// جمعه, ۳۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۹

پلی استیشن 4 پرو از ۱ گیگابایت رم اضافه بهره می‌برد

به تازگی رسما اعلام شده که پلی‌استیشن 4 پرو قرار است دارای ۱ گیگابایت رم اضافه از نوع DDR3 باشد.

پیش‌تر که از کنسول پلی‌استیشن 4 پرو رونمایی شد، این‌طور عنوان شد که قرار است این کنسول دارای مشخصات سخت‌افزاری مشابه پلی‌استیشن 4 باشد و مانند آن دارای حافظه‌ی گرافیکی GDDR5 به میزان ۸ گیگابایت و با پهنای باند بیشتر باشد، اما طی مصاحبه‌ای که مارک سِرنی، طراح سیستم با وب‌سایت یوروگیمر داشته، مشخص شده که این‌گونه نخواهد بود و قرار است تغییراتی در این کنسول جدید اعمال شود. در کنار بهره‌مندی این کنسول از حافظه‌ی گرافیکی GDDR5، قرار است حافظه‌ی رم دیگری که از نوع DDR3 است و به میزان ۱ گیگابایت است به کنسول اضافه شود که می‌تواند قابلیت‌های بیشتری را به آن اضافه کند. بخشی از صحبت‌های مارک سرنی در این رابطه را در زیر مشاهده می‌کنید:

ما حس کردیم که بازی‌ها برای بهتر اجرا شدن به مقدار بیشتر حافظه‌ی رم حدودا ۱۰ درصد نیاز دارند، به همین خاطر تصمیم گرفتیم ۱ گیگابایت به حافظه‌ی رم این کنسول جدید اضافه کنیم. در کنسول معمولی (پلی‌استیشن 4) اگر شما بخواهید بین دو برنامه‌ی فعال سوییچ کنید، مثلا بین Netflix و یک بازی، خواهید دید که Netflix کماکان در حافظه باز خواهد بود و علی‌رغم فعال بودن بازی، بطور کامل بسته نخواهد شد. دلیل این‌که ما از این معماری استفاده کردیم این بود که به دلیل باز بودن و آماده بودن تمام برنامه‌ها در حافظه، زمان دسترسی به آنها بسیار کوتاه شده و دیگر نیازی به بارگذاری (Load) نبوده است.

اما در کنسول جدید پلی‌استیشن 4 پرو اوضاع طور دیگری است. وقتی که شما مثلا برنامه‌ی Netflix را می‌بندید، این برنامه به همین ۱ گیگابایت رم DDR3 تازه اضافه شده منتقل می‌شود. این کار باعث می‌شود تقریبا ۱ گیگابایت از فضای ۸ گیگابایتی حافظه‌ی GDDR5 خالی شود. از این ۱ گیگابایت فضای خالی شده نیز ۵۱۲ مگابایت به بازی‌ها اختصاص می‌یابد و بدین ترتیب میزان حافظه‌ای که بازی‌ها از آن بهره می‌برند به جای این‌که ۵ گیگابایت باشد، ۵.۵ گیگابایت خواهد بود. باقی‌مانده‌ی این فضای خالی شده را نیز به ظاهر (Interface) کنسول اختصاص داده‌ایم. بدین معنی که پس از فشار دادن دکمه‌ی کنسول برای روشن شدن، شما به جای دیدن تصاویر با رزولوشن 1080p، آنها را با رزولوشن 4K خواهید دید.

وی همچنین بیان کرد که توسعه‌دهندگان بازی می‌توانند در صورت نیاز و متناسب بود بازی، از این فضای خالی شده استفاده‌ی بهینه کنند. اگرچه مشخصات سخت‌افزاری کنسول پلی‌استیشن 4 پرو و فضای خالی شده از رم آن زیاد متفاوت با نسخه‌ی قبلی نیست اما به هر حال هر بیت آن نیز می‌تواند به اجرای بهتر و روان‌تر بازی‌ها کمک کند. پیش‌تر در زومجی از پشتیبانی این کنسول از هارد SATA III مطلع شدید.


منبع DualShockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده