نویسنده: تیم زومجی
// یکشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۰۰

بهترین بازی سال ۲۰۱۵ از نگاه زومجی

Fallout 4 خیلی بزرگ بود. آن‌قدر بزرگ که حتی مردم را از کار بیکار کرده و زن و زندگی‌شان را گرفت! فال‌اوت ۴ نشان داد از معرفی تا ساخت یک بازی بزرگ قرار نیست طرفداران را جان به لب کند. وقتنی تاد هوارد، کارگردان بازی‌های تحسین شده‌ای مانند  Oblivion، Skyrim و Fallout 3 در E3 سال ۲۰۱۵ میلادی به نمایش واقعه بوستون پرداخت، کسی فکرش را نمی‌کرد تا کمتر از یک سال با تجربه بازی فاصله داشته باشیم.

به هر حال، این اتفاق افتاد و فال‌اوت ۴ بی هیچ‌عذر و بهانه‌ای منتشر شد. فال‌اوت ۴ بهترین نسخه از این مجموعه و یکی از کامل‌ترین و خوش‌ساخت‌ترین بازی‌های نقش‌آفرینی تاریخ است. تاد هوارد و تیمش -البته به همراه بااستعداد‌های استودیو سی‌دی‌ پراجکت رِد- نشان دادند که دور، دورِ بازی‌های نقش‌آفرینی و کلان است.

فال‌اوت ۴ نمونه بارز استفاده از اتمسفر و فضاسازی است. جو و محیط فال‌اوت ۴ آن‌قدر استثنایی است که ممکن است لحظه‌ای اسلحه‌ را غلاف کرده، جنگ را کنار گذاشته و فقط به اطرافتان خیره شوید. برای همین است که اولین موفقیت را کارگردانان هنری و البته موزیسین‌های بازی رقم زده‌اند.

مقالات مرتبط

فال‌اوت ۴ بدون هیچ شکی دوست‌داشتنی است. آن‌قدر دوست داشتنی که می‌توان از دشمنان جورواجورش متنفر شد و برعکس؛ حتی به یک حیوان خانگی دل بست. فال‌اوت ۴ نشان داد که ساخت یک نقش‌آفرینی؛ حد و مرزی ندارد. این بازی آنقدر محتوا دارد که می‌توان صدها ساعت در آن گشت‌وگذار کرد و بدون هیچ نگرانی از روبه‌اتمام بودن آن، به قطعه موسیقی پایان دنیا از رادیو دایاموند سیتی گوش داد و در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر الماس قدم زد.

ما پیش از این در زومجی به بررسی Fallout 4 پرداختیم و تا توانستیم به نقاط قوت و ضعفش پرداختیم. فال‌اوت ۴ تنها یک ایراد داشت و آن هم جنبه ضعیف جلوه‌های تکنیکی‌اش بود. با عدم عرضه بازی برای کنسول‌های نسل هفتم، همه علاقه‌مندان خوشحال بودند که آن پل ارتباطی بین نسل حاضر و نسل پیش، باعث نخواهد شد تا عوامل سازنده بازی کم‌کاری کنند. بیایید صادق باشیم، بوستون آخرالزمانی فال‌اوت ۴ در پوست کنسول‌های نسل هفتمی نمی‌گنجید اما باز هم ا زنظر تکنیکی در حدواندازه‌های بازی‌های نسل هشتم نبود.

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن 720p

بحث سلیقه که پیش می‌آید اما نظرها متفاوت است. بسیاری عقیده دارند که بازی نباید با چنین گرافیک فنی عرضه می‌شد؛ برخی هم عقیده دارند گرافیک فنی در بازی همچون Fallout 4 آخرین چیزی است که می‌توان آن را مهم دانست. از نگاه تیم زومجی و تیم تحریریه که نظرسنجی بهترین‌های سال ۲۰۱۵ بین آن‌ها برگزار شد؛ به نظر می‌رسد طرفداران نظریه دوم بیشتر است.

از حق نگذریم؛ فال‌اوت ۴ آن‌قدر کامل وبی‌نقص طراحی و اجرا شده است که بتوان ایراد‌های گرافیکی آن را نادیده گرفت. داستانی عمیق، کوئست‌های فرعی جذاب، سیستم شخصی‌سازی بی‌کران اسلحه‌ها و همچنین قابلیت جدید ساخت‌و‌ساز تنها برخی از دلایل نادیده‌گرفتن گرافیک تاحدودی ضعیف بازی است. به این موارد، محیط‌های متنوع و طراحی بی‌نظیر پساآخرالزمانی بوستون را هم اضافه کنید تا اصلا یادتان هم نیفتد که بازی از مشکلات تکنیکی رنج می‌برد.

البته مشکلات تکنیکی بازی - اگر امسال را بدون بازی با نام Witcher 3 در نظر بگیریم - آن‌چنان هم زیاد نبودند. سازندگان بازی نمی‌خواستند کسی را بیش از این منتظر بگذراند، قصد داشتند تا می‌توانند اتمسفری زیبا و جذاب خلق کنند و تا جایی که توان دارند به اضافه کردن محتوا در بازی بپردازند. از آن‌طرف اگر نسخه بروزرسانی شده بازی را هم‌اکنون مورد بررسی قرار دهیم؛ می‌بینیم که به نسبت وسعتی که بازی دارد؛ گرافیکش هم قابل قبول است.

اما امسال، سال دوست‌داران و عاشقان نقش‌آفرینی بود. از  روزهای ابتداییش با Bloodborne، دست‌پخت میازاکی گرفته تا گرالت و اثری فوق‌العاده با نام The Witcher 3: Wild Hunt. آخر قصه هم که به یکی از شگفت‌انگیزترین بازی‌های مستقل امسال یعنی Undertale و در نهایت به بهترین بازی سال از نگاه زومجی یعنی Fallout 4 ختم شد.

سال ۲۰۱۵،‌سال خوبی بود. ۲۰۱۵ سال از زیرسلطه نسل هفتم خارج شدن بود. Fallout 4 برای اینکه بهترین بازی سال ازنگاه تیم تحریریه زومجی شود، رقیبان سرسختی را با اختلافی کم کنار زد. بزرگ‌ترین رقیبان فال‌اوت ۴، بازی تحسین‌شده The Witcher 3: Wild Hunt و شاهکار هیدئو کوجیما یعنی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain بودند.

دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720p | دانلود ویدیو با رزولوشن 480p | دانلود نسخه HD از مدیافایر

 

دانلود ویدیو با رزولوشن 320p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD720p

داستان گرالت و سحر و جادوی دنیای Witcher 3 یکی از بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۵ را رقم زد. در این میان، کوجیما هم با جهان‌بازکردن شاهکار سینمایی خود توانست باز هم نام مجموعه Metal Gear Solid را روی زبان‌ها بیندازد. انتخاب سختی است. ما در تیم تحریریه زومجی سعی کردیم تا منصفانه و البته با سلیقه خودمان به انتخاب‌های موجود رای دهیم. نکته قابل اهمیت در این میان؛ رقابت سنگین و نزدیک دو بازی Fallout 4 و The Witcher 3 با یکدیگر بود. در این میان بیگ‌باس و یارانش هم امتیاز بالایی کسب کرده بودند و در مقام سوم جای گرفتند.

در بین نامزدهای بهترین بازی سال ۲۰۱۵، بازی‌های بزرگ دیگری هم بودند. در جایگاه بعدی باز هم شاهد یک بازی در سبک نقش‌آفرینی یعنی Bloodborne بودیم که نزدیک‌ترین رقیب به ۳ بازی صدر جدول بهترین‌ بازی سال زومجی بود.

سخن پایانی اینکه باز هم این سلیقه و انتخاب جمعی است که ارجح‌تر است. بهترین بازی سال ۲۰۱۵ زومجی مانند سایر بخش‌های بهترین‌های امسال، توسط تیم تحریریه زومجی و خرد جمعی انتخاب شده است و بدون شک با انتخاب بسیاری از شما کاربرهای دوست‌داشتنی زومجی متفاوت خواهد بود. تمام نامزدهای بخش بهترین بازی‌ سال ۲۰۱۵ زومجی این کیفیت و شایستگی را دارند تا برنده این مقام شوند و اینجا است که نظرسنجی معنا پیدا می‌کند.


حالا نوبت شما است تا بهترین بازی سال ۲۰۱۵ را انتخاب کنید:


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده