نویسنده: تیم زومجی
// جمعه, ۳۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۲

گزارش مالی ای‌ام‌دی در سه ماهه سوم ۲۰۱۶: درآمد ۱.۳ میلیارد دلاری به لطف فروش بالای کنسول‌های بازی

کمپانی AMD فصل سوم سال ۲۰۱۶ را با رشد ۲۳ درصدی، درآمد ۱.۳۰۷ میلیارد دلاری و ضرر ۲۹۳ میلیون دلاری به پایان رسانده است. 

ای‌ام‌دی، دومین تولیدکننده‌ی بزرگ پردازنده‌های کامپیوترهای شخصی که طی سال‌های اخیر زیر سایه‌ی سنگین اینتل، شرایط اقتصادی سختی را پشت سر می‌گذارد، گزارش مالی مربوط به فصل سوم از سال ۲۰۱۶ را به سهام‌داران خود ارائه کرده و در آن خبر از درآمد ۱.۳۰۷ میلیارد دلاری داده است. این درآمد نسبت به همین فاصله‌ی زمانی در سال گذشته،  ۲۳ درصد رشد داشته است. اما با وجود رشد درآمد، ای‌ام‌دی همچنان ضررده بوده و ۲۹۳ میلیون دلار ضرر داده است.

وضعیت مالی ای‌ام‌دی (GAAP)
 Q3'2016Q2'2016Q3'2015
درآمد$1307M$1027M$1061M
حاشیه ناخالص5%31%23%
سود عملیاتی-$293M-$8M-$158M
سود خالص-$406M+$69M-$197M
درآمد به ازاء هر سهم-$0.50$0.08-$0.25

در سه ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۶، بخش پردازنده‌های گرافیکی AMD که شامل محصولات سری Radeon می‌شود، درآمد ۴۷۲ میلیون دلاری را برای این شرکت به همراه داشته است که نسبت به سه ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۵، یازده درصد رشد کرده است. اما رشد فروش GPUهای ای‌ام‌دی با کاهش فروش پردازنده‌های کامپیوترهای شخصی همزمان شده است تا باز هم ای‌ام‌دی نتواند به سوددهی برسد. با این حال ای‌ام‌دی موفق شده است در سه ماهه‌ی دوم میزان فروش پردازنده‌های نوت‌بوک را افزایش دهد. با همه‌ی این‌ها بخش پردازنده‌های AMD این فصل نیز ۶۶ میلیون دلار ضرر داده است که البته بهتر از ضرر ۱۸۱ میلیون دلاری این شرکت در فصل سوم از سال گذشته است. 

بخش نیمه‌هادی‌های انترپرایز همچنان روند رو به رشد خود را ادامه داده و باعث شده تا درآمد ۸۳۵ میلیون دلاری برای AMD رقم بخورد که به مراتب بالاتر از درآمد ای‌ام‌دی از بخش پردازنده‌های گرافیکی و پردازنده‌های کامپیوتر است. مهم‌ترین دلیل رشد این بخش نیز افزایش تقاضای سونی و مایکروسافت برای پردازنده‌های بکار رفته در کنسول‌های بازی ایکس‌باکس و پلی‌استیشن است که از یک سیستم-روی-یک-چیپ (SOC) سفارشیِ ساخت ای‌ام‌دی بهره می‌برند. 

اما مدیران و سهام‌داران ای‌ام‌دی به آینده‌ی این شرکت بسیار امیدوار هستند و باور دارند که پردازنده‌های گرافیکی مبتنی بر معماری جدیدِ Polaris و همچنین نسل جدید پردازنده‌های کامپیوترهای شخصی این شرکت با نام Zen می‌توانند سهم بازار بیشتری را از انویدیا و اینتل بگیرند. ای‌ام‌دی ادعا می‌کند که پردازنده‌های Zen این شرکت حتی از قوی‌ترین پردازنده‌های Broadwell E اینتل نیز قوی‌تر عمل می‌کنند. 


منبع زومیت
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده