نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۲

بازیکنان بازی Pokemon GO تا به امروز بیش از ۱۰۰ میلیارد قدم راه رفته‌اند

اخیرا یک موسسه تحقیقاتی تعداد قدم‌های بازیکنان Pokemon GO را محاسبه کرده است.

موسسه تحقیقاتی مایکروسافت (Microsoft Research) اخیرا طی تحقیقی جالب میزان قدم‌های بازیکنان بازی پوکمون گو را محاسبه کرده است. این تحقیق با نام «تاثیر بازی Pokemon GO در فعالیت فیزیکی گیمر‌ها» انجام شده است و در نتیجه آن اعلام شده که این بازی واقعیت افزوده موبایل تاثیر زیادی در افزایش فعالیت جسمانی کاربران داشته است و گیمر‌های سراسر جهان تا به امروز در جریان تجربه این بازی، در حدود ۱۴۴ میلیارد قدم راه رفته‌اند!

مایکروسافت برای دست‌یافتن به این نتیجه، ۱۵۰۰ کاربر بازی را در بین ماه‌های جولای تا آگوست، زمانی که بازی در اوج محبوبیت خود بود، بررسی کرده است. البته باید در نظر داشت که این تعداد از کاربران در مقایسه با کاربران میلیونی بازی، رقم ناچیزی است و به همین دلیل هم ممکن است نتایج تحقیقات خیلی دقیق نباشند. تیم آلتهوف، محقق ارشد این تحقیق، در ایمیلی که به سایت پولیگان ارسال کرده، اطلاعات دیگری هم از نتایج این تحقیق ارائه کرد:

در تحقیق ما، سن میانه کاربران ۳۳ سال بود. ۳۶/۵ درصد از افراد حاضر در این تحقیق اضافه وزن داشته و ۲۸/۲ درصد هم از چاقی شدید رنج می‌بردند.

Pokemon GO

محققین از ۱۵۰۰ نفری که در این تحقیق شرکت کرده‌اند، درخواست کرده‌اند که در حین تجربه بازی از مچ‌بند هوشمند مایکروسافت بَند (که ۱۵۰ دلار قیمت دارد) استفاده کنند تا تیم تحقیق بتواند تعداد قدم‌های آن‌ها را محاسبه کند. با اینکه هزینه این تحقیق بالا است، ولی نتایج آن به‌خوبی تاثیر بازی پوکمون گو روی سلامتی را نشان می‌دهند. آلتهوف در این مورد هم گفته است:

زمانی که کاربران شروع به بازی کردن پوکمون گو کردند، میزان فعالیت روزانه آن‌ها به حد محسوسی افزایش یافت و تعداد قدم‌های روزانه‌شان به ۷ هزار و ۲۲۹ رسید که ۱۳ درصد بیش‌تر از حد معمول است.

این محقق همچنین در ادامه گفت که کاربران بازی به مرور زمان بیش‌تر با آن درگیر شده و در نتیجه فعالیت آن‌ها هم افزایش یافته است. این امر علاوه بر اینکه می‌تواند تاثیر بسیار مثبتی در سبک زندگی مردم داشته باشد، باعث می‌شود تا امید به زندگی هم به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند:

محاسبه دقیق میزان افزایش امید به زندگی در بین مردم تحت تاثیر یک بازی مثل پوکمون گو، بسیار دشوار است. با این حال ما طی تحقیق خود مشاهده کردیم که این بازی می‌تواند بسیار درگیر‌کننده بوده و فعالیت جسمانی کاربران را افزایش دهد که نتیجه آن بالا رفتن میزان امید به زندگی در بین مردم است.

البته میزان محبوبیت بازی Pokemon GO طی ماه‌های اخیر در مقایسه با ماه عرضه آن کاهش یافته است که آلهف یکی از دلایل این اتفاق را تغییر فصل می‌داند. با این حال وی اعتقاد دارد که این بازی در رسیدن به هدف خود که همان افزایش فعالیت جسمی گیمر‌ها است، موفق ظاهر شده است:

ما در این مورد مطمئن هستیم که پوکمون گو موفق شده است میزان فعالیت جسمانی را افزایش دهد؛ مخصوصا اینکه جامعه هدف این بازی افرادی هستند که معمولا فعالیت خیلی کمی دارند. با این حال میزان محبوبیت این بازی و در نتیجه فعالیت کاربران طی هفته‌های اخیر کاهش داشته است که دلیل آن هم طبیعی است و هر بازی یا نرم‌افزاری بعد از مدتی از آن تب و تاب اولیه افتاده و محبوبیت آن کم‌تر می‌شود.

نظرات خود را در مورد این تحقیق و نتایج آن با زومجی در میان بگذارید.


منبع Polygon
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده