// پنجشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۰

مدیر عامل نینتندو برنامه‌های بزرگی برای آینده دارد

اخیرا تاتسومی کیمیشیما، مدیرعامل نینتندو گوشه‌ای از برنامه‌های خود برای آینده کمپانی را اعلام کرده است و این برنامه بسیار جاه‌طلبانه و بلندپروازانه به نظر می‌رسند. با زومجی همراه باشید.

کنسول بعدی کمپانی نینتندو با نام ان‌ایکس، ساختارشکن و متفاوت از سخت‌افزارهای گیم کنونی خواهد بود

تاتسومی کیمیشیما  پس از درگذشت ساتورو ایواتا در تاریخ ۱۱ ژوئیه ۲۰۱۵ میلادی (۲۰ تیر ۱۳۹۴) به عنوان پنجمین مدیرعامل نینتندو منصوب شد. وی که مدیر عامل شعبه نینتندو در آمریکا نیز بوده، اخیرا از برنامه‌های خود گفته است. در مرحله اول، کیمیشیما اذعان می‌کند که کنسول بعدی کمپانی نینتندو با نام ان‌ایکس، ساختارشکن و متفاوت از سخت‌افزارهای گیم کنونی خواهد بود. این کنسول از هویتی کاملا جدید بهره می‌برد و DeNA  نیز در مراحل توسعه به نینتندو یاری رسانده است. به نظر می‌رسد این همکاری بیشتر در زمینه زیرساخت‌های شبکه این کنسول انجام شده است، زیرا که DeNA در این حوزه تجربه بسیاری دارد. با این‌حال نگرانی‌هایی وجود دارد که DeNA، کنسول ان‌ایکس را تبدیل به تلفن همراه هوشمند جهش‌یافته کند. دلیل این امر عدم تجربه این کمپانی در زمینه ساخت سخت‌افزار است. علی‌رغم نیاز نینتندو به DeNA در زمینه ویژگی‌های شبکه کنسول جدید، بعید است که بخش‌های سخت‌افزاری کنسول ان‌ایکس توسط این کمپانی طراحی و ساخته شوند.

Satoru Iwata, president of Nintendo Co., right, and Isao Moriyasu, president and chief executive officer of DeNA Co., shake hands during a joint news conference in Tokyo, Japan, on Tuesday, March 17, 2015. Nintendo dropped its resistance to using its characters on mobile devices as the maker of Mario and Zelda teams with DeNA to develop new games for smartphones and tablet computers. Photographer: Akio Kon/Bloomberg *** Local Caption *** Satoru Iwata; Isao Moriyasu

در ادامه کیمیشیما اشتیاق خود نسبت به تکامل مدل کسب و کار نینتندو را اعلام و پروژه‌های آتی کمپانی را جزئی از این مدل جدید می‌داند. اولین بازی بزرگ موبایل نینتندو در ماه مارس (اسفند تا فروردین ۱۳۹۴) عرضه خواهد شد. علاوه بر تغییر مدل کسب و کار، کیمیشیما قصد دارد سود عملیاتی کمپانی نیتندو را به رقم ۱۰۰ میلیارد ین (۸۵۵ میلیون دلار) در سال افزایش دهد. این هدف قدری بلندپروازانه بوده زیرا که این رقم تقریبا چهار برابر سود نینتندو در سال گذشته است. بدون شک بخشی از این استراتژی بهره‌گیری از نفوذ و شهرت شخصیت‌های نینتندو در قالب اپ‌های گوشی‌های هوشمند است. در عین‌حال کیمیشیما قصد دارد رضایت طرفدارانی که سال‌ها به تجربه محصولات نینتندو پرداخته‌اند را نیز بدست آورد.

Nintendo NX

نینتندو قصد دارد از شخصیت‌های محبوب خود در پارک‌های تفریحی، فیلم‌ها و انیمه‌های مختلف استفاده کند. این روش استفاده از لایسنس بسیار زیرکانه بوده و هوشمندی نینتندو برای بهره‌گیری از حق مالکیت معنوی دست‌نخورده خود را نشان می‌دهد. سوالی که تاکنون بی‌پاسخ مانده رویکرد و برنامه‌های نینتندو در قبال ارائه محتواهای مبتنی بر موبایل است. اگر این کمپانی قصد داشته باشد تمام توان خود را برای روی محتواهای مرتبط با موبایل متمرکز کند، مسلما طرفدارانی که سال‌ها لحظات خود را با محصولات و کنسول‌های پر کرده‌اند را از دست داده و احتمالا مسیر بازگشت و پل‌های پشت خود را نیز خراب خواهد کرد. با این‌حال این تغییر را نمی‌توان امری کوچک و ناچیز دانست زیرا که سرمایه‌گذاری زیربنایی است. در مورد هزینه‌ها و الزامات فنی نیز به همین صورت است.

در صورت تمرکز نینتندو تنها بر روی بازی‌های موبایل، طرفداران خود را از دست خواهد داد

قرار دادن مسئولیت‌های بخش موبایل بر عهده DeNA را می‌توان تصمیمی هوشمندانه دانست زیرا که نینتندو می‌تواند بر روی پروژ‌ه‌های دیگری تمرکز کند. در غیر اینصورت کنسول ان‌ایکس پیش از عرضه با شکست مواجه خواهد شد. با‌ این‌حال نحوه برنامه‌ریزی و عملکرد نینتندو است که آینده را مشخص می‌کند و امکان پیش‌بینی به هیچ وجه وجود ندارد.

منبع: Forbes


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده