// دوشنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۰

بهترین فیلم‌های باکس آفیس: «بازگشته» برای صدرنشینی از برف و بوران عبور کرد!

ظاهرا این هفته برف و بوران شرق امریکا یکی از دلایل عدم عملکرد نه‌چندان خوب فیلم‌های باکس آفیس بود. همراه زومجی باشید تا علاوه‌بر ۱۰ فیلم برتر جدول، نگاهی به فیلم‌های تازه‌اکران هم بیاندازیم.

The Revenant 1

این هفته برای عملکرد نه چندان خوب فیلم‌های‌ باکس آفیس باید همه‌چیز را سر طوفان برف و یخبندانی بشکنیم که این روزها سواحل شرقی ایالات متحده را تسخیر کرده است. مجموع فروش باکس آفیس این آخرهفته در مقایسه با همین هفته در سال پیش ۲۷ درصد کمتر بود. اینکه چقدر از این افت فروش مربوط به زندانی شدن مردم در خانه‌هایشان به خاطر طوفان است، معلوم نیست. اما نباید فراموش کنیم که «تک‌تیرانداز امریکایی» هم پارسال این موقع داشت رکوردهای گیشه را یک پس از دیگری فتح می‌کرد. با این‌همه، تاثیر برف و بوران با نگاهی به فیلم‌های صدرجدول کاملا قابل‌دیدن است. چرا که «بازگشته» اگرچه جایگاه نخست چارت را به‌دست آورد، اما کمی از رسیدن به رقم‌های پیش‌بینی‌‌شده جا ماند، درحالی «گشت‌زنی۲» هم با افت فروش عظیمی در هفته‌ی دومش روبه‌رو شد. تمام اینها درحالی بود که سه اکران گسترده‌ی این هفته طبق انتظارات ظاهر شدند و «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» هم آخرهفته را با قدرت در جایگاه دوم به اتمام رساند و حتی کمی دیگر به مرز ۹۰۰ میلیون درآمد خانگی نزدیک شد.

درست مثل شخصیت اصلی داستانش، «بازگشته» هم با سرمای سوزان و کشنده‌ مبارزه کرد و با کسب ۱۶ میلیون دلار، در پنجمین هفته‌ی اکرانش جایگاه اول جدول را به چنگ آورد. این رقم به معنی ۴۹.۷ درصد افت فروش نسبت به هفته‌ی پیش است و فیلم را به فراتر از مرز ۱۱۹ میلیون دلار فروش خانگی منتقل می‌کند. در حال حاضر «بازگشته» به‌طور رسمی در بین پرفروش‌ترین فیلم‌های لئوناردو دی‌کاپریو با پشت سر گذاشتنِ درآمدِ ۱۱۶ میلیون دلاری «گرگ وال‌استریت» در جایگاه هشتم قرار گرفته است و حتی به نظر می‌رسد این شانس را دارد تا با عبور از فروش ۱۴۴ میلیون دلاری «گتسبی بزرگ» خودش را به جایگاه پنجم این رده‌بندی هم برساند.

the-boy-2016-2

هم‌‌اکنون «بازگشته» سومین فیلم پرفروش در بین نامزدهای بهترین فیلم اسکار ۲۰۱۵ است. اگر باور داشته باشیم که آب‌و‌هوای بد روی عملکرد فیلم در این هفته نقش داشته، پس می‌توانیم امیدوارم باشیم که فیلم هفته‌ی بعد این عقب‌ماندگی را جبران کرده و برای گرفتنِ درآمد ۱۵۳.۶ میلیون دلاری «مکس دیوانه: جاده‌ی خشم» خیز بردارد. هرچند قابل ذکر است که تام هاردی در هردو فیلم بازی کرده و ما از درآمد ۲۹۲ میلیونی «تلقین» می‌دانیم که وقتی او و دی‌کاپریو در کنار هم قرار می‌گیرند، چه کارهایی که نمی‌توانند بکنند!

هفته‌ی پیش «گشت‌زنی۲» موفق شد افتخار پایین کشیدن «نیرو برمی‌خیزد» را بعد از هفته‌ها صدرنشینی داشته باشد. اما این هفته فیلم با کسب ۱۲.۹ میلیون دلار و تحمل ۶۳.۲ درصد افت فروش به جایگاه سوم چارت سقوط کرد. هفته‌ی بعد فیلم «پنجاه طیفِ بلک» (Fifty Shades of Black) اکران می‌شود و این موضوع انتخاب کمدی دیگری را در اختیار تماشاگران می‌گذارد و این به این معناست که اگر طوفان بر روی فروش «گشت‌زنی۲» اثرگذار بوده، فیلم احتمالا شانس زیادی برای جبران عملکرد ضعیفش در هفته‌ی آینده ندارد. قسمت اول «گشت‌زنی» در هفته‌ی دومش فقط ۴۸.۷ درصد سقوط کرد و در مقایسه باید به قسمت دوم فیلم Think Like a Man  با حضور کوین هارت اشاره کرد که در هفته‌ی دومش با ۶۴.۷ درصد افت فروش مواجه شد.

همان‌طور که بالاتر هم گفتم، «جنگ ستارگان» کماکان در هفته‌ی ششم اکرانش در جدول دوام آورده و این هفته نیز موفق شد ۱۴.۲ میلیون دلار به‌دست آورده و درآمد خانگی غول‌پیکرش را به رقم ۸۷۹ میلیون دلار برساند. درحال حاضر رکورد بعدی‌ای که «جنگ ستارگان» برای زدن دارد، عبور از ۹۰۰ میلیون دلار است و به نظر می‌رسد حداقل تا هفته‌ی دیگر این اتفاق خواهد افتاد.

اولین تازه‌وارد این هفته، کمدی بزرگسالانه‌ی «بابابزرگِ کثیف» (Dirty Grandpa) با بازی رابرت دنیرو و زک افرون است. این فیلم پس از اکران ۱۱.۵ میلیون دلار به عنوان افتتاحیه کسب کرد و نمره‌ی B را تماشاگران دریافت کرد. مثل بقیه‌ی تازه‌اکران‌های این هفته، نمی‌توان مطمئن بود آیا آب‌و‌هوا نقشی در عملکرد فیلم بازی کرده یا نه.

The-5th-Wave_poster_goldposter_com_13

فیلم ترسناک «پسر» (The Boy) با بودجه‌ی ۱۰ میلیون دلاری‌اش، ۱۱.۲۶ میلیون دلار کسب کرد و امتیاز تماشاگران روز افتتاحیه به فیلم هم B منفی بود. برای پیش‌بینی آینده‌ی این فیلم می‌توانیم آن را با قسمت دوم «شرور» (Sinister) مقایسه کنیم. آن فیلم سال پیش با ۱۰ و نیم میلیون دلار و امتیاز B منفی تماشاگران کارش را شروع کرد و دوره‌ی اکرانش را با مجموع فروش ۲۷.۷ میلیون دلار به اتمام رساند. انتظار داشته باشید تا «پسر» نیز اکرانش را با فروشی در همین حد یا پایین‌تر از آن به سرانجام برساند.

بیرون از ۱۰ فیلم برتر جدول به «پنجمین موج» (The 5th Wave)، آخرین اکران گسترده‌ی این هفته می‌رسیم. این تریلر علمی‌-تخیلی که ۳۸ میلیون دلار خرج ساختش شده، ۱۰.۷ میلیون دلار کسب کرد و امتیاز تماشاگران به آن هم B منفی بوده است. «پنجمین موج» یکی دیگر از آن اقتباس از روی رمان‌های نوجوان‌محور است که قرار بود به عنوان آغازگر یک مجموعه جدید عمل کند، اما با وجود چنین درآمد خانگی پایینی، ساخت دنباله‌ها دور از ذهن به نظر می‌رسد. البته فیلم در ۳۲ بازار بین‌المللی هم نمایش داشت و ۱۵.۹ میلیون دلار هم از آنجا به‌دست آورد تا مجموع فروش جهانی فیلم از ۵۵ بازار به ۲۷.۴ میلیون دلار برسد.

اکشنِ «۱۳ ساعت: سربازان سری بنغازی» به کارگردانی مایکل بی، ۵۲۸ سینمای جدید به سالن‌های نمایش‌دهنده‌اش اضافه کرد و با تحمل ۳۹.۸ درصد افت فروش، ۹.۷ میلیون دلار در دومین هفته‌ی اکرانش کسب کرد. این فیلم هم‌اکنون ۳۳.۴ میلیون دلار در ده روز اول عرضه‌اش در خزانه‌اش جمع‌آوری کرده است.

«بابا اومده» ۵.۲ میلیون دلار کسب کرد و مجموع فروش‌اش را به چیزی فراتر از ۱۳۸ میلیون دلار رساند. انیمیشن Norm of the North در هفته‌ی دوم اکرانش با ۴۰ درصد افت فروش روبه‌رو شد و کمدی «بیگ شورت» به عنوان یکی از فیلم‌های اسکاری ۳.۵ میلیون دلار به جیب زد.

حالا که حرف از فیلم‌های اسکاری شد باید به «اتاق» اشاره کرد که ۵۶۹ سینما به سالن‌هایش اضافه کرد و از بهترین آخرهفته‌ای که تاکنون تجربه کرده، کمال لذت را برد. این فیلم که در ۸۶۲ سینما نمایش دارد ۱.۴ میلیون دلار به‌دست آورد و مجموع درآمدش را به رقم ۸ میلیون دلار رساند. جلوتر از «اتاق»، «بروکلین» را داریم که بعد از اضافه کردن ۲۷۵ سینما، ۱.۶۷ میلیون دلار کسب کرد. «اسپات‌لایت» با ۱۶.۵ درصد افت روبه‌رو شد و ۱.۳۷ میلیون به‌دست آورد و «پل جاسوس‌ها» نیز ۳۵۰ سینما اضافه کرد. با ۸۲ درصد رشد مواجه شد و ۳۶۱ هزار دلار کسب کرد.

 

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱The Revenant۱۶  میلیون دلار
۲Star Wars: The Force Awakens۱۴.۲ میلیون دلار
۳Ride Along 2۱۲.۹ میلیون دلار
۴Dirty Grandpa۱۱.۵ میلیون دلار
۵The Boy۱۱.۲ میلیون دلار
۶The 5th Wave۱۰.۷ میلیون دلار
۷q13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi۹.۷ میلیون دلار
۸Daddy's Home۵.۲ میلیون دلار
۹Norm of the North۴.۱ میلیون دلار
۱۰The Big Short۳.۵ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

wave

موج پنجم

The 5th Wave

«موج پنجم» یک تریلر علمی‌-‌تخیلی‌‌ ‌براساس رمان‌هایی به همین نام است. ماجرا درباره‌ی چهار موج مرگبار از حملات موجودات بیگانه است که زمین را به یک خرابه‌ی غیرقابل‌سکونت و جنگ‌زده تبدیل کرده است. در این میان، کیسی (کلویی گریس مورتز) در تلاش است تا برادر کوچکترش را پیدا کرده و نجات دهد. درحالی که موج پنجم که از قضا سهمگین‌ترین حمله‌ نیز است در راه است، کیسی با مرد جوانی که آخرین امیدش نیز است، همراه می‌شود. البته اگر کیسی بتواند به او اعتماد کند و ظاهرا مثل تمام علمی‌-تخیلی‌های این‌چنینی با اثری طرفیم که اگر بدتر از هم‌سبک‌هایش نباشد، بهتر نیست. پیتر تراویس از رولینگ‌استون که فیلم را اصلا دوست نداشته، می‌نویسد: «به جز حضور پرقدرت ستاره‌ی فیلم‌های Kick Ass، کلویی گریس مورتز، فیلم شامل همان خزعبلاتِ قدیمی‌ای می‌شود که قبلا در چیزهایی مثل «گرگ و میش» و «واگرا» دیده بودیم». امتیاز متاکریتیک فیلم ۳۴ است.

 

boy

پسر

The Boy

«پسر» که بعد از «جنگل» یکی دیگر از فیلم‌های سطح‌پایینِ ترسناکِ اکران‌شده در ژانویه است، درباره‌ی  زنی امریکایی به اسم گرتا با بازی لورن کوهن («مردگان متحرک») است که به روستای دورافتاداه‌ی در انگلستان آمده تا به عنوان پرستار از بچه‌ی ۸ ساله‌ی یک زوج مراقبت کند. فقط مشکل این است که این بچه، یک عروسک است که این زوج مثل بچه‌ی واقعی‌شان که ۲۰ سال پیش مُرده است با او رفتار می‌کنند. گرتا خیلی زود متوجه می‌شود انگار راستی‌راستی این عروسک زنده است. تقریبا اکثر منتقدان فیلم را اثری دانسته‌اند که اگرچه امیدوارانه و درگیرکننده شروع می‌شود، اما همین‌طوری به پایان نمی‌رسد.

فرانک شک از هالیوود ریپورتر که فیلم را چندان دوست نداشته، می‌نویسد: «فیلمنامه‌ی استیسی مِنی‌یر نمی‌تواند ایده‌ی هوشمندانه‌اش را همین‌طوری تا پایان مدیریت کند. پرده‌ی نهایی شامل افشای پیش پا افتاده و فرمولیکی است که متاسفانه فیلم را از یک داستان خانه‌ی جن‌زده‌ی ترسناک برمی‌دارد و وارد محدوده‌ی فیلم‌های آشنای اسلشر می‌‌کند». امتیاز متاکریتیک فیلم ۳۴ است.

گزارش باکس‌آفیس هفته‌ی پیش

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده