نویسنده: مرتضی تقوی
// یکشنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۱۷

با بازی موبایلی مستقل ایرانی مبارک آشنا شوید

همزمان با نزدیک شدن به مراحل پایانی ساخت بازی ایرانی مستقل مبارک، گروه سازنده این بازی به نام آسمان آبی اقدام به انتشار و رونمایی از بازی مبارک و نخستین پوستر رسمی این عنوان جدید کرده‌است. در این پوستر چندین شخصیت داستان مبارک از جمله مبارک، سلطان و آوروره حضور دارند که درون بازی نقش پررنگی ایفا می‌کنند. با زومجی همراه باشید.

بازی‌های رایانه‌ای صنعتی نسبتا نوپا در ایران محسوب می‌شود و شرکت‌های مستقلی نیز در کشورمان تشکیل شده‌اند که به تولید بازی‌های وطنی می‌پردازند. گروه مستقل بازی‌سازی آسمان آبی با رویکرد استفاده از ظرفیت‌های بومی و فرهنگی کشورمان دست به تولید و عرضه بازی زده است و به همین دلیل پس از اتمام بازی پیشین خود با نام آب‌های آبی، پروژه‌ی بعدی خود را با نام مبارک کلید زد. حال پس از گذشت بیش از یک سال از شروع ساخت این بازی، نتایج کار این گروه بازی‌سازی ایرانی به ثمر رسیده است و به زودی شاهد عرضه این بازی خواهیم بود.mobarak1

بازی مبارک به صورت دنباله‌دار یا همان اپیزودیک است و قرار است بر روی سیستم عامل اندروید عرضه شود. نخستین قسمت از بازی مبارک مراحل پایانی تولید خود را سپری کرده و به زودی منتشر خواهد شد.

مبارک با لباس قرمز، چهره‌ای سیاه، و ادای کلمه‌های بریده و گاهاً اشتباه، برای سالیان دراز یکی از شخصیت‌های دوست داشتنی و محبوب بین ما بوده است و همیشه هنگام عید نوروز در گوشه و کنار خیابان‌ها او را دیده‌ایم.. حضور او در خیمه‌شب‌بازی‌ و نمایش‌های به اصطلاح روحوضی، باعث رونق این نمایش‌های سنتی ایرانی می‌شده است. در حال حاضر آنچه که ما از این شخصیت عروسکی در نمایش‌ها بیشتر می‌بینیم فقط زدن و خواندن است اما شهرت مبارک برگرفته از شوخ طبعی و جسارت او در بیان مشکلات و معضل‌های اجتماعی و اقتصادی مردم است. مبارک در نمایش‌های روحوضی و سیاه‌بازی که به حق میراثی گران‌بها از فرهنگ و تمدن کهن ایرانیان محسوب می‌شود، نقشی کلیدی را ایفا می‌کرده است.

متأسفانه امروزه با همه‌گیر شدن رسانه‌های نوین و غفلت همه جانبه، این هنرهای سنتی رو به ضعف و زوال نهاده و نسل جدید از شناخت چنین هنرهای جذابی محروم مانده است. شاید این سبک از بازی‌ها برای ما جذابیتی نداشته باشد که تنها دلیل آن را عدم شناخت می‌توان دانست. ایده اولیه این بازی با در نظر گرفتن چنین شرایطی مطرح شد. می‌بایست نسلی که میزان مطالعه آن کمتر شده و بیشتر وقت خود را با رایانه‌های شخصی و یا گوشی‌های همراه می‌گذراند به طریقی از چنین هنر محبوبی مطلع شود.

بازی مبارک در مرحله نخست، بر روی تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند اندرویدی عرضه می‌شود، اما می‌توان انتظار انتشار این بازی برای رایانه‌های شخصی را نیز داشت. ولی با توجه به سبک بازی که یک داستان تعاملی است، تبلت و گوشی‌های همراه به جهت اینکه همیشه در دسترس مخاطب قرار دارند، تناسب بیشتری دارد.
mobarak2بازی مبارک در سبک داستان تصویری (Visual Novel) یا داستان تعاملی (Interactive Story) طراحی شده است. سبک «داستان تعاملی» به نوعی از بازی‌ها گفته می‌شود که گیمر در یک چارچوب مشخص، با انجام یک رفتار یا صدور یک دستور بر روایت داستان اثر می‌گذارد. گاهی گیمر در جایگاه قهرمان داستان قرار می‌گیرد و گاهی در جایگاه دانای کل. در چنین سبکی، مخاطب جذب فضایی می‌شود که به وسیله صدا، موسیقی، ظاهر بصری، داستان و گفتگوها به وجود آمده است. داستان‌های تعاملی همواره دربرگیرنده داستان‌های فرعی متعدد، و البته پایان‌های مختلفی هستند که بر اساس تصمیم‌های گیمر شکل می‌گیرد.

بازی مبارک نه تنها همه ویژگی های سبکی که بر اساس آن طراحی شده است را در خود جای داده، بلکه پا را از آن نیز فراتر گذاشته و با اقتباس از نمایش خیمه‌شب‌بازی، قدرت انتخاب مخاطب برای پیشبرد داستان را بین شخصیت‌های مختلف داستان تعمیم داده است و حس یک استاد خیمه‌شب‌باز را به مخاطب القا می‌کند تا بتواند به جای همه شخصیت‌های داستان تصمیم بگیرد. همچنین در میان‌پرده‌های بازی تعدادی بازی‌ جانبی (Mini Game) و معما (Puzzle) نیز وجود دارد که گیمر با حل‌کردن آن‌ها امتیاز و جایزه می‌گیرد.
mobarak3این نکته را هم باید ذکر کنیم که سبک داستان تعاملی، از محبوب ترین و پرطرفدارترین نوع سبک‌ها در دنیای بازی و به خصوص در بین نوجوانان شناخته می‌شود. استودیو‌های ژاپنی از پیشگامان این سبک بوده و اروپا و آمریکا نیز بازار مخصوص به خود را برای ارائه این دست بازی‌ها دارند. طبیعی به نظر می‌رسد که بین کودکان و نوجوانان ایرانی، این سبک بیشتر در محصولات ژاپنی یا غربی طرفدار داشته باشد.

از آنجا که صنعت بازی‌سازی در ایران بسیار جوان و نوپا است، هنوز به این سبک جذاب و پرطرفدار به شکل جدی پرداخته نشده است اما با توجه به تقاضای مخاطب کودک و نوجوان نسبت به چنین آثاری، استودیوی مستقل بازی‌سازی آسمان آبی پیش بینی می‌کند که داستان تعاملی مبارک که هم متناسب با فرهنگ ایرانی است و هم در سبک جذابی ارائه شده است، تعداد قابل توجهی از مخاطبان را با خود همراه خواهد کرد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده