بازی این دو روی هر دو پلتفرم می‌بینیم. با وجود این که Forza Horizon دارای بخش چند نفره است، بازیکنان هر دو پلتفرم قادر هستند با یکدیگر بازی کنند. توسط قابلیت Play Anywhere برای بازی ReCore نیز، بسیاری از مردم از امکانات ویژه این قابلیت استفاده می‌کنند و فایل‌های ذخیره خود را بین هر دو پلتفرم استفاده می کنند.

به نظر من قابلیت‌هایی که توسط Play Anywhere به بازیکنان داده می‌شود قوی هستند. در حال حاضر شاهد این هستم که مردم بازی Forza Horizon 3 را روی هر دو پلتفرم انجام می‌دهند و به لطف ایکس‌باکس لایو در کنار هم مشغول به بازی هستند. همچنین فکر می‌کنم که با انتشار بازی Gears of War 4 مردمی را خواهیم دید که بین دو پلتفرم با یکدیگر به بازی می‌پردازند. بنابراین من حس خوبی نسبت به بخش گیمینگ ویندوز 10 در کنار بازی‌هایی که در اختیار بازیکنان خواهیم گذاشت، دارم.

mario shigeru miyamoto

گیم‌اسپات: صحبت از بازی‌های چند پلتفرمه شد. نظر شما در مورد حضور Mario در گوشی‌های آیفون و گسترش آن توسط نینتندو چیست؟ آیا ایکس‌باکس نیز ‌ چنین حرکتی را در نظر گرفته است؟

فیل اسپنسر: خب ما بازی Minecraft را روی iOS و اندروید داریم. البته بدیهی است که ما این بازی را زمانی خریدیم که در آن موقع روی بسیاری از پلتفرم‌ها عرضه شده بود. اما ما بعد از آن حتی ماینکرفت را روی Wii U نیز عرضه کردیم. به نظر من داشتن بازی‌هایی که مردم می‌خواهند آن‌ها را روی پلتفرم‌های خود بازی کنند چیز بدیهی است و من به خاطر این امر نینتندو را تحسین می‌کنم. ما بازی Minecraft را به کنسول Wii U آوردیم و آن‌ها نیز Mario را با دنیای آن ادغام کردند. این که قادر بودیم با آن‌ها همکاری کنیم یک کار بسیار عالی بود.

برخی از محدودیت‌های تکنیکی روی سخت‌افزارها وجود دارند که برای عرضه همه بازی‌ها مناسب نیستند. اما این ایده که من بتوانم همیشه به سرویس ایکس‌باکس لایو روی هر پلتفرمی مانند اندروید، Gear VR، رایانه‌های شخصی و ایکس‌باکس متصل باشم بسیار عالی است. اگر من یک بازی خریده باشم که روی یک پلتفرم دیگر نیز اجرا شود، قابلیت‌های Play Anywhere معنا پیدا می‌کنند. من کاری با حرکات و استراتژی‌های نینتندو ندارم، اما فکر می‌کنم که چنین کاری از سوی آن‌ها حرکتی هوشمندانه بوده است.

گیم‌اسپات :آیا فکر می‌کنید که روزی خواهد رسید که بازی‌های ایکس‌باکس را روی دستگاه‌های موبایل ببینم؟

فیل اسپنسر: بله من حقیقتا چنین فکری می‌کنم. ما بازی Age of Empires را داشتیم. همچنین بازی Viva Pinata را روی کنسول DS عرضه کردیم. شما به خوبی برخی از کارهای ما را روی دیگر پلتفرم‌ها می‌بیند. چیزی که قبلا برای ما یک مانع محسوب می‌شد این بود که ایکس‌باکس لایو را روی دیگر پلتفرم‌ها نداشتیم که خب بدون این بخش امکان عرضه بازی وجود نداشت. البته ما می‌توانستیم بازی‌ها را روی سایر پلتفرم‌ها عرضه کنیم، اما بدون ایکس‌باکس لایو، شما قادر به متصل شدن به کمیونیتی و دیگر دوستانتان در دنیای آنلاین نبودید و هنچنین از اچیومنت‌ها و دیگر قابلیت‌هایی که تنها از طریق  ایکس‌باکس لایو امکان‌پذیر می‌شد خبری نبود. اما حالا ما ایکس‌باکس لایو را برای iOS و اندروید عرضه کردیم و شاهد این هستیم که میلیون‌ها نفر به این پلتفرم متصل هستند و این امر به ما این امکان را می‌دهد تا کارهای بیشتری روی مجموعه بازی‌های خود انجام دهیم. پس من معتقد هستم که روزی برخی از بازی‌ها را روی پلتفرم‌هایی عرضه خواهیم کرد که مردم دوست داشته باشند روی آن‌ها بازی کنند.

Kinect

گیم‌اسپات: بگذارید در مورد موضوعی دیگر صحبت کنیم. ما خیلی وقت است که دیگر خبری از کینکت نمی‌شنویم. کینکت چه آینده‌ای برای برند ایکس‌باکس خواهد داشت؟

فیل اسپنسر: ما با توجه به این که چگونه قرار است کینکت را پشتیبانی کنیم، در مورد کنسول ایکس‌باکس وان اس تصمیم گرفتیم. ما می‌خواستیم مطمئن شویم که سخت افزار کنسول قادر به پشتیبانی از کینکت باشد. ما به این خاطر یک درگاه ورودی برای کنسول قرار ندادیم تا فضای بیشتری روی ایکس‌باکس وان اس داشته باشیم. فکر می‌کنم که این یک قابلیت خوب برای کنسول ما باشد. برای من، زمانی کینکت موفق است که مردم از استفاده با آن لذت ببرند. ما در حال تلاش برای حضور کورتانا روی ایکس‌باکس هستیم که مردم قدرت کنترل کنسول از طریق صدای خود را داشته باشند و کینکت این امر را بسیار عالی و راحت می‌سازد.

همچنین اخیرا بازی Fru عرضه شد که به نظر من یک بازی بسیار خوب برای کینکت محسوب می‌شود. اما من نمی‌توانم در جایگاهی قرار بگیرم که گیمرها را مجبور به اهمیت دادن به کینکت کنم. همانند هر تکنولوژیی در اکوسیستم ما، موفقیت یک محصول و محبوبیت آن از چگونگی استفاده مردم و مقدار لذت بردن از آن وسیله مشخص می‌شود. چیزهایی که کینکت برای کنسول ایکس‌باکس 360 به ارمغان آورد را دوست داشتم و همچنین برخی از بازی‌هایی که برای کینکت روی ایکس‌باکس وان عرضه شد را نیز دوست داشتم. مطمئنا ما برای این که این پشتیبانی را ادامه دهیم تمرکز خواهیم کرد. اما دیگر قرار نیست مردم را مجبور به داشتن آن کنیم و آن را به عنوان یک بخش جدا نشدنی از پلتفرم خود عرضه کنیم.

گیم‌اسپات: در حال حاضر در صنعت گیم چه چیزی رشد محسوسی داشته است که شما را هیجان‌زده می‌کند؟ چه آثاری باعث می‌شوند شما وقت زیادی را روی آن بگذارید؟

این که امروزه می‌توان به راحتی بازی خود را با دیگران به اشتراک گذاشت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های چند سال اخیر صنعت گیم است

فیل اسپنسر: می‌دانید، من عاشق چگونگی پدیده اجتماعی شدن بازی‌ها و این که مردم می‌توانند تجارب خود را با دیگر بازیکنان به اشتراک بگذارند هستم. به طور مثال نگاه کردن به بازی Pokemon Go برای من بسیار جالب بود، البته می‌دانم که این بازی بالا و پایین‌هایی هم داشت، اما دنیای گیمینگ امروزه مسیری مستقیم در بخشی از جامعه دارد، مخصوصا بیشتر از آن زمانی که من یک پسر بچه بودم. این که مردم می‌توانند به راحتی تجربه بازی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و با استفاده از این تجارب یک جامعه برای خود تشکیل دهند بسیار جالب است. به طور مثال تنها با نگاه کردن به بازی League of Legends World Championships متوجه خواهید شد که میلیون‌ها نفر به صورت آنلاین مشغول به تماشا کردن بازی هستند و هزاران نفر در تالار مسابقات حضور دارند و با هیجان بازی خود را دنبال می‌کنند.

این بسیار عالی است که امروزه به چنین قابلیتی در یک فرم هنری رسیده‌ایم، اما همچنین پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر نیز باعث شده تا به راحتی تجربه خود را به اشتراک بگذاریم. ما به تازگی کمپانی کوچکی به نام Beam را تصاحب کردیم که کمترین تاخیر را در هنگام استریم بازی‌ها دارد و باعث تعامل در میان شخص استریم کننده و مردمی که به تماشای آن استریم می‌پردازند می‌شود. البته همه چیز برای ما به Beam ختم نمی‌شود، چرا که سرویس‌های استریم دیگری مانند Twitch وجود دارند. از نظر من چنین امکاناتی بسیار جذاب هستند چرا که فرم‌های هنری و مدیاهای ما ترکیبی از هنر و تعامل هستند. تعاملی که در ذهن من وجود دارد باعث می‌شود تا بیش از پیش به هنر اهمیت دهم، چرا که مستقیما روی بازی‌های ما تاثیر خواهد گذاشت.

شما در مورد صحبت‌های فیل اسپنسر، رییس بخش ایکس‌باکس مایکروسافت چه فکری می‌کنید؟


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده