نویسنده: فرشید معتمد
// پنجشنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۰۰

درایورهای جدید Catalyst 15.7 ای ام دی به پیشواز ویندوز ۱۰ و دایرکت ایکس ۱۲می روند

درایورهای Catalyst 15.7 منتشر شده اند و همراهِ خود بروز رسانی‌های موردِ انتظارِ زیادی را به ارمغان آورده‌اند. پشتیبانی از ویندوز ۱۰ ویژگیِ شاخصِ آنها است که طبیعتا پشتیبانی از دایرِکت ایکس ۱۲ را نیز در بر می‌گیرد. برای جزییات بیشتر با زومجی باشید.

تمام کارت‌های گرافیکیِ اِی‌اِم‌دی از سریِ ۷۰۰۰ و بالاتر با دایرِکت ایکس ۱۲ سازگار خواهند بود، گر چه به معنی آن نیست که هر کارتی بتواند تمامِ ویژگی‌های دایرِکت ایکس ۱۲ یا Future Level های خاصِ آن را نیز پشتیبانی کند.

همچنین این سری درایورها با قابلیتِ از پیش اعلام شده‌ی پشتیبانی از FreeSync در حالتِ CrossFire عرضه شده‌اند. کسانی که آشنایی ندارند، FreeSync شیوه‌ی اختصاصی اِی‌اِم‌دی برای هماهنگ سازیِ نرخِ نوسانِ مانیتور با نرخِ فریمِ خروجیِ کارتِ گرافیک است که باعثِ اجتناب از پارگیِ تصویر می‌شود، بدون اینکه نیاز به کلنجار رفتن با گزینه‌ی V-Sync باشد. تکنیک FreeSync در ابتدای عرضه از ترکیباتِ چند کارتی CrossFire پشتیبانی نمی‌کرد، اما اکنون کاربرانِ CrossFire هم می‌توانند از آن بهره بگیرند.

AMD Free Sync On and Off

پشتیبانی از Virtual Super Resolution یا VSR هم در این درایور گسترش یافته است. این تکنیک هم تقلیدی از فناوریِ DSR انویدیا است که برای اجرایِ بازی در رزولوشن‌های بالاتر و تطابقِ آن با رزولوشنِ اصلیِ نمایشگر ساخته شده و در ابتدا فقط روی کارت‌های R9 285, R9 290, R9 290X و همین‌ طور R9 295X2 قابلِ استفاده بود. اکنون کاربرانی که یکی از مدل‌های سری ۳۰۰، کارتِ گرافیکِ Radeon R7 260 و بالاتر و یا APU های مدلِ 7400K و بالاتر را در اختیار داشته باشند می‌توانند از مزیت‌های VSR استفاده کنند. استفاده از VSR معمولا باعثِ تولیدِ لبه‌های هموارتر در صحنه‌ها می‌شود، زیرا پیکسل‌های بیشتری را در قابِ تصویرِ کوچکتری پردازش می‌کند.

AMD VSR Resolution Support

قابلیتِ جدیدِ Frame Rate Target Control هم که برای محدود کردنِ نرخِ فریمِ تولیدی برای کاستن از توانِ مصرفی، همزمان با معرفیِ کارت‌های سریِ ۳۰۰ عرضه شده بود، هم اکنون برای کارت‌های R9 Fury X و R7 260 و بالاتر هم در دسترس است.

در مجموع، خوشحالیم که می‌بینیم اِی‌اِم‌دی قابلیت‌هایی را که قبلا به تراشه‌های گرافیکیِ خاصی محدود کرده بود، به مدل‌های دیگر هم گسترش می‌دهد. اما باید تا ۷ مرداد ( ۲۹ جولای) منتظر ماند و دید که این درایورها و کارت‌‌های گرافیکی چگونه با ویندوز ۱۰ و دایرِکت ایکس ۱۲ تعامل خواهند کرد.

منبع: pcgamer


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده