بررسی صفحه کلید گیمینگ Logitech G910 Orion Spectrum

بررسی صفحه کلید گیمینگ Logitech G910 Orion Spectrum

پنجشنبه, ۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۲

با بررسی صفحه کلید گیمینگ G910 محصول لاجیتک همراه باشید.

صفحه کلید،‌ یکی از اصلی‌ترین اسلحه‌های گیمرها در بازی‌های ویدیویی است. یک صفحه کلید خوب، می‌تواند تعیین کننده برنده در یک بازی شوتر اول شخص آنلاین باشد یا می‌تواند در بازی‌های MMORPG، گیمر را در مدیریت بازی خود، بسیار کمک کند. نوع سوییچ‌ها و فاصله Actuation (فاصله‌ای که کلید پس از فشرده شدن طی می‌کند تا به حالت اولیه خود بازگردند)، از مواردی هستند که در هنگام انتخاب یک صفحه کلید، برای گیمرها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. Logitech، به عنوان یکی از تولید کنندگان مطرح وسایل جانبی مخصوص بازی، چندی پیش صفحه کلید G9100 Orion Spectrum را به بازار عرضه کرد و ما در زومجی نیز به بررسی آن پرداخته‌ایم تا ببینیم که آیا این کیبورد می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای گیمرها باشد یا خیر. 

مشخصات اصلی صفحه کلید G910 Orion Spectrum

  • کلیدهای تمام مکانیکی Romer-G
  • قابلیت انتخاب ۱۶.۸ میلیون رنگ برای کلیدها
  • دکمه‌های اختصاصی برای کنترل محتوای چند رسانه‌ای
  • ۹ کلید قابل‌ شخصی‌سازی
  • ابعاد: ۲۱۹ در ۵۰۵ در ۳۴.۳ میلی‌متر
  • وزن: ۱.۵ کیلوگرم
  • طول کابل: ۱.۸ متر
  • دارای داک ARX برای مشاهده اطلاعات سیستمی

Logitech G910

صفحه کلید G910 Orion Spectrum، در حقیقت نسل جدید G910 Orion Spark است که قصد داشته با برطرف کردن مشکلات آن صفحه کلید، یک کیبورد بسیار خوب را برای گیمرها تهیه کند. صفحه کلید G910 Orion Spectrum، از لحاظ طراحی، سعی کرده که در نگاه اول، نشان دهد که محصول لاجیتک است و اگر شما از آن دست از کسانی باشید که پیش از این یکی از محصولات مخصوص بازی این شرکت را خریده باشید، با یک نگاه متوجه می‌شوید که با محصولی از Logitech طرف هستید. خود صفحه کلید نیز طوری طراحی شده است که یک محصول مخصوص بازی را تلقی می‌کند. این صفحه کلید، علاوه بر کلیدهای معمول،‌ G910، دارای چند کلید اضافه نیز است. ۹ کلید قابل برنامه‌ریزی که ۵ تای آنها در سمت چپ کیبورد و ۴ تای دیگر در بالای کلیدهای F1 تا F4 قرار گرفته‌اند. این اقدام، اقدام هوشمندانه‌ای از جانب لاجیتک است زیرا اگر این کلیدها در کنار هم قرار می‌گرفتند، ممکن بود در هنگام فشردن آنها، گیمر به مشکل بر می‌خورد. 

در بالای دکمه‌ Escape، چهار کلید قرار گرفته است و شما می‌توانید ۳ ست مختلف ماکرو را برای این کیبورد تعریف کنید و با فشردن این دکمه‌ها، بین آنها سوییچ کنید. در سمت راست صفحه کلید G910، دکمه‌های کنترل محتوای چند رسانه‌ای قرار گرفته‌اند. این دکمه‌ها شامل یک چرخ تنظیم صدا، دکمه‌های استاپ، پلی / پاز، قبلی و بعدی به همراه یک دکمه قطع صدا هستند. در کنار ست کنترل محتوای چند رسانه‌ای، دکمه‌ای برای خاموش و روشن کردن چراغ‌های قرار گرفته است. این دکمه، فقط چراغ‌ها را روشن و خاموش می‌کند و برای تنظیم روشنایی، کاربردی ندارد. کاربر اگر قصد داشته باشد که روشنایی نور صفحه کلید را تنظیم کند، باید از طریق نرم‌افزار لاجیتک این کار را انجام دهد. در کنار تمام این دکمه‌ها، دکمه دیگری نیز قرار گرفته است که با فشردن آن، حالت گیمینگ صفحه کلید فعال می‌شود. این حالت، به صورت پیش‌فرض دکمه ویندوز کیبورد را غیر فعال می‌کند با این حال شما می‌توانید آن را توسط نرم‌افزار لاجیتک، شخصی‌سازی کنید.

G910

دکمه‌های مخصوص بازی این کیبورد که شامل ۴ دکمه جهت، دکمه‌های W، A، S و D می‌شوند به همراه ۹ کلید قابل برنامه‌ریزی G910، کمی از لحاظ ظاهری با دیگر دکمه‌های کیبورد فرق دارند و طرحی برروی آن وجود دارد که شما با لمس می‌توانید آنها را پیدا کنید. این اقدام لاجیتک، در راستای این بوده که شما راحت‌تر در هنگام نگاه نکردن به کیبورد، به این دکمه‌ها دسترسی داشته باشید.

بر خلاف کیبوردهای بالارده شرکت‌های رقیب، G910 Orion Spectrum، هیچ درگاه USB برای وصل کردن فلش یا شارژ کردن دستگاه‌های شما ندارد و پشت این صفحه کلید، فقط یک سیم USB برای اتصال به رایانه‌ شخصی قرار گرفته است. سه چراغ LED کوچک نیز در بالای کیبورد قرار گرفته‌اند که وضعیت بخش اعداد صفحه کلید، Caps Lock و Scroll Lock را نشان می‌دهند.

شاید عجیب‌ترین قسمت ظاهری این صفحه کلید، مربوط به بخشی با نام ARX Dock Release باشد. این بخش که لاجیتک مانور تبلیغاتی زیادی روی آن داده بود، بخشی است که شما می‌توانید گوشی خود را برروی آن قرار دهید و علاوه بر مشاهده وضعیت‌های مختلف اعم از درصد استفاده از سی‌پی‌یو و رم، می‌توانید کارهای مختلفی نیز انجام دهید و به طور مثال پروفایل‌های خود را عوض کنید.

G910

قسمت استراحتگاه دست این کیبورد نیز، نسبت به نسل قبلی این صفحه کلید، تفاوت‌های زیادی کرده است و به طور کل، دست احساس راحتی بیشتری می‌کند اما شما نمی‌توانید این بخش را به طور کامل از صفحه کلید جدا کنید زیرا استراحتگاه دست G910، عضوی از بدنه این کیبورد محسوب می‌شود. عبارت G910 نیز در زیر یک محفظه شیشه‌ای و در قسمت چپ این استراحتگاه قرار گرفته است که به هنگام روشن شدن کیبورد، نوری پشت آن ظاهر می‌شود. لوگوی بخش گیمینگ لاجیتک هم در قسمت بالایی این کیبورد قرار گرفته است که این لوگو هم به هنگام روشن شدن کیبورد، با نور پس زمینه قابل شخصی‌سازی مزین می‌شود.

لاجیتک برای مدیریت کلیدهای این صفحه کلید، نرم‌افزار گیمینگ نسخه دسکتاپ خود را توسعه داده است که شما می‌توانید با نصب کردن این نرم‌افزار، به تنظیمات مختلف آن دسترسی پیدا کنید. شما از طریق این نرم‌افزار می‌توایند کلیدهای ماکرو خود را تنظیم کنید، می‌توانید پروفایل‌های مختلفی برای کیبورد خود بسازید تا در هنگام اجرای آن پروفایل، دیگر کلیدهای کیبورد، غیر فعال شوند. این نرم‌افزار همچنین این قابلیت را دارد که سیستم شما را اسکن کرده و پروفایل برخی بازی‌ها را به صورت خودکار، اضافه کند. علاوه بر این، شما می‌توانید پروفایل‌های مختلفی را از اینترنت دانلود کنید. 

G910

شاید یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های G910 Orion Spectrum، نورپردازی آن باشد. تمامی کلیدهای این صفحه کلید به صورت مجزا می‌توانند از بین ۱۶/۸ میلیون رنگ اختصاصی خود را داشته باشند. به دلیل نوع سوییچی که در این کلیدهای G910 استفاده شده است، این کلیدها، هیچ نوری را از اطراف خود به بیرون درز نمی‌دهند و به طور کل می‌توان گفت لاجیتک در زمینه نورپردازی در این صفحه کلید سنگ تمام گذاشته است. برای تنظیم نورپردازی G910، شما باید از طریق نرم‌فزار لاجیتک وارد عمل شوید. در این حالت شما می‌توانید از بین افکت‌های مختلفی مانند رنگ ثابت، افکت نفس کشیدن، افکت ستاره‌ای، موج، تغییر رنگ، و رنگی خاص در صورت فشردن کلید انتخاب کنید. حتی شما می‌توانید هر دکمه را به یک رنگ انتخاب کنید. به طور مثال، می‌توانید در هنگام بازی‌های شوتر، دکمه‌های W،A،S و D را به رنگ خاصی در بیاورید تا راحت‌تر بتوانید آنها را تشخیص دهید. به طور کل، شما می‌توانید در G910، هرگونه که بخواهید، رنگ‌های صفحه کلید خود را تنظیم کنید. 

یکی از اجزای جالب صفحه کلید G910، داک مخصوص گوشی هوشمند یا تبلت شما با نام ARX Dock نام دارد که دقیقا در قسمت بالایی کیبورد شما قرار گرفته است. اگر از کسانی باشید که قبلا هم با محصولات مخصوص بازی لاجیتک آشنایی داشته باشید، می‌دانید که چند سال پیش و با صفحه کلیدهای G19 و G15، این شرکت ایده یک صفحه نمایش ثانویه را برروی صفحه کلیدهای خود امتحان کرده بود. اما لاجیتک در سری جدید صفحه کلیدهای خود، این‌بار به سراغ امتحان ایده جدیدی رفت است و با توجه به فراگیر شدن گوشی‌های هوشمند، تصمیم گرفته است که با ساخت یک اپلیکیشن موبایل به نام ARX Control و قرار دادن جایگاهی برروی کیبورد، کاری کند که شما بتوانید از گوشی هوشمند خود به عنوان یک صفحه نمایشگر ثانویه استفاده کنید. این اپلیکیشن از طریق وصل شدن به شبکه‌ای که رایانه شخصی شما هم برروی آن قرار دارد، راه‌اندازی می‌شود و شما می‌توانید از طریقا این اپلیکیشن‌، ماکروهای خود را مدیریت کنید، بازی‌ها را برروی رایانه شخصیتان اجرا کنید، محتوای چند رسانه‌ای خود را کنترل کنید و میزان استفاده رم، سی‌پی‌یو و دیگر اطلاعات مربوط به رایانه‌شخصی‌تان را مشاهده کنید. تنها نکته منفی درباره این داک، این است که برای اینکه بتوانید از گوشی هوشمند خود به طور دائم استفاده کنید، باید همیشه صفحه نمایشگر گوشی‌تان روشن باشد که این مسئله باعث می‌شود باتری گوشی شما به سرعت تمام شود. اگر لاجیتک راه حلی برای شارژ شدن گوشی نیز تعبیه می‌کرد، این داک، بسیار کاربردی‌تر می‌شد. در توضیحات این داک نوشته شده است که شما می‌توانید از تبلت خود نیز برروی این داک استفاده کنید که این مسئله کمی غیر کاربردی است زیرا قرار دادن تبلت برروی آن، فضای زیادی را اشغال می‌کند.

G910

لاجیتک در صفحه کلید G910 Orion Spectrum، از سوییچ‌های Romer-G که به صورت اختصاصی برای این صفحه کلید ساخته شده‌اند، استفاده کرده است. سوییچ مکانیکی Romer-G، نسبت به دیگر سوییچ‌های مکانیکی، صدای کمتری دارد و فوق‌العاده زمان پاسخ‌گویی کوتاهی دارد. کلیدهای ماکرویی که به صورت هوشمندانه‌ای در طرفین و بالای کیبورد قرار گرفته‌اند نیز باعث شده‌اند که گیمر بسیار راحت بتواند آنها را بفشارد و طرح متمایز آنها از بقیه کلیدها باعث شده که راحت‌تر بدون نگاه کردن به کیبورد آنها را تشخیص دهید. تمام این موارد دست به دست هم داده‌اند تا G910 Orion Spectrum به یکی از بهترین کیبوردهای موجود برای بازی‌های ویدیویی تبدیل شود. اما در استفاده روزمره این صفحه کلید چه عملکردی دارد؟ در مدت زمانی که G910 برای بررسی در اختیار من قرار داشت، می‌توانم به راحتی بگویم که این کیبورد یکی از بهترین صفحه کلیدهایی است که من تجربه تایپ برروی آن را داشته‌ام. اینکه شما حس یک کیبورد مکانیکی را با صدای بسیار کمتر به دست بیاورید، حس کم‌یاب و بسیار لذت‌بخشی است به طوری که تایپ کردن برروی این صفحه کلید را به یک کار لذت‌بخش تبدیل می‌کند. یکی دیگر از نکات بسیار خوب G910، قابلیت آنتی گوستینگ است. در مشخصات این صفحه کلید آمده است که G910 Orion Spectrum می‌تواند تا ۱۱۳ کلیدی که به صورت همزمان فشرده شوند، به صورت تکی تشخیص دهد که برای یک گیمر حرفه‌ای، یکی از مهم‌ترین مشخصات محسوب می‌شود. 

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده