نویسنده: فرشید معتمد
// دوشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۰

جزئیات معماری گرافیک نسل بعدی ای‌ام‌دی با نام پولاریس فاش شد

با اینکه هنوز زمانِ زیادی تا عرضه‌ی Polaris باقی مانده است، ای‌ام‌دی شروع به انتشارِ جزئیاتِ معماری گرافیکی آینده‌اش کرده است. بنا بر اخبارِ درز کرده، اِی‌اِم‌دی برخی از جزییات کلیدی معماری جدیدش را فردا رونمایی خواهد کرد. با زومجی همراه باشید.

با این اوصاف بزرگترین تغییر در معماری جدیدِ پولاریس این است که ای‌ام‌دی به GCN 4.0 یا نسل چهارم Graphics Core Next مهاجرت خواهد کرد. این اولین سریِ تراشه‌های گرافیکی ای‌ام‌دی خواهد بود که با استفاده از پروسه‌ی ساخت ۱۴ یا ۱۶ نانومتری تولید می‌شود.

AMD-Polaris-GPU-GCN-1

ای‌ام‌دی از زمان معرفی Tahiti برای رادئون در ابتدای سال ۲۰۱۲، مبانیِ ساختار معماری GCN را تغییر نداده است. این معماری ابتدا از GCN 1.0 شروع شد و بازنگری‌های بعدی آن با نسخه‌ی GCN 1.1 در سال ۲۰۱۳ و نسخه‌ی GCN 1.2 در سال ۲۰۱۵ عرضه شد. با اینکه ای‌ام‌دی مایل است از GCN 2.0 و GCN 3.0 برای ارجاع به محصولاتِ سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ استفاده کند، این بروزرسانی‌ها آنقدر جدی نبودند و در نتیجه نمی‌توان آن ها را لایقِ این حد از ارتقای رتبه دانست. اما این بار، به نظر می‌رسد که ای‌ام‌دی چیزی برای عرضه دارد که می‌شود آن را مستحقِ ارتقای کامل نسخه‌‌ی معماریش قلمداد کرد.

AMD-Polaris-GPU-GCN-2

بخش مهمِ این ارتقا قطعا واحدهای جدید GCN 4.0 هستند. با اینکه جزئیات فاش شده ناکافی هستند، ای‌ام‌دی قصد دارد استفاده از فناوری ساختِ FinFETs را برای بهبودِ چشمگیر راندمان و بازدهی در نسل جدید آغاز کند. واحدهای بروز شده‌ی دیگر شامل پردازشگرِ دستورات، پردازشگرِ هندسی، هسته‌های چند رسانه‌ای، موتور نمایش، حافظه‌ی کش سطحِ دوم و سرانجام کنترل کننده‌ی حافظه هستند. این بروز رسانی‌ها قاعدتا باید به بهره گیریِ راندمان بیشتر، سازگاری بهتر با رابط‌های برنامه نویسی دایرکت ایکس ۱۲ و Vulkan، بهبودِ پشتیبانی از رمزگذاری و رمزگشایی فرمت‌های ویدیویی، پوششِ بهتر طیف‌های رنگ و همین‌طور راندمانِ بهتر حافظه مرتبط باشند.

AMD-Polaris-GPU-GCN-3

AMD-Polaris-GPU-GCN-4

از آنجایی که قرار است ای‌ام‌دی اطلاعاتِ بیشتری از معماری پولاریس را در اختیار ما بگذارد، امید می‌رود که این تراشه‌های جدید هم به زودی عرضه شوند. پس در انتظارِ اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر باشید.

منبع: eteknix


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده