شرکت گیگابایت به تازگی سریِ جدیدی از کارت‌های گرافیکی نسل مَکسول از جیفورس اِنویدیا را با قابلیت‌های نوآورانه و بدیع معرفی کرده است. در زومجی فرصت پیدا کردیم تا قویترین عضو این خانواده را اختصاصا بررسی کرده و تجربیاتِ خود را با شما در میان گذاریم، با ما همراه باشید.

انویدیا محصولِ پرچمدار GTX 980 Ti را در خرداد ۱۳۹۴ (ژوئن ۲۰۱۵ میلادی) معرفی کرد. کارتی که بر اساس همان تراشه‌ی بکار رفته در تایتان ایکس با نام GM200 ساخته شده بود، اما واحدهای پردازشی کمتری داشت (تعداد ۲۸۱۶ واحد در برابرِ ۳۰۷۲ واحد که تعداد واحدهای یک تراشه‌ی GM200 کامل با فعال بودن تمام کلاسترهای فیزیکی است). ما نیز قبلا این محصول را در مقاله‌ی مفصلی در زومجی بررسی کرده بودیم.

با این که قلب این کارت هنوز هم با فناوری ۲۸ نامومتری در شرکت TSMC تایوان تولید می‌شود، اما همچنان در مقایسه با تراشه‌های هم‌رده مصرفِ توان بسیار بهینه‌ای دارد که نشات گرفته از معماری فوق العاده کارآمد مکسولِ انویدیا است، چیزی که در عین حال راندمانِ بیشتر و نویزِ فنِ کمتر را هم همزمان را تضمین می‌کند. بررسیِ ما از کارت مرجع GTX 980 Ti نشان داده بود که این کارت را به سختی می‌توان کندتر از برادرِ بزرگتر یعنی کارت تایتان ایکس دانست، در نتیجه کارت‌های جدیدتر با طراحیِ اختصاصی مثل محصولی که در اینجا داریم، قاعدتا باید بتوانند راندمان تایتان ایکس را هم به راحتی و با فاصله پشتِ سر گذارند، ضمن اینکه هنوز هم قیمتِ کمتری نسبت به آن دارند.

امروز ما کارت جدید و پر زرق و برقِ گیگابایت با مدل  GTX 980 Ti Xtreme Gaming را بررسی می کنیم. همان طور که از نامش هم برمی‌آید قرار است بهترین امکانات ممکن را برای قویترین کارت گرافیکِ دنیا در اختیار گیمرها بگذارد. این کارت در کارخانه به میزان زیادی اورکلاک شده و با فرکانس GPU و حافظه‌ی پیش فرضِ بالایی عرضه شده است که در ادامه به شرح مشخصات آن خواهیم پرداخت.

GTX-980ti-Zoomg-Review-2

دنیای رنگارنگِ جدید برای سلطانِ تراشه‌های گرافیکی

کارت مرجعِ GTX 980 Ti دارای فرکانس ۱۰۰۰ مگاهرتزی بود، در حالی که مدل جدید گیگابایت ۱۲۱۶ مگاهرتز را برای فرکانس پایه و ۱۳۱۷ مگاهرتز را برای فرکانس بوستِ تراشه یدک می‌کشد. فرکانس حافظه‌‌ی ۶ گیگابایتی این برد هم بهینه شده و از ۷ گیگاهرتزِ مرجع انویدیا به ۷.۲ گیگاهرتز ارتقا یافته است. گیگابایت ادعا می‌کند که این بهبودها می‌تواند تا ۳۳ درصد افزایشِ راندمان را به همراه داشته باشد.

تراشه‌هایی که در کارت GTX 980 Ti Xtreme Gaming استفاده می‌شوند به صورتِ ویژه‌ای گزینش شده‌اند. گزینشی که گیگابایت آن را پروسه‌ی مرتب سازی و دست چین کردنِ GPU Gauntlet sorting می‌نامد. به علاوه این محصول از فناوری Ultra Durable هم برای کارت‌های این سری بهره برده که کارش محافظت از برد مدار چاپی کارت در برابر خوردگی، غبار و رطوبت است. بهره گیری از قطعات الکترونیکی مقاوم و درجه‌ یک روی برد هم خصوصیتی است که از کارت‌های همچنان قدرتمند سری G1 گیگابایت به ارث رسیده است. ترکیب ۱۲+۲ برای فازهای تغذیه‌ی ولتاژ در GPU و رم گرافیکی GDDR5 هم قرار است به حفظ تعادل بارِ مناسب در بخش مصرف توان به کارت کمک کند.

[section label="مشخصات فنی" anchor="Spec"]مشخصات فنی

مدل

Radeon R9 390

Radeon R9 390X

Radeon R9 Fury

Radeon R9 290X

Nvidia GeForce GTX 980 Ti Reference

Gigabyte GeForce GTX 980 Ti Xtreme Gaming

پروسه‌ی ساخت

28nm

28nm

28nm

28nm

28nm

28nm

تعداد ترانزیستورها

6.2 Billion

6.2 Billion

8.9 Billion

6.2 Billion

8 Billion

8 Billion

فرکانس پایه

1010Mhz

1050Mhz

1040MHz

Up to 1GHz

1000MHz

1216MHz

هسته‌های پردازشی

2650

2816

3584

2816

2816

2816

واحدهای بافت

160

176

224

176

176

176

نرخ ترسیم چند ضلعی

161.1 GT/s

193.6 GT/s

244.2 GT/s

176 GT/s

176 GT/s

214 GT/s

واحدهای ترسیم

40

64

64

64

96

96

نرخ ترسیم پیکسل

64.6 GP/s

70.4 GP/s

66.6 GP/s

64 GP/s

96 GP/s

116.7 GP/s

عرض باند حافظه

512-bit

512-bit

4096-bit

512-bit

384-bit

384-bit

ظرفیت حافظه

8GB GDDR5

8GB GDDR5

4GB HBM

4GB GDDR5

6GB GDDR5

6GB GDDR5

پهنای باند حافظه

384 GB/s

384 GB/s

512 GB/s

320 GB/s

336.5 GB/s

345.8 GB/s

توان مصرفی

250W

250W

275W

250W

250W

250W

GTX-980ti-Zoomg-Review-11

حرفه‌ای‌های سخت افزار در همان نگاهِ اول متوجه خواهند شد که خنک کننده‌ی این محصول شباهتِ زیادی با سری‌های قبلی گیگابایت دارد، اما تفاوت‌های عمده‌ای هم دارد و مهمترین تغییر ظاهری آن هم بزرگتر بودنِ خنک کننده نسبت به کارت‌های دیگر این شرکت با راهکار WinForce 3X است. ویژگی مثبت دیگر هم تماس مستقیم یک ورقِ مسی در سینک خنک کننده با تراشه‌های حافظه و GPU است که به دفع حرارتِ بهتر و سریعتر توسط لوله‌های مسی مخصوص انتقال حرارت کمک می‌کند و در عین حال امکانِ اورکلاک بهتری را در سایه‌ی حرارت پایین‌تر فرآهم می‌کند. شیوه‌ی قرارگیری لوله‌های حرارتی روی قطعات در این محصول گیگابایت با مدل‌های مشابه از سازندگانِ دیگر مثل ایسوس از نظر جهت فرق دارد و به شکل عمودی با پره‌های آلومنیومی در ارتباط هستند.

[section label="خنک کننده " anchor="Cooling"]خنک کننده با ویژگی‌های منحصر به فرد

در این خنک کننده از ۵ لوله‌ی حرارتی ۱۲ میلی متری استفاده شده که حرارتِ را از بالای تراشه‌ی اصلی به سمت خنک کننده‌های آلومنیومی پخش می کنند و دو لوله‌ی ۸ میلی متری حرارتی U شکل هم درست در مرکز آنها وظیفه‌ی تسریعِ انتقال حرارت را بر عهده دارند.

امکان قابلِ توجه دیگری که در نگاه اول برخی کاربران را به اشتباه می‌اندازد خصوصیت جدید بکار گرفته شده در فن‌های استفاده شده در بالاسرِ این خنک کننده‌ی عظیم الجثه است. فنِ وسطی در این مدل در جهت عکس دو فن دیگر و در جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخد تا گردش هوا را در همان جهت گردش دو فن دیگر تسهیل کند.

GTX-980ti-Zoomg-Review-20

اما ویژگی بسیار خواستنی این مدل هم حلقه‌های LED RGB تمام رنگی است که زیر هر ۳ فن جاسازی شده و از طریق نرم افزار اختصاصی و شناخته شده‌ی گیگابایت با نام OC Guru II قابل تنظیم است.

پوشش بیرونی خنک کننده هم از جنسِ ورق برس خورده‌ی آلومنیومی است که با رنگ سیاه پوشیده شده و لوگوی WindForce هم روی آن قرار دارد و با نور LED همزمان با نور تنظیم شده برای فن‌ها تغییر رنگ می‌دهد. یک نوشته‌ی fans stop هم در انتهای محافظِ خنک کننده با روشن شدن خود، شما را از نچرخیدنِ فن‌ها مطلع می‌کند. حتما می‌دانید که در شرایط بیکاری و حرارت پایین فن‌های این خنک کننده به طور کامل خاموش می‌شوند تا نویزِ تولیدی را به صفر برسانند.

در پشت کارت هم ورق آلومنیومی محافظ برد درست مانند مدل‌های قبلی نصب شده تا این کارت هم از مزیت داشتن back plate برخوردار باشد.

[section label="اتصالات" anchor="Connectors"]اتصالات

کانکتورهای برق در این مدل طوری قرار گرفته‌اند که جا زدن و بیرون کشیدن کابل‌ها راحت‌تر باشد، زیرا جهت قرار گرفتن آنها برعکسِ چیزی است که تاکنون عادت به استفاده داشتیم. در اینجا دو کانکتور ۸ پینی PCI Express در انتهای لبه‌ی کارت و یک کانکتور ۶ پینی اختصاصی هم در پشت کارت و زیر هیت سنک تعبیه شده‌اند. این کانکتور اضافه‌ی اسرار آمیز در کنار یک دکمه با نشان Xtreme قرار گرفته و در واقع برای فعال کردن حالت LN2 و تغذیه‌ی توان بیشتر در هنگام اورکلاک توسط نیتروژنِ مایع است. در حالت عادی توصیه می‌شود از کنجکاوی در مورد این کلید و فعال سازی آن خودداری کنید، چرا که دو کانکتورِ ۸ پینی هم بیش از توان مورد نیاز‌ کارت را برای بهینه سازی‌های عادی فرآهم می‌کنند.

کانکتورهای خروجیِ در نظر گرفته شده برای این مدل هم شامل سه اتصال DisplayPort، یک خروجی HDMI 2.0 و یک خروجی DVI-I می‌شوند. با این وصف می‌توان تا ۴ مانیتور را به صورتِ همزمان به این کارت متصل کرد.

[section label="مشخصات سیستم تست" anchor="Test System Spec"]سیستم تست

• پردازنده: Intel Core i7 – 6700K
• مادربورد/ حافظه: GigaByte Z170 Gaming 5/ GSkill DDR 4 2400Mhz 16GB
• سیستم عامل: ویندوز ۱۰ با آخرین آپدیت‌ها
• درایورها: انویدیا GeForce 361.60 WHQL و ای‌ام‌دی Crimson Edition 15.12 یا بالاتر

کارت‌های گرافیک

و البته کارت گرافیکِ GigaByte GTX 980 Ti 6GB Xtreme Gaming

[section label="بنچمارک بازی‌های زومجی" anchor="BenchMarks"]بنچمارک بازی‌های زومجی

تمامِ کارت‌های گرافیکی در رزولوشنِ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰،  ٢۵۶٠ در ١۶٠٠ و ٣٨۴٠ در ٢١۶٠ که همان UHD یا 4K است آزمایش شده‌اند. فرکانسِ هسته و حافظه در تمامِ مدل‌ها با مشخصاتِ مرجعِ انویدیا و اِی‌اِم‌دی تنظیم شده است.

در GTA V با آخرین تنظیمات و MSAA2X توانستیم میانگینِ ۷۰ فریم در ثانیه را در 1080p با کارت گیگابایت GTX 980 Ti اِکستریم بدست آوریم که در مقایسه با راندمانِ کارت‌های GTX 970/980 که در محدوده‌ی ۴۰ تا ۵۰ فریم در نوسان هستند نتیجه‌ای در خور است. حتی در رزولوشنِ 2K هم باز فریمِ شما در قلمروی ۵۵ فریم بر ثانیه باقی می‌ماند. در مقایسه یا راندمانِ کارت مرجع GTX 980 Ti متوجه می‌شوید که گیگابایت توانسته حدود ۲۰ درصد راندمان بیشتر را در این بازی در اختیار گیمرهای بلند پرواز قرار دهد. در صورتِ استفاده از تنظیماتِ بالاتر برای AA بیشتر کارت‌های بررسی شده از نظر میزانِ حافظه به سرعت در مضیقه قرار می‌گرفتند.
این بازی نه فقط از نظر هنری و داستانی از بهترین‌های سال ۲۰۱۵ میلادی بود، بلکه موتور گرافیکی قدرتمند و پر از امکاناتش هم بهترین گزینه برای سنجش راندمان کارت‌های گرافیکی است. این بار آپدیت۱.۱۲ بازی را با بالاترین تنظیمات و فعال بودن GameWorks در حالت 4X امتحان کردیم و در رزولوشنِ 2K میانگین ۵۲ فریم و در 4K هم ۳۰ فریم در ثانیه را ثبت کردیم که باز هم می‌توان آن را قابل بازی محسوب کرد. ترکیب SLI از دو کارت GTX 970 هم نتوانسته رکورد کارتِ گیگابایت را پشت سر گذارد. افزایش راندمانِ حدود ۱۸ درصدی نسبت به کارت مرجع انویدیا دستاورد قابل توجهی است.
گرافیکِ نسبتا پایین و موتور قدیمی بازی حتی با فعال بودن افکت‌های اختصاصی انویدیا هم فریم بالایی را تولید می‌کند. با کارت اکستریم گیگابایت می‌توانیم به طور متوسط ۱۱۱ فریم را در رزولوشن 1080p و ۷۲ فریم را در رزولوشن 2K تجربه کنیم. در اینجا هم حدود ۲۰ درصد راندمان بیشتری نسبت به کارت مرجع مشاهده می‌کنیم، چیزی که در اورکلاک کارت‌های گرافیکی با هسته‌های پردازشی کمتر معمولا ۱۰ تا ۱۵ درصد است. قرار است با آپدیتِ رسمی بعدی افکت‌های جدیدی از انویدیا به بازی اضافه شود که طبیعتا میانگین فریم خروجی را کمتر خواهد کرد.
راندمانِ ناپایدار این بازی به آخرین آپدیت‌ها بسیار بهبود پیدا کرد و حالا فریم بیشتر و پایدارتری را شاهد هستیم. با کارت اکستریم گیگابایت می‌توانیم در رزولوشن FHD به مرز ۱۲۰ فریم در ثانیه برسیم و در 2K هم میانگینِ ۷۲ فریم در ثانیه را بدست آوریم، چیزی که در ابتدای انتشار با تنظیمات گرافیکی سنگینِ این بازی غیر ممکن می‌نمود. کارت اورکلاک شده‌ی ما در اینجا می‌تواند حتی با ترکیب SLI از دو کارت GTX 970 شانه به شانه حرکت کند که نشان از قدرتِ این کارت تک هسته‌ای دارد.
یکی از سنگین‌ترین تنظیمات گرافیکی را در این بازی تجربه خواهید کرد. برای آزمایش تنظیمات Very High را با MSAA2X+FXAA انتخاب کردیم تا بتوانیم 80 فریم را در مدل گیگابایت و ۷۲ فریم را در مدل مرجع و رزولوشن Full HD تجربه کنیم. البته راندمان در این بازی پایدار نیست، اما با کارت GTX 980 Ti می‌توان از بدست آوردن میانگین بالای ۶۰ فریم بر ثانیه مطمئن بود. در رزولوشن 4K تنها کارت‌های قابل بازی با این تنظیمات مدل‌های GTX 980 Ti هستند، هر چند که آنها هم گلوگاه می‌شوند و بخشی از توانشان به هدر می‌رود. کیفیت بصری در این تنظیمات و میانگین ۳۰ فریمی که می‌توان بدست آورد با کیفیت کنسول‌ها قابل قیاس نیست.
با اینکه گرافیکِ این عنوان از سیندیکیت سبکتر است اما برخی افکت‌های اختصاصی اضافه شده به آن مثل WaveWorks می‌تواند سنگینی بار پردازش آن را دو چندان کند. با فعال بودن این گزینه در بازی می‌توان به مرزِ ۱۰۰ فریم در ثانیه نزدیک شد و در 2K نیز میانگین ۸۱ فریم را بدست آورد. به خاطر داشته باشید که ترکیب SLI و CF در این بازی قابل استفاده نیست و بنابراین ترکیب‌های دو کارتی ما راندمانی برابر تک کارتشان خواهند داشت. با کمی دقت متوجه خواهید شد که افزایش راندمان به ارمغان آورده شده توسط کارتِ گیگابایت نسبت به کارتِ مرجع حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد است و میزان استفاده از توان GPU هم در بیشتر مواقع کامل نیست.

[section label="توان مصرفی و دما" anchor="Power and Temp"]توان مصرفی و دما

بر اساس بررسی ما حداکثر توان مورد نیاز برای کارت فوق حرفه‌ای اکستریم گیگابایت تفاوت محسوسی با کارت مرجع نداشته و بنابراین منبع تغذیه‌ی پیشنهادی هم تغییر خاصیی نخواهد کرد، اما برای اطمینان بیشتر یک پاور ۶۰۰ واتی معتبر برای آن توصیه می‌شود. یادآوری می‌کنیم که این میزان مصرف در حالت عادی و بدون فعال شدن حالت LN2 ثبت شده است.
کارت Gigabyte GTX 980 Ti Xtreme Gaming هم درست مانندِ مدل G1 از همین تراشه در وظیفه‌ی دفع حرارت نسبت به هر کارت دیگری که قبلا تست کرده بودیم بسیار عالی عمل می‌کند و حرارتِ این کارت قدرتمند را حتی با فرکانس کاری در حدود ۱۴۰۰ مگاهرتز در محدوده‌ی نزدیک به ۷۰ درجه نگه می‌دارد و همزمان نویز کمی هم تولید می‌کند.
 

[section label="نتیجه گیری" anchor="Conclusion"]نتیجه گیری

در حالی که مدت زیادی از رونمایی کامل تراشه‌های نسل مکسول توسط شرکت انویدیا گذشته بود، کمتر کسی تصور می‌کرد دلیلی وجود داشته باشد که یک تولید کننده‌ی عمده بخواهد سری جدیدی از این کارت‌ها را معرفی کند. اما اکنون و پس از بررسی همه جانبه‌ی قویترین کارت این سری اعتراف می‌کنیم که اقدام گیگابایت بی دلیل نبوده و سریِ جدید با شاخص‌های بدیع و البته هنوز بی همتایی از مدل‌های قبلی و معرفی شده توسط سازندگان مختلف متمایز است.

بارزترین تفاوت سری اکستریم از محصولات دیگر توجه مناسب به قابلیت‌های بصری محصولی در این سطح است که برای اولین بار با استفاده از LED های تمام رنگی در کارت گرافیک میسر شده است. این قابلیت را قبلا در برخی مدل‌های مادربرد و سیستم‌های خنک کننده دیده بودیم، اما در مورد قویترین عضو یک سیستم گیمینگ هیچ کس داوطلب نشده انجامش نبود. در سایرِ شاخصه‌ها نیز این کارت تمام خصوصیات عالی سری G1 از محصولات گیگابایت را در خود جای داده است و لوکس بودن را تنها به ظواهر منحصر نکرده است.

GTX-980ti-Zoomg-Review-27

تصور می‌کنیم که در بنچمارک‌ها از راندمان عالی این کارت هم در رده‌ی خود مطمئن شده باشید. اورکلاکِ سطح بالا روی تراشه‌هایی که از بین بقیه برای داشتن پایداری و شرایط مناسب در این رده دست چین شده‌اند در کنار پهنای باند حافظه‌ی بهینه شده نتایجی را ثبت می‌کنند که تنها می‌توان با بهره گیری از غایت توان تراشه‌ی کامل GM200 بدست آورد و بالاتر از آن چندان جای بهینه سازی بیشتری وجود ندارد. بر اساس آزمایشات ما و بسته به رزولوشن تفاوتی ۱۵ تا ۲۰ درصدی را با GTX 980 Ti با این کارت در اختیار خواهیم داشت، ضمن اینکه مجموع سیستم خنک کننده کاملا هوشمند و در عین حال کم صدا عمل می‌کند و درست مانند سری G1 از کم صداترین خنک کننده‌های موجود در کارت‌های گرافیکی دنیا است.

سریِ اکستریم از گیگابایت با شاخص‌های بدیع و البته هنوز بی همتایی از مدل‌های قبلی و معرفی شده توسط سازندگان مختلف متمایز است

تنها موردی که شاید بتوان به این محصول نوآورانه خرده گرفت، قیمت در نظر گرفته شده برای سری اکستریم است که در گران‌ترین مدلِ این سری که همین محصولِ در اختیار ماست در حالِ حاضر به حدود ۲۵۰ هزار تومان بیش از مدل قبلی بالغ می‌شود. چیزی که امیدواریم معقول‌تر شود و بتواند با سهولت بیشتری در فهرست خرید کاربران و همین طور راهنمای خرید زومجی قرار گیرد. از طرف دیگر ممکن است این سری به زودی با تهدید محصولات مشابهی که به این قابلیت مجهز شده‌اند مواجه شود.

اگر مانند دوستانِ من در زومجی از جمله گیمرهایی باشید که برای شخصی سازی تمام بخش‌های پی‌سی گیمیگِ خود اهمیت ویژه‌ای قائل هستند، از این به بعد به جز کیبورد و ماوس گیمینگ با قابلیت کنترلِ رنگ LED ها می‌توانید کارت گرافیک دوست داشتنیِ خود را هم به فهرست مدل‌های قابل انتخاب با نور افشانیِ بدون آتش بازی اضافه کنید!

مشخصات فنی کامل، بهترین قیمت کارت گرافیک در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی کامل انواع کارت گرافیک را در بخش محصولات مشاهده کنید؛ انواع کارت گرافیک Nvidia و کارت گرافیک‌ AMD رادئون برای مقایسه و خرید در دسترس کاربران است. 

کارت گرافیک GTX 980 Ti Xtreme Gaming گیگابایت توسط شرکت آواژنگ در اختیار زومجی قرار گرفته است.

تهیه شده در بخش سخت افزار زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده