// دوشنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۰

نگاهی به قابلیت ریموت پلی پلی‌استیشن 4 در تبلت اکسپریا زد ۴ سونی

قابلیت ریموت پلی در کنسول پلی‌استیشن 4، یکی از ویژگی‌های جالبی است که باعث گسترش تجربه‌ی گیمینگ در دستگاه‌های مختلف می‌شود. اگر دوست دارید تا بدانید این قابلیت در تبلت‌های سونی به ویژه تبلت جدید اکسپریا زد ۴ چگونه است، با زومجی همراه باشید.

قبل از هر مقدمه‌ای می‌خواهم در مورد قابلیت ریموت پلی در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های سونی یک نکته‌ی بسیار مهم بگویم. شاید بسیاری از شما تصور کنید که با خرید یک گوشی یا تبلت سری زد سونی، می‌توانید به راحتی آن را به پلی‌استیشن 4 خود وصل کنید و جدا از صفحه‌ نمایش تلویزیون، با دستگاه خود مشغول به بازی شوید. اما یک مانع بزرگ بر سر راهتان قرار دارد که می‌تواند به طور کلی مخاطب را از داشتن این تجربه منع کند. اینترنت!

قابلیت ریموت پلی با استفاده از کنسول دستی پلی‌استیشن ویتا از طریق شبکه‌ی محلی (LAN) به راحتی قابل اجرا است و هیچ نیازی به اتصال اینترنت برای وصل شدن به پلی‌استیشن 4 نیست. اما این موضوع در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها به کل فرق دارد. سونی بنا به دلایل مختلفی، امکان استفاده از قابلیت ریموت پلی با گوشی و تبلت را فقط از طریق اتصال به شبکه‌ی اینترنت میسر کرده است. به این صورت که هم کنسول و هم گوشی یا تبلت باید به یک اتصال اینترنت و یک روتر مشترک متصل باشند و اتصال اینترنت هم باید حداقل سرعت دانلود و آپلودی معادل ۵ و ۲ مگابایت بر ثانیه و پینگ ۵۰ میلی‌ثانیه داشته باشد تا بتوان استریمی راحت و بدون لگ و تاخیر را تجربه کرد. باز هم تاکید می‌کنم که این یک مقدار حداقلی است و میزان فریم و رزولوشنی که روی نمایشگر دستگاه نشان داده می‌شود به مراتب پایین‌تر از خروجی اصلی بازی و کنسول پلی‌استیشن 4 است. برای استریم با نهایت کیفیت نیاز به اینترنتی دارید که حداقل سه برابرحد معمول سرعت داشته باشد.

با توجه به سرعت پایین اینترنت در کشورمان نسبت به استانداردهای جهانی و چیزی که در اروپا، آمریکا، کشورهای شرق آسیا و بسیاری دیگر از کشورها در اختیار داریم، به طور حتم قابلیت ریموت پلی با استفاده از گوشی‌ هوشمند و تبلت نمی‌تواند گزینه‌ی مناسب و رضایت بخشی برای طرفداران این ویژگی باشد. پس اگر شما قصد خرید یک تبلت یا گوشی هوشمند سونی به امید اتصال آن به پلی‌استیشن 4 و استریم بازی روی آن دارید، قبلش از میزان سرعت اینترنت خود و نرخ دانلود و آپلود واقعی آن مطمئن شوید.

ریموت پلی در تبلت اکسپریا زد ۴ شما می‌توانید با روشن کردن بلوتوث دستگاه و فشار دادن دکمه‌ی PS و Share به طور همزمان روی کنترلر دوال شاک ۴، کنترلر پلی‌استیشن 4 را به تبلت متصل کنید.

ما در زومجی توانستیم با استفاده از تبلت اکسپریا زد ۴ سونی که مدتی است در بازارهای جهانی عرضه شده و به زودی در ایران هم توزیع می‌شود، قابلیت ریموت پلی را مورد آزمایش قرار دهیم.

همانطور که گفتیم، باید قبل از هر چیزی از میزان سرعت اینترنت خود کاملا مطلع باشیم. یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کرد، ثبات سرعت اینترنت است چرا که با هر کاهش و خلل در سرعت اینترنت، عملیات استریم بازی با مشکل مواجه می‌شود و لگ‌های ممتدی در هنگام بازی مشاهده خواهید کرد. ما در زومجی توانستیم به سرعت حداقلی برای استفاده از قابلیت ریموت پلی دست پیدا کنیم و چند بازی را مورد آزمایش قرار دهیم. 

ریموت پلی در تبلت اکسپریا زد ۴ اگر مشکلی پیش نیاید، اتصال به سرعت انجام می‌شود.

جدا از سرعت اینترنت، بازی که انجام می‌شود از اهمیت بسزایی برخوردار است. بعضی بازی‌ها با سرعت اتصال معمولی و حداقلی راحت هستند و مشکلی در هنگام استریم آنها روی تبلت نخواهیم داشت. اما بعضی بازی‌ها بنا به دلایل مختلف مانند حجم پردازشی و ارسالی ویدیو، نیاز به سرعت اتصال بیشتری خواهید داشت.

برای مثال در بازی Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes، ما هیچ لگ و تاخیر قابل توجهی در بازی ندیدیم. با اینکه جزئیات گرافیکی این بازی بسیار بالا است، اما عملیات استریم بسیار خوب انجام شد و فقط نرخ فریم و رزولوشن بازی روی تبلت پایین‌تر از حد تعریف شده در بازی است.  شاید یکی از دلایل استریم بدون لگ، روند کند و شمرده‌ی بازی است.

ریموت پلی در تبلت اکسپریا زد ۴ تجربه‌ی بازی مانند Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes با کنترلر لمسی عملا غیرممکن است و حتما باید با کنترلر دوال‌شاک این بازی را انجام داد.

اما بازی بعدی که مقدار زیادی هم مارا اذیت کرد، در کمال تعجب Devil May Cry 4: Special Edition بود که نسخه‌ی بهینه‌سازی شده این بازی در سال ۲۰۰۸ است! در این بازی ما با لگ‌های فراوان و قطعی کلی اتصال ریموت پلی مواجه شدیم که می‌توان یکی از دلایل آن را حجم بالای دریافت ویدیو استریم دانست. میزان اکشن، اشیای داخل بازی و سرعت عملکرد در بازی Devil May Cry 4 بالا است و این می‌تواند دلیل اختلال در استفاده از ریموت پلی با اتصال سرعت پایین اینترنت باشد.

ریموت پلی در تبلت اکسپریا زد ۴ در نگاه اول بازی به خوبی اجرا می‌شود اما...
ریموت پلی در تبلت اکسپریا زد ۴ اینجوری همه چی به هم می‌ریزه و تا جایی پیش میره که اتصال ریموت پلی به کل قطع می‌شود!

اما کنترل بازی در تبلت به چه صورت است؟  یا کنترلر دوال‌شاک 4 کنسول را به موبایل از طریق اتصال بلوتوث وصل کرده و از آن استفاده کنید، یا اپلیکیشن کلید‌های مجازی را بر روی صفحه به نمایش در می‌آورد. توصیه می‌شود برای انجام صحیح بازی، حتما از کنترلر استفاده شود، چرا که دکمه‌های مجازی بر روی صفحه، حجم زیادی را بر روی نمایشگر اشغال می‌کنند و دید کافی را از کاربر در بازی می‌گیرد. از طرفی این دکمه‌های مجازی در همه‌ی بازی‌ها پاسخگو نیست و نمی‌توان از همه‌ی دکمه‌ها مانند کنترلر فیزیکی استفاده کرد. خوشبختانه سونی یک پایه اتصال کنترلر به دستگاه‌های همراه به نام GCM10 به بازار عرضه کرده است که با استفاده از آن می‌توان از اتصال کنترلر با تبلت یا موبایل، یک کنسول دستی کامل ساخت! البته ما که نتوانستیم این پایه اتصال کنترلر را در ایران پیدا کنیم، با این حال اگر از سد مشکل اینترنت رد شدید، پیدا کردن این پایه نگهدارنده می‌تواند حسابی  بازی کردن را لذت بخش کند. روی تبلت اکسپریا زد ۴، کلید‌های مجازی تا حدودی جای مناسبی دارند اما انتظار کنترل کامل و سریع روی بازی نداشته باشید. کنترل بازی MGS 5 با این کلیدها عملا غیر ممکن است و نمی‌توانید آن قدرت مانور و دقتی را داشته باشید که با کنترلر دارید. در سوی دیگر، بازی DMC 4 تا حدودی با کلیدهای مجازی قابل بازی بود و می‌شود عکس‌العمل‌های معمول را در بازی به واسطه‌ی این شیوه کنترل اجرا کرد. 

ریموت پلی در تبلت اکسپریا زد ۴ ولی در کل اگر ریموت پلی به درستی کار کند، یه قابلیت جذاب و باحال برای تجربه‌ی بازی خواهد بود.

قابلیت ریموت پلی روی تبلت اکسپریا زد ۴ به خاطر صفحه نمایش با کیفیتش می‌تواند بسیار لذت بخش باشد و می‌تواند یک صفحه‌ی دوم بسیار عالی برای کسانی باشد که بنا به هر دلیلی، نمی‌توانند از تلویزیون برای بازی کردن استفاده کنند. اما قطعا مشکل اتصال اینترنت، عاملی است که بسیاری از ما در ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. اگر به دنبال دستگاهی برای استفاده از قابلیت ریموت پلی هستید، کنسول دستی پلی‌استیشن ویتا بدون نیاز به اتصال اینترنت و با استفاده از شبکه‌ی محلی می‌تواند شما را به کنسول پلی‌استیشن 4 وصل کند. ولی با این حال، به نظرم بهترین دستگاه برای اجرای قابلیت ریموت پلی، تبلت‌های سونی به خصوص اکسپریا زد ۴ با آن صفحه‌ نمایش خارق‌العاده‌اش است.

تبلت اکسپریا زد ۴ سونی توسط دفتر سونی در ایران در اختیار زومجی قرار گرفته است.

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده