پیش نمایش Gears of War 4

پیش نمایش Gears of War 4

دوشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۲

زمان تازه کردن روح و روان‌مان با لنسرها، فواره‌های خون و دنده‌های جنگ نزدیک است.

 ۲۵ سال پس از اینکه جهان ما از درون متلاشی شد، سرانجام طعم صلح را چشیدیم. اما خیلی زود، کسانی که عاشقشان بودیم از ما گرفته شدند. همه چیز تغییر کرد. طوفان به پا شد و پسر من مستقیما درون آن پا گذاشت.

راوی جملات فوق کسی نیست جز مارکوس فنیکس که طی تریلر هنگام عرضه‌ی بازی Gears of War 4 به روایت بخشی از داستان بازی مشغول است. قهرمان سه‌گانه‌ی قبلی بازگشته تا بار دیگر در بازی خودنمایی کند، اما این بار همان‍ظور که خودش توصیف می‌کند، همه چیز تغییر کرده است.

۲۵ سال از اتفاقات Gears of War 3 می‌گذرد. پس از اینکه لوکاست‌ها و لمبنت‌ها در پایان بازی با تلاش مارکوس فنیکس و فداکاری پدرش نابود شدند، حالا باز هم مارکوس باز‌گشته است. اما با این تفاوت که اکنون پا به سن گذاشته و موها و ریش‌هایش کاملا سفید شده‌اند. داستان سه‌گانه حول محور روابط او و پدرش آدام فنیکس می‌چرخید. این روابط خانوادگی در Gears of War 4 نیز ادامه پیدا خواهند کرد و این بار پیرامون وی و پسرش جی‌دی فنیکس خواهند چرخید.

هرچند که در نسخه‌ی چهارم مارکوس فنیکس همچون قبل حضور دارد، اما همانطور که در مقاله‌های سایت زومجی در مورد Gears of War خواندید، این بار بازیکنان کنترل جی‌دی را به دست خواهند گرفت. با اینکه مارکوس حالا ۲۵ سال پیرتر از پایان Gears of War 3 است، اما همچنان برای جنگ آماده است و دوست دارد هر کسی که سر راهش قرار می‌گیرد را نابود کند؛ او حتی اسلحه‌ها و زره‌های گروه کاگ را در انبار خود نگه داشته و طی اتفاقاتی در گروه شما به مبارزه می‌پردازد. از گروه قدیمی مارکوس، جز آنیا که همسر او و مادر جی‌دی است، شخصیت دیگری به نمایش در نیامده و حضور یا عدم حضور آن‌ها در بازی نهایی به عنوان سوپرایز توسط سازنده نگه داشته شده است. البته در آخرین تریلر بازی شخصیت سیاه پوستی را دیدیم که کاملا یادآورد کول ترین بود. اگر هم شخصیت‌های قبلی در شماره‌ی چهارم حضور داشته باشند، کاملا قابل انتظار است که همچون مارکوس سن و سالی از آن‌ها گذشته باشد.

اما شواهدی وجود دارد که به نظر می‌رسد قرار نیست همیشه وقایع بعد از Gears of War 3 را دنبال کنیم. حضور دام و هافمن جوان در یکی از تریلرها ممکن است تایید این موضوع باشد و احتمالا فلش‌بک‌هایی به وقایع قبل از شروع نسخه‌ی اول خواهیم داشت. راد فرگوسن، سازنده سری جدید Gears of War، روایت داستان در این شماره را بسیار خاکستری توصیف کرده است و عوامل ساخت قول صحنه‌های احساسی زیادی را داده‌اند که مطمئنا با حضور آهنگ‌ساز مشهور سریال Game of Thrones، رامین جوادی حس و حال خاصی به آن افزوده خواهد شد. حداقل می‌توان با توجه به نمایش‌ها و صحبت‌های راد این طور برداشت کرد از نظر اتمسفر، با چیزی شبیه به نسخه اول این سری رو به رو خواهیم بود.

با کنا‌‎ر گذا‌شته شدن ما‌رکوس فنیکس و جا‌یگزینی او با جی‌دی، گرو‌ه قبلی نیز به حاشیه رانده شده‌اند و شخصیت‌هایی جوان‌تر جای آن‌ها را گرفته‌‌اند.

با کنا‌‎ر گذا‌شته شدن ما‌رکوس فنیکس و جا‌یگزینی او با جی‌دی، گرو‌ه قبلی نیز به حاشیه رانده شده‌اند و شخصیت‌هایی جوان‌تر جای آن‌ها را گرفته‌‌اند. دو شخصیت کیت دیاز و دلمونت واکر قهرمانان تازه‌ی گروه خواهند بود که جی‌دی را در طول داستان بازی همراهی می‌کنند. با فروپاشی ارتش انسان‌ها یا همان کاگ‌ها، در پایان نسخه‌ی سوم، ارتشی جدید از این نیروی نظامی پایه‌گذاری شده است که نشان مربوطه به آن‌ها هم از جمجمه‌ی معروف سری، به ققنوس تغییر پیدا کرده و این علامت روی زره جی‌دی و دلمونت کاملا مشخص است. جی‌دی و دلمونت هر دو از نیروهای نظامی جدید کاگ تازه پایه‌گذاری شده هستند که طی اتفاقاتی نا‌مشخص از این ارگان بیرون می‌روند و به جمع خارجی‌هایی که کیت در آن‌جا زندگی می‌کند می‌پیوندند.

شرایط سیاره‌ی سرا، دنیای ساختگی سری Gears of War، پس از استفاده از بمب امولشن برای نابود سازی لوکاست‌ها و لمبنت‌ها، دچار تحولی رعب‌آور شده است. اکوسیستم سیاره کاملا تغییر کرده و تاثیرات منفی بمب بر آب و هوا اثر گذاشته است. این دگرگونی شرایط زندگی در سطح سیاره ر‌ا بسیار دشوار ساخته و از این رو COG مردم را در شهری با دیوارهای بلند برای محافظت گرد هم آورده است. در این بین، گروهی از مردم حاضر نشده‌اند که در شهر تاسیس شده توسط دولت استقرار یابند و با سیاست‌های کاگ‌ها کنار نمی‌آمدند. از این رو، این گروه از مردم در خارج از دیوارها و حفاظ‌های کاگ‌ها و در محیط پر خطر سیاره سرا به زندگی خود ادامه می‌دهند و خطرات ناگوار را به جای تحت کنترل درآمدن توسط COG، به جان خریده‌اند. به این گروه خارجی‌ها گفته می‌شود که کیت دیاز هم یکی از آن‌هاست.

دقیقا آغاز بازی از نقطه‌ی آشنایی کیت با جی‌دی و دلمونت شروع می‌شود. زمانی که جی‌دی و دلمونت به دلیلی نامعلوم به روستای کیت و هم قبیله‌ای‌هایش سفر می‌کنند، مادر کیت که رئیس قبلیه است، به همراه بسیاری دیگر از مردم توسط نیروهایی عجیب ربوده می‌شوند. کیت مجبور است برای یافتن مادر و مردم خود، با جی‌دی و دلمونت همراه شده و به دل تهدید جدید سری Gears of War بزند.

مبارزه‌ای تازه، با دشمنانی به ترسناکی لوکاست‌ها

با از بین رفتن تمام دشمنان، استودیوی کوالیشن باید دست به خلق دشمنانی جدید می‌زد. با این تفاسیر دشمنانی با الهام از لوکاست‌ها‌ طراحی شده‌اند و در بازی Swarm نام می‌گیرند. ظاهرا ارتباط Swarmها با لوکاست‌ها، تنها در طراحی ظاهری نیست، بلکه توجیه پیدایش آن‌ها نیز به اجدادشان مربوط است. پس از اینکه در پایان Gears of War 3 همه‌ی لوکاست‌ها با اختراع پدر مارکوس کشته شدند، هزاران جسد لوکاست در سطح سیاره‌ی سرا پخش شده بود. این جسدها در گورهایی دسته جمعی قرار می‌گیرند که به نظر می‌رسد عامل پیدایش سوارم‌ها باشند.

این موجودات همچون دشمنان پیشین سری، در چند کلاس مختلف طراحی شده‌اند. گونه‌ی عادی سوارم‌ها در چهار بخش Imago، Hunter، Sniper و Grenadier دسته‌بندی می‌شوند. این چهار کلاس، ظاهر و سبک مبارزه‌ای شبیه به کلاس عادی لوکاست‌ها دارند. موجودات دیگری توسط کوالیشن خلق شده‌اند که پاونسرها نام دارند و در سری Gears of War از نظر خلق و خو کاملا جدید محسوب می‌شوند. این دشمنان جدید در اولین تریلر رسمی بازی در E3 2015 به نمایش در آمدند. در کنار Pouncerها، کلاس دیگری از دشمنان نیز طراحی شده است که یووی‌ها نام دارد. این گروه از نظر جثه بسیار کوچک‌تر از بقیه Swarmها هستند که همین کوچک بودن، سرعت زیادشان را به آن‌ها هدیه کرده است. در حقیقت یووی‌ها جایگزین رِچ‌ها در سه‌گانه شده‌اند که موجوداتی سریع برپایه‌ی حملات نزدیک بودند. فرق عمده‌ای که بین موجود خلق شده توسط کوالیشن و اپیک گیمز وجود دارد، این است که Juvieها در تخم‌هایی زندگی می‌کنند که در سراسر محیط بازی پخش هستند. از این تخم‌ها می‌توانید به عنوان یک سنگر هم‌ استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید که تیرخوردن بیش از اندازه به آن‌ها باعث انفجار و خروج یووی‌های بیشتری می‌شود.

با از بین رفتن تمام دشمنان، استودیوی کوالیشن باید دست به خلق دشمنانی جدید می‌زد. با این تفاسیر دشمنانی با الهام از لوکاست‌ها‌ طراحی شده‌اند که در بازی Swarm نام می‌گیرند.

کوالیشن برای تنوع بخشیدن هر چه بیشتر به بخش طراحی دشمنان، گروه دیگری را نیز در نظر گرفته است. دشمنان تازه در این بخش، ربات‌هایی با نام Deebee هستند که توسط کاگ‌ها، برای مبارزه و حفاظت از انسان‌ها آفریده شده‌اند. آن طور که مشخص است، این بار دشمنان و و درگیری‌هایی که پیش رو خواهیم داشت بسیار جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر از نسخه‌های گذشته خواهند بود.

نوع عملکرد Deebeeها در مبارزات هم متفاوت از یکدیگر ساخته شده است. این ماشین‌ها در سه نوع کلی تقسیم بندی می‌شوند. گروه اول مکانیزم تهاجمی شبیه به انسان‌ها و Swarmها دارند، با این تفاوت که کمتر از کاور استفاده می‌کنند. گروه دوم ربات‌هایی پرنده هستند که سپری تدافعی مقابلشان نصب است. برای نابود کردن آن‌ها، ابتدا باید با شلیک مداوم، سپر محافظشان را از بین ببرید. دسته‌ی سوم Deebeeها هم ربات‌هایی توپ شکل هستند که روی زمین غلت می‌خورند و سعی دارند با رساندن خودشان به شما، انفجار ایجاد کنند. می‌توانید طی مبارزات با ضربه‌ی پا، این توپ‌های انفجاری را از خود دور کنید.

آنچه که از تریلرها مشخص است، تکنولوژی در این ۲۵ سال پیشرفت داشته و در یکی از نمایش‌های بازی دیدیم که جی‌دی سوار بر رباتی غول پیکر بود که کمی یادآور سری متال‌گیر سالید و تایتان‌فال است! اگر یادتان باشد، قبلا هم در شماره‌ی سوم ربات‌هایی که می‌توانستیم سوار بر آن‌ها شویم و قدرت خود را افزایش دهیم، با نام Silver Back وارد سری شده بودند، اما از نظر قد و قامت و احتمالا قدرت تهاجمی حالا با یک ربات چند برابر بزرگ‌تر و قوی‌تر روبرو هستیم.

اسلحه‌های دوست داشتنی

اگر از توصیف پیش‌زمینه‌ی داستانی و طراحی دشمنان بگذریم، می‌رسیم به بحث شیرین گیم‌پلی. از آنجا که Gears of War از پایه‌گذاران اصلی سبک تیراندازی سوم شخص است و ویژگی‌هایی چون استفاده از کاور را به شکل امروزی مطرح کرد، نباید انتظار تغییرات گسترده در این بخش را داشت.

مکانیزم کلی گیم‌پلی تقریبا همان چیزی است که در نسخه‌های قبلی سری دیده بودیم. دویدن، کاور گرفتن و تیراندازی به سمت دشمنان همچنان بخش اصلی گیم‌پلی بازی خواهند بود. برای بهبود این بخش، خلاقیت‌هایی از سوی کوالیشن ارائه شده است. برای مثال چاقوی مبارزه، سلاح جدید شما در طی مبارزات خواهد بود. اگر پشت کاوری قرار بگیرید که طرف دیگر آن یک Swarm باشد، می‌توانید دشمن را از روی کاور به سمت خود بکشید و با فشار دادن دکمه‌ی Y، با تمام‌کننده‌ای خشن، چاقو را در بدن وی فرو کرده و او را نابود کنید.

صحبت از تمام‌کننده شد، تما‌م‌ کننده‌ها همیشه بخشی ا‌ز سری Gears of War بوده‌اند و در این شمار‌ه نیز حضور گسترده‌ای خواهند داشت. همچون قبل پس از شلیک به هر دشمن، گا‌هی آن‌ها بلافاصله نمی‌میرند و به شکل نیمه جان رو‌ی زمین می‌افتند. اگر خود را بالا‌ی سرشان برسانید، با فشردن Y و با توجه به سلاحی که در دست دارید، تمام‌کننده‌ای بسیار خشن، با انیمیشنی زیبا روی او اجرا می‌شود.

اسلحه‌‌های سری، از نظر تنوع پر ‌تعداد‌تر از هر زمان دیگری در Gears of War 4 باز‌خواهند گشت. با این‌که لیست سلاح‌ها بسیار بلند بالاست، اما بدون شک بسیاری از شما همچنان لنسر ‌را ترجیح خواهید داد. سلاحی که اره‌برقی زیر آن نصب است و در نبردهای نزدیک حسابی به کارتان خواهد آمد و صد البته خون به پا می‌کند. برخی از اسلحه‌های جدید مربوط به ‌Deebeeها‌ هستند. این ربات‌ها سلاح‌های مخصوص خود را به دست می‌گیرند و در میدان نبرد حضور می‌یابند. سه سلاح از این دشمنان به نمایش در آمده که شامل یک اسلحه‌ی دوربرد، یک شات‌گان و یک سلاح اتوماتیک می‌شود. با حذف شدن شاتگان دو‌لول معروف Gears of War 3 با نام Sawed off Shotgun، شاتگان مربوط به Deebeeها می‌تواند نقش پررنگی داشته باشد. دو سلا‌ح جدید به نمایش در آمده که مربوط به انسان‌ها می‌شوند و Buzzkill و DropShot نام دار‌ند. سلاح اول دیسک‌‌ها‌یی کشنده را به سمت دشمنان پرتاب می‌کند و دومی هم از سمت آسمان می‌تواند اهداف پشت کاور را مورد اصابت قرار دهد.

پس از تجربه نسخه بتا‌ی Gears of War 4‌، می‌توا‌ن گفت گیم‌‌پلی این قسمت شبا‌هت بسیا‌ر زیادی به نسخه سوم این سر‌ی دارد. اما این شباهت با روان‌تر شدن بازی همراه بوده و انیمشن‌ها هم در این راه بهبود داشته‌اند. بدون شک با ورود به نسل جدید، بیشترین پیشرفت در بخش انیمیشن‌های کاراکترها و رفتار آن‌ها در Gears of War 4  محسوب می‌شود. این موضوع در میان‌پرده‌ها نیز به خوبی به چشم می‌آید. همچنین طراحی صورت شخصیت‌ها چند سطح بالاتر از سه‌گانه اول قرار دارد و احساسات هر شخصیت به خوبی به مخاطب منتقل خواهد شد.

کوالیشن قول داده که گرافیک Gears of War 4 همانند نسخه‌ی اول این سری در سال ۲۰۰۶، انقلابی باشد و توجه بسیاری را به عنوان بهترین گرافیک روی ایکس‌باکس وان به خود جلب کند که البته باید برای پی بردن به حقیقت این موضوع تا زمان عرضه صبر کنیم. همچنان از موتور پایه‌ی آنریل انجین استفاده می‌شود که واقعا بازده بسیار مناسب و در حد و اندازه‌های نام سری دارد. البته در بخش گرافیکی بیشترین پیشرفت مربوط به فیزیک اجسام خواهد بود. فیزیکی که با توجه به حضور گسترده‌ی باد در Gears of War 4 از اهمیت بسیاری برخوردار است و بسیاری از اجسامی که در محیط‌های بازی قرار دارند بسیار پویا خواهند بود.

همان‌طور که اشاره شد، بمبی که مارکوس و یارانش در انتهای بازی Gears of War 3 از آن استفاده کردند، تاثیرات عجیب و غریبی بر سیاره‌ی سرا و مخصوصا آب و هوای آن داشته است. این تاثیرات طوفان‌هایی با نام Windflare به وجود آورده‌اند که همه چیز را نابود می‌کنند. فیزیک بازی در شرایط تنگاتنگی با طوفان در ارتباط است، اما Windflare تاثیر گسترده‌تری بر گیم‌پلی نیز خواهد داشت.

 

این طوفان‌ها کاملا به شکل پویا طراحی شده‌اند و ممکن است برای هر شخص شرایط متفاوتی را در طول بازی رقم بزنند. زمانی که Windflare شکل می‌گیرد، باد و باران و رعد و برق‌های وحشتناکی را با خود همراه می‌آورد. این طوفان آن قدر شدید است که جهت باد روی حرکت شما اثر می‌گذارد و سرعت راه رفتن و دویدن را به شدت کم می‌کند. شدت طوفان بر اسلحه و شکلیک‌شان هم تاثیر دارد و می‌تواند تیرهای شما را منحرف سازد. با ورود Windflare به محیط بازی، برخی اجسام با طوفان در محیط جابه‌جا خواهند شد که بر مبارزات و پویا بودن آن کاملا اثر خواهند داشت. مثلا ممکن است یک ماشین تکه و پاره شده با طوفان وارد محیط شود و به عنوان کاور مورد استفاده قرار گیرد. اگر در میدان نبرد باشید و Windflare شکل بگیرد، می‌توانید با شلیک به بعضی اجسام، آن‌ها را از سطح زمین جدا کنید. با جدا شدن جسم، طوفان آن را به حرکت در می‌آورد و به سوی دشمنان، و حتی خودتان، با توجه به نحوه‌ی قرار گیری و جهت باد، پرتاب می‌کند.

کوالیشن قول داده که گرافیک Gears of War 4 همانند نسخه‌ی اول این سری در سال ۲۰۰۶، انقلابی باشد و توجه بسیاری را به عنوان بهترین گرافیک روی ایکس‌باکس وان به خود جلب کند

طوفان نقش بزرگی در Gears of War 4 خواهد داشت و کوالیشن سعی دارد از این ویژگی برای ایجاد تغییرات و نوآوری نسبت به سه‌گانه استفاده کند. نوعی از Windflare هم در نظر گرفته شده است که در آن وزش شدید باد با رعد و برق همراه است. در این شرایط رعد و برق‌هایی بسیار کشنده به زمین برخورد می‌کنند. کوالیشن دشمنان را در این بخش حذف کرده است و با معرفی رعد و برق به عنوان تهدید اصلی شما، مجبورتان می‌کند که برای گذر از محیط و طی کردن مرحله، از میان آن‌ها عبور کنید. عبور از میان این جریانات برق کشنده که از آسمان به زمین منتقل می‌شوند، بخش جدید دیگری در Gears of War است که در سه‌گانه به هیچ وجه مشابه آن را ندیده‌ایم. جنگیدن برای بقا در این قسمت با توجه به استفاده از المان‌های حرکتی در یک بازی تیراندازی سوم شخص در نوع خود جالب خواهد بود.

اما در عین حال که بخش داستانی Gears of War همیشه محبوب بوده است، بخش چندنفره نیز همچنان یکی از عوامل موفقیت و محبوبیت سری Gears of War به شمار می‌رود و در ساخته‌ی جدید کوالیشن هم حضور گسترده خواهد داشت. همچون قبل بخش داستانی را می‌توانید با دوستان خود به صورت همکاری آنلاین یا Split Screen انجام دهید. بر خلاف نسخه‌ی سوم در اینجا برای تجربه‌ی بخش همکاری چند نفره بخش داستانی، تنها به یک دوست نیاز خواهید داشت چرا که این همکاری در بخش داستانی از چهار نفر به دو نفر کاهش پیدا کرده و به حالتی مشابه دو شماره‌ی اول بازگشته است. نفر اول همیشه کنترل جی‌دی را به دست خواهد گرفت، اما نفر دوم می‌تواند از بین کیت و دلمونت یکی را برای بازی برگزیند.

شاید همکاری در بخش کمپین به دو نفر کاهش یافته باشد، ولی همکاری پنج نفره با بخش بسیار محبوب Horde همچنان حضور خواهد داشت. تغییرات گسترده‌ای در نسخه‌ی سوم Jorde صورت پذیرفته است که سعی دارد تغییراتی نسبت به ساخته‌های اپیک گیمز ایجاد کند. مانند گذشته، بازیکنانی تا تعداد پنج نفر به صورت چند نفره در نقشه‌ای قرار خواهند گرفت که باید به مقابله و دفاع در برابر ۵۰ موج از دشمنان متفاوت بپردازند. تغییر بزرگی که لحاظ شده، این است که دیگر وجود پایگاه و برپایی لوازم دفاعی از پیش تعیین شده نیست. کوالیشن وسیله‌ای با نام Fabricator را معرفی کرده که می‌توانید آن را به دلخواه در هر گوشه از نقشه قرار دهید و لوازم دفاعی مورد نیاز خود را با توجه به امتیازاتی که کسب کرده‌اید، از Fabricator تهیه کنید و در محل مورد نظر خود جای گذاری کنید. ۵ کلاس هم برای این بخش در نظر گفته شده است که با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌هایشان خواهید توانست یکی را برای کنترل در Horde برگزینید. بخش چندنفره‌ی رقابتی دستخوش تغییرات چندانی نشده و به صورت کلی همان فرمول موفق و بسیار محبوب قبل را خواهد داشت.

واگذاری یک سری بسیار بزرگ که سه شماره‌ی اصلی آن به دست اپیک گیمز ساخته شدند و موفقیت‌های بسیار را به دست آوردند، به استودیوی تازه تاسیس کوالیشن، چالش بزرگی را پیش پای آن‌ها گذاشته است. وجود افراد با سابقه در این تیم و مخصوصا راد فرگوسن که در کنار کلیف بی به ساخت سه‌گانه‌ی Gears of War بسیار کمک کرد، طرفداران را تا حد زیادی امیدوار کرده است.

تریلرهای منتشر شده نیز نمایش‌های خوبی را به اجرا گذاشته‌اند و باید دید روند کلی بازی و روایت داستان چه طور خواهد بود. به نظر می‌رسد Gears of War 4 اثری بسیار با کیفیت خواهد شد، اما آیا می‌تواند در حد و اندازه‌های سه‌گانه‌ی اپیک گیزم ظاهر شود؟ ۲۰ مهر با انتشار چهارمین قسمت از سری گیرز برای ایکس‌باکس وان و رایانه‌های شخصی پاسخ این سوال را خواهیم یافت.

منبع Zoomg
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده