// یکشنبه, ۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۶

معرفی انیمیشن کوتاه Taking Flight

در این مطلب به معرفی انیمیشن کوتاه Taking Flight، محصول استودیو با‌سابقه مون‌بات می‌پردازیم.

انیمیشن کوتاه Taking Flight

خیال‌پردازی عنصری است که در زندگی مدرن آن را فراموش کردیم و حتی به کودکان نیز استفاده و لذت بردن از آن را آموزش نداده‌ایم. به جرات می‌توان گفت بسیاری از کودکان امروز به هیچ عنوان بچگی نکرده و بزرگ‌سالان نیز کودک درون خود را به فراموشی سپرده‌اند. در واقع عنصر خیال‌پردازی باعث می‌شود که از تکرار‌های ناگزیر زندگی روزانه دور شده و دنیایی را برای خود بوجود آوریم که تک تک اجزای آن را بر اساس سلیقه و درونیات شخصی طراحی کرده‌ایم. با خیال‌پردازی نه تنها قوه خلاقیت را در تقویت خودمان می‌کنیم، بلکه به دلیل بهبود حافظه و بهره‌وری موفقیت‌های کاری تضمین می‌شوند. استودیو مون‌بات در انیمیشن کوتاه Taking Flight به سراغ این عنصر فراموش‌شده رفته است.

انیمیشن کوتاه Taking Flight در واقع برداشتی خیالی از زندگی آنتونیو پسین مخترع واگن رادیو فلایر (Radio Flyer) است. وی که در شهر ونیز ایتالیا دیده به جهان گشوده، به امید موفقیت در سن شانزده سالگی وارد کشور ایالات متحده آمریکا و شهر نیو‌یورک سیتی شد. آنتونیو پسین که در ابتدا هیچ پولی نداشت، پس از سال‌ها تلاش توانست با ساخت واگن‌های رادیو فلایر در زمره موفق‌ترین سازنده‌های اسباب‌بازی‌ تاریخ قرار بگیرد. داستان این انیمیشن از جایی آغاز می‌شود که به دلیل مشغله کاری پدر، فرزند خرد‌سالش باید روز خود را با پدر‌بزرگش بگذراند. این روز به نظر خسته‌کننده، در نهایت به ما‌جرا‌جویی هیجان‌انگیزی ختم می‌شود که درخشش نور خیال‌پردازی را برای شخصیت‌های انیمیشن به ار‌مغان می‌آورد.

انیمیشن کوتاه Taking Flight

سکان‌دار‌های انیمیشن کوتاه Taking Flight نام‌هایی آشنا هستند که در مراسم اسکار سال ۲۰۱۲ با آن‌ها آشنا شدیم: برندون اولدن‌برگ و ویلیام جویس، برند‌گان جا‌یزه اسکار بهتر‌ین انیمیشن کوتاه به‌واسطه انیمیشن کوتاه The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore. استودیو مون‌بات پیش از این هنر بی‌مانندش در خلق مدل‌سازی‌های زیبا و رنگ‌آمیزی جادویی المان‌های انیمیشن را در آثاری از جمله The Boy Who Learned To Fly به نمایش گذاشته است. در انیمیشن کوتاه Taking Flight نیز این استودیو علاوه بر بهره‌گیری از هنر خاص خود، عناصر واقعی و خیال را در‌هم آمیخته و از ترکیب طراحی دو‌بعدی و سه‌بعدی در سکانس‌های مختلف انیمیشن بهره برده است. اما این ویژگی باعث نشده که مدل‌سازی ضعیف عمل کرده یا یک نوع طراحی بر دیگری بر‌تری داشته باشد و استودیو مون‌بات در هر دو بخش به بهترین شکل ممکن توانایی خود را به نمایش گذاشته است. در سکانس‌هایی که نمای باز محیط‌های دو‌بعدی به نمایش گذاشته می‌شوند، می‌توانید به عینه این ادعا را مشاهده کنید. استودیو مون‌بات چنان وسواسی در طراحی لحاظ کرده است که به احتمال زیاد بسیاری از جزئیات در اولین تما‌شای انیمیشن دیده نمی‌شوند که از بین آن‌ها می‌توان به اشکال مختلف ابر‌ها و خش‌های روی بدنه هوا‌پیما اشاره کرد. یکی از زیبا‌ترین و با‌معنا‌ترین صحنه‌های انیمیشن، حرکت کودک و پدر‌بزرگ از جلو خانه کودک دیگری که غرق در دنیای مجازی، موسیقی و دنیای مدرن شده و این در حالی است که درست در جلوی او یکی از هیجان‌انگیز‌ترین ما‌جرا‌جویی‌های دوران در جریان است. انیمیشن کوتاه Taking Flight رده سنی ندارد و هم قشر بزرگ‌سال و هم مخاطبین کم سن‌و‌سال می‌توانند از تماشای آن لذت ببرند و درس‌هایی از آن بیاموزند.

انیمیشن کوتاه Taking Flight

طراحی شخصیت‌های کم‌تعداد انیمیشن کوتاه Taking Flight بسیار شبیه به کمپانی‌های مطرح در ساخت انیمیشن یعنی دیزنی و پیکسار بوده و به خوبی می‌توان احسا‌سات و حالت‌های مختلف را در چهره آن‌ها، به خصوص کودک ما‌جرا‌جوی داستان مشاهده کرد. یکی از نکات مثبت این انیمیشن قرار دادن دوربین در زوایای مختلف و متفاوت و روایت مناسب داستان نه‌چندان پیچیده انیمیشن است. در واقع تعداد سکانس‌هایی که از زاویه دوربین مشابه بهره می‌برند، نزدیک به صفر بوده و مخاطب به شکل‌ها مختلف با دو شخصیت اصلی و ما‌جرا‌جویی‌های آن‌ها همراه می‌شود. موسیقی انیمیشن کوتاه Taking Flight تنوع بسیار خوبی داشته و همز‌مان با تغییر محیط و پس‌زمینه داستانی، ماهیت و نوع خود را تغییر می‌دهد. در محیط‌های جنگلی، موسیقی خاص فیلم‌های ما‌جرایی و در فضا موسیقی حماسی نظیر سری فیلم‌های جنگ ستارگان به گوش می‌رسد. جلوه‌های صوتی نظیر صدای موتور هواپیما و شلیک سلاح‌های فضایی را می‌توان از برگ‌های برنده انیمیشن بر‌شمرد که لذت تماشای این اثر را دو‌چندان می‌کند. استودیو مون‌بات برای ادای اندک دیالوگ‌های این انیمیشن از هنر‌مندان با‌سابقه یعنی اشر بلینکوف (صداپیشه شخصیت «دنیس» در Hotel Transylvania 2)، ری وایز (صداپیشه شخصیت «کمیسر گوردون» در Batman: The Killing Joke) و کوین رام (بازیگر فیلم سینمایی Nightcrawler) بهره برده است.

انیمیشن کوتاه Taking Flight شما را به یاد دوران کودکی خودتان و بازی در کوچه و خیابان، همراه با دوستان خواهد انداخت. روز‌هایی که با کمترین امکانات، تنها به لذت بردن از زندگی می‌اندیشیدیم. فارغ از تمام سختی‌ها و موانع، درد‌ها و رنج‌ها، وقایع و حوادث و بی‌تفاوت به گذر روز‌ها، تنها کودکی را جشن می‌گرفتیم. انسان مدرن هر‌چه پیشرفت‌های بدست آورده، تکنولوژی را بهبود می‌بخشد و سبک زندگی خود را بر‌اساس آن‌ها تغییر می‌دهد، در واقع از اصل خود دور‌تر می‌شود. اما هنوز هم دیر نیست و می‌توان به یاد دوران قدیم، همراه با فرزند خود پا به دنیای ماجراجویی‌های کودکانه گذاشت. انیمیشن کوتاه Taking Flight در فستیوال‌های مختلفی نظیر فستیوال بین‌المللی فیلم سیاتل و سانتا باربارا به نمایش در‌آمده و توانسته است جوایز بهترین انیمیشن را از فستیوال بین‌المللی پالم اسپرینگز و بهترین فیلم کودک از فستیوال فیلم تراوس سیتی را دریافت کند.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده