نویسنده: نادر امرایی
// سه شنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۰

مسابقات جهانی بازی‌های ویدیویی هم به سوی تست دوپینگ می‌روند

وقتی‌ که یکی‌ از اعضای تیم امریکایی Cloud9 در بازی CS:GO بدون هیچ ترسی‌ اعلام کرد که او و هم تیمی‌هایش در جریان مسابقاتی در ماه مارس در لیگ ESL ماده مخدر ادرال را مصرف کردند، ESL سریعا اعلام کرد که از این پس از بازیکنان تست مواد مخدر می‌گیرد.

ESL در پی اعلام گرفتن آزمایش تصادفی مواد مخدر از شرکت کنندگان مسابقات،  از همکاری خود با دو سازمان بزرگ ضد دوپینگ خبر داد.

با زیاد شدن استفاده از مواد مخدری که باعث افزایش بازدهی بازیکنان می‌شوند به همراه محبوب شدن بسیار زیاد مسابقات ورزش‌های الکترونیکی، این اقدام ESL برای نمونه‌گیری تصادفی از بازیکنان در تورنمنت بعدی که در ماه آگوست در کلن برگزار می‌شود اقدام درستی‌ است اما این نمونه برداری چه آینده‌ای در انتظارش خواهد بود؟ چگونه لیگی مانند ESL در هنگام مواجه با شخصی‌ که نمونه آزمایشش مثبت درآمده عکس‌العمل نشان خواهد داد؟ این سوالاتی بود که میچال بلیچارزمدیر عامل بازی‌ها‌ی رایانه‌ای حرفه‌ای ESL در مصاحبه‌ای که اخیرا با وب‌سایت پی‌سی گیمر انجام داده به آنها پاسخ داد.

این وظیفه ما است که به بازیکنان آموزش دهیم و با اینکار درستی‌ مسابقات خود را حفظ کنیم و در صورت لزوم کسانی‌ که قوانین را زیر پا بگذراند را مجازات کنیم.

پی‌سی گیمر: به چه دلیل آزمایش استفاده از مواد مخدر در ESL لازم است؟

میچال بلیچارز: ما شرکتی هستیم که کلمه ورزش را در نام خود داریم. درستی‌ مسابقات ما یکی‌ از شاخصه‌های اصلی‌ شرکت ما است. ما تا به این جا سرمایه‌گذاری‌های عظیمی‌ برای مبارزه با تقلب توسط نرم افزار ضد تقلب وایر خودمان انجام دادیم و دیگر زمان آن‌ رسیده که کاری در مورد مواد مخدری که باعث افزایش بازدهی بازیکنان می‌شوند انجام دهیم. در ۱۸ ماه گذشته حقوق‌های سالیانه بهترین بازیکنان ورزش‌های الکترونیکی‌ تقریبا ده برابر شده و جوایز هر مسابقه در بازه میلیون‌ها دلار است. پس وسوسه استفاده از این مواد بسیار بیشتر از گذشته برای بازیکنان وجود دارد و این وظیفه ماست که به بازیکنان آموزش دهیم و با اینکار درستی‌ مسابقات خود را حفظ کنیم و در صورت لزوم کسانی‌ که قوانین را زیر پا بگذراند را مجازات کنیم.

پی‌سی‌ گیمر: آیا شما باور دارید که دیگر لیگ‌ها نیز کار شما را دنبال خواهند کرد؟

میچال بلیچارز: اینکه دیگر لیگ‌ها چه تصمیمی برای لیگ خودشان می‌گیرند کاملا بستگی به خودشان دارد. اما ما آماده هستیم که اگر آنها بخواهند تجارب خود را در اختیار آنها بگذاریم.

پی‌سی‌ گیمر: آیا شما در حال حاضر برنامه‌ای‌ برای بررسی‌ گذشته فعالیت تیم‌ها دارید؟

میچال بلیچارز: این اتفاقا بحثی‌ بود که ما راجع به آن صحبت کردیم اما فکر نمی‌کنیم برای ما امکان پذیر باشد که بتوانیم مدارکی برای اثبات فعالیت‌های غیر قانونی تیم‌ها در گذشته به دست بیاوریم. ما در حال حاضر تمرکز خود را برروی ساختن یک راهکار درست و خوب برای آینده گذاشته‌ایم.

ESL Scandal

پی‌سی‌ گیمر: آیا ESL به صورت مستقیم با اعضا تیم Cloud9 در مورد استفاده از ادرال در مسابقات صحبت کرده است؟

میچال بلیچارز: هنگامی که ما اولین بار این مساله را شنیدیم، تمام تمرکز و انرژی خود را بر روی این موضوع گذاشتیم که چگونه به جلو پیش برویم. این به این معنی‌ نیست که ما نسبت به اتفاقاتی که در این مورد خاص افتاده بی‌ توجه هستیم اما برای ما مهم‌ترین مساله این بود که راه درستی‌ پیدا کنیم که دیگر از این اتفاقات در آینده نیافتد.

در مورد این بازیکن و تیم خاص، ما قادر به انجام تست مواد مخدر بر روی وی و تیمش نبودیم، پس هرگونه تحقیقاتی‌ در این مورد بی‌ نتیجه می‌ماند.

پی‌سی‌ گیمر: نظر تیم‌ها در باره‌ این قانون جدید چیست؟

میچال بلیچارز: عکس‌العمل صنعت بازی‌های ویدیویی و ورزش‌های الکترونیکی‌ در مورد این قضیه بسیار مثبت بود. بطور کلی‌ تیم‌ها بسیار مشتاق یک مسابقه جوانمردانه هستند.

همچنین  تیم‌ها نیز باید بازی تمیز و جوانمردانه‌ای انجام بدهند و من امیدوار هستم که آنها بتوانند به این وظیفه خود عمل کنند.

بطور کلی‌ تیم‌ها بسیار مشتاق یک مسابقه جوانمردانه هستند.

پی‌سی‌ گیمر: اگر بازیکنی استفاده ادرال توسط دکتر برایش تجویز شده باشد آیا اجازه بازی در هنگام مسابقات ESL را دارد یا خیر؟

میچال بلیچارز: ما در حال حاضر در حال کار با NADA (آژانس شبکه الکل و دیگر مواد مخدر) هستیم تا بتوانیم راهی‌ پیدا کنیم که این موضوع را مدیریت کنیم و یاد بگیریم که بهترین روش برای مواجه با این موارد چیست. ما  نمی‌خواهیم بازیکنانی که شرایط پزشکی‌ دارند را از بازی کردن منع کنیم.

پی‌سی‌ گیمر: بند ۲.۱۳.۳ کتاب قوانین ESL می‌گوید «اگر کسی‌ از بازیکنان در حین برگزاری یکی‌ از مسابقات ESL رد صلاحیت شود، تمام بازیکنان این تیم تا انتهای مسابقه اصلی‌ از بازی منع می‌شوند» این قضیه در مورد بازیکنی با جواب آزمایش مثبت مواد مخدر چگونه صدق می‌کند؟

میچال بلیچارز: برگزارکنندگان و تیم حقوقی لیگ ما در حال کار برای بروزرسانی کردن قوانین هستند. هنوز بندهای جدید به طور کامل مشخص نشده است. ما می‌خواهیم با دوپینگ مانند دیگر تقلب‌ها برخورد کنیم. این چیزی است که شما باید با رئیس اجرایی لیگ ما در موردش صحبت کنید اما به احتمال خیلی‌ زیاد ما همان برخوردی را با با شخص و تیم متخلف خواهیم داشت که با کسانی‌ که تقلب می‌کنند داریم. به طور کل این دو مورد زیاد باهم تفاوتی‌ ندارند زیرا در هر دو حالت درستی‌ مسابقات را زیر سوال می‌برند.

پی‌سی‌ گیمر: با توجه به مسائل پیش آمده و همچنین رسوایی شرط‌بندی در بازی کانتر استرایک که در اوایل سال جاری اتفاق افتاد آیا شما باور دارید که جامعه کانتر استرایک و به طور کل ورزش‌های الکترونیکی‌ باید از لحاظ فکری بزرگ‌تر شوند؟

میچال بلیچارز: این مساله که ورزش‌های الکترونیکی باید از لحاظ فکری بزرگ شوند کاملا درست است. قدمت این ورزش حتی به ۲۰ سال هم نمی‌رسد اما در این زمان کم بسیاری از ورزش‌هایی با قدمت بیش از یک قرن را از لحاظ محبوبیت پشت سر گذاشته است. این کار زمان خواهد برد اما ما بالاخره با آنجا خواهیم رسید.

منبع: PCGamer


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده