با بررسی متنی بازی F1 2016 همراه زومجی باشید.

جنون سرعت و هیجان بی‌حد و مرز، بخش جدایی ناپذیر از انسان‌ها است؛ به همین دلیل است که مسابقات اتومبیلرانی یکی از محبوب‌ترین شاخه‌های ورزش است. کنترل غول‌های آهنی در سرعت‌های بالاتر از ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت در عین خطر بسیار زیاد، جذابیت و هیجان بسیار بالایی چه برای راننده و چه برای بیننده‌ها دارد. در همین راستا نیز انواع مختلفی از شاخه‌های مسابقات اتومبیلرانی ایجاد شده است و هر یک نیز در نوع خود جذابیت‌‌های زیادی دارد.

مسابقات اتومبیلرانی در دنیای بازی نیز طرفداران بسیاری دارد وهمواره یکی از جذاب‌ترین شاخه‌های ورزش برای گیمرها بوده است. فرمول یک نیز به عنوان مطرح‌ترین شاخه از مسابقات اتومبیلرانی جایگاه ویژه‌ای در دنیای بازی دارد. استودیو کدمسترز نیز وظیفه‌ی توسعه‌ی سالانه‌‌ی بازی مسابقات فرمول یک را دارد تا تجربه‌ی رانندگی با خودروهای بسیار سریع این رقابت‌ها را به گیمر‌ها و عاشقان ریسینگ منتقل کند.

اما باید یک نکته‌ی مهم را پیش از ورود به بازی F1 2016  بدانید. فرمول یک تفاوت‌های فاحشی با سایر رشته‌های اتومبیلرانی دارد. به همین دلیل نیز بازی F1 2016 نیزفضای متفاوتی دارد و نباید آن را با بازی‌هایی مانند فورزا موتوراسپرت و گرند توریسمو مقایسه کرد.

در F1 2016 تمرکز Codemasters  القای تجربه‌ی نزدیک به حال و هوای رانندگان فرمول یک دارد و خبری از صحنه‌های جذاب، برخوردهای نفس‌گیر، سرعت‌های دیوانه‌وار و دریفت کشیدن نیست. باید مانند یک راننده‌ی حرفه‌ای به طور مداوم با پدال‌های گاز و ترمز در کنار فرمان بازی کنید و هم‌چنین حواستان به میزان مصرف سوخت، وضعیت لاستیک‌ها و ارتباط با گاراژ باشد. F1 2016 را می‌توان از انواع SimCade یا نیمه‌شبیه‌ساز دانست که البته به نظر ما تجربه‌ی بازی به نمونه‌های شبیه‌ساز نزدیک‌تر است. چون در این بازی تنها نحوه‌ی کنترل خودرو را نباید در نظر داشت و کنترل و بررسی سایر عوامل تاثیر بسیار زیادی در روند بازی خواهد داشت. به همین دلیل قبل از انجام این بازی باید از خود بپرسید چقدر آماده‌‌ی رقابت در سخت‌ترین و پیچیده‌ترین نوع از مسابقات اتومبیلرانی هستید.

F1 2016 Review

F1 2016 دارای بخش‌های مختلف است که البته روند همه‌ی آن‌ها یکسان است. Career  و Championship بخش‌های اصلی این بازی به حساب می‌آیند که شباهت زیادی با هم دارند. تنها تفاوت آن‌ها رانندگی با شخصیت ساختگی در Career و رقابت با یکی از رانندگان فعلی مسابقات در Championship است.

بخش آنلاین هم طبق سنت‌ همیشگی بازی‌های ریسینگ وجود دارد و قادر خواهید بود در پیست‌های مختلف و در مسابقاتی سفارشی‌سازی شده به رقابت بپردازید. یکی از نکات جالب این بخش نیز امکان برابر کردن قدرت تمام خودروها است که البته همواره در حالت خاموش قرار دارد و به همین دلیل شاهد ثبت تمامی رکورد‌ها با خودروهای مرسدس بنز هستید.

بخش Career  نیز خود از دو قسمت تشکیل شده است. Career و Pro Career دو بخش اصلی داستانی بازی هستند. لازم است بدانید که این دو بخش نیز هیچ تفاوتی در محتوای خود ندارند و تنها  Pro Career با تنظیمات حداکثر سختی بازی، خود را از دیگر بخش موجود متمایز می‌کند.

پس از ورود به Career در ابتدا باید به شخصی‌سازی کاراکتر خود بپردازید. انتخاب چهره، تعیین نام و نام مستعار، طراحی کلاه کاسکت و انتخاب تیم و هم‌تیمی از امکانات در دسترس در این بخش هستند که البته چندان هم گسترده نیستند. به عنوان مثال قادر نخواهید بود اندام و ابعاد بدن را تعیین کنید و در بخش سفارشی‌سازی صورت نیز تنها چند گزینه‌ی محدود از پیش طراحی‌شده در دسترس خواهد بود.

F1 2016

پیش از ورود به هر گرندپری (جایزه‌ بزرگ) تنظیمات زیادی وجود دارد که باید زمان زیادی را صرف تنظیم آن‌ها کنید. تنظیمات در دسترس عبارتند از سیستم‌های کمکی رانندگی، قوانین مسابقه و شرایط آب و هوایی. بخش سیستم‌های کمکی راننده مهم‌ترین تنظیمات F1 2016 است که تاثیر زیادی در تجربه‌ی گیمر خواهد داشت. می‌توانید اکثر سیستم‌ها را روشن کرده و تجربه‌ی مشابهی با سایر بازی‌های آرکید ریسینگ داشته باشید. اما F1 2016 هدف متفاوتی دارد؛ آشنایی و حس فشار وحشتناک رانندگی رانندگان فرمول یک.

در صورتی که از فرمان‌های مخصوص بازی‌های ریسینگ بهره می‌برید می‌توانید لذت وصف‌ناشدنی فرمول یک را بچشید. کافی است تمام تنظیمات کمکی را خاموش کرده و حتی تعویض دنده را در حالت دستی قرار دهید. در این حالت پس از کمی رانندگی بلافاصله با خود خواهید گفت: «وای مگه میشه در آن واحد این همه مولفه رو کنترل کرد.» کنترل خودرو در این حالت چالش بزرگی برای شما خواهد بود و کوچکترین اشتباه منجر به خروج از پیست خواهد شد. به این موارد نزدیک به ۴۵۰۰ بار تعویض دنده در هر گرندپری را بیافزایید تا حس کنید که F1 2016 برای هر فردی ساخته نشده است.

البته اگر بدشانس باشید و در پیست‌هایی مثل موناکو در حال رقابت باشید، امکان بارش باران نیز وجود دارد که در این حالت می‌توانید یکی از سخت‌ترین شرایط دنیای بازی را تجربه کنید. آغاز حرکت و راندن خودرو در مسیر مستقیم نیز در این حالت تلاش زیادی را طلب می‌کند. خودرو همواره مستعد لغزش است و نیاز به بازی زیاد فرمان برای کنترل دارد. در صورتی که پیش از این تجربه‌ی بازی‌های شبیه‌ساز را ندارید شاید در همان ابتدا از ادامه‌ی بازی ناامید شوید.

البته باید بدانید انجام بازی با تنظیمات کمکی خاموش از ابتدا، تجربه‌ی بسیار زیادی را طلب می‌کند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در چند گرندپری ابتدایی از سیستم‌های کمکی بهره بگیرید. برخی از این سیستم‌های عبارتند از سیستم ترمز کمکی در سه درجه، سیستم کنترل تراکشن خودرو، نمایش خطوط بهینه‌ی ریسینگ، سیستم ترمز ABS و کمک در ورود و خروج از پیت‌استاپ.

F1 2016 Review

قوانین برگزاری مسابقات نیز قابل سفارشی سازی هستند که می‌توانید آن‌ها را به دلخواه تغییر دهید. نحوه‌ی برگزاری دور‌های تمرینی، زمان مجاز برای دور‌های زمان‌گیری و تعداد دور‌های مسابقه‌ی اصلی بخشی از تنظیمات موجود هستند. شرایط مسابقه نیز قابل تغییر هستند که در این بخشی نیز می‌توان به امکان حضور خودروی ایمنی، میزان آسیب به خودروها در برخورد‌ها و قوانین عبور از پیچ‌ها اشاره کرد. به طور خلاصه بخش تنظیمات هر گرندپری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است حتما پیش از ورود به مسابقات آن‌ها را به دقت تنظیم کنید.

بلافاصله بعد از ورود به گرندپری و نمایش شهر و محیط پیست اولین چیزی که جلب توجه می‌کند طراحی عالی پیست و گرافیک مناسب آن است. اما تمام آرزو‌های شما ممکن است هنگام نمایش فضای داخل گاراژ، رانندگان و پرسنل تیم‌ها بر باد برود. بافت‌ها و طراحی شخصیت‌های F1 2016 اصلا در حد کنسول‌های نسل هشتم نیست و اگر علاقه‌ای به فرمول یک نداشته باشید ممکن است بلافاصله از بازی خارج شوید. البته با کمی صبر و ورود به مسابقه می‌توانید دلایل زیادی برای لذت بردن از F1 2016 بیابید زیرا کدمسترز انرژی خود را در بخش گیم‌پلی متمرکز کرده است تا تجربه‌ی بی‌نقصی به گیمر منتقل کند.

F1 2016 Review

از لحظه‌ی قرارگیری پشت فرمان در گاراژ تیم و مشاهده‌ی افراد اطراف خودرو، حس و حال جالبی به شما دست خواهد داد. پرسنلی که مخصوص گرم‌کردن لاستیک‌ها هستند و فردی که تنها کارش خنک کردن شما است، به خوبی حال و هوای متفاوت فرمول یک را القا می‌کند.

پیش از خروج از گاراژ و ورود به پیست در دور‌های تمرینی، لیست بلند بالایی از تنظیمات خودرو در اختیار شما قرار می‌گیرد. F1 2016 در همین زمینه‌ها خود را از سایر بازی‌های ریسینگ مجزا می‌کند. هر قطعه‌ای از خودرو قابل تنظیم است و البته تاثیر محسوسی در رفتار خودرو دارد که برای درک عملکرد آن‌ها نیاز به اطلاعات بالایی از خودروهای فرمول یک دارید. از فشار باد لاستیک‌ها و تنظیم نیروی ترمز محور‌های جلو و عقب گرفته، تا میزان بنزین باک، هندسه سیستم تعلیق، موقعیت بال‌های جلو و عقب و نحوه‌ی کار گیربکس، همگی توسط شما انجام می‌شود. پس از اعمال هر تنظیم می‌توانید به پیست رفته و خودرو را تست کنید و دوباره با مراجعه به گاراژ آن‌ها را به دلخواه تغییر دهید. بدین ترتیب بهترین حالت ممکن برای هر پیست را بدست خواهید آورد که البته می‌توانید تنظیمات خود را ذخیره کرده و در بخش‌های دیگر بازی اعم از حالت آنلاین استفاده کنید.

با توجه به وضعیت آب و هوای منطقه نیز چند نوع لاستیک در دسترس است و می‌توانید نمونه‌ی مورد نظر را انتخاب کنید و با رفتار لاستیک‌ها نیز بیشتر آشنا شوید.

F1 2016 Review

گیم‌پلی F1 2016 بسیار خوب طراحی شده و دقت به جزئیات در تمام بخش‌های آن دیده می‌شود. هنر کدمسترز این بازی را به اثر متفاوتی در بخش ریسینگ تبدیل کرده است. به عنوان مثال می‌توان به دمای مناسب لاستیک‌‌ها برای رقابت اشاره کرد. بدین ترتیب نباید بلافاصله پس از خروج از پیت‌استاپ با تمام توان خودرو اقدام به رانندگی کرد زیرا احتمال از دست رفتن کنترل وجود دارد. همچنین پس از خروج خودرو از جاده و ورود به چمن‌های کنار پیست، هنگام بازگشت به پیست با کاهش محسوس چسبندگی تایرها به دلیل قرارگیری میزان زیادی از علف‌ها روی مواجه خواهید شد. البته جا داشت به برخی دیگر از جزئیات اعم از بخش‌های جدا شده از لاستیک‌ها اشاره کرد که در خارج خطوط ریسینگ قرار دارند و هنگام عبور از آن‌ها کاهش چسبندگی خودرو را به همراه دارد.

از دیگر بخش‌های جذاب F1 2016 مکالمات رادیویی با مهندس تیم است که در کنسول پلی استیشن 4 صدای آن از اسپیکر تعبیه شده روی کنترلر پخش می‌شود. مهندس تیم به طور مداوم از طریق بیسیم نکاتی را گوشزد می‌کند که انجام آن‌ها تاثیر زیادی در روند بازی خواهد داشت.

F1 2016 Review

عنوان استراتژی جایگزین، اعلام موقعیت رقبا، مشکلات پیش آمده در بخش‌های مختلف خودرو، شرایط آب و هوایی و میزان سوخت تنها برخی از اطلاعات اعلام شده از طریق بیسیم و از سوی گاراژ است. مکالمات متنوعی نیز در نظر گرفته شده است که راننده در هر شرایطی می‌تواند از گاراژ اطلاعات به خصوصی را در خواست کند. البته باید به این نکته اشاره کرد که یکی از نقاط منفی بازی صدای یکسان تمام مهندسان تیم‌های مختلف است. با توجه به این مساله که هر مهندس خود را در آغاز فصل به شما معرفی می‌کند، صدای مشابه با سایر تیم‌ها از جذابیت این مساله تا حد زیادی می‌کاهد.

با وجود گرافیک و بافت‌های ضعیف کارکترها، هنگام مسابقه و در پیست شرایط متفاوتی حکم‌فرما است. تابش نور یا پاشش آب در آب و هوای بارانی خیلی خوب انجام شده است. البته هنوز هم با بهترین‌های این نسل مثل فورزا موتواسپرت فاصله‌ زیادی دارد.

یکی دیگر از مشکلات بازی کات‌سین‌های سینمایی تکراری است. به عنوان مثال با هر تیمی بخش کریر را آغاز کنید، صحنه‌ی ابتدایی بازی به یک شکل به نمایش در می‌آید و تنها لباس افراد حاضر در محیط تغییر می‌کند. هنگام اتمام مسابقه هم تنها دو کات‌سین طراحی شده است که اصلا جذاب نیستند و به قول معروف خستگی را در تن گیمر باقی می‌گذارد.

بازی F1 2016 روی پلی‌استیشن 4 بررسی شده است.


منبع زومجی

بررسی بازی F1 2016

بازی F1 2016 ضعف‌هایی در بخش‌هایی مانند گرافیک و تنوع حالت‌های مختلف بازی، دارد. اما گیم‌پلی جذاب F1 2016 در عناوین ریسینگ کمیاب است. گیم‌پلی دقیق جذاب F1 2016 که کدمسترز تلاش زیادی برای توسعه‌ی آن کرده است، قطعا ارزش تجربه‌ی بازی را دارد. اگر به رقابت‌های فرمول یک علاقه دارید یا به دنبال چالش بزرگی در بازی‌های دنیای ریسینگ هستید، F1 2016 بهترین گزینه‌ی پیش‌رو است.
محمد حسین جعفری

8

نقاط قوت

  • - گیم‌پلی جذاب و دقیق 
  • - کنترل کامل برروی تمام تنظیمات
  • - توجه به جزئیات فراوان در گیم‌پلی
  • - طراحی بسیار عالی مسیرها 

نقاط ضعف

  • - گرافیک و بافت‌های ضعیف کارکترها
  • - کات‌سین‌های سینمایی تکراری
  • - عدم تنوع حالت‌های مختلف بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده