در خلال نمایشگاه E3، وب‌سایت گیم‌اسپات فرصت پیدا کرد که با کازونوری یامائوچی، خالق سری Gran Turismo به صحبت در مورد جدیدتری بازی این سری یعنی Gran Turismo Sport بپردازد. با زومجی همراه باشید.

مجموعه Gran Turismo بدون شک یکی از برترین‌های سبک ریسینگ و به خصوص‌های ورزش‌های موتوری است. Gran Turismo Sport به عنوان سیزدهمین بازی این سری که همواره با استقبال مخاطبین و تحسین منتقدین همراه بوده است، برای انتشار انحصاری بر روی پلتفرم پلی‌استیشن 4 در سال ۲۰۱۷ میلادی در حال ساخت است. وب‌سایت گیم‌اسپات در مراسم E3 2016 مصاحبه‌ای را با کازونوری یامائوچی، خالق سری «گرن توریسمو» ترتیب داده است، که به بسیاری از سوالات طرفداران پیرامون ویژگی‌های  Gran Turismo Sport و آینده این سری پاسخ داده است.

کازونوری یامائوچی در ابتدای امر یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های Gran Turismo Sport را معرفی می‌کند. این ویژگی امکان دریافت گواهی‌نامه رسمی فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی (FIA) است. لازم به ذکر است که این گواهی‌نامه دریافت شده در بازی Gran Turismo Sport در عین رسمی بودن، تنها مختص به ورزش‌های موتوری بوده و با گواهی‌نامه رانندگی تفاوت دارد. با استفاده از این گواهی‌نامه می‌توانید به صورت قانونی در رقابت‌های برگزار شده در پیست‌ها شرکت کنید. کازونوری یامائوچی در این باره می‌گوید:

در Gran Turismo Sport برنامه‌ای به نام گواهی‌نامه دیجیتالی فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی گرن توریسمو داریم. پس از رسیدن به سطح خاصی از مهارت و عملکرد در بازی، به واسطه این برنامه گواهی‌نامه ورزش‌های موتوری به بازیکن اعطا می‌شود. خود من به شخصه این گواهی‌نامه را دارم، اما حقیقت این است که دریافت این گواهی‌نامه دشواری‌های خاص خود را دارد. این کار به زمان و پول زیادی نیاز دارد و رفته رفته تعداد کمتری نسبت به ورود به ورزش‌های موتوری و دریافت گواهی‌نامه اقدام می‌کنند. بر این اساس هدف این برنامه افزایش جمعیت دارندگان گواهی‌نامه ورزش‌های موتوری است.

برای اینکه واجد شرایط دریافت گواهی‌نامه باشید، داشتن پیش‌نیازهایی از جمله کامل کردن بخش Racing Etiquette، دریافت مدال نقره یا بهتر در مسابقات بخش کمپین، رسیدن به لول خاصی در رانندگی و جمع‌آوری تعداد مشخصی امتیازات Sportsmanship ، الزامی است.

یکی دیگر از اهداف Gran Turismo Sport، آموزش قواعد و قوانین ورزش‌های موتوری و آماده کردن بازیکنان برای رانندگی در پیست‌های واقعی است. استودیو پولی‌فونی دیجیتال برای تمرکز بیشتر بر روی آموزش بخشی به نام Racing Etiquette (حالت مبتنی بر قوانین و مقررات) ایجاد کرده که تمام قوانین لازم را به بازیکن آموزش می‌دهد. کازونوری یامائوچی در این مورد چنین توضیح می دهد:

به واسطه همکاری با فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی، ما بخشی را طراحی کردیم که در آن قوانین و مقررات ماشین‌سواری آموزش داده می‌شود. در این بخش که Racing Etiquette نام دارد، قواعد مختلفی از جمله پیام‌ها، پرچم‌ها، رفتار مناسب در زمان حضور »ماشین امن» (Safety Car)، چگونگی هدایت راننده و در کل هر قانون و مقرراتی که لازم است در واقعیت از آن‌ها پیروی کنید، را یاد خواهید گرفت.

به منظور برگزاری مسابقات آنلاین بدون اشکال و عادلانه، عملکرد بازیکنان در دو شاخص متفاوت ارزیابی می‌شود. شاخص اول «کلاس راننده» (Drivers Class) نام دارد که سرعت و مهارت راننده در مسابقه را نمایش می‌دهد و شاخص دیگر که «امتیازات اخلاق ورزشی» (Sportsmanship Points) است، عملکرد راننده و نحوه رفتار او با دیگر رانندگان و پیست را مورد بررسی قرار می‌دهد.

بازیکنانی که هنجارهای مرسوم رانندگی را زیر پا بگذارند، رفته رفته «امتیازات اخلاق ورزشی» خود را از دست می‌دهند. نتیجه این اتفاق، مسابقه با رانندگی است که در مسابقات آنلاین رفتار مشابه بروز داده‌اند. اما در طرف مقابل، بازیکنانی که قوانین و مقررات را رعایت می‌کنند، با رانندگانی مسابقه خواهند داد که به قوانین احترام می‌گذارند.

گرن توریسمو اسپورت

برگزاری مسابقات ورزش‌های الکترونیک از دیگر ویژگی‌های مثبت Gran Turismo Sport  است. استودیو پولی‌فونی دیجیتال و کمپانی سرگرمی‌های تعاملی سونی، مسابقات مختلفی را برای این بازی برنامه‌ریزی کرده‌اند که نباید نقش فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی در برگزاری و ارزش‌گذاری به آن‌ها را از یاد برد. کازونوری یامائوچی در باب مسابقات Gran Turismo Sport می‌گوید:

با همکاری فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی، ما قصد داریم دو دوره مسابقات بزرگ برای Gran Turismo Sport برگزار کنیم. اولین دوره مسابقات به صورت ملی و جهانی برگزار می‌شود و دوره دوم که «کاپ طرفداران کمپانی‌های خودروساز» نام دارد، با محوریت رقابت بین خودروسازان خواهد بود. حضور در این مسابقات برای عموم آزاد است. ما قصد داریم افراد زیادی را به عنوان برنده انتخاب کنیم. همچنین Gran Turismo Sport برخلاف  GT Academy که هدف از برگزاری آن انتخاب سریعترین راننده جهان است، هدف دیگری را در پیش دارد.

برندگان مسابقات جهانی جوایزه خود را در مراسمی  از فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی دریافت خواهند کرد. این مراسم سالیانه با هدف تقدیر از قهرمانان ورزش‌های موتوری برگزار می‌شود. اما تفاوت مراسم امسال اهدا جوایز قهرمانان مسابقات جهانی Gran Turismo Sport در کنار تقدیر از قهرمانانی از جمله لوییس همیلتون و سباستین وتل است.

جوایز برندگان مسابقات جهانی از سوی فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی اهدا می‌شوند

استفاده از کلمه «Sport» در نام‌گذاری به معنای جدا کردن این بازی، از نسخه‌های شماره‌دار پیشین نبوده و به واسطه نوآوری‌های موجود در بازی Gran Turismo Sport، این بازی را باید آغازگر دوران جدید سری «گرن توریسمو» دانست. کازونوری یامائوچی چنین اضافه می‌کند:

در باب نام‌گذاری ما می‌توانستیم این بازی را Gran Turismo 7 بنامیم زیرا که ویژگی‌های متفاوت بسیاری را در خود جای داده است. برهمین اساس نام‌گذاری این بازی تحت عنوان Gran Turismo 7 مشکلی ایجاد نمی‌کرد. اما در زمان معرفی این بازی، تمرکز اصلی بازی بر روی بخش «ورزشی» بود و به همین دلیل نام Gran Turismo Sport را انتخاب کردیم. اما اکنون که به گذشته نگاه کرده و در مورد نام‌گذاری فکر می‌کنم، حقیقتا می‌توانستیم این بازی را Gran Turismo 7 معرفی کنیم.

اما اگر بازی‌های Gran Turismo 1 تا ششمین نسخه شماره‌دار این سری را دوران ابتدایی سری «گرن توریسمو»  بدانیم، به واسطه نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های استفاده شده در Gran Turismo Sport، این بازی را باید آغازگر دوران جدید سری «گرن توریسمو» معرفی کنیم. بر این اساس استفاده از پسوندی جدید برای نام‌گذاری این بازی کار درستی بود.

ساخت بازی بر روی پلتفرم پلی‌استیشن 3 برای تعدادی از بازی‌سازان از جمله کازونوری یامائوچی، امری دشوار و طاقت‌فرسا بوده است. کازونوری یامائوچی به این نکته اذعان می‌کند که به واسطه برخی مسائل مربوط به سخت‌افزار کنسول پلی‌استیشن 3، به آنچه که مدنظر داشته‌، نرسیده است:

دوران پلی‌استیشن 3 برای ما شبیه به کابوس بود. با این حال مجبور بودیم که تا مدتی خود را با شرایط وفق بدیم و با اینکه اهداف بلندپروازانه‌ای داشتیم، کاری بیشتر از آنچه که انجام دادیم، نمی‌توانستیم انجام دهیم. به همین دلیل به اتمام رساندن پروژه بسیار طاقت‌فرسا بوده است. سخت‌افزار پلی‌استیشن 3 به شکلی بود که در نگاه اول و بر روی کاغذ می‌توانست از پس پردازش‌های سنگین برآید، اما در حقیقت نمی‌توانست.

در این دوران ساخت بازی‌ بسیار سخت بود و علی‌رغم تلاش‌های تیم سازنده، بازی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌شد.  به اعتقاد من این مشکل حاصل عدم تعادل بین بخش‌های سخت‌افزاری است. اما شرایط پلی‌استیشن 4 متفاوت است. در نسل حاضر ما می‌توانیم به آنچه که در نظر داریم، برسیم. به همین دلیل ساخت بازی بسیار لذت‌بخش است.

Gran-Turismo-Sport

یکی از مشکلات بازی‌های اخیر سبک ماشین‌سواری، دشواری بیش از اندازه برخی از آن‌ها برای بازیکنان کم‌تجربه و تمرکز بیش از اندازه بر روی شبیه‌سازی است. اما سری «گرن توریسمو» از زمان انتشار اولین نسخه، همواره با روی خوش از تازه‌واردین استقبال کرده و در عین ارائه تجربه‌ای درخور بازیکنان حرفه‌ای، لذت ماشین‌سواری برای افراد کم‌تجربه را نیز فراهم آورده است. کازونوری یامائوچی درباره این دسته از بازیکنان می‌گوید:

مجموعه «گرن توریسمو» همواره تمهیدات لازم برای افرادی که برای اولین بازی‌های سبک رانندگی را تجربه می‌کنند، را در نظر داشته است. هدف ما ساخت یک شبیه‌ساز سخت و دشوار نیست. در این بازی ما تجربه‌ای را خلق می‌کنیم که نقش کلاس درس را برای تازه‌کاران ایفا کند. اکثر حالت‌های آفلاین براساس افرادی طراحی شده‌اند که برای اولین بار بازی‌های رانندگی را بازی کرده یا تاکنون پشت فرمان ننشسته‌اند.

در زمان شروع به ساخت اولین بازی سری «گرن توریسمو» در سال ۱۹۹۷ بر روی این ویژگی پافشاری داشتم. اما طی سال‌های اخیر، بازیکنان باتجربه‌تر شده‌اند و خواهان بازی‌های واقعی‌تر و سخت‌تر هستند. Gran Turismo Sport این دسته از بازیکنان را از یاد نبرده است. اما هدف ما از ساخت این بازی، بازسازی از اساس مجموعه «گرن توریسمو» به شکلی است که افراد کم‌تجربه نیز بتوانند لذت رانندگی را تجربه کنند. رانندگی کاری است که همه از پس آن برمی‌آیند و اگر انجام این کار سخت و دشوار باشد، بدان معنا است که در بازی ویدیویی اشکالی وجود دارد. این اشکالی است که ما قصد داریم آن را اصلاح کنیم.

نظر شما راجع به Gran Turismo Sport و آینده سری «گرن توریسمو« چیست؟ نظرات خود را با ما در زومجی در میان بگذارید.

منبع: GameSpot


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده