نویسنده: آرش عیاری
// پنجشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۵

بررسی فرمان‌های بازی G920 و G29 Driving Force لاجیتک

رانندگی کردن یکی از لذت‌های بزرگ است که نقش پررنگی را در حوزه سرگرمی هم ایفا می‌کند. گسترش روز‌افزون سبک رانندگی با شاخه‌های مختلف، گواهی بر این ادعا است. اگر عاشق رانندگی و سبک رانندگی هستید، در ادامه با زومجی و بررسی فرمان‌های بازی G29 و G920 لاجیتک همراه باشید.

از زمان هنری فورد و انقلاب صنعتی، خودروها به یکی از شاخصه‌های زندگی بشر تبدیل شدند. کم‌کم این وسائل نقلیه از یک وسیله ترسناک و عجیب، به یک نیاز تبدیل شدند تا به امروز که صنعت خودرو به یکی از بزرگ‌ترین صنایع دنیا تبدیل شده است. نکته جالب درباره خودرو اینجا است که پیشرفت روزافزون تکنولوژی، به‌صورت کاملا مستقیم بر خودرو و جوانب آن تاثیر گذاشته است.

حالا بیایید نگاهی به حوزه سرگرمی -به‌خصوص بازی‌های ویدیویی- بیندازیم تا متوجه میزان نفوذ خودرو در این حیطه هم بشویم. وقتی به سال‌های تولد بازی‌های ویدیویی برمی‌گردیم هم نشانی از سبک رانندگی و خودرو مشاهده می‌کنیم تا به امروز که حالا این سبک، یکی از پرفروش‌ترین و لذت‌بخش‌ترین ژانر در بازی‌های ویدیویی است.

خبر خوب برای علاقه‌مندان به رانندگی و بازی‌های این ژانر این است که شرکت‌های مختلف فعال در حوزه سرگرمی و ابزار مرتبط به آن، به خوبی از فراگیری این سبک مطلع هستند. گواه این موضوع را شاید بتوان فرمان‌های بازی شرکت لاجیتک دانست. شرکت لاجیتک که در حوزه بازی‌های ویدیویی و ابزار مخصوص به آن، فعالیت قابل توجهی دارد، به خوبی توانست تا دل شیفتگان سرعت و رانندگی را با فرمان‌های بازی خود برباید. شاید برخی از شما با فرمان‌های نسل پیشین این شرکت یعنی مدل‌های G25 و G27 آشنایی داشته باشد.

امروز در زومجی قصد داریم تا به بررسی جدیدترین محصولات مخصوص بازی‌های سبک رانندگی این شرکت یعنی G920 و G29 بپردازیم. پیش از اینکه به بررسی این دو محصول بپردازیم،‌ ذکر این نکته الزامی است که عملکرد، کارکرد و ظاهر کلی این دو محصول تا حدود زیادی با یکدیگر یکسان است. تنها تفاوت عمده‌ای که این دو فرمان بازی با یکدیگر دارند؛ پلتفرمی است که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. لاجیتک برای هر دو کنسول نسل هشتمی پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان، فرمان بازی مخصوصی در نظر گرفته است. مدل G29 با پلی استیشن 4 و مدل G920 با ایکس باکس وان سازگار است. البته مخاطبان رایانه‌های شخصی می‌توانند از هر دو فرمان در بازی‌های پی‌سی استفاده کنند.

فرمان بازی G29 لاجیتک

هشت سال پیش بود که لاجیتک برای اولین‌بار به عرضه سری محصولات مخصوص رانندگی خود با نام G25 پرداخت. سه سال بعد از عرضه G25، لاجیتک به معرفی محصول G27 پرداخت. فرمان بازی که بهبودهای بسیاری را نسبت به نسل پیشین خود داشت و به خاطر کیفیت ساخت و دوام بالا به محبوبیت زیادی دست پیدا کرد.

حالا که پنج سال از آن تاریخ می‌گذرد، معرفی نسل جدید فرمان‌های بازی این شرکت با وجود ورود به نسل هشتم کنسول‌های خانگی، دور از دسترس نبود. لاجیتک چندی پیش به معرفی دو فرمان بازی جدید خود با مدل‌های G29 برای پلی استیشن 4 و رایانه‌های شخصی و فرمان G920 برای ایکس باکس وان و پی‌سی پرداخت.

طراحی محصولات جدید لاجیتک هوش از سر عاشقان رانندگی می‌برد. فرمانی خوش دست با قطری ۲۷۰ میلیمتری که با چرم پوشیده است؛ می‌تواند ساعت‌ها شما را پشت فرمان بازی‌های رانندگی خُشک کند! جنس چرم استفاده شده بسیار مرغوب است تا در استفاده‌های بلند مدت احساس خستگی نکنید. البته این تنها هنر لاجیتک در طراحی با کیفیت فرمان بازی خود نبوده و سعی کرده تا درکنار چرم، از آلومینیوم پرداخت شده با رنگ تیره نیز در محصول خود استفاده کند. این ترکیب چرم و فلز باعث شده تا G29 و G920 به یک فرمان بازی زیبا،‌با کیفیت و حتی تجملی نیز تبدیل شود. لاجیتک درباره استفاده از این مواد اولیه در محصولات جدید خود گفته که آن‌ها فقط برای زیبایی نیستند و سعی شده تا فرمان‌های بازی بیشترین دوام و کیفیت را به همراه داشته باشند.

همان‌طور که در ابتدای بررسی هم گفته شد، دو محصول G29 و G920 در جنس مواد استفاده شده، کارایی و دوام هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. بیشترین تفاوت این دو محصول به پلتفرم مقصد و به طبع آن، دکمه‌های تعبیه شده بازمی‌گردد. در نگاه اول، G920 به علت دکمه‌های کمتر و نشان وسط غربیلک فرمان، شباهت بیشتری به نسل قبلی این فرمان‌های بازی یعنی G27 دارد. روی این فرمان،‌تمام کنترلرهای مورد نیاز برای چرخیدن در محیط ایکس باکس و کنترل منوهای بازی وجود دارد. نشان ایکس باکس هم مانند چیزی که روی کنترلرهای ایکس باکس وان تعبیه شده، روی G920 وجود دارد.

فرمان بازی G29 لاجیتک

فرمان بازی G920 لاجیتک

در طرف مقابل و در فرمان بازی G29 که مخصوص استفاده با پلی استیشن 4 و پلی استیشن 3 است، تمام دکمه‌های تعبیه شده روی کنترلر دوال‌شوک 4 روی این فرمان نیز وجود دارد. این دکمه‌ها حتی شامل دکمه‌ به‌اشتراک‌گذاری یا همان Share هم می‌شود. اگرچه هر دو فرمان G29 و G920 قابلیت اتصال به رایانه‌های شخصی را دارند اما وجود دکمه Enter و یک غربیلک قرمز‌رنگ ۲۴ جهته باعث می‌شود تا G29 انتخاب به‌مراتب بهتری برای مخاطبان رایانه‌های شخصی باشد.

تفاوت دیگری که می‌توان در ظاهر این دو فرمان بازی پیدا کرد، چراغ‌های اِل‌ای‌دی است که به منظور نمایش دور موتور و زمان تعویض دنده روی G29 استفاده شده است. فرمان بازی G920 فاقد این چراغ‌ها است که همین موضوع هم می‌تواند خرید G29 را برای کاربران پی‌سی عقلانی‌تر کند. اما نکته اصلی اینجا است که چرا لاجیتک این چراغ‌ها را روی فرمان G920 تعبیه نکرده است.

به هر حال، همان‌طور که گفته شده، این دو فرمان اگرچه هیچ تفاوتی در تجربه کاربری و عملکرد درون بازی ندارند اما تفاوت‌ در پلتفرم مقصد و مواردی که گفته شده، این دو محصول را از هم متمایز می‌کند.

هر دو این محصولات به همراه یک تخته پدال سه حالته شامل گاز، ترمز و کلاژ عرضه می‌شوند. این تخته پدال که شباهت بسیاری به نسخه پیشین خود دارد، از پدال‌های آلومینیومی اسپرت قرار گرفته روی یک تخته پلاستیکی بهره می‌برد. لاجیتک فقط دقت در طراحی و عمکلرد محصول خود را معطوف به فرمان بازی نکرده و تغییرات خوبی را در تخته پدال‌ها نیز اعمال کرده است. سایز پدال‌ها بسیار مناسب بوده و جنس آلومینیومی و زیبای آن‌‌ها باعث می‌شود تا دوام بالایی در استفاده‌های طولانی مدت داشته باشند. دقت و حساسیت این‌ پدال‌ها نسبت به نسل‌ گذشته محصولات لاجیتک افزایش داشته و لذت بالایی را برای بازیکن به ارمغان می‌آورد.

فرمان بازی G29 لاجیتک

جدا از فرمان و تخته پدال، لاجیتک محصول دیگری نیز با نام Driving Force Shifter به همراه این محصولات عرضه کرده که البته به‌صورت جداگانه به فروش می‌رسد. اگرچه هر دو فرمان G29 و G920 مجهز به سیستم تعویض دنده پشت فرمان هستند اما عاشقان رانندگی دوست دارند تا هنوز هم با استفاده ا زسیستم تعویض دنده دستی و سنتی، به رانندگی بپردازند. این دسته دنده ۶ سرعته بوده و مانند فرمان‌های اشاره شده، از چرم مرغوب پوشانده شده است. با استفاده از چرخ‌دنده‌های مرغوب و تراش خورده، تعویض دنده با استفاده از این محصول بسیار لذت بخش است؛ البته همان‌طور که گفته شد، بهره‌بردن از این لذت نیازمند یک هزینه اضافی به جز فرمان و تخته پدال است. این محصول هم مانند تخته پدال، به وسیله یک پورت به زیر سیستم فرمان متصل می‌شود. نکته دیگر این است که این محصول نسخه ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 نداشته و با هر دو فرمان بازی G29 و G920 سازگار است.

فرمان بازی G29 لاجیتک

سیستم متصل کردن فرمان به میز یا پایه مخصوص هم مانند نسخه پیشین بوده و تفاوت زیادی با آن ندارد. دو گیره L مانند زیر فرمان وجود دارد که می‌تواند وارد فضایی به ارتفاع ۲.۲۵ اینچ شود. با سفت کردن این گیره‌ها می‌توانید فرمان را خیلی راحت به میز کامپیوتر خود یا جاهای دیگر متصل کنید. از آن‌جا که امکان خرید پایه و صندلی مخصوص این محصول برای همه وجود ندارد، پیشنهاد می‌شود این محصول را باتوجه‌به قدتان، روی میزی متصل کنید که ارگونومی خوبی را با تخته‌پدال و صفحه‌نمایش ایجاد کند. نکته اصلی اینجا است که پیش از خرید این محصول باید مکان نصب مناسب آن را فراهم کنید زیرا میزان لذت رانندگی از این فرمان‌ها نسبت مستقیمی با محل، نوع و کیفیت نصب آن دارد.

اما پس از بحث طراحی و مسائل ظاهری، به بحث مشخصات فنی، علمکرد و تجربه کاربری این محصول می‌رسیم. اولین نکته مثبتی که راجع به این فرمان‌ها وجود دارد، آماده‌به‌کار بودن آن‌ها است. این بدین معنی است که با وصل کردن به کنسول می‌توانید بدون هیچ‌گونه تنظیمات اضافی به بازی کردن بپردازید. از آن‌جا که فرمان بازی G29 قابلیت اتصال به هر دو کنسول پلی استیشن 3 و پلی استیشن 4 را دارد، یک دکمه روی قسمت پشتی فرمان وجود دارد که می‌توانید با انتخاب کنسول موردنظر، آماده بازی کردن شوید.

فرمان بازی G29 لاجیتک

اما شاید مهم‌ترین مزیت و ویژگی این محصولات، موتور تعبیه‌شده در آن‌ها برای القای واکنش به بازیکن است. فرمان‌های بازی G29 و G920 از یک موتور دوگانه قوی بهره می‌برند که می‌توانند به دقت،‌ اتفاقات درون بازی را در دستان مخاطب شبیه‌سازی کنند. این موضوع باعث می‌شود تا حس رانندگی را بیشتر درک کرده و بیشتر درون بازی غرق شوید. درواقع همین واکنش فرمان به اتفاقات درون بازی و چرخ‌های خودرو است که حس رانندگی با این فرمان‌ها را از رانندگی کردن با کنترلر متمایز می‌کند. به‌طور مثال، در یک جاده لغزنده، وقتی پشت یک اتومبیل فرمول وان نشسته‌اید و بدون توجه به نوع لاستیک، به رانندگی ادامه دهید، کوچک‌ترین لغزش چرخ‌ها باعث می‌شود تا این موضوع خیلی دقیق و ازطریق موتورهای واکنشی تعبیه‌شده در فرمان، به دستان‌تان منتقل شود.

اگرچه وجود موتورهای واکنشی در فرمان بازی، سبب القای هرچه بیشتر حس رانندگی می‌شوند و محصولات لاجیتک هم در این زمینه خوب عمل کرده‌اند اما ایراد وارد در این حیطه، سروصدای زیاد ناشی از تکان خوردن فرمان هنگام بازی است که می‌تواند تا حدودی به تجربه بازی کردن لطمه بزند. همان‌طور که پیش‌تر در بررسی به آن اشاره کردیم، کیفیت اتصال این فرمان‌ها و نوع آن، خیلی در میزان لذت بردن از رانندگی دخیل است. اگر میزی که فرمان را به آن متصل می‌کنید، محکم نباشد؛ این تکان‌های بیش از حد، درنهایت باعث عصبانی شدن شما خواهند شد. به هر حال این ایراد می‌تواند با داشتن پایه مخصوص یا یک میز و مکان محکم و البته تنظیمات میزان فشار وارده از طرف موتورهای واکنشی، برطرف شود.

فرمان بازی G920 لاجیتک

فرمان بازی g920 لاجیتکزاویه ۹۰۰ درجه‌ای چرخش در این محصولات هم باعث می‌شود تا فرمان پس از دو دور و نیم چرخش، قفل شود. اگرچه این میزان به‌راحتی در بازی‌های رانندگی قابل تنظیم است و می‌توانید طبق سلیقه و عادت خود، به تعیین میزان درجه چرخش فرمان بپردازید. با محدود کردن میزان زاویه چرخش فرمان، حساسیت فرمان برای حرکت چرخ‌ها بیشتر می‌شود.

حالا نوبت آن است تا وارد بازی شویم و پایمان را روی پدال گاز فشار دهیم اما وقتی کمی فکر می‌کنیم با محدودیت در بازی‌هایی مواجه می‌شویم که بتوانند بیشترین استفاده و هماهنگی را با این فرمان‌ها داشته باشند. اگرچه هنوز در ابتدای راه بازی‌های نسل هشتم هستیم و نمی‌توان خیلی این موضوع را جز نکات منفی قلمداد کرد. به هر حال، شاید نمونه مناسب در حال حاضر برای داشتن لذت‌بخش‌ترین تجربه با این محصولات، بازی Project CARS باشد. این بازی به خوبی با فرمان‌های G29 و G920 همخوانی داشته و با تنظیمات فراوانی که روبه‌روی مخاطب قرار می‌دهد؛ بهترین گزینه برای رانندگی با این محصولات است.

همان‌طور که پیش از این در زومجی و بررسی بازی Project CARS گفتیم، این بازی شما را در نقش یک راننده‌ حرفه‌ای و یک مکانیک خودرو قرار می‌دهد و همین نکته بازی سبب می‌شود تا اهمیj تجربه آن با فرمان‌های مخصوص، دوچندان شود. البته ما در زومجی به جز این بازی، به انجام بازی‌های Drive Club و Forza Motorsport 6 هم پرداختیم. اگرچه این دو بازی به اندازه Project CARS قابلیت دسترسی به تمام امکانات و نیروهای واکنشی فرمان را نداشتند اما باز هم تجربه‌ای دوست‌داشتنی از رانندگی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهند.

همان‌طور که اشاره شد، با این فرمان بازی می‌توان بازی رانندگی در سبک آرکید را هم تجربه کرد اما بیشترین عملکرد این فرمان‌ها در بازی‌ها شبیه‌ساز رانندگی نمایان می‌شود. پیش از این بازی Project Cars در این سبک عرضه شده بود که به تفصیل در بررسی ویدیویی و متنی راجع به آن صحبت کردیم اما چند وقتی است که بازی شبیه‌ساز مسابقات فرمول وان استودیو کدمسترز یعنی F1 2016 منتشر شده که می‌تواند محک خوبی برای عاشقان سبک شبی‌ساز رانندگی و البته فرمان‌های رانندگی G29 و G920 باشد.

این بازی هم مانند Project Cars به خوبی فرمان‌های بازی را شناسایی می‌کند تا بتوانید بیشترین استفاده را از امکانات آن بکنید. از جایی که F1 2016 یک بازی شبیه‌ساز است و بنا به سبکش، سختی‌های خاص خود را دارد شاید در تجربه اول کمی از بالا بودن سختی تجربه بازی با فرمان نا امید شوید اما اگر کمی ادامه دهید و حرفه‌ای شوید، تازه متوجه لذت‌بخش بودن بازی‌هایی در این سبک و تجربه آن‌ها با فرمان‌های بازی می‌شوید.

فرمان بازی G29 لاجیتک

قیمت، تنها پاشنه آشیل و نقطه ضعف این محصولات است که آن‌ها را از یک کنترلر قابل تهیه، به یک محصول تجملی تبدیل می‌کند. قیمت ۱.۲۸۰.۰۰۰ تومانی این محصولات آن هم بدون سیستم تعویض دنده باعث می‌شود تا نتوان آن را به‌راحتی تهیه کرد. نکته اینجا است که لاجیتک، فرمان G27 را به همراه سیستم تعویض دنده عرضه کرده بود اما در جدیدترین محصولات خود تصمیم گرفته تا آن را به‌صورت جدا به فروش برساند.

عاشقان رانندگی اما این هزینه‌ها را جزیی می‌دانند؛ آن هم وقتی با محصولی روبه‌رو می‌شوند که دقیقا به خواسته آن‌ها احترام می‌گذارد. واقعیت این است که بازی کردن با این محصولات به طرز باورنکردنی باعث عملکرد شما در پیست می‌شود؛ آن‌قدر که بعد از مدت‌ها می‌توانید خود را یک راننده حرفه‌ای خطاب کنید! دقت، حساسیت و استفاده از همان تکنولوژی استفاده شده در فرمان خودروهای واقعی باعث شده تا با تجربه این فرمان‌ها، دیگر به هدایت ماشین‌ها با استیکر کنترلرهای معمول رضایت ندهید. البته این همه ماجرا نیست زیرا وقتی به‌جای دکمه‌های کنترلر، پای‌‌تان را روی پدال‌های اسپرت و آلومینیومی و با دقت این محصولات فشار می‌دهید، آن وقت است که با قیمت بالای این فرمان‌ها کنار می‌آیید.

فرمان بازی G29 لاجیتک

درنهایت، رانندگی با فرمان‌های G29 و G920 تجربه‌ای لذت‌بخش است. تجربه‌ای که عاشقان و شیفتگان رانندگی و سرعت می‌توانند با استفاده از کیفیت ساخت بالا، دقت فوق‌العاده و طراحی زیبا پشت فرمان هر اتومبیل لوکسی بنشینند و بی‌ هیچ نگرانی، پایشان را روی پدال گاز فشار دهند.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده