نویسنده: محسن وزیری
// یکشنبه, ۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۹

بیوگرافی محمدرضا گلزار

در بیوگرافی محمدرضا گلزار نگاهی به زندگی شخصی و هنری این بازیگر و هنرمند می‌اندازیم.

محمدرضا گلزار یکی از بازیگران پر سر و صدای ایران است که در دهه‌ی ۸۰، به عنوان سوپراستار سینمای ایران شناخته می‌شد و حالا بعد از مدتی کناره‌گیری از سینما و تلویزیون، دوباره به صفحه‌ی نقره‌ای برگشته است. گلزار اول فروردین ۱۳۵۶ در تهران به دنیا آمد و قبل از اینکه به طور حرفه‌ای وارد دنیای بازیگری شود، نوازنده‌ی گیتار گروه آریان و بازیکن والیبال بود.

گلزار به گفته‌ی خود از شش سالگی والیبال را دنبال می‌کرده و از سال ۸۳ به مدت سه سال، کاپیتان تیم والیبال هنرمندان بود. از دیگر فعالیت‌های او قبل از آغاز دوران بازیگری‌اش می‌توان فعالیت در گروه موسیقی آریان را نام برد. او از سال ۷۷ کار خود را به عنوان گیتاریست در این گروه شروع کرد و در دو ساز ارگ و پرکاشن نیز مهارت دارد. او همچنین یک گروه موسیقی مستقل به نام REZZAR نیز راه انداخته که همچنان فعال است. او اولین ترانه‌ی رسمی خود را در سال ۹۲ روانه‌ی بازار کرد.

محمدرضا گلزار

محمدرضا گلزار در فیلم بوتیک

اوایل دهه‌ی ۸۰ و آغاز شهرت گلزار بود که او با توجه به علاقه‌ی زیاد به مد و مدلینگ، در سال ۱۳۸۰ به عنوان یکی از اولین مدل‌های تبلیغاتی ایران مشغول به کار شد. او تا به امروز در کنار بازیگری به این حرفه نیز ادامه داده است.

اما زندگی حرفه‌ای گلزار در زمینه‌ی بازیگری، از سال ۷۹ و با بازی در فیلم سام و نرگس ساخته‌ی ایرج قادری آغاز شد. گلزار اوایل دهه‌ی هشتاد با بازی در فیلم‌هایی مثل بوتیک، گل یخ و آتش بس به شاخص‌ترین چهره‌ی سینمای ایران بدل شد و تقریباً فروش هر فیلمی که محمدرضا گلزار در آن ایفای نقش کرده بود، تضمین شده بود. از این لحاظ گلزار جایگاهی را در سینمای ایران داشت که هم‌اکنون رضا عطاران دارد، با این تفاوت که کمتر در فیلم‌های کمدی ایفای نقش می‌کرد. او در سال ۸۶ فیلمنامه‌ی فیلم شیش و بش را نوشت که به کارگردانی بهمن گودرزی در عید فطر ۹۰ اکران شد.

محمدرضا گلزار

بنیامین بهادری و محمدرضا گلزار در فیلم سلام بمبئی

گلزار تا کنون جلوی دوربین کارگردانی‌هایی چون حمید نعمت‌الله، کیومرث پوراحمد، تهمینه میلانی و سیروس الوند رفته است. او تا کنون فرصت‌های زیادی برای بازی در فیلم‌های کارگردانان بزرگ ایران را از دست داده است، گلزار تا آستانه‌ی همکاری با ابراهیم حاتمی‌کیا برای فیلم دعوت، داریوش مهرجویی برای فیلم مهمان مامان، بهرام بیضایی برای فیلم لبه‌ی پرتگاه و مسعود کیمیایی برای فیلم سربازان جمعه پیش رفت اما هیچکدام به نتیجه نرسید. او حتی برای فیلم مهمان مامان مهرجویی به مرحله‌ی تمرین برای نقش مورد نظرش هم رسید اما در نهایت پارسا پیروزفر جای او را گرفت.

گلزار علی‌رغم تأثیر بالایی که در دوره‌ای از سینمای ایران داشت، در جشنواره‌های سینمایی موفقیت چندانی نداشته است. او در جشن دنیای تصویر سال ۸۴، نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم بوتیک شد. او در جشنواره فیلم‌های ایرانی در تورنتو در سال ۸۹، به عنوان تک‌ستاره‌ی سینمای ایران شناخته شد و سال بعد در همین جشنواره از او برای فیلم شیش و بش تقدیر شد. گلزار در دوران فعالیت حرفه‌‌ای خود القابی مانند «خوش‌پوش‌ترین بازیگر سینمای ایران» و «مرد شایسته‌ی ایران» را نیز دریافت کرده است.

محمدرضا گلزار

فیلم اکران‌نشده‌ی مادر قلب اتمی

فیلم سلام بمبئی جدیدترین کار گلزار است که به زودی اکران خواهد شد و به عنوان اولین همکاری مشترک سینمای ایران و بالیوود شناخته می‌شود. او در این فیلم با بنیامین بهادری همبازی شده است. فیلم دیگر او خشکسالی و دروغ نام دارد که آن هم در ماه‌های آینده روانه‌ی پرده‌ی سینماها خواهد شد. لیست کامل فیلم‌های محمدرضا گلزار را می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

سال
نام فیلم
کارگردان

۱۳۹۴

سلام بمبئی
قربان محمدپور

۱۳۹۴

خشکسالی و دروغ
پدرام علیزاده

۱۳۹۳

مادر قلب اتمی
علی احمدزاده

۱۳۹۲

دلم می‌خواد
بهمن فرمان آرا

۱۳۹۰

بانویی از ماه
الهام قره خانی / امیرمهرتاش مهدوی

۱۳۹۰

تو و من
محمد بانکی

۱۳۸۹

در امتداد شهر
علی عطشانی

۱۳۸۹

شیش و بش
بهمن گودرزی

۱۳۸۸

دموکراسی تو روز روشن
علی عطشانی

۱۳۸۷

دو خواهر
محمد بانکی

۱۳۸۷

مثل آن شب
شهرام میرآب اقدم

۱۳۸۶

مجنون لیلی

قاسم جعفری

۱۳۸۶

توفیق اجباری
محمدحسین لطیفی
۱۳۸۶کلاغ پر
شهرام شاه‌حسینی

۱۳۸۴

تله
سیروس الوند

۱۳۸۴

آتش‌بس
تهمینه میلانی

۱۳۸۴

شام عروسی
ابراهیم وحیدزاده

۱۳۸۳

گل یخ
کیومرث پوراحمد
۱۳۸۲بوتیک
حمید نعمت‌الله

۱۳۸۲

سیزده گربه روی شیروانی
علی عبدالعلی‌زاده

۱۳۸۲

کماآرش معیریان

۱۳۸۱

چشمان سیاهایرج قادری

۱۳۸۱

زهر عسلابراهیم شیبانی

۱۳۸۰

بالای شهر پایین شهراکبر خامین

۱۳۸۰

زمانهحمیدرضا صلاحمند

۱۳۸۰

شام آخرفریدون جیرانی

۱۳۷۹

سام و نرگسایرج قادری


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده