نویسنده: محسن وزیری
// شنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۰۱

اصغر فرهادی در بین ۱۰۰ کارگردان هیجان‌انگیز دنیا سیزدهم شد

 اصغر فرهادی در فهرست هیجان‌انگیزترین کارگردان‌های جهان، در رتبه‌ی سیزدهم قرار گرفته است.

وبسایت معتبر پلی‌لیست اخیراً فهرستی از ۱۰۰ کارگردان هیجان‌انگیز دنیا تهیه کرده که البته مختص کارگردان‌های فعالی است که به تازگی اثری تولید کرده‌اند. تهیه‌کنندگان این فهرست در فاصله‌ی دو رویداد مهم سینمایی یعنی جشنواره بین‌المللی تورنتو و جشنواره فیلم نیویورک، سعی کرده‌اند هیجان‌انگیزترین کارگردان‌های حاضر و فعال تهیه‌کنند و بنابراین افرادی چون ژاک لوک گدار و فرانسیس فورد کاپولا در آن دیده نمی‌شود.

اما در مورد نام این فهرست، تهیه‌کنندگان بین دو صفت بهترین و هیجان‌انگیزترین نیز تفاوت قائل شده‌اند. به همین دلیل هیجان‌انگیزترین شامل استعدادهای جدیدتر و روحیه‌های مدرن‌تر است و استفاده از صفت کارگردان مشغول یا فعال نیز موجب شده تا کارگردان‌هایی که این اواخر کاری درخشان ارایه نکرده‌اند، در این فهرست جایی نداشته باشند. هایائو میازاکی، استنلی دانن و آلن پارکر از جمله این چهره‌ها هستند.

اصغر فرهادی کارگردان شاخص ایرانی در این فهرست رتبه‌ی سیزدهم را به دست آورده و بالاتر از کارگردان‌هایی چون کریستوفر نولان، استیون اسپیلبرگ، دیوید فینچر، استیون سودربرگ، لارس فون تریر و پدرو آلمودوار قرار گرفته است. جعفر پناهی نیز در جایگاه ۵۹ قرار گرفته و آنالیل امیرپور، فیلمساز ایرانی-آمریکایی رتبه‌ی ۹۲ را به خود اختصاص داده است.

نویسنده‌ی فهرست درباره‌ی فرهادی نوشته است:

سینما به طور کلی و به خصوص سینمای ایران، فقدان بزرگی را با مرگ عباس کیارسمتی تجربه کرد اما اگر بخشی از ابعاد یک اسطوره، سبک فیلمسازی‌ای باشد که به جا می‌گذارد و الهامی باشد که دیگران از او می‌گیرند، میراث کیارستمی به کاملاً توسط اصغر فرهادی حفظ شده است. او بعد از موفقیت عظیم شاهکار انسان‌گرایانه‌اش، «جدایی» بسیار مورد توجه واقع شد اما کارهای قبلی او به خصوص «چهارشنبه سوری» و «درباره‌ی الی»، ثابت می‌کنند قبل از اینکه اسکار بهترین فیلم خارجی را بگیرد، چه فیلمسازی کاربلدی بوده است. فرهادی با ساخت درام‌های بسیار انسانی و تأثیرگذار که هم از لحاظ فرهنگی دقیق و هم جهانی هستند. فیلم‌های اخیر او، «گذشته» و اثر برنده‌ی کن او «فروشنده» به خوبی بهترین کار او نیست اما با این وجود هردوی آن‌ها فوق‌العاده هستند. همین بیانگر همه‌ی چیزی است که لازم است درباره‌ی درخشش فرهادی بدانید، که شاید بزرگ‌ترین و احساس‌برانگیزترین راوی ارتباطات انسانی دوران ما باشد.

پل توماس اندرسون، کاترین بیگلو و برادران کوئن سه کارگردان اول این لیست هستند. برای مشاهده‌ی کامل لیست ۱۰۰ کارگردان هیجان‌انگیز دنیا می‌توانید به وبسایت پلی‌لیست مراجعه کنید.

نکته‌ی جالب در مورد لیست این است که تهیه‌کنندگان آن در انتهای لیست یادداشتی نوشته‌اند و در آن اذعان کرده‌اند هنگامی که شروع به تهیه‌ی لیست کرده‌اند، نام عباس کیارستمی را در ۱۰ نفر نخست آوردند اما متأسفانه عمر این کارگردان گران‌قدر ایرانی به زمان انتشار این لیست قد نداد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده