// چهار شنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰

نگاهی به تغییرات فنی بازی God of War 3 Remastered

سری بازی‌های God of War همیشه در نسل‌های کنسول پلی‌استیشن طرفداران بی‌شماری داشته است. حال در کنسول پلی‌استیشن 4، این رویه توسط یک بازی ریمستر آغاز می‌شود. با زومجی همراه باشید.

مطلب زیر کاملا برگرفته از آخرین بررسی دیجیتال فاندری از سایت یوروگیمر  است و کلیه برداشت‌ها و صحبت‌ها به نویسنده‌ی اصلی مطلب باز می‌گردد.

به نظر نمی‌رسد که سیل بازی‌های ریمستر به این زودی‌ها فروکش کند که  البته زیاده‌روی در آن باعث نمایان شدن برخی فرسودگی‌ها در اجرای نادرست آن‌ها شده است. اما طمع زیباسازی، نرم‌سازی و بالاتر بردن سطح یک بازی کلاسیک خالص همچنان یک موضوع فریبنده باقی مانده است. ریمستر بازی God of War 3 خود را نسبت به دیگر بازی‌هایی که فقط قصد ارایه یک پول شمار اضافی با وضوح تصویر1080pکه فقط می‌خواهد عملکرد خود را در نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه ثابت نگه دارد دور کرده است. از نگاه بصری، هیچ چیز نمی‌تواند بالاترین سطح تجربه را در رزولوشن بالا و نرخ فریم ثابت در نمایشگر هر بازیکن به رُخ بکشد، اما حتی بهتر از آن، God of War 3 تاکید زیادی بر این دارد که در ساخت یک ریمستر می‌توان حتی گیم‌پلی را نیز بهبود بخشید و  آن را همانند وضوح و فریم به حد بالایی رساند.

 

خیلی اوقات که Uncharted 2 را یک نماد تکنیکی یاد می‌کنیم، بازی God of War 3 را نیز باید به عنوان یک بنچمارک بصری برای کنسول پلی‌استیشن 3 نام گذاری کرد. اثری که همراه خود جزییات سطح بالا و پولیش‌های گرافیکی خیره کننده که به شکل بسیار استواری در سال ۲۰۱۰ ارایه شده بود. شروع نفس‌گیر بازی که یک تایتان عظیم را به رخ می‌کشد، به خودی خود با کارگردانی و مقیاس بزرگ همچنان خیلی از ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در اولین نگاه ما در ۲۰ تا ۳۰ دقیقه آغازین بازی، متوجه شدیم که در طی تمامی اتفاقات درون داستان و هرج و مرج‌های آن، بازی در نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه قفل شده است و شاید فقط یک الی دو فریم در شروع مبارزات از نرخ آن کاهش می‌یافت. باید بگویم که از زمان ریمستر استودیو 4A Games که کالکشن Metro Redux را عرضه کردند، تا به حال ریمستر با ثباتی با وضوح 1080p و نرخ ۶۰ فریم همانند God of War 3 ندیده بودیم.

به شکل بسیار حیرت‌انگیزی، ثبات این عملکرد در سراسر بازی ادامه دارد و شاید یافتن یک افت فریم در آن چیزی بسیار نادر باشد و هر گاه نیز افت فریم قابل تشخیص باشد، هیچ ایجاد وقفه و تعلیقی در تجربه گیم‌پلی بازی نخواهد گذاشت. حتی ممکن است بسیاری از اوقات چنین افت فریم‌هایی را متوجه نشوید، زیرا توجه شما به راحتی به سوی موج‌هایی از مخلوقین اساطیری که توسط زئوس و پیروان او رها می‌شوند جلب می‌شود. همچنین گیم‌پلی بازی نسبت به نسخه پلی‌استیشن 3 تغییر یافته است و حسی بسیار مهذب و بی‌عیب در کنار واکنش‌های سریع گیم‌پلی در نسخه ریمستر به وجود آمده است. این از آن دست نتایجی است که باید در هر پروسه ریمسترسازی به وجود آید؛ باور کنید که این ریمستر به شما پتانسیل واقعی آن چیزی که استودیو سانتا مونیکا در این بازی جاگذاری کرده بود را تماما نمایان خواهد کرد. خیلی بیشتر و بهتر از آن چه که در نسخه اورجینال بازی دیده بودید.

گیم‌پلی بازی God of War 3

پلی‌استیشن 4

پلی‌استیشن 3

پایین‌ترین نرخ فریم بر ثانیه

۵۶ فریم بر ثانیه

۲۸ فریم بر ثانیه

سقوط فریم‌ها در جمع کلی ۲۱.۴۲۱ فریم

۱۳ عدد که برابر است با ۰.۰۶% در کل بازی

۵.۹۴۷ عدد که  برابر است با ۲۷.۷۶% در کل بازی

برای نمایش عملکرد God of War 3 در چندین منطقه بازی  که همراه با پیمایش مبارزات وسیع و میان‌ پرده‌های Real Time بودند را در چارچوب پرسپکتیو تجسمی خود قرار می‌دهیم. برای بیشترین بخش، نرخ فریم در کنسول پلی‌استیشن 3 بین ۳۵ تا ۴۵ فریم بر ثانیه در هنگام مبارزات و صحنه‌های اکشن QTE شناور است و این نرخ هنگامی به پایین‌ترین سطح خود می‌رسد که موتور بازی تحت لود شدن یا بارگیری باشد. هنگامی که با لحظات معین شده در بازی رو به رو شدیم، این احساس به ما دست داد که گیم‌پلی و نرمی بصری،  بسیار روان‌تر از یک نرخ استاندارد ۳۰ فریم بر ثانیه به نظر می‌آید.  در سطر آن، عرضه فریم‌های متناوبی بین وقفه‌های ۱۶ الی ۳۳ میلی ثانیه باعث ایجاد یک تاثیر ثانوی یا فرعی بر گیم‌پلی بازی شده است. اصل این تاثیر فرعی را می‌توان در عدم ثبات جوابگویی فشار دکمه‌ها مشاهده کرد.

در جدول اندازه‌گیری بالا که به دست آوردیم، در ۲۱.۴۲۱ نمونه فریم به دست آمده توسط ما، فقط ۱۳ فریم بر ثانیه  که معادل تنها ۰.۰۶ درصد در مقابل کنسول پلی‌استیشن 3 که با تعداد ۵.۹۴۷ فریم که معادل ۲۷.۷۶ درصد است افت فریم مشاهده شده است. نتیجه این است که تجربه نسخه ریمستر بازی احساسی به مراتب نرم‌تر با واکنشی بسیار سریع‌تر و بالاتر به بازیکن القا می‌کند. فشار دادن دکمه‌ها، عکس‌العملی با بازخوردهای سرزنده از خود نشان می‌دهند که اجازه می‌دهد  ظرافت و دقت خاصی در مبارزات به وجود آید که در نسخه اورجینال آن امکان پذیر نبود. گیم‌پلی بازی بسیار روان‌تر عمل می‌کند، از هر چیزی مانند تغییرات کامبوها یا ضربات گرفته تا به دست آوردن نتایج مختلف در هنگام اجرای QTEها همگی افزایش عملکرد داشته‌اند و به شکل استواری از خود واکنش نشان می‌دهند.

هنگامی که در هر دو کنسول می‌توان توسط بازی با طیف وسیعی از دکمه‌ها مبارزات را کنترل کرد، اما بین آن‌ها تغییراتی نیز وجود دارد و هر پلتفرم نیاز به کمی ظرافت و دقت دارد و این درست همان جایی است که دقت و صریح بودن کنترل‌ها تفاوت را ایجاد می‌کند. مثلا این مورد را در مرحله The Chain of Balance که شخصیت کریتوس در میان فرو ریختن و از هم پاشیدن مکانی در حال جاخالی دادن صخره‌ها از بالای سر خود است تست کردیم. در کنسول پلی‌استیشن 4، ما هرگز حتی یک پرش و خیز را از سوی کریتوس از دست ندادیم. فشار دادن دکمه X برای یک ثانیه در آخرین لحظات ممکن، پاسخگوی کار ما بود اما در کنسول پلی‌استیشن 3 و انجام پرش‌ها در آخرین لحظات باعث می‌شد برای چندین و چند بار دار فانی را وداع گوییم.

دانلود ویدیو با رزولوشن 480p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720p

فراتر از عملکرد اساسی این ریمستر، دیگر بهبود و پیشرفت اصلی، انتقال بازی از یک وضوح استاندارد 720p نسخه اورجینال به وضوح ثابت 1080p است که همراه با Anti-alising بوده است. در نگاه ویژه، MLAA شخصی‌سازی شده که در نسخه اورجینال پلی‌استیشن 3 به کار رفته شده بود رها شده است و در نسخه جدید از 2x MSAA استفاده شده است. از نظر کلی، کیفیت تصویری همانند نسخه اورجینال باقی مانده است، اما استفاده از Multi Sampling باعث ارایه چندین جزییات زیبا و سطح‌های براق شده است. کنتراست پایین ذاتی بازی و تکیه بر مقدار قابل توجه چند ضلعی‌های جزییات‌ها، کمک شایانی در نگهداری و ابقای سیما و منظر پاک نسخه پلی‌استیشن 3 کرده است.

سازندگان نسخه ریمستر بازی به جای این‌که دارایی‌های هنری God of War 3 را دوباره طراحی و روی آن‌ها کار کنند، برای ایجاد افزایش در سطح جزییات در وضوح 1080p با تکیه بر کارهای هنری استودیو سانتا مونیکا از این کار صرف نظر کردند. معمولا برای خیز به سوی یک وضوح فول اچ‌دی «1080p»، نتیجه آن کیفیت بافت‌ها مشخص می‌شود. جایی که هیچگاه این بافت‌ها برای رزولوشن بالا طراحی نشده بوده است و اگر آن‌ها را به همان شکل انتقال دهیم نتیجه‌ای ناگوار به دست می‌آید. اما این موضوع برای God of War 3 فرق می‌کند. دقت و ظرافت بیش از اندازه برای ارایه بازی توسط استودیو سانتا مونیکا در عرضه نسخه پلی‌استیشن 3، حال این امکان را به سازندگان نسخه ریمستر داده تا پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را به بازیکن‌ها تحویل ‌دهند که هم در جزییات بافت‌ها و هم در عناصر بر پایه علم هندسه بازی کاملا نمایان شده است. سیمای پیچیده شخصیت‌ها مانند دندانه‌ها و منحنی‌های زِرِه کریتوس که در نسخه پلی‌استیشن کمی کدر و نامعلوم بود، حال استاندارد بسیار بالاتری رفع شده‌اند و شاهد هیچ لبه‌ای نیستیم و همچنین در کنار آن شاهد چشم‌اندازهایی با جزییات بالا هستیم. در نگاه کوتاه، جزییات بسیار بالا همیشه در God of War 3 وجود داشته است، فقط در این ریمستر شاهد بالاتر رفتن وضوح تک تک جزییات نسبت به اجزای نسخه اورجینال هستیم.

خیزش به سوی وضوح 1080p، جزییاتی با کیفیت بالا را آزاد می‌کند که فقط در مقایسه نزدیک با نسخه پلی‌استیشن 3 قابل مشاهده هستند. در فاصله نزدیک، تفاوت‌ها به لطف کیفیت بسیار بالای سطح هر جزییات در هر دو کنسول قابل تشخص هستند. این امر همچنین در شارپ بودن بالای هر سطح نیز نتیجه داشته است. در کل، اضافه شدن وضوح بیشتر در نسخه پلی‌استیشن 4 مطمئنا روشنی و تمیزی بیشتری را در منظر بازی ایجاد کرده است و تغییرات مطمئنا آن قدر بزرگ هستند که آن را به عنوان یک آپگرید قابل مشاهده حساب کرد، اما فقط برای اشخاصی که نسخه اورجینال آن را بازی کرده‌اند و حال نگاهی عمیق به نسخه پلی‌استیشن 4 انداخته‌اند این تغییرات یک کار اساسی به شمار می‌آید.

در دیگر مناطق بازی، سازنده نسخه ریمستر یعنی هولسِیل اَلگوریتمز «Wholesale Algorithms» چندین تغییر در چگونگی اتفاقات و تاثیرات رخ داده ایجاد کرده است. در این زمینه، ما چندین تغییر را مشاهده کردیم که در وضوح 1080p چهره بهتری از خود به جای گذاشته است اما به قدری نبوده که آن را بسیار بزرگ تلقی کنیم. یک بار دیگر، باید بدانیم که کارهای هنری و جزییات همگی عصاره‌ای از نسخه اصلی به شمار می‌روند و سازنده ریمستر سعی نکرده تا دوباره این کارها را انجام دهد اما پیچاندن و دست کاری برخی از مناطق الزامی است. سایه‌ها همراه با رزولوشن بازی ترقی داشته‌اند و همچنین رشدی زیبا و ملایم برای بالا بردن روشنی و درخشانی محیط‌ها و افکت‌ها به کار برده شده است. دیگر عناصر به نظر می‌رسد که تغییری نداشته‌اند.  مثلا عمق میادین بازی و موشن بلورها قابل مقایسه با نسخه اورجینال پلی‌استیشن 3 هستند. دود و آتش نیز همچنان به به شکلی مسطح در بازی قرار دارند اما با این حال برخوردها، اسلحه‌های مختلف و افکت ذرات همچنان در مبازرات به شکل بسیار زیبایی به نمایش در می‌آیند.

میان‌پرده‌ها در کنار اینکه تبدیل به وضوح 1080p شده‌اند نیزدست نخورده باقی مانده‌اند.  با قدرت بیشتری که در کنسول پلی‌استیشن 4 وجود دارد کمی شرم‌آور است که استودیو هولسیل اگوریتم و استودیو سانتا مونیکا  نتوانستند این صحنه‌ها را به صورت Real Time در این ریمستر اجرا کنند. در کل، این امر یک نقص کوچک بر دیگر ارایه‌های بسیار خوب بازی است. حتی وضوح 1080p و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه در دوباره رندر شدن فیلم‌های نسخه اورجینال تغییرات زیادی را ایجاد کرده‌اند. دیگر تنها گِله ما بخش عکاسی یا Photo Mode بازی است. این قابلیت در ریمستر بازی The Last of Us بسیار خوب کار می‌کرد و همراه با کنترل بسیار کامل دوربین، این توانایی را داشتیم تا تک تک جزییات در هم پاشیده شده مغز یک دشمن توسط یک شات‌گان را مشاهده کنیم، این قابلیت دارای چنین آزادی کنترلی نیست و عدم وجود آن پس از عکس گرفتن از بازی به شدت احساس می‌شود. هیچ گزینه‌ای وجود ندارد که گیم‌پلی زنده را نگه داشت و زاویه‌ای خاص برای ایجاد افکت‌های مختلف در آن اضافه کرد هرچند این کار را می‌توان پس از عکس گیری انجام داد، اما به هر حال داشتن تسلط کافی بر کنترل دوربین امری است که می‌توان با آن کارهای بی‌شماری در خود بازی انجام داد.

نظر دیجیتال فاندری در رابطه با God of War 3 Remastered

در چهره آن، God of War 3 Remastered چیزی بیشتر از یک پورت از یک بازی پلی‌استیشن 3 نیست که افزایش وضوح تصویر به رزولوشن 1080p و نرخ فریم با ثبات‌تر را به همراه داد. هرچند، در این پرونده نبود هیچ‌گونه عملیات ریمستر و دستکاری نقاط هنری آن، چیزی نیست که بخواهیم آن را عیبی بزرگ تلقی کنیم. استودیو سانتا مونیکا در کنسول پلی‌استیشن 3 طراحی‌های هنری و ایجاد صحنه‌های اکشن فوق‌العاده‌ای از خود به جای گذاشت که همچنان با رو به رو شدن با آن‌ها به وجد می‌آییم.

نکته واضح این است که قفل شدن بازی در نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه عضو بزرگی در این ریمستر است که تجربه گیم‌پلی را به مراتب بالاتر رسانده است. نه تنها God of War 3 حال دارای پرسپکتیو بصری بسیار بهتری در این ریمستر است، بلکه در بخش‌های سکو بازی و مبارزات نیز بسیار حسی لذت بخش‌تر را به وجود آورده است. اگر فقط شک یا پشیمانی نسبت به این بسته ریمستر وجود داشته باشد، از سوی کم کاری استودیو سازنده این ریمستر است. زیرا می‌توان بگوییم که ویدیوهای میان‌پرده می‌توانست بسیار بهتر از چیزی که هست باشد و همچنین کم کاری در اضافه کردن محتواهای بیشتر و بهتر آن هم با عملکرد درست مانند بخش عکس باعث شده تا چنین بخش‌هایی دلسرد کننده به نظر برسد.

اما این بخش‌ها چیزی نیستند که باعث شکایت و گله زیاد شوند. می‌توان بیشتر شکایت را از ارزش و بهای آن دانست؛ ما امیدوار بودیم که سونی بازی God of War 3 را همراه با نسخه Ascension عرضه می‌کرد. قیمت ۴۰ دلار قیمت بسیار زیادی برای اثری است که آن را قبلا تجربه کرده‌ایم و همچنین پول زیادی برای ریمستری که تنها افزایش وضوح و فریم در آن صورت گرفته به شمار می‌رود. اما اگر همچنان به آن علاقه دارید و عاشق جمع‌آوری آثار با ارزش هستید، ما شدیدا این ریمستر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در ادامه می‌توانید بررسی ویدیویی و نیم‌ نگاه زومجی به ریمستر بازی God of War 3 را تماشا کنید.

دانلود ویدیو با رزولوشن 480p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720p

دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720p | رزولوشن 480p

منبع:

Eurogamer


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده