نویسنده: فرشید معتمد
// چهار شنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۰

کامپیوتکس 2016: AMD کارت گرافیک RX 480 را با قیمت ۱۹۹ دلار معرفی کرد

همان گونه که انتظار می‌رفت در رخداد پلاریس در نمایشگاه کامپیوتکس 2016، شرکت AMD سرانجام از تراشه‌ی گرافیکی Polaris رونمایی کرد. با جزییات این خبر داغ با زومجی همراه باشید.

در اقدامی غیر منتظره، ای‌ام‌دی RX 480 را به عنوان پرچمدار کارت‌های گرافیکی پلاریس معرفی کرده است. ای‌ام‌دی قصد دارد با این کار تجربه‌ی بازی‌ها و واقعیت مجازیِ در دسترس مصرف کنندگان را متحول کند و به نظر می‌رسد که RX 480 هم از عهده‌ی این کار برخواهد آمد.

RX 480 به عنوان اولین تراشه‌ی گرافیکی پولاریسِ ای‌ام‌دی بر اساس معماری GCN 4.0  که با فناوری ساخت ۱۴ نانومتری تولید شده قادر به ارائه‌ی راندمانِ بیش از ۵ ترافلاپس است. این میزان راندمان هم مطابق شایعاتی است که قبلا منتشر شده بود. البته راندمانِ دقیق نهایی هنوز قطعی نشده، چرا که به نظر می‌رسد ای‌ام‌دی هنوز در حال بررسی این موضوع است که چقدر می‌تواند RX 480 را از نظر فرکانس کاری ارتقا دهد و بالاتر ببرد. این تراشه در مجموع ۳۶ واحد CU دارد که ۲۳۰۴ هسته‌ی پردازشی استریم با فرکانس کاریِ دست کم بیش از یک گیگاهرتزی را در بر خواهد گرفت.

AMD-RX-480-Polaris-3

برای حافظه‌ی گرافیکی هم RX 480 دارای ۸ گیگابایت حافظه‌ی GDDR5 است که این تراشه‌ها با پهنای باندِ موثرِ ۸ گیگابیت بر ثانیه، در مجموع پهنای باند کلیِ ۲۵۶ گیگابایت بر ثانیه را روی گذرگاه ۲۵۶ بیتی برای تراشه‌ی گرافیکی فرآهم کرده‌اند. این ارقام دقیقا مشابه‌ی پهنای باند GTX 1070 است و در ترکیب با تکنیکِ فشرده سازی رنگِ ای‌ام‌دی، پهنای باندِ حافظه کمبودی نخواهد داشت. مصرف توان هم به میزان زیادی کاسته شده، چرا که RX 480 تنها ۱۵۰ وات انرژی را مصرف می‌کند. این مشخصه هم با کارت GTX 1070 در یک سطح قرار می‌گیرد.

با وجود خوب بودن این آمار، کلید اصلی در راندمانِ واقعی این کارت خواهد بود. ای‌ام‌دی کار زیادی را برای بهبود GCN 4.0 و Polaris صرف کرده و با وجود اینکه راندمان تئوری این کارت تنها با کارت نسل قبلی R9 390X برابری می‌کند، راندمان واقعی به مرزهای جدیدی ارتقا خواهد یافت. با قیمت تنها ۱۹۹ دلاری تعیین شده برای این محصول، تقریبا هر گیمری می‌تواند یکی از اینها را بردارد و در عین حال این کارت می‌تواند رقیب جدی برای GTX 1070 باشد. RX 480 در تاریخ ۲۹ ژوئن (۹ تیر) عرضه خواهد شد.

زومجی: البته به نظر نمی‌رسد که از نظرِ راندمان بتوان RX 480 را در سطحِ GTX 1070 یا حتی مدل‌های قدیمی‌تر مثل GTX 980Ti و R9 Fury دسته بندی کرد، اما قطعا بزرگترین مزیتِ این محصول قیمت پایین در نظر گرفته شده برای آن است. امیدواریم در روزهای آینده بتوان نمونه‌های واقعی این محصول را در زومجی در اختیار داشته باشیم و بتوانیم راندمانِ آن را در برابر پرچمداران نسل جدید انویدیا محک بزنیم.

منبع: Eteknix


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده