نویسنده: افشین پیروزی
// شنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۱

پیش نمایش بازی Civilization 6

Civilization 6 کم‌تر از ۱۵ روز دیگر عرضه خواهد شد تا گیمر‌ها را به ضیافت فرمانروایی بر جهان دعوت کند.

اگر جزو طرفداران بازی‌های استراتژیک باشید، قطعا نام سری Civilization به گوش‌تان خورده است. مجموعه‌ای که اولین نسخه آن در سال ۱۹۹۱ عرضه شد و همواره از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین و بهترین آثار سبک استراتژی نوبتی یاد می‌شود. تا به امروز هفت نسخه اصلی از این مجموعه (با احتساب نسخه‌های Revolution) و چندین نسخه فرعی از آن عرضه شده‌اند که تقریبا تمامی آن‌ها بازی‌های موفق و تاثیرگذاری بودند. نسخه پیشین از مجموعه اصلی بازی یعنی Civilization V در سال ۲۰۱۰ عرضه شد و آخرین نسخه فرعی این مجموعه یعنی Civilization: Beyond Earth هم در سال ۲۰۱۴ وارد بازار شد که البته به دلیل داشتن حال و هوای فضایی و علی‌رغم اینکه بازی خوبی بود، خیلی استقبال طرفداران قدیمی مجموعه را در پی نداشت.

به همین دلیل هم استودیو فرکسیس گیمز، سازنده بازی، و کمپانی توکی گیمز، ناشر آن، تصمیم گرفتند تا بی‌خیال فضا و موارد این‌چنینی شده و دوباره سراغ نسخه‌های اصلی بازی بروند و Civilization VI را که جدید‌ترین نسخه از بازی است، معرفی کردند. این بازی در تاریخ ۳۰ مهر به صورت انحصاری برای پی‌سی عرضه خواهد شد و سازندگان تغییراتی بنیادین در آن اعمال کرده‌اند که باعث می‌شود در عین حفظ اصالت سری، شاهد تجربه‌ای جدید باشیم. در ادامه نگاهی به ویژگی‌های جدید این بازی خواهیم داشت. بنابراین با پیش‌نمایش Civilization VI در زومجی همراه باشید.

ساختار کلی بازی، کماکان شبیه به نسخه‌های پیشین سری Civilization است. در این نسخه هم با یک بازی استراتژیک نوبتی روبرو خواهیم بود که در ابتدا می‌توانید حاکم و حکومت مدنظرتان را انتخاب کرده و وارد بازی شوید. سپس می‌توانید اولین شهر خود را بنا کرده و به مرور زمان پیشرفت کنید و از عصر‌های آهن و برنز، به دوران امروزی و حتی عصر فضا برسید. البته این کار به این سادگی‌ها هم نیست و حکومت‌های دیگر هم در تلاش هستند تا خود را به عنوان بهترین و قوی‌ترین حکومت جهان معرفی کنند و در صورتی که شما را مانعی برای رسیدن به هدف خود ببینند، قطعا برای نابودی‌تان اقدام خواهند کرد. علاوه بر این تهدید‌های دیگر چون بربرین‌ها هم در محیط بازی وجود دارند که می‌توانند تهدید برای حکومت‌تان به حساب بیایند.

اولین و شاید مهم‌ترین تغییر در Civilization 6، تحول سیستم شهر‌سازی است

تا به اینجای کار همه‌چیز شبیه به نسخه‌های پیشین سری به نظر می‌رسد، ولی استودیو فرکسیس گیمز تغییرات زیادی در این نسخه از بازی اعمال کرده که مشابه آن‌ها را پیش از این تجربه نکرده‌ایم. اولین و شاید مهم‌ترین تغییر در Civilization 6، تحول سیستم شهر‌سازی است. در نسخه‌های پیشین بازی شما یک Settler داشتید که می‌توانست شهر‌ها را بنا کند و با ساخت Settler‌های بیش‌تر قادر به ساخت شهر‌های بیش‌تر هم بودید. این قضیه در نسخه جدید بازی هم کماکان صادق است ولی با این تفاوت که شهر‌های شما، دیگر فقط یک کاشی در روی نقشه اشغال نخواهند کرد و تمامی ساختمان‌های داخل شهر فقط در داخل همان کاشی و به شکلی نامرئی ساخته نمی‌شوند. بلکه زمانی که یک شهر جدید احداث می‌کنید، کاشی‌های اطراف آن شهر هم به عنوان بخشی از شهر شما شناخته شده و برخی ساختمان‌ها در این کاشی‌ها ساخته می‌شوند.

این ویژگی البته فقط جنبه ظاهری نداشته و نقشی اساسی در گیم‌پلی بازی و نحوه پیشرفت حکومت شما ایفا خواهد کرد، به‌طوریکه پیش از ساخت شهر‌های جدید، باید دقت کنید که محیط اطراف آن برای پیشرفت‌هایی که انتظار دارید مناسب باشد. اما شاید بپرسید که منظور از مناسب بودن محیط چیست؟ پاسخ این سوال را با ذکر چند مثال می‌دهیم؛ اگر شهر شما نزدیک کوه باشد، ساختمان‌های تحقیقاتی و علمی و همچنین ساختمان‌های مذهبی، روی این کوه‌ها ساخته می‌شوند تا تاثیر بیش‌تری داشته باشند. سازندگان سعی کرده‌اند تا برای چنین مواردی توجیه‌های منطقی داشته باشند و دلیل اینکه ساختمان‌های علمی روی کوه بنا می‌شود، این است که دانشمندان معمولا علاقه زیادی به بررسی آسمان و ستاره‌ها دارند و به همین دلیل هم مثلا در دنیای واقعی هم رصد‌خانه‌ها در روی کوه‌ها ساخته می‌شوند. یا توجیه ساختمان‌های مذهبی این است که معمولا کوه در ادیان محتلف به عنوان مکانی مقدس شناخته می‌شود.

به‌علاوه مکان شهر‌ها نقشی اساسی در پیشرفت‌ها هم ایفا خواهد کرد. مثلا اگر دنبال تحقیق پیرامون یک تکنولوژی مرتبط با کشتی‌ها یا تجهیزات آبی باشید و شهری داشته باشید که کنار دریا است، این تحقیقات سریع‌تر به پایان می‌رسند. از دیگر ساختمان‌هایی که در کاشی‌های اطراف شهر‌ها ساخته می‌شوند، می‌توان به Wonder‌ها اشاره کرد. اگر نسخه‌های پیشین را بازی کرده باشید با این ساختمان‌ها آشنا هستید و در غیر این‌صورت باید بگویم که منظور از Wonder‌ها، بنا‌های مشهور و شناخته‌شده جهان هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به دیوار بزرگ چین، کولوسئوم روم، مجسمه ابولهول در مصر، کتابخانه اسکندریه مصر، شهر ممنوعه و اهرام ثلاثه مصر و البته چندین مورد دیگر اشاره کرد. این بنا‌های شگفت‌انگیز علاوه بر اینکه در بازی امتیازات ویژه‌ای برای حکومت شما به ارمغان می‌آورند، جلوه خاصی هم به تمدن شما می‌دهند. ولی در Civilization 6 تغییراتی در نحوه ساخت Wonder‌ها اعمال شده است. همان‌طور که اشاره کردیم این بنا‌ها در کاشی‌های اطراف شهرها ساخته می‌شوند و هریک پیش‌نیاز‌های خاص خود را دارند. برای مثال اهرام ثلاثه فقط در کاشی‌هایی قابل ساخت است که بیابانی باشد. آخرین نکته‌ای هم که باید در مورد ساخت شهر‌ها به آن اشاره کردیم، افزایش تعداد مناطق تحت‌پوشش شهر‌ها با توسعه پیدا کردن شهر است.

یکی از ویژگی‌های همیشگی سری بازی‌های Civilization، تنوع راه‌های رسیدن به پیروزی است. به این صورت که تنها راه رسیدن به پیروزی از بین بردن تمام حکومت‌های دیگر از طریق نظامی نیست و از روش‌هایی چون اقتصادی، علمی، فرهنگی و حتی مذهبی هم می‌توان به عنوان قوی‌ترین حکومت دنیا مطرح شد. مثلا اگر شما پیرو دین خاصی باشید و بتوانید این دین را با موفقیت در جهان گسترش دهید، این یک نوع پیروزی به حساب می‌آید. یا اگر از لحاظ سطح فرهنگی بتوانید به درجات عالی دست پیدا کنید، این هم روش دیگری برای موفقیت خواهد بود. همین تنوع بالا است که باعث می‌شود سبک بازی هر گیمر در بازی Civilization 6 با دیگر گیمر‌ها متفاوت باشد. تاثیر بسیار مهم روابط دیپلماتیک هم یکی دیگر از عواملی است که باعث می‌شود سبک بازی گیمر‌ها تغییر یافته و در نتیجه شاهد عمق زیادی در گیم‌پلی بازی باشیم.

فرکسیس گیمز در این نسخه از بازی یک ویژگی جدید دیگر هم اضافه کرده که واقعی بودن رفتار رهبران حکومت‌ها است. مثلا مانتزوما، رهبر آزتک‌ها، در دنیای واقعی فردی بسیار حریص نسبت به پول و طلا بود و اگر شما در بازی کنترل حکومتی را داشته باشید که از نظر اقتصادی شرایط خیلی خوبی دارد، مانتزوما سعی خواهد کرد تا ابتدا از طریق دیپلماتیک به حکومت شما نزدیک شده و سپس برای دستبرد زدن به منابع طلای شما به هر روشی که شده اقدام کند! یا گاندی، رهبر هندوستان، شخصیتی صلح‌طلب دارد و هرگز وی را در نقش یک رهبر خونخواه مشاهده نخواهید کرد؛ موردی که در نسخه‌های پیشین بازی رعایت نمی‌شد و شخصیت‌های مشهور حاضر در بازی گاهی رفتار‌هایی مغایر با شخصیت واقعی‌شان به نمایش می‌گذاشتند.

تا زمان نگارش این مطلب، فرکسیس گیمز حضور ۱۹ حکومت را در بازی تایید کرده است

حالا که راجع به حکومت‌ها و رهبران‌شان صحبت کردیم، بد نیست اشاره کنیم که تا زمان نگارش این مطلب، فرکسیس گیمز حضور ۱۹ حکومت را در بازی تایید کرده است. حکومت‌هایی چون ژاپن، چین، فرانسه، برزیل، آلمان، سومِر، یونان، رم و چندین حکومت دیگر. البته هنوز اشاره‌ای به حضور تمدن ایران در این بازی نشده است و این در حالی است که در نسخه‌های پیشین شاهد حضور این تمدن با پادشاهی افرادی چون کوروش یا داریوش بودیم. علاوه بر اینکه رهبر هریک از این حکومت‌ها شخصیت مخصوص به خود را دارد، هر حکومت از یک سری تکنولوژی، نیرو و ساختمان مخصوص نیز بهره می‌برد. مثلا ژاپنی‌ها نیروی ویژه سامورایی را دارند که در مقایسه با سرباز‌های هم دوره در دیگر حکومت‌ها، قدرتمند‌تر است. یا مثلا توانایی مخصوص برزیل این است که اگر شهر‌های آن‌ها در نزدیک جنگل‌ها ساخته شود، امتیاز‌های ویژه‌ای به حکومت داده می‌شود.

اما قطعا یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازی مربوط به نبرد‌ها است و صد البته یکی از محبوب‌ترین شیوه‌های پیروزی هم استفاده از نیروی نظامی و از بین بردن حکومت‌های رقیب است. سازندگان نبرد‌های بازی را هم دستخوش تغییرات زیادی کرده‌اند که باعث خواهد شد تجربه‌ای جدید در این زمینه داشته باشیم. اولین تغییر در این زمینه، مربوط به نیرو‌های حاضر در بازی می‌شود. شما در Civilization 6 می‌توانید دو نیروی متفاوت را با یکدیگر ترکیب کنید یا اینکه با استفاده از جنرال‌ها، نیرو‌ها را شخصی‌سازی کنید. مثلا سرباز‌های کمان‌دار معمولا در برابر سواره‌نظام‌ها برتری دارند و در عین حال نقطه ضعف آن‌ها هنگام رویارویی با پیاده‌نظام است. برای اینکه از کمان‌داران خودتان در برابر پیاده‌نظام دشمن محافظت کنید، می‌توانید سرباز‌های پیاده‌نظام خودتان را با آن‌ها ترکیب کنید تا قدرت دفاعی‌شان افزایش پیدا کند. به‌علاوه امکان ترکیب دو یا سه گروه از نیرو‌های مشابه هم وجود دارد و این امر باعث می‌شود تا قدرت هجومی نیرو‌ها بیشتر از قبل شود و البته در این حالت تغییری در قدرت دفاعی آن‌ها رخ نخواهد داد.

ویژگی امکان ترکیب نیرو‌ها با یکدیگر، به واقعی‌تر شدن بازی نیز منجر می‌شود. مثلا در نسخه‌های قبلی بازی شاهد بودیم که منجنیق‌ها بدون اینکه نیروی انسانی داشته باشند، می‌توانستند حرکت کنند یا به سرباز‌های دشمن حمله کنند. ولی در این نسخه اگر منجنیق را بدون نیروی انسانی رها کنید، به شدت در برابر سرباز‌های دشمن آسیب‌پذیر خواهند بود. یا در مثالی دیگر و زمانی که به عصر‌های معاصر رسیدید، می‌توانید هواپیما‌های بمب‌افکن را با سرباز‌ها ترکیب کرده و به شهر‌ها حمله کنید. در این صورت هواپیما‌ها مواضع دفاعی شهر‌ها را بمباران می‌کنند و سپس سرباز‌ها از طریق زمینی وارد شهر شده و آن را تسخیر می‌کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در زمینه نبرد‌ها بد نیست به آن اشاره کنیم، نحوه آغاز جنگ است. شما به عنوان رهبر حکومت، می‌توانید رسما با یک حکومت دیگر اعلام جنگ کنید یا اینکه به شکلی غافلگیر‌کننده به شهر‌ها و نیرو‌های آن‌ها حمله کنید. هر دو این روش‌ها جنگ محسوب می‌شوند، ولی در صورتی که از راه دوم وارد نبرد شوید، محبوبیت شما در بین دیگر حکومت‌ها به طرز چشم‌گیری کاهش خواهد یافت و چه بسا این امر حتی باعث به هم خوردن روابط شما با متحدین‌تان شود. همچنین از آنجایی که سیستم شهرسازی در بازی تغییر یافته، سیستم حمله به شهر‌ها هم دستخوش تغییراتی شده است. به این شکل که اگر شما به ساختمان‌های اطراف هر شهر حمله کنید و آن‌ها را از بین ببرید، آسیبی به مرکز شهر وارد نمی‌شود و فقط آن ساختمان تخریب می‌شود و برای اینکه بتوانید شهر را تسخیر کنید، حتما باید بتوانید مرکز آن را تصرف کنید. قسمت مرکزی شهر‌ها معمولا مستحکم‌ترین قسمت هم محسوب می‌شود و با تصاحب آن، تمامی ساختمان‌های اطراف شهر نیز مال شما خواهد شد.

با اینکه بازی‌های Civilization عمده شهرت خود را مدیون حالت تک‌نفره هستند، ولی فرکسیس گیمز تدابیر ویژه‌ای هم برای بخش چندنفره نسخه جدید این سری اندیشیده است

با اینکه بازی‌های Civilization عمده شهرت خود را مدیون حالت تک‌نفره هستند، ولی فرکسیس گیمز تدابیر ویژه‌ای هم برای بخش چندنفره نسخه جدید این سری اندیشیده است. به این صورت که در بخش چندنفره شاهد حالت‌ها و سناریو‌های مختلفی خواهیم بود که هدف از خلق آن‌ها، امکان تمام کردن بازی‌ها در یک مدت زمان مشخص است. چرا که هر بازی در Civilization 6، می‌تواند حتی به مدت یک هفته طول بکشد که تجربه چنین بازی‌هایی به شکل چندنفره غیرممکن است. پس سازندگان این امکان را داده‌اند که بتوانید شرایط را بسته به زمانی که می‌تواند به بازی کردن اختصاص بدهید تغییر داده و حتی طی یک تا دو ساعت یک بازی را به سرانجام برسانید. برای مثال می‌توانید تعیین کنید که فقط در عصر آهن بازی جریان داشته باشید یا اینکه حکومتی که اولین بار به امتیاز خاصی برسد، به عنوان پیروز انتخاب شود.

بین Civilization 6 و نسخه اصلی پیشین سری تمدن، ۶ سال فاصله وجود دارد و این امر باعث می‌شود تا انتظار داشته باشیم که در این نسخه جلوه‌های بصری بازی بسیار پرجزییات‌تر و زیباتر از قبل باشند. ولی جالب است بدانید که سازندگان بازی تصمیم گرفته‌اند تا از این ضرب‌المثل که «زیبایی در سادگی است» پیروی کنند و محیط‌ها و سربازان را در عین زیبایی، به سادگی هرچه تمام‌تر طراحی کرده‌اند و البته دلیل خاصی هم برای این امر داشته‌اند. تغییر سیستم شهرسازی، باعث خواهد شد تا در Civilization 6 شاهد نقشه‌های به مراتب شلوغ‌تری در مقایسه با نسخه‌های پیشین باشیم و این امر با گذر زمان می‌تواند به نقشه‌های ختم شود که از شدت شلوغی جای سوزن انداختن در آن‌ها نیست و عملا نمی‌توانید نیرو‌های خود را در نقشه پیدا کنید. به همین دلیل هم سازندگان سعی کرده‌اند تا محیط را تا حدی که به زیبایی بازی آسیب نرساند، ساده طراحی کنند. با این حال انیمشن‌های مربوط به مبارزه‌ها و موارد اینچنینی پیشرفت‌های زیادی نسبت به قبل داشته و در کل آنطور که از تریلر‌های بازی هم مشخص است، بازی از حیث گرافیکی کم و کسری نخواهد داشت.

استودیو فرکسیس گیمز برای اینکه جدید‌ترین ساخته خود را به بالاترین سطح شکوه ممکن برساند، توجه زیادی هم به موسیقی‌ها و جلوه‌های صوتی بازی داشته است. کریستوفر تین، آهنگساز مشهوری که قطعه اصلی Civilization IV یعنی Baba Yetu را ساخته و به خاطر آن جایزه معتبر گرمی را دریافت کرده بود، برای ساخت آهنگ اصلی نسخه جدید هم بازگشته و قطعه «Sogno di Volare» (به معنی رویای پرواز) را ساخته است. این قطعه اولین بار در ماه جولای طی کنسرتی که در شهر لندن برگزار می‌شد، اجرا شد. به‌علاوه از صدای شان بین، بازیگر مشهور فیلم‌هایی چون Lord of the Rings و سریال Game of Thrones، در تریلر‌های بازی و همچنین متن‌هایی که در داخل بازی خوانده می‌شوند، استفاده شده است.

در مجموع می‌توان گفت با اینکه حجم تغییرات در نسخه جدید بازی بالا است، ولی تا به امروز شاهد نسخه ضعیفی در سری Civilization نبوده‌ایم و علاوه بر آن استودیو فرکسیس گیمز در زمینه ساخت بازی‌های استراتژیک، یکی از بهترین‌ها در دنیا است که همین امسال بازی عالی XCOM 2 را ساخته و عرضه کرده است. همین عوامل باعث می‌شوند که بی‌صبرانه منتظر Civilization VI بوده و امیدوار باشیم که دوباره یک بازی استراتژیک ناب را تجربه کنیم. Civilization VI در سه نسخه مختلف عرضه خواهد شد؛ نسخه معمولی که ۶۰ دلار قیمت دارد، نسخه Deluxe با قیمت ۸۰ دلار که شامل ۴ بسته الحاقی است و نسخه مخصوص سالگرد ۲۵ سالگی مجموعه که البته به تعداد محدود تولید می‌شوند و ۹۰ دلار قیمت دارد و یک سری آیتم‌های فیزیکی مثل کتابچه هنری بازی و تعدادی سکه در آن گنجانده شده‌اند.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا Civilization VI به بازی موفقی تبدیل خواهد شد؟


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده