// دوشنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۰

بهترین فیلم های باکس آفیس: رپرها، Hitman Agent 47 را هدشات کردند!

این هفته طبق معمول هر سال در ماه آگوست، فیلم‌های ته مانده و بی‌خاصیت به باکس‌آفیس راه پیدا کرده‌اند؛ همین باعث شده تا فیلمی‌های قدیمی‌تر فرصت خوبی برای فروش بیشتر پیدا کنند و صدرنشین جدول باشند. همراه زومجی باشید.

Straight-Outta-Compton

این هفته مهم نیست، مامور ۴۷ در قالب فیلم جدید «هیتمن» به سینماها بازگشته یا بچه‌های والدین‌کُش فیلم «شرور» باری دیگر چاقو بدست گرفته‌اند. چون راستش را بخواهید، هم حضور سینمایی مامور ۴۷، رویدادی مزخرف بوده و هم «شرور ۲»، فیلمی نیست که بخواهید بابتش هیجان‌زده باشید. می‌ماند همان فیلم زندگینامه‌ای/موزیکال «بچه‌ی ناف کامپتون» که از ضعفِ تازه‌اکران‌های مهم این هفته استفاده کرده و خودش را در صدر جدول نگه داشته است. «بچه‌ی ناف کامپتون» اگرچه ۵۶ درصد نسبت به هفته‌ی افتتاحیه‌اش با افت فروش مواجه شده است، اما ۲۶.۸ میلیون دلار فروخته است و به این ترتیب، باعث شده تا کمپانی یونیورسال رکوردش در زمینه‌ی تعداد هفته‌هایی که فیلمش در رتبه‌ی اول بوده، به عدد ۱۳ برسد. فیلم بعد از ۹ روزی که از آغاز دوره‌ی اکرانش می‌گذرد، موفق شده ۱۱۱.۵ میلیون دلار در امریکا و کانادا بفروشد. شاید رپــرهای خیابان کامپتون این روزها دارند جور خودشان را می‌کشند، اما عملکرد غیرقابل‌قبول فیلم‌های دیگر نتوانستد کمکی به بیرون آوردنِ ماه آگوست از وضعیت کسادش نسبت به سال پیش کنند. از همین سو، مجموع فروش ۱۲ فیلم برتر جدول، حدود ۱۰ درصد پایین‌تر از همین هفته در سال پیش بود.

ادامه‌ی موفقیت «کامپتون» باعث شد تا یونیورسال این هفته ۲۶۸ سالن سینمای جدید به ۲ هزار و ۷۵۷ سینمای نمایش‌دهنده‌ی فیلمش اضافه کرده و مجموع آن را به ۳ هزار و ۲۵ عدد برساند. چیزی که به نظر تصمیم تاکتیکی استودیو پس از مطمئن شدن از استقبال وسیع تماشاگران بوده است، اما در واقع بهتر بود «کامپتون» از همان هفته‌ی اول با این تعداد سینما اکران می‌شد. یونیورسال قبلا از این کارها کرده است؛ آنها در هفته‌ی دوم نمایش «دنیای ژوراسیک» ۱۷ سالن به سینماهای نمایش‌دهنده‌ی آن اضافه کردند و آن را به تعداد عظیم ۴ هزار و ۲۹۱ عدد رساندند، در حالی که «خشمگین ۷» هم در هفته‌ی دومش، ۱۸ سالن جدید بدست آورد و مجموع سالن‌هایش به ۴ هزار و ۲۲ عدد رسید. با این حال، میانگین درآمد سینما به سینمای افتتاحیه‌ی «کامپتون» ۲۱ هزار و ۸۳۵ دلار بود، درحالی مال «دنیای ژوراسیک»، ۴۸ هزار و ۸۵۵ دلار و «خشمگین ۷»، ۳۶ هزار و ۷۶۰ دلار بود.

Hitman-Agent-47-poster-2

وضعیت فیلم‌های اکران‌شده‌ی این روزها اینقدر بد است که هنوز بزرگان هفته‌های پیش، بالای جدول را در دست دارند. «ماموریت غیرممکن: قوم سرکش» با درآمد ۱۱.۷ میلیون دلار در هفته‌ی چهارمِ اکرانش در رتبه‌ی چهارم چارت قرار گرفت. محصول کمپانی پارامونت پیکچرز با حضور تام کروز، تاکنون در امریکای شمالی ۱۵۷.۸ میلیون دلار به جیب زده است.

فیـل کونترینو، نایب رییس و تحلیلگر ارشد سایت باکس‌آفیس، در این باره می‌گوید: «اینکه فیلم‌های قدرتمند گذشته هنوز در حال فرمانروایی بر جدول هستند، چیز غافلگیرکننده‌ای نیست. چون اصولا این بخش از سال، زمان آرام و بی‌سر و صدایی است. فکر می‌کنم خیلی از استودیوها می‌ترسند تا فیلم‌های جدید و قوی‌شان را در این موقع از سال افتتاح کنند. این اتفاقِ کاملا معمولی است. همین اتفاق سال پیش هم افتاد. زمانی که «نگهبانان کهکشان» در نبود رقیب، بر جدول چیره شده بود».

فیلم ترسناک «شرور ۲» که طبق انتظارات قرار بود با رقمی بین ۱۵ تا ۱۸ میلیون دلار کارش را آغاز کند، با درآمدِ ۱۰.۶ میلیون دلار ناامیدکننده ظاهر شد. این دنباله در مقایسه با دیگر فیلم‌های ترسناکِ کمپانی بلام‌هواس، آغازِ غیرقابل‌قبولی را در گیشه داشته است؛ قسمت اول «موذی» (Insidious) به کارگردانی جیمز ون، کارش را با ۱۳.۳ میلیون دلار شروع کرد و در نهایت مجموع درآمد خانگی‌اش ۵۴ میلیون دلار شد. قسمت دوم، «موذی: فصل دوم»، افتتاحیه‌ای ۴۰ میلیون دلاری‌ای را تجربه کرد و با ۸۳.۶ میلیون دلار به کارش پایان داد. «موذی: فصل سوم» هم با ۲۲ میلیون دلار روی پرده‌ها رفت و با ۵۲.۲ میلیون دلار به کارش پایان داد. از آنجایی که بلام‌هواس این فیلم‌ها را با بودجه‌های خیلی خیلی پایینی درست می‌کند، پس متاسفانه شاید عملکرد ضعیف  «شرور ۲» نسبت به قبلی‌ها باعث نشود تا آنها به فکر یک فیلم دیگر نیافتند! ناگفته نماند، فیلم اول «شرور» که توسط کمپانی «سامیت اینترتینمنت» عرضه شده بود، در هفته‌ی اول ۱۸ میلیون دلار بدست آورد و در نهایت به فروشی بیش از ۴۸ میلیون دلار در امریکای شمالی دست یافت.

sinister

حدود ۵۱ درصد از تماشاگران خانم و ۵۷ درصدشان ۲۵ ساله یا جوان‌تر بوده‌اند. میانگین نمره‌ی آنها به فیلم B منفی بوده است. این درحالی است که امتیاز فیلم بر روی سایت راتن تومیتوز، ۱۲ درصد است.

«هیتمن: مامور ۴۷» که ظاهرا یکی از ته‌مانده‌های کیسه‌ی کمپانی فاکس قرن بیستم بوده، این هفته اکران شد و با فروش ۸.۲ میلیون دلار در رتبه‌ی چهارم جدول قرار گرفت. این درحالی است که تحلیلگران انتظار داشتند، فیلم اکرانش را با ۱۰ تا ۱۶ میلیون دلار شروع کند. این رقم ۳۴.۶ درصد پایین‌تر از افتتاحیه‌ی ۱۳ میلیونی فیلم اول «هیتمن» در سال ۲۰۰۷ است. شاید فاکس عملکرد ضعیف فیلمش را به خاطر بزرگسالانه بودن آن دانسته باشد، اما راستش، نقدهای شدیدا ضعیف فیلم دلیل اصلی استقبال بد مردم از آن است. اگرچه میانگین نمره‌ی تماشاگران به‌طرز سخاوت‌مندانه‌ای B بوده است، اما امتیاز فیلم روی راتن تومیتوز، ۹ درصد است. خلاصه «هیتمن» بدجوری در حال تلاش و مبارزه است تا لقب بدترین فیلم بازی‌های ویدیویی‌محور امسال را از «پیکسل‌ها» بگیرد!

بالاخره، «مردی از آنکل» با فروش ۷.۴ میلیون دلار، پنج فیلم برتر این هفته را جمع‌بندی می‌کند. این فیلم تاکنون ۲۶.۶ میلیون دلار فروخته است.

اما سومین فیلم تازه‌اکران‌شده‌ی این هفته «امریکن اولترا» (American Ultra) است که با ۵.۵ میلیون دلار در جایگاه ششم جدول قرار گرفت. مخاطبان این فیلم که جسی آیزنبرگ و کریستن استوارت در آن بازی کرده‌اند، بیشتر (۵۶ درصد) مرد بودند که ۶۵ درصدشان بیشتر از ۲۵ سال سن داشتند. نمره‌ی آنها به فیلم B منفی بوده، درحالی که امتیاز فیلم روی راتن تومیتوز ۴۵ درصد است.

اگرچه این هفته وضعیت باکس آفیس حسابی کساد بود، اما مجموع عملکرد سالانه‌ی باکس آفیسِ ۲۰۱۵، شش درصد بهتر از سال قبل است. مجموع درآمد باکس آفیس در سال ۲۰۱۵، حدود ۷ میلیارد و نیم میلیون دلار است که این رقم در مقایسه با ۷ میلیارد دلار سال پیش در همین زمان، بیشتر است. تحلیلگران ، عملکرد خوب باکس آفیس را مربوط به اتفاقاتِ متنوعی مثل بلاک‌باسترها، موفقیت‌های غیرمنتظره و فیلم‌هایی که بعد از هفته‌ها، خودشان را در ۱۰ رتبه‌ی اول نگه می‌دارند، می‌دانند.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته

۱

Straight Outta Compton

۲۶.۷ میلیون دلار

۲

Mission: Impossible - Rogue Nation

۱۱.۷ میلیون دلار

۳

Sinister 2

۱۰.۶ میلیون دلار

۴

Hitman: Agent 47

۸.۲ میلیون دلار

۵

The Man From U.N.C.L.E

۷.۴ میلیون دلار

۶

American Ultra

۵.۵ میلیون دلار

۷

The Gift

۴.۳ میلیون دلار

۸

Ant-Man

۴ میلیون دلار

۹

Minions

۳.۷ میلیون دلار

۱۰

Fantastic Four

۳.۶ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

 

agent 47

Hitman: Agent 47

این‌طور که از واکنش منتقدان قابل‌برداشت است، «هیتمن: مامور ۴۷» فاجعه‌ی آبروریزانه‌ی دیگری برای فیلم‌های اقتباس‌شده از روی بازی‌های ویدیویی معروف و باکلاس است. اصلا نظر منتقدان را هم بی‌خیال. کافی است نگاهی گذرا به پوستر فیلم بیاندازید تا اگر از طرفداران این مجموعه هستید، بلافاصله متوجه‌ی مشکل عصبانی‌کننده‌ی اصلی فیلم شوید: عدم انتقال هویت بازی به فیلم و سلاخی حال و هوای کامل آن در مسیر اقتباس برای رسیدن به مخاطبان و فروش بیشتر. ما «هیتمن» را به خاطر مخفی‌کاری‌های سایه‌وارش دوست داریم. اصلا این مجموعه به خاطر گذاشتن بازی‌کننده در جایگاه ماشین کشتاری بی‌سر و صدا معروف است. حالا پوستر را نگاه کنید: اگر از شبیه بودن آن به پوستر «تلقین» کریس نولان بگذریم، شاهد ایستادن مامور ۴۷ در روز روشن، در وسط خیابان هستیم. درحالی که از زمین و آسمان تانک و سرباز و هلی‌کوپتر او را محاصره کرده‌اند. خب، اگر با دیدن همین تصویر، بتوانید جلوی خودتان را بگیرید و استودیوهای حریص هالیوودی را به فحش نکشید، به‌تان تبریک می‌گویم. من که نتوانستم!

استیفن فاربر از هالیوود ریپورتر که فیلم را اصلا دوست نداشته، در نقدش می‌نویسد: «بعد از مدتی، شما دیگر بی‌خیال پیدا کردن منطق در داستان می‌شوید و فقط می‌نشینید و با دیدن تعقیب و گریز ماشین‌ها، سکانس‌های مبارزه و تیراندازی‌ها، خمیازه می‌کشید. مشکل این است که حتی هرج و مرج‌های فیلم هم خیلی زود تکراری می‌شود». نیویورک تایمز در یادداشتش فیلم را این‌گونه توصیف می‌کند: «کیسه‌ای که به‌طور تصادفی از عناصر دنیای فیلم‌های «ترمیناتور» و «ماتریکس» پُر شده است. «هیتمن» زنجیره‌ای از اکشن‌های مضحکِ بی‌هویت و از لحاظ دیداری بی‌هیجانی است که به دور یک داستان دو-بعدی، پیچیده شده‌اند». شیکاگو سان تایمز می‌نویسد: «داستان مثل یک پنیر سویسی، پُر از حفره و سوراخ است و مثل مواد غذایی هفته‌ی پیش یخچال، بوی گند می‌دهد». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۲۹ است.

 

sinisterd

Sinister 2

قسمت اول فیلمِ سعی-می‌کند-ترسناک-باشدِ «شرور»، فیلم قابل‌تحملی بود. اما باز مثل اینکه طمعِ تهیه‌کنندگان بر ساخت ادامه‌ای بر فیلم اول، به بن‌بست‌ خورده است. «شرور ۲» دنباله‌ی ماجراهای همان هیولای بدترکیب قسمت اول، بوگول است که حالا بچه‌های دوقلوی خانواده‌ی جدیدی را موردحمله قرار داده و سعی در استفاده از آنها برای کشتنِ مادرشان دارد. سایت اینترتینمنت ویکلی در نقدش می‌آورد: «شرور ۲ نمی‌داند چه چیزی می‌خواهد باشد و بیشتر اوقات هم معلوم نیست دارد چه کار می‌کند». ورایتی که اصلا فیلم را دوست نداشته، می‌نویسد: «فیلم آنقدر ناقص، بی‌مغز، بی‌آبرو و شل و ول است که واقعا تصور اینکه کسی انتظار قسمت دیگری را داشته باشد، سخت است... هرکس فیلم اول را به عنوان یک تجربه‌ی ترسناک بالاتر از حد متوسط قبول داشت، اگر این یکی را توهین به خودش نداند، حداقل احتمالا با ناامیدی سینما را ترک می‌کند». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۳۰ است.

گزارش باکس‌آفیس هفته‌ی پیش

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده