نویسنده: نادر امرایی
// جمعه, ۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۰۷

کشف اسرارآمیزترین راز بازی Serious Sam بعد از ۱۴ سال

بازی Serious Sam در سال ۲۰۰۱ منتشر شد اما برای بیشتر از یک دهه یکی‌ از رازهای اصلی‌ این بازی پنهان مانده بود. یکی‌ از طرفداران این سری پس از به استخدام درآمدن در کمپانی کروتیم، سازنده‌ی این بازی، با کمک رئیس این استودیو توانست این راز را کشف کند.

یکی‌ از دو مرحله پنهان بازی اصلی‌، نامش محوطه مقدس بود. مانند بسیاری از مراحل بازی Serious Sam, شما باید این مرحله را با کشتن تعداد بسیار زیادی از دشمنان به اتمام می‌رساندید. در سال ۲۰۱۲، یکی‌ از طرفداران بازی به نام دیسکی۸۹ راهی‌ پیدا کرد که از طریق اجتناب کردن از برخی‌ نقاط مرحله و برداشتن قطعات خاص و از بین بردن اشیای خاص می‌توانستید به قسمت انتهایی این مرحله برسید.

در بازی Serious Sam رسم بر این بود که هنگامی که شما یکی‌ از رازهای بازی را پیدا می‌کردید، پیغامی با مضمون «هی‌! شما یکی‌ از رازها را کشف کردید!» بر روی نمایشگر ظاهر می‌شد. اما راهی‌ که دیسکی۸۹ پیدا کرده بود، این پیغام را به وی نشان نمی‌داد.

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720p

با این وجود اما کشف کردن رازی‌ اینچنینی مخصوصا برای طرفداران سرسخت بازی بسیار هیجان انگیز بود. پس از انتشار این خبر، اینطور به نظر می‌رسید که بازی دیگر رازی‌ در خود ندارد. اما تعدادی از طرفداران قانع نشده بودند. در سال ۲۰۱۴، کاربری به نام سولاس یوسی راهی‌ پیدا کرد که از طریق آن‌ و بدون استفاده از باگ‌های بازی توانست این مرحله را به پایان برساند.

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720p 

اما این تمام ماجرا نبود! سولاس یوسی به تازگی به عنوان یک طراح در استودیو کروتیم مشغول به کار شده است. وی از این طریق توانست با رئیس این استودیو یعنی رومن ریبریک ملاقاتی داشته باشد و از وی به طور مستقیم بپرسد که آیا چیز دیگری برای اکتشاف در مرحله محوطه مقدس وجود دارد یا خیر. بر حسب اتفاق، ریبریک خودش طراح ارشد قسمت اول Serious Sam بود.

ریبریک به سولاس یوسی گفت:

داوور هونسکی و داوور تامیچیچ که طراحان مراحل بازی بودند، به من مرحله‌ای را برای بازی دادند که بازی کنم تا بتوانم گیم‌پلی بازی را درست کنم. آنها البته به من گفتند که این یک طراحی بسیار ساده است و صد در صد مطمئن نبودند که این مرحله را در نسخه نهایی بازی بگذارند. من نگاهی‌ به مرحله انداختم. مرحله از لحاظ طراحی بسیار ساده بود. شبیه لغت تی انگلیسی‌ بود و هیچ نقطه مهم و بخش خاصی‌ نداشت اما من به آنها گفتم من دوست ندارم چیزی را دور بیاندازم و دوست دارم ببینم که چه کاری می‌توانم با این مرحله بکنم. می‌توانیم این مرحله را به عنوان یک مرحله مخفی‌ در بازی بگنجانیم.

مکانیک مرحله محوطه مقدس با بقیه بازی کاملا فرق داشت. این مرحله شامل معماهایی بود که نظریش در بازی وجود نداشت. حتی در قسمتی‌ از این مرحله نام نویسندگان شرکت والو، اریک ولپاو و چت فالیسزک نیز دیده می‌شد که در آن‌ زمان نویسندگان مجله مورای پیر بودند و هر دو از قهرمانان Serious Sam به شمار می‌رفتند.

هنگامی که ریبریک تمام این قسمت‌های خاص مرحله را ساخت، او می‌خواست که مرحله را به عنوان یکی‌ از مراحل اصلی‌ بازی قرار دهد اما دیگران با او مخالفت کردند. در آخر این مرحله به یکی‌ از مراحل مخفی‌ بازی تبدیل شد.

در آن‌ زمان من نمی‌خواستم فقط به این دلیل که سمت بالایی‌ داشتم تصمیمم را به تیم تحمیل کنم. چون پیش از این نیز چند تا از ایده‌های خودم را برخلاف نظر تیم در بازی گنجانده بودم. به عنوان مثل اسم ابتدایی بازی In The Flesh بود که من آن‌ را به Serious Sam تغییر دادم و این واقعیت که بازی یک اکشن سریع باشد که ما بتوانیم بازی را هرچه سریع‌تر تمام کنیم از دیگر مواردی بود که من به تیم سازنده بازی تحمیل کردم.

ریبریک به این نتیجه رسید که شاید برخی‌ از بازیکنان بخواهند بعضی از قسمت‌های مرحله محوطه مقدس را بازی نکنند. بنا بر این وی معمای دیگری ساخت که حل این معما به بازیکنان این اجازه را می‌داد که کل مرحله را رد کنند.

اگر شما یک سری از کارها را به ترتیب خاصی‌ انجام دهید، این مرحله تبدیل به یکی‌ از ساده‌ترین مراحل بازی خواهد شد. با انجام این کارها، بازی شبیه The Talos Principle یا Dishonored می‌شد. اما به هر حال با انجام این کارها گیم‌پلی کاملا متضادی با گیم‌پلی اصلی‌ Serious Sam برای شما نمایان می‌شد.

متاسفانه، هیچ کس نتوانسته بود که این ترتیب خاص را پیدا کند. یکی‌ از دلایل اصلی‌ این موضوع این بود که ریبریک این قسمت را به عنوان یک راز در بازی قرار نداده بود. اگر بازیکنان می‌دانستند که راز دیگری در بازی وجود دارد قطعا دنبال آن‌ می‌گشتند. با استفاده از ادیتور طراحی مرحله بازی که در نسخه Serious Sam وجود داشت، بازیکنان می‌توانستند به این راز پی‌ ببرند. اما به ذهن هیچکس خطور نکرد که از طراحی مرحله بازی استفاده کند.

برای من خیلی‌ راحت بود که تشخیص بدهم این مرحله یک چیز خاصی‌ دارد، اما مثل اینکه من اشتباه کرده بودم!

ریبریک تصمیم داشت که با درست کردن ویدیویی این راز را برای همه برملا کند اما هیچوقت اینکار را نکرد. به جایش، وی به سولاس یوسی گفت که طراحی مرحله Serious Sam را اجرا کند و ببیند می‌تواند چیزی پیدا کند یا خیر. کمتر از چند دقیقه، سولاس یوسی به این راز پی‌ برد و توانست این راز را کشف کند و این کشف خود را در قالب ویدیویی برای طرفداران این بازی منتشر کرد.

 دانلود ویدیو با رزولوشن 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720p 

منبع: Kotaku


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده