// شنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۰

شایعات از دیکتاتوری بزرگ در کمپانی کونامی خبر می‌دهد

به نظر نمی‌رسد کمپانی کونامی، خالق مجموعه‌های بزرگی مانند Metal Gear Solid، Castlevania و Silent Hill ، مکان جذابی برای کار کردن باشد. با زومجی برای خواندن جزئیات خبر همراه شوید.

طبق جدیدترین اطلاعات منتشر شده از منابع مختلف و روزنامه‌های ژاپنی ظاهرا در کونامی حتی اینکه هنگام ناهار چه غذایی می‌خورید هم توسط ماموریت ثبت می‌شود و در تمامی اوقات یک چشم مخفی کارکنان را زیر نظر می‌گیرد.

به طور کلی در طی چند سال گذشته کونامی دچار تغییرات ۱۸۰ درجه زیادی شده است، آن‌ها تصمیم گرفتند تا سیاست‌های خود مبنی بر ساخت بازی‌های بزرگ و با کیفیت ساخت AAA را تغییر داده و در عوض بر روی بازی‌های کوچک اما پر سود موبایلی تمرکز کنند. کونامی حتی اجازه نداد مراحل ساخت نسخه‌ی جدید سری Silent Hill ادامه پیدا کند و در اقدامی مبالغه آمیز حتی دموی بازی را هم کاملا از روی سرورهای شبکه پلی‌استیشن حذف کرد. در عوض آن‌ها تصمیم گرفتند تا دستگاهی مخصوص برای قمارخانه‌های خود با اقتباس از این سری بسازند.

از طرفی دیگر نیز چند ماه مانده به عرضه‌ی بزرگترین نسخه‌ی ساخته شده از مجموعه‌ی Metal Gear Solid، سران کونامی با کوجیما، کارگردان خلاق این صنعت درگیری پیدا کردند که به دنبال آن اسم استودیو و حتی نام کوجیما هم از روی باکس آرت بازی‌ها و وبسایت‌های کمپانی پاک شد.

در میان تمامی این مسائل از طرف برخی منابع مختلف ادعاهایی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه محیط کاری کمپانی کونامی اصلا هیچ شباهتی به یک شرکت بازی‌سازی ندارد بلکه بیشتر مانند یک زندان می‌ماند. قطع شدن دسترسی کارمندان از اینترنت، زیر نظر گرفتن تمامی حرکات و رفتار آن‌ها و بردن آبروی کسانی که بیش از اندازه برای استراحت ناهار وقت صرف می‌کنند تنها نمونه‌ی کوچکی از رفتار ظالمانه‌ی این شرکت با کارکنانش است. برخی از ادعایی که در ادامه خواهید خواند پیش از این نیز توسط روزنامه‌ی ژاپنی نیکی به آن اشاره شده بود  و ما در زومجی آن‌ها را پوشش دادیم.

Konami-fallingapart

درست پس از منتشر شدن گزارشات روزنامه‌ی نیکی تعداد زیادی از کارکنان قدیمی و حال حاضر کونامی به صورت مخفیانه سعی کردند اطلاعات بیشتر از وضع حال حاضر این کمپانی در اختیار مطبوعات قرار دهند که گزیده‌ای از آن‌ها در ادامه خواهید خواند.

  • کونامی یک بخش کاملا رسمی تحت عنوان «دفتر بازرسی داخلی» دارد. یکی از کارمندان کونامی این بخش را با پلیس مخفی خود کمپانی مقایسه کرده است. این بخش تمامی ارتباطات داخلی کارمندان مانند ایمیل‌ها را زیر نظر می‌گیرد. آن‌ها به تمامی دوربین‌های مداربسته دسترسی کامل داشته و اینکه چه کسانی وارد یا خارج از ساختمان می‌شوند را کاملا تحت نظر دارند.
  • یکی از منابع ادعا می‌کند که دفتر بازرسی داخلی با کارفرماهای جدید کارکنان سابق خود تماس گرفته تا به آن‌ها بگوید کارمند جدیدشان چقدر بی کفایت و بی استعداد بوده است.
  • همچنین تیم دیگری نیز تحت عنوان گروه حراست در کونامی وجود دارد. افراد این گروه در اتاقی اقامت دارند که سرتاسرش پر شده است از مانیتورهای مختلف که به دوربین‌های امنیتی موجود در تمامی شرکت دسترسی دارند. به نظر می‌رسد که در اتاق‌های کمپانی، راهروها و مراکز اطلاعاتی کونامی دوربین‌های امنیتی زیادی وجود دارد. دفتر بازرسی داخلی نیز به تمامی اطلاعات موجود از کارکنان برای بهتر زیر نظر گرفتن آن‌ها دسترسی دارد.
  • کارمندان کونامی که قصد دارند از شبکه‌ی اینترنت استفاده کنند باید ابتدا به بخش فناوری اطلاعات درخواست بدهند تا برایشان یک شبکه‌ی مجازی خصوصی باز شود، اگر درخواستشان قبول شود فقط اجازه دارند تا از طریق همان شبکه‌ی خصوصی که به احتمال زیاد تحت نظر گرفته می‌شود به اینترنت وصل شوند. کارمندانی که قصد دارند لپ تاپ‌های خود را به خانه ببرند هم باید درخواست بدهند. با توجه به صحبت‌های یکی از کارمندان سابق این کمپانی، دوربین‌های امنیتی و مدار بسته به صورت کاملا اتفاقی از مانیتورهای کارمندان عکس می‌گیرد که باعث می‌شود برخی بخاطر چیزی که بر روی صفحه‌ی نمایششان بوده مورد بازپرسی قرار گیرند.

Metal_gear_solid_5_ground_zeroes1

  • طبق صحبت‌های کارمندان حال حاضر و سابق کونامی در شرکت راجع به اینکه کدام درهای خروجی و ورودی باید استفاده شود هم قانون‌های خاصی وجود دارد. کارکنان هنگام خروج باید کارت شناسایی خود را به مامورین امنیتی نشان داده و سپس دلیل خروج خود را بگویند، حال این دلیل می‌تواند مراجعه به یک فروشگاه باشد یا دقایقی استراحت و سیگار کشیدن. هنگامی که کارمندان در ساعات عادی روز از شرکت خارج شوند نامشان در لیست خاصی ثبت می‌شود. آن‌هایی که بیش از اندازه هنگام ساعات عادی از اداره خارج شوند توبیخ خواهند شد.
  • طبق گزارشات کارکنان حال حاضر و سابق کونامی، هر دوشنبه در دفتر اجرایی کمپانی جلسه‌ی به خصوصی برگزار می‌شود که ضبط شده و در وب‌سایت داخلی شرکت به صورت زنده به نماش گذاشته می‌شود. تمامی کارمندان کونامی باید این جلسه را به صورت آنلاین تماشا کنند و این اقدام توسط دفتر بازرسی داخلی زیر نظر گرفته می‌شود. کارمندانی که به هر دلیلی نتوانند این جلسه را نگاه کنند اسم و نام بخشی که در آن کار می‌کنند در سراسر شرکت اعلام خواهد شد.

 

یکی از منابع ادعا می‌کند که دفتر بازرسی داخلی با کارفرماهای جدید کارکنان سابق خود تماس گرفته تا به آن‌ها بگوید کارمند جدیدشان چقدر بی کفایت و بی استعداد بوده است.

البته باید در نظر داشت که کمپانی‌های زیادی رفتار و حرکات کارمندان خود را زیر نظر می‌گیرند و هنگامی که شما در چنین شرکت‌های بزرگی استخدام می‌شوید احتمال اینکه در بخشی از قرارداد از شما خواسته شود تا به نوعی حریم شخصی خود را قربانی کنید، وجود دارد. در کمپانی‌های ژاپنی استفاده از کارت شناسایی و کارت ورود کاملا عادی است اما وب‌سایت کوتاکو با کارمندان زیادی از شرکت‌های بزرگ و کوچک ژاپنی در این باره مصاحبه کرده و طبق گفته‌های اکثرشان این اقدامات کونامی حتی برای یک شرکت ژاپنی نیز بیش از اندازه مبالغه آمیز و غیر معمولی است. کارمندان حال حاضر و سابق کونامی به علاوه‌ی کارکنان شرکت‌های دیگر وضعیت حاکم در این کمپانی را با شیوه‌ی مدیریت حکومت و مردم در کره‌ی شمالی مقایسه می‌کنند.

Silent-Hills

اینکه چرا کونامی تا این حد در رفتار خود زیاده روی می‌کند به هیچ وجه مشخص نیست. به نظر می‌رسد که تا چند ماه پیش اطلاعات بسیار کمی از پروژه‌ها و حتی وضعیت کارکنان شرکت به بیرون درز کرده باشد. شاید حال بتوان دلیل خروج بسیاری از استعدادهای قدیمی و جدید شرکت را درک کرد. در طی چند سال گذشته تعداد زیادی از خالقین نامدار و بزرگ کونامی این شرکت را ترک کردند.

کارمندان حال حاضر و سابق کونامی به علاوه‌ی کارکنان شرکت‌های دیگر وضعیت حاکم در این کمپانی را با شیوه‌ی مدیریت حکومت و مردم در کره‌ی شمالی مقایسه می‌کنند.

آکاری اوچیدا خالق مجموعه‌ی محبوب Love Plus چند ماه پیش کونامی را ترک کرد. پیش از آن خالق سری فوق محبوب Castlevania یعنی کوجی ایگاراشی بود که اقدام به خروج از این کمپانی کرد. اوایل همین تابستان نیز آکیرا ساکوما خالق مجموعه‌ی Momotaro Dentetsu هم کونامی را ترک کرده و در حساب شخصی توییترش انزجار خود نسبت به این شرکت را کاملا در معرض نمایش قرار داد. مجموعه‌های Love Plus، Castlevania و Momotaro Dentetsu تنها بخشی کوچک از مجموعه‌های بزرگ و محبوب کونامی بودند. در هر حال این‌ها تنها سازندگان نامی شرکت بودند، طبق گزارشات کارمندان حال حاضر، کونامی در طی چند سال گذشته تعداد بسیار زیادی از کارکنان خود را عوض کرده است.

بدون شک کونامی هنوز هم جزو کمپانی‌های بازی ساز بزرگ این صنعت حساب می‌شود اما واقعا چه کسی دلش می‌خواهد در همچین جایی کار کند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: Kotaku


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده