نویسنده: افشین پیروزی
// پنجشنبه, ۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۰۰

ورزش‌های الکترونیکی در سال ۲۰۱۹ در‌آمدی معادل ۱.۱ میلیارد دلار خواهند داشت

کمپانی تحقیقاتی نیو زوو که در زمینه پیش‌بینی آمار مختلف اقتصادی فعالیت دارد، اعلام کرده که بازار ورزش‌های الکترونیکی (E-Sport) تا سال ۲۰۱۹ رشدی ۴۳ درصدی و ارزشی معادل ۱.۱ میلیارد خواهد داشت. با زومجی و جزییات خبر همراه باشید.

ورزش‌های الکترونیک و رقابت‌های مرتبط با آن‌ها، امروزه اهمیتی بسیار زیادی در سراسر جهان دارند و افراد زیادی در رقابت‌های مختلف آن با یکدیگر رقابت می‌کنند و در‌آمد این نوع رقابت‌ها به لطف اسپانسر‌ها روز به روز افزایش پیدا می‌کند. به‌علاوه کمپانی‌های بزرگی مثل اکتیویژن و الکترونیک آرتز و اخیرا هم شبکه تلویزیونی ESPN بخش ویژه ورزش‌های الکترونیکی را راه‌اندازی کردند که نشان از اهمیت بالای این شاخه از بازی‌های ویدیویی دارد.

حال مرکز تحقیقاتی اقتصادی نیوزوو اعلام کرده که در حال حاضر تعداد علاقه‌مندان ورزش‌های الکترونیکی به ۱۳۱ میلیون نفر در سراسر جهان رسیده است که در این بین ۱۲۵ میلیون نفر هم به عنوان «بیننده»‌ رویداد‌های مرتبط با E-Sport را دنبال می‌کنند. جالب است بدانید که نیوزوو از سال ۲۰۱۳ رویداد‌های مرتبط با ورزش‌های الکترونیکی را در ۲۷ کشور جهان بررسی می‌کند و طبق اعلام آن‌ها در‌آمد این بخش در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال پیش ۴۳ درصد رشد داشته که البته در مقایسه رشد در‌آمد در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ که معادل ۶۷ درصد بود، رقم کم‌تری است؛ ولی در‌آمد کلی این رشته در مجموع افزایش یافته است.

ption id="attachment_99583" align="aligncenter" width="1200"]ورزش‌های الکترونیکی کشور‌های چین و کره جنوبی سریع‌ترین رشد سودد‌هی را در زمینه ورزش‌های الکترونیکی دارند

پیتر ون دِن هاول، یکی از تحلیل‌گران ورزش‌های الکترونیکی، در همین راستا پیشبینی جالبی انجام داده است که به شرح زیر است:

در سال ۲۰۱۶ کشور آمریکا رشد عالی در زمینه سود‌دهی ورزش‌های الکترونیکی خواهد داشت که پیش‌بینی می‌شود این سود از طریق فروش بلیط رقابت‌ها، اسپانسر‌ها، تبلیغات و حق پخش به چیزی در حدود ۱۷۵ میلیون دلار برسد. البته بخش اعظمی از این در‌آمد به جیب ناشران بازی‌ها خواهد رفت، ولی سرمایه‌گذاری که ناشران بر روی ورزش‌های الکترونیکی انجام می‌دهند، روز به روز در حال افزایش است.

همچنین کشور‌های چین و کره جنوبی هم در مجموع ۲۳ درصد از سهم سود ورزش‌های الکترونیکی را خواهند داشت که این سود در مجموع به ۱۰۶ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ خواهد رسید. البته این کشور‌ها شاید سود کم‌تری نسبت به آمریکا داشته باشند، ولی ۴۴ درصد از طرفداران E-Sport از آسیا هستند که بخش اعظمی از آن‌ها در آسیای شرقی متمرکز شده‌اند.

به‌علاوه پیتر وارمَن، مدیر‌عامل نیوزوو هم اعلام کرده که سال ۲۰۱۶ یک سال بسیار مهم و حیاتی برای ورزش‌های الکترونیکی خواهد بود:

به نظر من در سال ۲۰۱۶ شاهد خواهیم بود که ورزش‌های الکترونیکی به یک نظم خاصی در زمینه‌هایی مثل قوانین مسابقات، حق و حقوق محتویات و حضور رسانه‌ها خواهد رسید. چندی پیش شاهد بودیم که اکتیویژن کمپانی مشهور MLG را خریداری کرد که این نشان می‌دهد هنوز فاصله زیادی تا تکامل کامل ورزش‌های الکترونیکی باقی مانده و باید کمی واقع‌بینانه به این قضیه نگاه کنیم.

به همین دلیل هم انجام دادن یک پیشبینی دقیق از میزان سود‌دهی ورزش‌های الکترونیکی کار بسیار دشواری است و در نتیجه پیشبینی سازمان‌های مختلف اختلاف خیلی زیادی با یکدیگر دارد. برای مثال بیشترین سودی که برای این شاخه پیشبینی می‌شود معادل ۷۰۰ میلیون دلار است. ولی وقتی جزییات دقیق‌تر این پیشبینی را بررسی کنیم، این رقم کمی معقول‌تر می‌شود. چرا که ارائه دهنده آن سود حاصل از E-Sport‌ها در کشور‌های آسیایی را هم در نظر گرفته و به‌علاوه سود حاصل از شرط بندی‌های صورت گرفته روی این رشته را هم منظور کرده است. در حالی که ما در نیوزوو اعتقاد داریم که سود حاصل از شرط بندی‌ها ارتباطی با سود رسیده به ناشران ندارد و به همین دلیل هم نباید در سود کلی ورزش‌های الکترونیکی حساب شود.

ption id="attachment_99587" align="aligncenter" width="1200"]ورزش‌های الکترونیکی نمودار مقایسه سود حاصل از هر علاقه‌مند ورزش‌های الکترونیکی با هر طرفدار ورزش بسکتبال

مدیر‌عامل نیوزوو همچنین اعلام کرده که در سال ۲۰۱۵ سرمایه‌گذاران و ناشران بیش از پیش بر روی ورزش‌های الکترونیکی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که دلیل اصلی آن هم رشد رویداد‌های زنده با محوریت E-Sports، رشد بازی‌های این رشته و همچنین راحت‌تر شدن استریم آنلاین ویدیو‌ها است. وارمَن همچنین توضیحاتی هم در مورد تاثیر بازی‌های موبایل بر صنعت ورزش‌های الکترونیکی ارائه کرده است:

نقش بازی‌های موبایل در ورزش‌های الکترونیکی بسیار حیاتی است و در سال ۲۰۱۶ هم این تاثیر، علی‌الخصوص در کشور‌های آسیایی، پر رنگ‌تر خواهد بود. به عنوان نمونه بازی Clash Royale از کمپانی سوپِرسل یک نمونه عالی از این نوع بازی‌ها است.

بخش آخر گزارش نیوزوو هم به رویداد‌های مرتبط با E-Sport‌ها مربوط می‌شود که بر اساس آن در سال ۲۰۱۵ در مجموع ۱۱۲ رویداد اساسی در زمینه ورزش‌های الکترونیکی اتفاق افتاد که سود ناشی از فروش بلیط آن‌ها معادل ۲۰.۶ میلیون دلار بود و درآمد کلی این رویداد‌ها هم معادل ۶۱ میلیون دلار بر‌آورد شده است که رشدی ۷۰ درصدی نبست به سال ۲۰۱۴ محسوب می‌شود.

ption id="attachment_99588" align="aligncenter" width="930"]ورزش‌های الکترونیکی تعداد علاقه‌مندان ورزش‌های الکترونیکی در سال ۲۰۱۹ به ۱۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان و در‌آمد آن هم به ۱.۱ میلیارد دلار خواهد رسید

همچنین تبلیغات آنلاین هم سریع‌ترین رشد را در بین موارد سود‌دِه ورزش‌های الکترونیکی تجربه می‌کند و در حدود ۹۹.۶ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته و به طور میانگین هر علاقه‌‌مند به E-Sport نزدیک به ۲.۸۳ دلار در سال ۲۰۱۵ به لطف تبلیغات سود عاید شرکت‌های تبلیغ‌کننده کرده است که این رقم در سال ۲۰۱۶ به ۳.۵۳ دلار خواهد رسید. همچنین نیوزو پیش‌بینی کرده که در سال ۲۰۱۹ در‌آمد ناشی از ورزش‌های الکترونیکی به رقم فوق‌العاده ۱.۱ میلیارد دلار خواهد رسید.

منبع: VentureBeat


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده