نویسنده: نادر امرایی
// دوشنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۲۰

اسکار 2016: چه اتفاقاتی در هشتاد و هشتمین مراسم اسکار رخ داد

ساعت ۵ صبح بامداد دوشنبه به وقت تهران، هشتاد و هشتمین مراسم اسکار کار خود را آغاز کرد و در طول یک برنامه سه ساعته، بزرگ‌ترین شب هالیوود به پایان رسید. در این مطلب مروری بر مهم‌ترین اتفاقات این مراسم خواهیم داشت. با زومجی همراه باشید.

بالاخره پس از حدس و گمان‌های فراوان، بامداد امروز تمام برندگان اسکار 2016 مشخص شدند و پرونده هشتاد و هشتمین مراسم جوایز آکادمی موسوم به اسکار بسته شد. ما نیز در زومجی سعی کردیم تا به بهترین شکل این مراسم را برای شما پوشش دهیم. مراسم امسال اسکار، مانند چند سال گذشته، در سالن دالبی تئاتر هالیوود در شهر لوس‌آنجلس برگزار شد. مجری این مراسم سه ساعته ،‌کریس راک، هنرپیشه و کمدین معروف ۵۱ ساله آمریکایی بود. وی پیش از این و در سال ۲۰۰۵ وظیفه اجرای هفتاد و هفتمین مراسم اسکار را بر عهده داشت و با اجرای اسکار غریبه نبود. اما نکات قابل توجه مراسم امسال چه بود؟

صحبت های کریس راک، مجری مراسم اسکار

در ابتدای مراسم کریس راک، سخنرانی‌ای ارائه کرد که واکنش‌های بسیاری را در رسانه‌ها در پی داشت. وی در سخنرانی خود به نبود تنوع در میان نامزدهای امسال اعتراض کرد. او در سخنان خود به اسکار امسال لقب «جوایز مردم سفیدپوست» داد و در ادامه پیشنهاد کرد که اعضای آکادمی باید شاخه جدیدی با نام «بهترین دوست سیاه‌پوست» به مراسم اضافه کنند.

Alicia-Vikander

مهمترین اتفاق پس از سخنان اعتراض آمیز راک، اعطای جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن بود. این جایزه به آلیسیا ویکاندر برای ایفای نقش در فیلم زیبای دختر دانمارکی رسید. وی در این شاخه با رقابت نزدیکی روبه‌رو بود و سخت‌ترین رقیبش کیت وینسلت بود که در فیلم استیو جابز به زیبایی هرچه تمام‌تر ایفای نقش کرده بود. فیلم دختر دانمارکی، در شاخه‌های بهترین طراحی لباس، بهترین طراحی صحنه و بهترین بازیگر مرد نیز نامزد دریافت اسکار بود که نتوانست هیچ‌کدام از این جایزه‌ها را ببرد و با یک اسکار به کار خود پایان داد.

اسکار ۲۰۱۶: مارک رایلنس

پس از ویکاندر، نوبت به یکی از شاخه‌های جذاب امسال یعنی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد رسید. بسیاری فکر می‌کردند که امسال دیگر نوبت سیلوستر استالونه است که به دلیل ایفای نقش در فیلم کرید اولین اسکار بازیگری خود را تصاحب کند اما پیش‌بینی‌ها غلط از آب در آمدند و جایزه به مارک رایلنس به دلیل ایفای نقش در فیلم پل جاسوسان رسید. وی در صحبت‌های خود چنین گفت:

من همیشه عاشق داستان‌ها بوده‌ام؛ آن‌ها را بشنوم، ببینم و قسمتی از آن‌ها باشم.

Ennio-Moricone

یکی از احساسی‌ترین لحظات اسکار امسال زمانی رقم خورد که انیو موریکونه، آهنگساز فوق‌العاده زبردست و ماهر ایتالیایی در سن ۸۷ سالگی و پس از ساختن شاهکارهای بسیار زیادی در صنعت سینما، بالاخره توانست اسکار را از آن خود کند. البته وی پیش از این در سال ۲۰۰۷ یک اسکار افتخاری دریافت کرده بود اما این اولین باری بود که موریکونه به دلیل ساخت موسیقی برای فیلمی این جایزه را از آن خود کرد. وی پیش از این ۶ بار نامزد دریافت اسکار شده بود و بالاخره توانست با فیلم هشت نفرت‌انگیز اعضای آکادمی را مجاب کند که جایزه را به او بدهند. وی در سخنرانی خود هنگام دریافت جایزه چنین گفت:

بدون یک فیلم خوب، هرگز یک موسیقی متن خوب وجود نخواهد داشت.

پس از این جایزه بود که دیگر مراسم در حال ورود به بخش‌های حساس یعنی چهار شاخه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین هنرپیشه زن و مرد بود. پیش از آغاز این بخش‌ها، لیدی گاگا، یکی از خوانندگان معروف آمریکایی، یک آهنگ بسیار احساسی با پیانو در راستای حمایت از کسانی که مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند اجرا کرد که با استقبال بسیار زیاد حضار مواجه شد.

Brie-Larson

اولین جایزه این ۴ شاخه، مربوط به بهترین بازیگر زن می‌شد که بری لارسون توانست به دلیل ایفای نقش در فیلم اتاق این جایزه را از آن خود کند. جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی زن که به وسیله ادی ردماین، بازیگر انگلیسی اهدا شد، یکی از قابل پیش‌بینی‌ترین جوایز امسال آکادمی اسکار بود. لارسون به خاطر بازی در فیلم Room که یک درام تاریک به کارگردانی لنی آبراهامسون است این جایزه را دریافت کرد. Room بر اساس رمانی از اما داناهیو و درباره مادر و پسری ساخته شده است که به مدت ۶ سال در یک اتاقک زندانی بودند.

Leonardo DiCaprio

پس از این جایزه بود که کم کم هیجان سالن را در بر گرفت زیرا نوبت به اعطای جایزه بهترین بازیگر مرد رسید و بسیاری منتظر بودند ببینند که آیا بالاخره دی‌کاپریو پس از ۵ باز نامزد شدن بالاخره می‌تواند طلسم را بشکند و اسکار را به خانه ببرد که پاسخ این سول بله بود! دی‌کاپریو پیش از این برای فیلم‌های The Wolf of Wall Street و Blood Diamonds ، The Aviator ، Whats Eating Gilbert Grape نامزد دریافت اسکار شده بود. دی‌کاپریو امسال به‌خاطر نقش‌آفرینی هنرمندانه و بی‌نظیرش در The Revenant موفق به دریافت جوایز متعددی مثل Golden Globs و Screen Actors Guild Awards نیز شده بود که این موضوع، شانس وی را برای دریافت اسکار بسیار بالا برده بود. دی‌کاپریو در سخنرانی که پس از دریافت اسکار داشت، ضمن قدردانی از تمامی دست‌اندارکاران  و سازندگان این پروژه از جمله تام هاردی، الخاندرو گونزالس ایناریتو، کمپانی فاکس و سایرین که آن‌ها را بی‌نظیر خطاب کرد، مجددا از فرصت استفاده کرده و نسبت به تغیرات جوی و زیست محیطی مخرب، و همچنین تاثیرات آن بر زندگی گونه‌های مختلف جانوری و انسان‌ها، ضمن ابراز نگرانی از همه ارگان‌ها و مردم درخواست کمک برای حل و بهبود این معضلات کرد.

Inaritu-Best-Director

دو جایزه مهم دیگر باقی مانده بود که این مراسم بسیار طولانی به پایان برسد. جایزه یکی مانده به آخر مربوط به بهترین کارگردانی بود که الخاندرو گونسالس ایناریتو توانست برای دومین سال پیاپی این جایزه را از آن خود کند. الخاندرو گونسالس ایناریتو، کارگردان صاحب سبک مکزیکی‌الاصل، توانست جایزه اسکار بهترین کارگردانی را برای فیلم بازگشته (The Revenant) از آن خود کند. Iñárritu با بردن این جایزه تبدیل به سومین کارگردان تاریخ سینما شد که توانسته‌اند جایزه اسکار را برای دو سال پیاپی از آن خود کنند. وی در سخنرانی خود در مراسم اسکار چنین گفت:

من بسیار خوش شانس هستم که امشب در این مراسم هستم و متاسفانه بسیاری از افراد شانسی مانند من را نداشتند.

سخنان وی در راستای کمپینی به نام «اسکار بسیار سفید است» بود که چند وقتی است راه افتاده و تعدادی از بهترین هنرمندان رنگین پوست به نشانه اعتراض در هشتاد و هشتمین مراسم اسکار شرکت نکردند.

tom.mccarthy.spotlight.oscars

آخرین جایزه هشتاد و هشتمین مراسم اسکار نیز مربوط به بهترین فیلم که این جایزه به فیلم ژورنالیستی و فوق‌العاده زیبای اسپات‌لایت رسید. فیلم Spotlight  داستان واقعی گروه خبرنگار یک روزنامه است که در صدد بر می‌آیند که از رسوایی‌های اخلاقی کلیسا پرده بردارند و در این راه نیز موفق می‌شوند. اسپات‌لایت در بین رقبای خود حریفان قدرتمندی مانند بازگشته ساخته ایناریتو، مکس دیوانه ساخته جورج میلر و مریخی ساخته ریدلی اسکات را می‌دید که در نهایت توانست جایزه بهترین فیلم را از آن خود کند. مایکل شوگر، تهیه کننده فیلم زمانی که جایزه را دریافت کرد، در سخنرانی خود چنین گفت:

این فیلم باعث شد که صدای نجات یافتگان این رسوایی اخلاقی به گوش مردم دنیا برسد. ما امیدواریم که این جایزه اسکار باعث شود که صدای ما هرچه بیشتر به گوش مردم اقصی نقاط جهان و واتیکان برسد.

پاپ فرانسیس،‌ الان زمان آن رسیده که از تمامی کودکان دنیا محافظت کنیم و ایمان را به مردم بازگردانیم.

این اولین بار در ۳۵ سال اخیر بود که ۳ جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (ایناریتو برای فیلم بازگشته) و بهترین ویرایش (مکس دیوانه) به ۳ فیلم متفاوت می‌رسد.

پس از اعطای این جایزه مراسم اسکار به صورت رسمی به کار خود پایان داد. برنده اصلی این مراسم از لحاظ تعداد اسکار، فیلم مکس دیوانه:‌ جاده خشم بود که مجموعا توانست ۶ جایزه اسکار را از آن خود کند. پس از آن، بازگشته ایناریتو با ۳ اسکار و اسپات‌لایت با ۲ اسکار بیشترین اسکار را از آن خود کردند اما بدون شک برنده بلامنازع امشب، لئوناردو دی‌کاپریو بود که بالاخره توانست به حق خود برسد و اولین اسکار خود را به دست بیاورد.

Nvidida Quadro

یکی دیگر از نکات جالب مراسم امسال، توییت کمپانی انویدیا بود! کمپانی انویدیا در توییتی اعلام کرده که برای هشتمین سال متوالی، تمامی فیلم‌هایی در بخش جلوه‌های ویژه نامزد دریافت جایزه اسکار شده‌اند، با استفاده از کارت‌های سری حرفه‌ای Quadro این کمپانی ساخته شده‌اند.

در این مطلب سعی شد که مهمترین اتفاقات اسکار را در یک جمع‌بندی کلی برای شما توضیح دهیم. اگر می‌خواهید لیست کامل برندگان اسکار در ۲۴ شاخه مختلف را مشاهده کنید، می‌توانید در زومجی این کار را انجام دهید. به زودی نیز منتظر گزارش کامل این مراسم توسط زومجی باشید.

[alert variation="alert-warning"]شما می‌توانید برای مطلع شدن از آخرین اخبار اسکار 2016، به صفحه اختصاصی این رویداد در زومجی مراجعه کنید.[/alert]


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده