// شنبه, ۷ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۰

اولین نگاه به بازی Forza Motorsport 6

پس از اشتباهات جبران ناپذیر مایکروسافت و استودیو تِرن 10 در قبال  Forza Motorsport 5، حال آن‌ها با دستی پرُ بازگشته‌اند تا به جایگاه اصلی خود در دنیای ریسینگ بازگردند. با زومجی همراه باشید تا نگاهی به قسمت ششم Forza Motorsport قبل از عرضه‌اش داشته باشیم.

نسل هفتم، زمانی که کنسول ایکس‌باکس 360 مایکروسافت در دوران اوج خود به سر می‌برد، آن‌ها دارای چندین بازی کلیدی انحصاری برای کنسول محبوب خود بودند. یکی از سبک‌های که این کمپانی با بودجه کلان، توجه فراوانی به آن خرج داده بود، سبک ریسینگ شبیه‌ساز برای رقابتی جدی با بازی بسیار محبوب Gran Turismo کمپانی سونی بود. رفته رفته نام این بازی با گرافیک و گیم‌پلی بی‌نقص خود بر سر زبان‌ها افتاد و مجموعه Forza Motorsport در انحصار کمپانی مایکروسافت از نظر منتقدان و گیمرها جزو بهترین‌های ریسینگ صنعت گیم مشهور شد. با ورود به نسل هشتم و آغاز سلطنت کنسول‌های پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان، فروش معنای مهمی برای مستحکم کردن پایه‌های آن‌ها بود و یکی از عناصری که به راستی می‌توانست این فروش را تضمین کند بازی‌های ریسینگ این دو کمپانی بودند. کمپانی مایکروسافت با برنامه‌ریزی خود توانست شماره جدید بازی Forza Motorsport را برای روزهای اولیه شروع کار ایکس‌باکس وان آماده کند اما اجبار انتشار این بازی به هنگام عرضه این کنسول باعث افت شدیدی از نظر محتوا در بازی شد. با این‌که Forza Motorsport 5 فروش نسبتا خوبی از خود به جای گذاشت و حتی با کیفیت بسیار بالایی دربر داشت، محتوای کم و ناچیز نسبت به شماره‌های قبلش باعث شد تا منتقدین و البته گیمرها از آن راضی نباشند و انتظارات آن‌ها را برآورده نکند.

دو سال بعد، زمانی که Forza Horizon 2 نسخه فرعی سری بازی‌های Forza همراه با شگفتی‌های فراوان عرضه شد و به موفقیتی جدی دست یافت، استودیو تِرن 10 «Turn 10» سازنده بازی‌های Forza Motorsport  و کمپانی مایکروسافت پا به میدان گذاشتند تا دوباره قماری جدید را در میان ریسینگ‌های نسل هشتمی رقم بزنند. برای چنین قماری، آن‌ها سعی در افزایش تک‌تک جزییات بازی دارند و می‌خواهند سری Forza را به حد کمال برسانند. این حرف به این معنی است که شما در Forza Motorsport 6 ماشین‌های بیشتر، بخش چندنفره قدرتمندتر، درایوآتارهای هوشمندتر، مسابقات متنوع‌تر و از همه مهم‌تر مسابقات در آب و هوایی مختلف را تجربه خواهید کرد. حال با نگاهی دقیق‌تر سعی داریم تا به جزییات ریز آن توجه داشته باشیم.

 

Forza Motorsport 6 (6) مطمئنا دیگر با یک بازی کم محتوا رو به رو نخواهید بود

خیابان‌های دوست داشتنی، اتومبیل‌های جذاب

قطعا بزرگ‌ترین مشکل Forza Motorsport 5 کمبود محتوا نسبت به نسخه‌های قبلی در کنسول ایکس‌باکس 360 بود. درست است که ۲۰۰ ماشین در این بازی حضور داشتند اما این تعداد، کمتر از نصف ماشین‌هایی بودند که در Forza Motorsport 4 دیده بودیم. همچنین وجود ۱۴ پیست برای یک بازی که دارای پتانسیل ساعت‌ها «بهتر است بگوییم ده‌ها ساعت» گیم‌پلی خالص است، رقم بسیار ناچیزی به شمار می‌رود. البته نمی‌توان از این مسئله گذشت که این کمبود محتوا دلیل محکمی داشته است؛ طراحی و ساخت تمامی محتوای بازی از ابتدا. این کار به این دلیل بود که از انتقال تمامی محتواهای نسل هفتمی جلوگیری شود و این سری از نظر کیفیت افت نکند. حال در Forza Motorsport 6 این حرکت از سوی استودیو تِرن 10 به ثمر رسیده و می‌توان محصول آن‌ها را به وضوح دید.

خوشبختانه Forza Motorsport 6 تمام اشکالات شماره قبل را برطرف کرده و کاملا نشان داد که دو سال وقت برای استودیو سازنده آن‌ها کافی است تا یک ریسینگ شبیه‌ساز عالی را بسازند. حال در Forza Motorsport 6 شاهد بیش از ۴۵۰ ماشین لیسانس شده که قادر هستیم تک تک آن‌ها را با جزییات فوق‌العاده و کیفیت بسیار بالا در بخش فورتزا ویستا «Fortzavista» مشاهده کنیم. فورتزا ویستا این اجازه را به شما می‌دهد تا در یک گاراژ بسیار شیک ماشین خود را قرار دهید، دور آن راه بروید و زیر و روی آن را بررسی کنید.

Forza Motorsport 6 (4) رانندگی در شب کاملا حسی جدید به شما القا خواهد کرد

همچنین در Forza Motorsport 6 تعداد زیادی پیست وجود دارد که هر کدام دارای چندین و چند راه مختلف می‌شوند. تِرن 10 با توسعه ۲۶ پیست واقعی همراه با جزییات بالا سعی داشته تا چیزی از تنوع این بخش کم نگذاشته باشد. این پیست‌ها شامل Dayatona International Speedway، پیست Le Mans، پیست مخصوص Top Gear، پیست Rio De Janeiro و بسیاری از پیست‌های معروف دیگر که در این بازی طراحی شده‌اند می‌شود. به گفته ترن 10، تمامی پیست‌ها ابتدا از منبع واقعی آن‎ها تصویربرداری شده‌اند و سپس به ایکس‌باکس وان منتقل شده‌اند. پس مطمئن باشید هر چیزی که در بازی مشاهده خواهید کرد، دقیقا چیزی است که در دنیای واقعی وجود دارد.

طبیعی‌تر از همیشه

Forza Motorsport 5 با این‌که وضوح تصویر1080p و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه را به بازیکن ارایه می‌داد اما جالب است بدانید که Forza Motorsport 6 حتی چیزهای بسیار بیشتری را به این وضوح و فریم اضافه کرده است. جزییات فراوانی که با دیدن آن‌ها چشم ما به آن‌ها خیره می‌شود. جزییات صیقلی ماشین‌ها و زیبایی جاده‌ها دست به دست هم داده تا واقعی‌ترین شبیه‌ساز دنیای ریسینگ‌ها را شاهد باشیم. پردازش گرافیکی بازی علاوه بر این‌که از نظر بصری رشد قابل توجه‌ای داشته است، اما باعث شده تا تاثیر به سزایی نیز در گیم‌پلی بازی داشته باشد. یکی از مهم‌ترین تاثیرات این بخش مربوط به هوا می‌شود. برای مثال هنگامی که باران می‌بارد، در پیست‌ها گودال‌های کوچکی از آب به وجود می‌آید که اگر با سرعت بالا از روی آن‌ها بگذرید کاملا تاثیر آن‌ها را روی تایرهای خود حس خواهید کرد. حتی اگر گودالی در کار نباشد، لیز شدن جاده نیز به شکل قابل توجه‌ای تاثیر گذار است و این‌طور نخواهد بود که در بین هوای آفتابی و بارانی تغییری احساس نکنید. در کنار این امر نیز زمان رانندگی در شب به بازی اضافه شده است که یک چالش بسیار جذاب را در هنگام عدم حضور نور خورشید در پیست‌های بازی به وجود آورده است. در هنگام شب، شما به توجه و دقت بسیار بیشتری نیاز خواهید داشت و گاهی در بخشی از پیست‌ها نیز تنها نور چراغ ماشین است که جلوی شما را روشن می‌کند.

Forza Motorsport 6 (5) خوب این یک بازی Forza است، پس باید منتظر طبیعی‌ترین قطرات باران باشیم

ساعت‌ها تنوع

گاهی اوقات، خیلی از گیمرها واقعا دوست دارند طعم ریسینگ‌های شبیه‌ساز را بچشند اما بعد از مدتی کوتاه، قالب اصلی و گیم‌پلی این‌گونه بازی‌ها برای آن‌ها تکراری می‌شود. استودیو ترن 10 نیز از این ماجرا با خبر است و با تغییراتی در شرایط بخش تک نفره بازی خود، پتانسیل تازگی و جذابیت گیم‌پلی آن را افزایش داده است. اولین قسمت این موضوع، بخش کریر «Career Mode» نام دارد که به گفته استودیو ترن 10، این حالت دارای بیش ۷۰ ساعت گیم‌پلی است و با ارایه چندین و چند مدل مسابقه مختلف، شکل و شمایل بخش تک‌ نفره را بهبود بخشیده است. دیگر بخش جذاب بازی فورتزا ویستا نام دارد. در Forza Motorsport 5، هنگامی که دوست داشتیم اطلاعات ماشین‌ها را بدانیم، مجری معروف برنامه Top Gear یعنی جرمی کلارکسون با صداپیشگی خود تمامی جزییات، گذشته و عملکرد هر ماشین را برای ما بیان می‌کرد. متاسفانه در Forza Motorsport 6 دیگر از صدای او خبری نیست اما حال برای جبران این موضوع و استحکام جذابیت آن، استودیو ترن 10 از صداپیشگی ریچارد هَموند و جیمز مِی دیگر مجری‌های معروف سابق برنامه تلوزیونی Top Gear استفاده کرده است.

Forza Motorsport 6 (1) بارانی یا آفتابی، روز یا شب، تک تک این موارد تجربه گیم‌پلی منحصر به فرد خود را خواهند داشت

دیگر بخش مهم بازی را باید قسمت آنلاین و چند نفره آن دانست. Forza Motorsport 6 در بخش چند نفره و البته در بخش تک‌ نفره، این امکان را به بازیکنان می‌دهد تا ۲۴ نفر در یک مسابقه کنار یگدیگر به رقابت بپردازند. همچنین در این بخش می‌توان علاوه بر بازیکنان واقعی، با درایوآتارهای بازیکنان مسابقه داد. داریوآتارها را می‌توان یک انقلاب در بازی‌های ریسینگ دانست که استودیو ترن 10 آن را خلق کرده است. استارت این کار از Forza Motorsport 5 زده شده و در Forza Horizon 2 به پیشرفت چشم‌گیری دست یافت. درایوآتارها یک هوش مصنوعی هستند که هر بازیکن یک نمونه منحصر به فرد از آن را برای خود در اختیار دارد. این هوش مصنوعی رانندگی شما را یاد می‌گیرد و هر ترفندی که در حین رانندگی و مسابقات می‌زنید در حافظه خود ذخیره می‌کند و در مسابقات، در برابر دیگر رقیبان و حتی در برابر خود شما می‌ایستد. به لطف این قابلیت دیگر هیچ هوش مصنوعی از پیش تعیین شده‌ای در سری بازی‌های Forza وجود ندارد و تک تک ماشین‌های رقیب از جنس هوش واقعی هستند. مثلا اگر به شکل آنلاین بخش تک نفره بازی را انجام دهید، دیگر خبری از هوش مصنوعی ضعیف یا از پیش تعیین شده‌ای وجود ندارد، بلکه این درایوآتار دوستان شما هستند که رقیب جدی شما محسوب می‌شوند. حال در Forza Motorsport 6، این درایوآتارها هوشمند‌تر شده‌اند و به لطف سیستم ابری سرورهای مایکروسافت، آن‌ها اطلاعات بیشتری از رانندگی هر شخص دریافت می‌کنند.

Forza Motorsport 6 (2) در برخی جاده‌ها، این تنها نور چراغ ماشین است که روشنی راه خواهد بود

اولین نگاه به گیم‌پلی بازی و عملکرد استودیو Turn 10

همانطور که گفتیم، تغییرات آب و هوایی و بارش باران می‌تواند تاثیرات بسیار زیادی بر روی شیوه رانندگی شما بگذارد. این تاثیر جایی نسبت به هوای خشک و آفتابی بیشتر حس می‌شود که در هوای بارانی، جاده کاملا لغزنده شود و همچنین در گودال‌های کوچک آب جمع شود و از روی آن‌ها با سرعت‌های مختلف عبور کنید. البته لازم به ذکر است که عکس‌العمل‌های بصری بازی در هوای بارانی به شدت عالی کار شده و اتمسفری گیرا را در خود جای داده است.

دیگر تغییر بازی که Forza Motorsport به آن نیاز داشت، زمان شب در بازی است . اولین دسته، پیست‌هایی هستند که در هوای تاریک تنها نور جاده، چراغ ماشین شما است و دسته دیگر جاده‌هایی هستند که توسط منابع نوری مختلف کاملا روشن شده‌اند و شما همه چیز را به راحتی می‌توانید ببینید. نکته جالب در گیم‌پلی به هنگام شب این است که با تغییر منابع نوری و همچنین تعداد این منابع، تجربه شما از بازی به کلی تغییر می‌کند. البته توجه به بخش بارانی و شب دلیل بر این نیست که استودیو ترن 10 آسمان آفتابی را فراموش کند؛ جایی که جزییات کامل هر پیست به زیبایی نمایان می‌شود.

دانلود ویدیو با رزولوشن Full HD 1080p و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه | دانلود ویدیو با رزولوشن 480p

یکی از جاده‌هایی که به هنگام تغییرات آب و هوایی می‌تواند لذت بخش باشد، Rio de Janeiro است. این مسابقه را ابتدا با فورد جی تی آبی رنگ که در Forza Motorsport 6 تندیس این شماره از بازی محسوب می‌شود و بر روی جلد بازی و کنفرانس E3 مایکروسافت حضور داشت، مشاهده کردیم. به ادعای یکی از سازندگان بازی، Rio de Janeiro زیباترین و بهترین مکان مسابقه در کل سری Forza به شمار می‌رود و حتی با نگاهی کوتاه به این  منطقه به جرات می‌توان بگوییم که این حرف کاملا صحت دارد. مکانی زیبا با طراحی بی‌نظیر که پس از اتمام هر مسابقه شما را دوباره و دوباره به مسابقه دعوت می‌کند. یکی دیگر از نکات قابل توجه این است که اگر در یک بازی Forza Motorsport، به جای ۱۶ ماشین، ۲۴ ماشین در حال مسابقه باشند چه اتفاقی رخ خواهد داد. با افزایش تعداد اتومبیل‌ها کاملا حس می‌کنیم که هم تصاحب موفقیت در مسابقه و همچنین احساس نیاز به حرکات استراتژی در آن به طور محسوسی نسبت به گذشته افزایش یافته و از اهمیت بالایی قرار دارد. اگرچه بهبود هوش مصنوعی درایوآتارها نیز کمک شایانی به احساس رقابت‌های جدی‌تر در مسابقات کرده است اما افزایش تعدادشرکت کنندگان در یک مسابقه یکی از کلیدی‌ترین منابع برای افزایش احساس رقابت در این بازی است. البته امیدواریم این درایوآتارها بیش از پیش هوشمندتر شوند زیرا این‌بار علاوه بر یادگیری رانندگی از شما در هنگام روز، باید در مقابل تجربه جدیدی از مسابقات شب و مسابقات در هوای بارانی قرار بگیرند.

 

Forza Motorsport 6 (3) نمای داشبرد بازی‌های Forza Motorsport جزو کامل‌ترین‌ها بوده است، حال آن را در هوای بارانی تصور کنید

مشاهده گرم‌تر شدن رنگ‌ها، هوای بارانی و تاریک شدن هوا و همچنین شندین صدای غرش خودروی لامبورگینی هوراکن و فراری 250 جی تی در نمایش‌های بازی، ما را به شدت یاد Forza Horizon 2، ریسینگ درخشان سال پیش انداخت. به گفته استودیو ترن 10، آن‌ها فقط تلاش نکردند تا از بازی‌هایی که از نظر گرافیکی سعی بر شبیه‌ساز بودن دارند الهام بگیرند، بلکه بازی استودیو پلی‌گراند گیمز یعنی سری Forza Horizon نیز یکی از مراجع مهم آن‌ها در جهت بهبود بازی Froza Motorsport 6 بوده است. با این‌که در این بازی شاهد تغییرات آب و هوایی پویا و داینامیک همانند یک بازی جهان باز نیستیم، اما باید بدانیم که با توجه به چنین گرافیک عظیمی، موتور بازی‌سازی این استودیو به نام فورتزاتِک «ForzaTech» توانسته این بازی را با وضوح 1080p و با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه کاملا ثابت روی کنسول ایکس‌باکس وان به ارمغان آورد.

Forza Motorsport 6 در تاریخ ۱۰ سپتامبر (۲۴ شهریور) به‌صورت انحصاری برای ایکس‌باکس وان عرضه خواهد شد.

منابع کمکی: Gamereactor - Stuff


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده