نویسنده: محسن وزیری
// شنبه, ۵ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۲

برکسیت یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چه تأثیری روی صنعت سرگرمی دارد؟

جمعه چهارم تیرماه، بریتانیا با رأی مردم از اتحادیه‌ی اروپا جدا شد و این اتفاق، بحث‌های بسیاری در میان جوامع مختلف برانگیخت و تأثیرات شدید اقتصادی و فرهنگی نیز به همراه خواهد داشت. این جدایی چه تأثیری بر صنعت فیلم و تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای خواهد گذاشت؟

۲۳ ژوئن روز بزرگی برای مردم بریتانیا بود. جدا شدن این کشور از اتحادیه‌ی اروپا اتفاقی تاریخی بود که طبعات بسیاری به دنبال خواهد داشت. برخی از این طبعات از همین‌حالا خودشان را نشان داده‌اند: ارزش پوند در برابر دلار به پایین‌ترین میزان خود از سال ۱۹۸۵ رسیده و بازار جهانی هم آینده‌ی نامعلومی خواهد داشت. چند سالی طول می‌کشد تا روند جدایی بریتانیا به سرانجام برسد و تأثیرات آن را ببنیم، بنابراین تغییرات اساسی بلافاصله رخ نخواهند داد. اما بزرگ‌ترین نگرانی که در این مورد وجود دارد، شهروندان و مهاجرانی هستند که با این اتفاق در معرض خطر خروج از کشور قرار می‌گیرند و کسب‌وکارهایی که ممکن است به کار خود پایان دهند.

تأثیرات جدایی بریتانیا بر صنعت بازیسازی این کشور

این اتفاق بر روی اعضای جامعه‌ی صعنت بازیسازی بریتانیا هم تأثیر خواهد گذاشت و بازیسازان و استودیو‌های بریتانیایی، نظرات و نگرانی‌های خود را در این مورد ابراز کرده‌اند. فیل هریسون،‌ سرمایه‌گذار صنعت بازی‌های رایانه‌ای و نایب رئیس سابق مایکروسافت و رئیس سابق استودیوهای جهانی بخش سرگرمی‌های سونی در این باره می‌گوید:

شرایط پیچیده‌ای است و فکر می‌کنم اوضاع به این بستگی دارد که جایگاه شما در زنجیره‌ی ارزش کجاست. بعید می‌دانم این اتفاق روی گیمرها تأثیر زیادی داشته باشد. ممکن است زمانی که تعرفه‌های جدید مشخص شد، قیمت بازی‌ها دستخوش تغییر شود اما گمان نمی‌کنم چنین اتفاقی بیافتد.

اما تأثیر جدایی بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا، روی استودیوها و مخصوصاً‌ شرکت‌هایی که کارمندانی از ملیت‌های مختلف دارند بسیار بیشتر خواهد بود. وقتی روند جدایی کامل شود، اوضاع زندگی برای شهروندانی که خارج از خاک بریتانیا متولد شدند و مهاجرانی که قصد زندگی در این کشور را دارند، بسیار سخت خواهد شد. پیش از این شهروندان تمام اعضای اتحادیه‌ی اروپا می‌توانستند نسبتاً بدون مشکل در هر کشوری در این قاره سکونت کنند، اما حالا این قضیه دیگر برای بریتانیا صدق نمی‌کند. هریسون در مورد صنعت بازی‌های رایانه‌ای در بریتانیا می‌گوید:

با جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، استودیوها به سختی می‌توانند کارمندان غیرانگلیسی جذب کنند و قیمت بازی‌ها نیز دستخوش تغییر خواهد شد

ما همیشه ترکیبی بااستعداد از ملیت‌ها و نژادهای مختلف داشتیم. زمانی که مسئولیت اداره‌ی استودیوها را برعهده داشتم و برای جذب کارمند فراخوان می‌فرستادیم، درخواست‌های بسیاری از سراسر اروپا دریافت می‌کردیم. این تنوع در بازیساز‌ها منجر به فرهنگ انعطاف‌پذیرتر و درنهایت، باعث ساخت بازی‌های بهتر و هیجان‌انگیزتر می‌شود.

با افزایش محدودیت‌های مهاجرت، این مورد کمتر اتفاق خواهد افتاد و همچنین سرمایه‌گذاری دیگر کشورهای اروپایی بر روی صنعت بازیسازی بریتانیا دشوارتر خواهد شد. مایکل پچر، تحلیلگر صنعت بازی‌های رایانه‌ای نیز دیدگاه خود را در مورد تأثیر خروج بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا یا به اصطلاح Brexit (برکسیت)، بر روی بازیسازان داخلی این کشور ابراز کرده است. مانند هریسون، او نیز به چالش آوردن سازندگان بااستعداد خارجی از کشورهای دیگر برای کار روی بازی‌ها در خاک بریتانیا اشاره کرده است:

دسترسی سازندگان به بازیسازهای مستعد اروپایی به وضوح دچار محدودیت‌هایی خواهد شد، اما در وضعیت فعلی هزینه‌ی کسب و کار کمتر می‌شود و ممکن است شاهد رشد بیشتر ناشران در زمینه‌ی کسب و کارشان باشیم. همچنین فروش بازی‌ها در بریتانیا به دلیل افت ارزش پوند، با سود کمتری همراه خواهد شد. مشخص نیست که آیا سازندگان کنسول و ناشران، قدرت مالی لازم برای جبران سود کمتر حین تبدیل ارز بریتانیا به واحد پول کشور خود را خواهند داشت یا خیر. اگر آن‌ها نتوانند قیمت بازی‌ها را افزایش دهند، بازار بریتانیا سودآوری کمتری نسبت به دیگر بازارها خواهد داشت.

در حالی که بحران اقتصادی و دیگر مشکلات بالقوه از دلایل اصلی مخالفت عده‌ی بسیاری با نتایج رفراندوم هستند، انگیزه‌ای که سبب به دست آمدن این نتایج و خروج بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا شد، مقاومت فزاینده‌ی مردم در برابر مهاجران است. استودیوهای مختلف بازیسازی و بازیسازان مستقل زیادی به این طرز تفکر واکنش نشان داند. استودیوی مدیا مولکول (Media Molecule) در توییتی، به تنوع فوق‌العاده‌ی تیم خود اشاره و از آن‌ها قدردانی کرد.

ption id="attachment_142829" align="aligncenter" width="506"]media-molecule-tweet امروز برای جشن گرفتن تنوع بی‌نظیر تیم مدیا مولکول و خانواده‌ی اون‌ها، باربیکیو درست می‌کنیم.

استودیو مستقل The Chinese Room، سازنده‌ی بازی Everybody's Gone to the Rapture، با صراحت بیشتری نظر خود را در مورد این اتفاق ابراز کرد:

ption id="attachment_142831" align="aligncenter" width="509"]the chinese room tweet برای خیلی از ماها روز سخت و عجیبیه، اما با همدیگه خوب باشید، باشه؟

مایک بیتل، سازنده‌ی انگلیسی بازی‌های Thomas Was Alone و Volume، ناراحتی خود را اینگونه بیان کرد:

ption id="attachment_142830" align="aligncenter" width="509"]mike bithell tweet دل‌شکسته‌ام. وقتمو صرف کار روی بازی خوشبینانه‌ام می‌کنم.

چندین شرکت بریتانیایی دیگر از ارائه‌ی نظرات خودت نسبت به نتایج رفراندوم سر باز زدند و فعلاً در حال بررسی شرایط هستند. الکترونیک آرتز، از جمله شرکت‌های بزرگ و چندملیتی بازی‌های رایانه‌ای است که شعبه‌های زیادی در بریتانیا، از جمله یک دفتر بزرگ در لندن و یک استودیو در شهر منچستر دارد. یکی از سخنگوهای این شرکت بدون اینکه نظر مستقیمی در این رابطه ارائه کند، اظهار داشته که روند تغییرات را با دقت بررسی می‌کنند. در روزهای آینده و با آرام‌تر شدن اوضاع، احتمالاً بیانیه‌های رسمی بیشتری  از دفاتر باقی شرکت‌های بزرگ بشنویم.

تأثیرات جدایی بریتانیا بر آینده‌ی سینما، تلویزیون و سرویس‌های استریم

جدا از تأثیراتی که خارج شدن بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا بر روی وضع معیشت مردم و جنبه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی خواهد داشت، صنعت فیلم و سریال و به طول کلی فرهنگ این کشور نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. همانطور که استودیوهای بازیسازی انگلیسی از این به بعد برای استخدام نیروهای خارجی با مشکل رو به رو خواهند بود، چالش‌های مشابهی نیز گریبان‌گیر تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون خواهد بود. یکی از نگرانی‌هایی که در این مورد وجود دارد، روند ساخت فصل‌های آینده‌ی سریال بسیار پرطرفدار این روزها، Game of Thrones است.

سریال بازی تاج و تخت در لوکیشن‌های مختلف در سراسر اروپا فیلمبرداری می‌شود و فیلم‌هایی مانند جنگ ستارگان (Star Wars) نیز معمولاً در استودیوی پاین‌وود لندن ساخته می‌شوند. از این پس نه تنها پس فیلمبرداری این فیلم‌ها و سریال‌ها با شرایط سخت‌تری انجام خواهد شد و فیلمسازها احتمالاً باید به دنبال مناطق جایگزین باشند، بلکه تهیه‌کنندگان و کارگردان‌ها هم در به خدمت‌گرفتن عوامل مختلف از کشورهای دیگر اروپایی با مشکل مواجه خواهند شد و شاید حتی با هزینه‌ی بیشتری در ساخت محصولات آینده‌ی خود مواجه شوند.

game of thrones.jpgfsds

مایکل رایان، رئیس اتحادیه‌ی مستقل فیلم و تلویزیون انگلیس، در بیانیه‌ای اعلام کرده روابط با سرمایه‌گذاران، تهیه‌کنندگان و پخش‌کننده‌ها به قوت خود باقی خواهد ماند. اون همچنین اظهار کرد این اتفاق، مشارکت سرمایه‌گذاران اروپایی را در آینده تحت تأثیر قرار خواهد داد و عدم سرمایه‌گذاری در سال‌های آتی، می‌تواند باعث نابودی صنعت شود.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به معنای کاهش سرمایه‌گذاری خارجی و حتی نابودی صنعت فیلم و تلویزیون این کشور است

قبل از رأی‌گیری، تحلیلگران بریتانیایی پیش‌بینی کرده بودند که خروج بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا ممکن است سبب رکود اقتصادی شود و نشانه‌های این اتفاق نیز با سقوط ارزش پوند نمایان شد. این مسئله می‌تواند منجر به فسخ قراردادهای تبلیغاتی شود که ضرر بزرگی برای فیلم و تلویزیون به همراه خواهد داشت. بدون حمایت اتحادیه‌ی اروپا،‌ صاحبان شرکت‌ها تمایل کمتری برای تبلیغ در تلویزیون بریتانیا خواهند داشت که در نهایت باعث کاهش بیشتر سرمایه‌ها برای تهیه‌ی برنامه‌های تلویزیونی می‌شود.

بر خلاف نگرانی‌هایی که نتایج این رفدراندوم برای مردم بریتانیا به همراه داشته، شبکه‌ی اچ‌بی‌او به وبسایت اینترتینمنت ویکلی گفته روند ساخت سریال Game of Thrones در ایرلند شمالی ادامه خواهد داشت. این شبکه همچنین اعلام کرده برخلاف پیشنهاد‌های مالی که مبنی بر فیلمبرداری در ایرلند و دیگر مناطق اروپا به آن‌ها شده، HBO همانند یکی دو فصل گذشته خودش منابع مالی این سریال را تأمین می‌کند و این روند تغییری نخواهد کرد. با این وجود، آن‌ها در مورد تأثیر این اتفاق روی موقعیت شغلی دست‌اندرکاران سریال نظری ندادند.

سرویس‌های دیگر مانند شبکه‌های اینترنتی نتفلیکس و آمازون نیز ممکن است در معرض تغییرات حاصل از رفراندوم Brexit قرار بگیرند. ماه گذشته، مسئولان رگولاتوری فیلم و تلویزیون اروپا از نتفلیکس و آمازون خواستند تعرفه‌ی سرویس‌های خود را با تعرفه‌ی تلویزیون کابلی مطابقت دهند که منجر به افزایش ۲۰ درصدی هزینه‌ی سرویس‌های این دو شبکه شد. با این حال با شرایط به وجود آمده، معلوم نیست این دو شرکت باید برای بریتانیا تعرفه‌های جداگانه‌ای در نظر بگیرند یا تغییرات اخیر کفایت می‌کند.

netflix

بسیاری از چهره‌های شاخص سینمای بریتانیا مانند ادریس البا و پاتریک استورات مخالف خروج این کشور از اتحادیه‌ی اروپا بودند و کل صنعت فیلمسازی بریتانیا نیز قبلاً مخالفت خود را ابراز کرده بود. با این وجود بیش از ۵۰ درصد مردم بریتانیا رأی به جدا شدن از اتحادیه‌ی اروپا دادند. تصمیم نهایی مبنی بر اینکه بریتانیا عضو جامعه‌ی بزرگ‌تر خواهند ماند یا خیر، اواخر سال میلادی در پارلمان این کشور گرفته می‌شود. دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، ساعاتی بعد از اعلام نتایج رأی‌گیری از سمت خود استعفا داد و بوریس جانسون، شهردار قبلی لندن که از موافقان سرسخت خروج بریتانیا بود، به احتمال زیاد جای او را خواهد گرفت.

مردم بریتانیا که ظاهراً از عواقب تصمیم خود آگاهی کامل نداشتند، مشغول جمع کردن امضا برای یک طومار آنلاین هستند که به آن‌ها اجازه‌ دهد در رفراندوم دوم، دوباره رأی دهند. تا به حال بیش از یک میلیون نفر خواستار برگزاری مجدد رأی‌گیری هستند و پارلمان بریتانیا طبق قانون موظف است به این خواسته پاسخ دهد. هنوز مشخص نیست رأی‌گیری دیگری درکار خواهد بود یا خیر، اما جدایی بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا با توجه به آنچه در بالا ذکر شد، می‌تواند طبعات سنگینی داشته باشد.

تهیه شده در زومجی با اقتباس از مقالات وبسایت Polygon


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده