نویسنده: مرتضی تقوی
// سه شنبه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۰۰

صنعت فیلم در آستانه ی تغییری بزرگ قرار دارد

چند سالی است که بخش نمایش خانگی در آمریکا حسابی رونق گرفته و از نظر درآمد خودش را به نزدیک‌ترین فاصله‌ی ممکن از بخش ثروتمند سینمای این کشور رسانده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی جایگاه آینده‌ی سینما و بخش نمایش خانگی بپردازیم. آیا شبکه‌های کابلی، سینما را پشت سر می‌گذارند؟ با زومجی همراه باشید.

بر اساس گزارش شرکت PricewaterhouseCoopers LLP) PwC)، انتظار می‌رود درآمد بخش نمایش خانگی در آمریکا تا سال ۲۰۱۸ از صنعت سینمای این کشور جلو بزند و آن را پیشگام درآمدزایی در بازار سرگرمی‌های نمایشی کند.

پیش بینی می‌شود بخش نمایش خانگی الکترونیک ( که شامل سرویس‌های استریم ویدئو مثل Netflix و Hulu و شبکه‌های کابلی پولی مثل HBO و Starz می‌شود) با بکار‌گیری ابزار‌هایی مانند تولید محتوای سریع بر اساس نظر مخاطب (برخلاف سینما که در این زمینه کند‌تر است) به درآمدی ۱۳.۸ میلیارد دلاری در مقایسه با درآمد ۱۳.۱ میلیارد دلاری سینما دست پیدا کند.

netflix

درآمد بخش نمایش خانگی الکترونیک شامل بخش‌هایی چون اجاره و خریدِ پخش برنامه‌های سرویس‌های کابلیِ اختصاصی و پلتفرم‌های استریم کننده توسط مردم می‌شود، در حالیکه درآمد بخش سینما را در گیشه و بخش تبلیغات می‌توان خلاصه کرد.

این حرف‌ها به این معنی است که مردم دیگر لازم نیست حتما برای دیدن فیلم و محتوا‌های جذاب به سینما بروند، بلکه از بسیاری از طُرُق دیگر هم می‌توانند به این نوع از محتوا‌ها دست پیدا کنند

به طور کلی، انتظار می‌رود که درآمد بخش خدمات نمایش خانگی الکترونیک از ۸.۴ میلیارد دلار کنونی، با افزایش دو برابری تا سال ۲۰۱۹ به میزان ۱۶.۵۴ میلیارد دلار برسد که عایدی بسیار بالاییست. همچنین در طرف دیگر، درآمد بخش سینما با پیش‌بینی رشد ملایم ۳.۹ درصدی، از ۱۱.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ به ۱۳.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ می‌رسد.

PwC این اعداد و ارقام را درمجمع خود به نام «چشم انداز رسانه و سرگرمی‌های جهان از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹» اعلام کرد. این  شرکت که دومین شرکت خدماتی و سرویس‌دهنده در جهان است، پیش‌بینی کرد که درآمد‌ها در پنج سال آینده ارتباط مستقیمی با محتوای رسانه‌ای و سرگرمیِ تولید شده توسط این بخش‌ها دارد.

تاد ساپلی، مدیر ارشد بخش سرگرمی، رسانه و امور ارتباطی شرکت PwC در این زمینه می‌گوید:

فیلم هنوز به عنوان رسانه‌ی پیشرو در روایت داستان جایگاه خود را حفظ کرده است اما در عصر حضور Netflix، HBO و Showtime ، محصولات این سرویس‌ها سلطه‌ی سینما را تضعیف کرده‌اند و بسیاری از سرویس های OTT (سرویس‌هایی ارائه‌ی محتوا از طریق اینترنت) هم اعلام کرده‌اند که کار فیلم‌سازی را شروع خواهند کرد.

hbo-go

این حرف‌ها به این معنی است که مردم دیگر لازم نیست حتما برای دیدن فیلم و محتوا‌های جذاب به سینما بروند، بلکه از بسیاری از طُرُق دیگر هم می‌توانند به این دست از محتوا‌ها دست پیدا کنند.

مایک فلِمینگ، منتقد فیلم‌های هالیوودی سایت Deadline، اخیرا درمورد این موضوع نوشته است که با دیدن سریال True Detective محصول کانال HBO و سریال تحسین شده‌ی Netflix یعنی House of Cards و مقایسه‌ی آنها با فیلم‌های کنونی هالیوود، واقعا از صنعت فیلم سازی نا امید شده است. فلِمینگ در این مورد می‌گوید:

این سریال‌ها و ده تا مثل اینها بهتر از هرچیزی هستند که من روی پرده‌ی سینما‌ها می‌بینم. فیلم‌ها در مقایسه با تولیدات خلاق و برجسته‌ی شبکه‌های کابلی از خلاقیت پایین‌تری برخوردارند و در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرند.

کل داده‌های منتشر شده توسط شرکت Pwc را در جدول زیر می‌توانید ببینید:

pwc data about film industry

نظر شما چیست؟ آیا شبکه‌های کابلی و سرویس‌های استریم محتوا شاخ غول سینمای آمریکا را می‌شکنند؟ آیا تا پنج سال آینده سریال‌های جذاب از فیلم‌های آمریکایی در درآمد‌زایی و جذب مخاطب پیشی می‌گیرند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: Business Insider


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده