نویسنده: افشین پیروزی
// شنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۰

پرهزینه ترین بازی های ویدیویی تاریخ (قسمت دوم)

در بخش اول پرهزینه‌ترین بازی‌های ویدیویی تاریخ، ۵ بازی از ۱۰ عنوانی که در لیست ما جای داشتند را معرفی کردیم که شاید با دیدن بودجه‌های کلی آن‌ها، هوش از سرتان رفته باشد. حال در ادامه ۵ بازی برتر این لیست را معرفی خواهیم کرد که از بودجه‌هایی به مراتب بالاتر از بازی‌های قبلی برخوردار هستند. 

تمامی بودجه‌ها با احتساب نرخ تورم و بر اساس آمار نوشته‌شده در سایت منبع درج شده‌اند. 

Destiny

۵. Destiny

  • بودجه کلی: ۱۴۲ میلیون دلار
  • ناشر / سازنده‌: اکتیویژن /  ‌Bungie (بانجی)
  • سبک: تیراندازی اول شخص / نقش آفرینی / چندنفره آنلاین وسیع
  • پلتفرم: ایکس‌باکس وان / پلی‌استیشن 3 / پلی‌استیشن 4 / ایکس‌باکس 360
  • تاریخ انتشار: سپتامبر سال ۲۰۱۴

اکتیویژن برای ساخت بازی Destiny، استودیو بانجی را که خالق سری هیلو، یکی از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین عناوین تیراندازی اول شخص بود، جذب خود می‌کند و با امضای قراردادی ۱۰ ساله، ساخت این سری را به آن‌ها می‌سپارد. البته، پروژه‌ی Destiny متعلق به خود استودیو بانجی است و این استودیو از سال‌ها پیش تصمیم به ساخت یک چنین بازی را داشته است. اولین نشانه‌ی این بازی در سال ۲۰۰۹ و در داخل بازی Halo3: ODST مشاهده شد. در یکی از لوکیشن‌های بازی، تابلویی قرار داشت که در این تابلو عبارت «Destiny Awaits» به معنای سرنوشت در انتظار شماست و تصویر کره‌ی زمین قرار داشت که البته این کشف بعد از معرفی رسمی خود بازی صورت گرفت و تا قبل از آن این تابلو معنای خاصی نداشت. در هر صورت، اولین اطلاعات بازی در سال ۲۰۱۱ که سالگرد ۲۰ سالگی استودیو بانجی بود در قالب یک فایل مستند، رویت شد. در آن زمان این بازی با اسم رمز Project Tiger شناخته شد و بعدها نام Destiny رونمایی شد.

ریسک بزرگ اکتیویژن و بانجی، در تلفیق سبک بازی بود. Destiny یک بازی تیراندازی اول شخص بود که المان‌های یک بازی چند نفره‌ی آنلاین وسیع (MMO) را در اختیار داشت؛ اما این استودیو تصمیم نداشت تا این بازی را به یک بازی MMO کامل تبدیل کند. از طرفی دنیای این بازی به صورت آنلاین است و بازیکنان توانایی تعامل با یکدیگر را دارند. ویژگی‌های سبک نقش آفرینی به وفور در بازی مشاهده می‌شود و بازیکن قادر است تا شخصیت دلخواه خود را در کلاس‌های مختلف پدید بیاورد و کسب امتیاز و تجربه کند.

سرانجام Destiny در تاریخ ۹ سپتامبر ۲۰۱۴ بر روی پلتفرم‌های پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 3 و ایکس‌باکس 360 منتشر شد. برخلاف انتظارات، با این‌که این بازی امتیازات خوبی را کسب کرد اما در میان بازی‌هایی که امتیازات عالی دریافت کردند نتوانست حضور پیدا کند و میانگین نمرات ۷۷ از ۱۰۰ را در متاکریتیک کسب کرد. ولی در قسمت فروش این بازی موفقیت‌های بزرگی را توانست کسب کند.

از نکات جالبی که می‌توان به آن اشاره کرد، روابط صمیمی و بسیار خوب استودیو سازنده و شرکت اکتیویژن با سونی بود که باعث شد نسخه‌ی پلی‌استیشن 4 این بازی هم از نظر کیفی و هم کمی دارای سطح بالاتری نسبت به دیگر پلتفرم‌ها باشد و سونی نیز به همان اندازه که بر روی بازی‌های انحصاری خود مانور می‌داد، برای Destiny نیز این کار را انجام داد. این پوشش سونی تا حدی بود که بسیاری عقیده داشتند لحظه‌ی انتشار بازی، همه جا خریداران نسخه‌ی پلی‌استیشن 4 دیده می‌شدند و تصور می‌شد این بازی انحصاری سونی است!

بسیاری از منتقدین و کارشناسان عقیده دارند که مانور تبلیغاتی اکتیویژن بر روی این بازی به قدری حرفه‌ای و حساب‌شده بوده است که باعث شده بسیاری از ضعف‌های بازی زیر خیل عظیم تبلیغات دیده نشود و این بازی بیش از حد خود بزرگ شود. چندی از کارشناسان٬ اکتیویژن را متهم به تجاری سازی صنعت گیم به وسیله‌ی مارکتینگ کردند و خاطر نشان ساختند که نباید با استفاده از حقه‌های بازاری و تبلیغات وسیع، یک بازی ویدیویی که در اصل یک محصول فرهنگی و هنری است را به سمت تجاری سازی صد درصدی کشاند و به خاطر هایپ‌های بزرگ، خیل عظیمی از مشتریان را به خود جلب کرد. البته این صحبت‌ها نشان‌دهنده‌ی این نیست که Destiny یک بازی ضعیف است و برعکس، یکی از قدرتمند‌ترین عناوینی است که در طول حیات بازی‌های ویدیویی توسط سازندگانی خبره منتشر شده است، اما در هر صورت، مارکتینگ این بازی حواشی بسیاری نیز به همراه خود داشته است.

Star Wars: The Old Republic

۴. Star Wars: The Old Republic

  • بودجه ساخت: ۲۱۳ میلیون دلار
  • ناشر/سازنده‌: EA Games و لوکاس آرتز/BioWare 
  • سبک: چند نفره آنلاین وسیع/نقش آفرینی
  • پلتفرم: ویندوز
  • تاریخ انتشار: دسامبر سال ۲۰۱۱

استودیو مطرح BioWare شرکت EA Games در سال ۲۰۱۱ اثری را منتشر کرد که در زمان خود تبدیل به گران‌قیمت‌ترین بازی تاریخ شد. جنگ ستارگان: جمهوری قدیم، بازی در سبک نقش آفرینی چندنفره آنلاین وسیع بود که برای شرکت EA Games چیزی در حدود ۲۰۰ میلیون دلار هزینه ساخت در بر داشت.

به لطف تبلیغات مثبت شرکت سازنده، بیش از ۱ میلیون نفر فقط در سه روز اول عرضه‌ی بازی، اقدام به ثبت‌نام کردند و جمهوری قدیم توانست لقب سریع‌ترین رشد بین بازی‌های MMO (چند نفره وسیع آنلاین) را کسب کند. حرکت بزرگ شرکت EA Games و سرمایه گذاری بر روی این بازی، شاید به بازی یکی از موتورهای محرک برای ساخت یک چنین بازی‌هایی توسط شرکت‌های دیگر دنیا شد.

سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰۰ میلیون دلار بر روی این پروژه که در زمان خود گران‌قیمت‌ترین بازی تاریخ نام گرفت، آن هم بر روی بازی با سبک چند نفره آنلاین وسیع و دارا بودن قسمت رایگان یا به اصطلاح free to play، ریسک بزرگی بود که تا حد زیادی نیز جواب داد. البته ناگفته نماند که این بازی برای رقابت با کهنه کار این عرصه یعنی بازی دنیای وارکرفت از بلیزارد، وارد گود شد؛ اما نتوانست به موفقیت و بزرگی آن دست پیدا کند.

با این حال، جمهوری قدیم که هم اکنون به صورت رایگان در دسترس است و قابلیت پرداخت درون بازی را دارد، می‌تواند عطش هواداران جنگ ستارگان را که کم هم نیستند، برای تجربه‌ی کنکاش در این دنیای شگفت انگیز، تا حد زیادی برطرف کند.

final fantasy

۳.Final Fantasy VII

  • بودجه ساخت: ۲۱۶ میلیون دلار
  • ناشر/سازنده: اسکوئر
  • سبک: نقش آفرینی
  • پلتفرم: پلی‌استیشن، ویندوز، پلی‌استیشن 4، اندروید
  • تاریخ انتشار: ۱۹۹۷ برای پلی‌استیشن، ۱۹۹۸ ویندوز، ۲۰۱۵ پلی‌استیشن 4 و ۲۰۱۶ اندروید

سری فاینال فانتزی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بهترین سری بازی‌های نقش آفرینی، همواره اثری بسیار گسترده و با گیم‌پلی‌ای طولانی بوده است. Final Fantasy VII که در اصل هفتمین نسخه این مجموعه به شمار می‌رود، هم از نظر کیفی یکی از بهترین بازی‌های سری بود و هم اینکه کمپانی اسکوئر هزینه زیادی برای ساخت آن کرد. به طوریکه این بازی با بودجه‌ای معادل ۲۱۶ میلیون دلار (با احتساب نرخ تورم در سال ۲۰۱۷) توسعه پیدا کرد.

یکی از دلایل هزینه بالای ساخت این بازی، ایده‌های بلندپروازانه تیم سازنده بود و روند توسعه این اثر، در اصل از سال ۱۹۹۴ آغاز شد اما به دلیل مشکلات و محدودیت‌های فنی، پس از چندین بار تاخیر در نهایت در سال ۱۹۹۷ برای پلی‌استیشن منتشر شد. این بازی بعدا‌ها برای ویندوز، پلی‌استیشن 4 و حتی اندروید هم منتشر شده و در صورتی که به بازی‌های نقش آفرینی کلاسیک علاقه دارید، امروزه می‌توانید این بازی را روی گوشی‌های اندرویدی خودتان تجربه کنید. 

GTA V

۲. Grand Theft Auto V 

  • بودجه ساخت: ۲۷۲ میلیون دلار
  • ناشر/سازنده‌: راک‌استار گیمز/ راک‌استار شمال (Rockstar North)
  • سبک: اکشن سوم شخص / ماجراجویی / جهان‌باز
  • پلتفرم: ایکس‌باکس 360 / پلی‌استیشن 3 / پلی‌استیشن 4 / ایکس‌باکس 360 / ویندوز
  • تاریخ انتشار: سپتامبر ۲۰۱۳ برای کنسول‌های نسل هفتم / نوامبر ۲۰۱۴ برای کنسول‌های نسل هشتم /  ژانویه ۲۰۱۵ برای ویندوز

باز هم نام بزرگ شرکت راک‌استار و باز هم سری محبوب GTA. قسمت پنجم این بازی که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد، بزرگ‌ترین بازی در این سری و همین‌طور یکی از بزرگ‌ترین عناوین جهان‌باز تاریخ بازی‌های ویدیویی شناخته می‌شود که بودجه‌ی هنگفت ۲۶۵ میلیون دلاری صرف آن شد. راک‌استار ساخت این بازی را به محض عرضه‌ی نسخه‌ی چهارم در سال ۲۰۰۹ آغاز کرد. تیم اصلی ساخت و توسعه‌ی این بازی، منتخبی از سازندگان بازی‌های موفق قبلی مانند «رستگاری سرخ‌پوست مرده» و «مکس‌پین ۳» بودند که یکی از بزرگ‌ترین تیم‌های بازی‌سازی تاریخ را تشکیل دادند.

راک‌استار برای توسعه‌ی دقیق و حساب‌شده‌ی این بازی، دست به تحقیقات گسترده مانند ارسال تیم‌های مختلف برای عکس‌برداری و تهیه فیلم از سازه‌های منطقه‌ی کالیفرنیا زد که بتواند محیط جهان‌باز واقعی و زنده را در بازی خود پیاده کند. در روند ساخت بازی می‌شود گفت تمامی ۸ استودیو شرکت راک‌استار در سراسر جهان تحت رهبری استودیو Rockstar North، تمرکز خود را بر روی این بازی گذاشتند تا بتوانند محصولی بی عیب و بزرگ را تحویل دهند.

این بار دن هوسر در کنار روپرت هومپریس، نویسندگی این بازی را برعهده داشتند و برای اولین بار در سری GTA، ما شاهد حضور سه شخصیت قابل بازی بودیم که کاربر می‌توانست در یک لحظه بر روی هر کدام از شخصیت‌ها تعویض کند. میزان آزادی عمل در این بازی به شدت بالا بود و قابلیت‌هایی مانند خلبانی که در قسمت قبل حذف شده بود، به طور گسترده به این قسمت بازگشت. علاوه بر آن وسعت نقشه در GTA V بیشتر از هر بازی دیگر این شرکت بود و شامل جزئیات بی‌شمار و آب و هوایی متفاوت می‌شد.

این بازی در سپتامبر ۲۰۱۳ منتشر شد و توانست رکورد فروش سریع یک محصول سرگرمی را جابه‌جا کند. کسب ۸۰۰ میلیون دلار فروش فقط در یک روز و گذر از ۱ میلیارد دلار در سه روز، جابه‌جایی عظیم رکورد را در پی داشت. علاوه بر صدها‌ جایزه‌ای که این بازی از محافل مختلف مانند برترین بازی سال از نگاه Spike VGX 2013 و یا جوایز بفتا، ۷ رکورد گینس نیز به نام GTA V به ثبت رسید. رکوردها شامل این موارد بودند:

  • برترین فروش یک بازی ویدیویی در ۲۴ ساعت
  • برترین فروش یک بازی اکشن ماجراجویی در ۲۴ ساعت
  • سریع‌ترین محصول سرگرمی که از عدد ۱ میلیارد دلار عبور می‌کند
  • سریع‌ترین بازی ‌ویدیویی که از عدد ۱ میلیارد دلار عبور می‌کند
  • بیشترین درآمدی که یک محصول سرگرمی در ۲۴ ساعت کسب می‌کند
  • بیشترین بازدید از ویدیو تریلر یک بازی اکشن ماجراجویی در طول تاریخ

GTA V تا آگوست سال ۲۰۱۴ توانست فقط بر روی پلتفرم‌های ایکس‌باکس 360 و پلی ‌استیشن 3 تعداد ۳۴ میلیون نسخه را در سراسر جهان به فروش برساند. این در حالی است که نسخه‌ی بهینه‌شده با گرافیک و جزئیات بیشتر قرار است اواخر سال جاری برای کنسول‌های نسل هشتمی پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان منتشر شود و اوایل سال ۲۰۱۵ نیز نسخه‌ی مورد انتظار رایانه‌های شخصی نیز عرضه شود که مطمئنا می‌توانند رکوردهای جالبی از فروش را کسب کنند.

GTA V میراث بزرگی را برای راک‌استار پدید آورد که به اعتقاد خیلی از کارشناسان، تنها قسمت بعد از این سری توانایی جابه‌جا کردن رکوردهای کسب شده توسط این بازی را دارا است و قدرت و عملکردی که راک‌استار برای این بازی اعمال کرده است، ورای تصور دیگر شرکت‌های بازی‌سازی است. این بازی از سوی بسیاری از مراجع گیمی و حتی غیر گیمی دنیا در لیست برترین‌ها جای گرفت. برای مثال مجله‌ی مطرح فیلم و سینمای Empire این بازی را در لیست ۱۰۰ بازی ویدیویی برتر تاریخ قرار داده است و یا وب سایت معتبر IGN اسم این بازی را در رده سوم برترین بازی‌های نسل هفتم جای داد.

۱. Call of Duty: Modern Warfare 2

  • بودجه ساخت: ۲۷۹ میلیون دلار
  • ناشر/سازنده‌: اکتیویژن/ Infinity Ward‌ (اینفینیتی وارد)
  • سبک: تیراندازی اول شخص نظامی
  • پلتفرم: پلی‌استیشن 3/ ایکس‌باکس 360/ویندوز/ OS X
  • تاریخ انتشار: نوامبر سال ۲۰۰۹

به عقیده‌ی خیلی از هواداران سبک تیراندازی اول شخص، هر چقدر که قسمت چهارم این سری یا به نوعی قسمت اول modern warfare، انقلاب و تحولی بزرگ در این سری و به طور کل سبک تیراندازی اول شخص بود، اما قسمت دوم با نام Modern Warfare 2 یکی از خوش‌ساخت ترین، زیباترین و در عین حال سینمایی‌ترین بازی‌های سبک تیراندازی می‌نامند که هزینه‌ی بسیار بالایی نیز برای ساخت آن صرف شد و پرهزینه‌ترین بازی ساخته‌شده تا به امروز به شمار می‌رود. استودیو infinity ward که خالق این فرانچایز نیز بود، تبدیل به تیمی رویایی و کارکشته شده بودند که افراد بزرگی مانند Jason West و Vince Zampella را در راس کار در اختیار داشت.

این دو مانند دو برادر و یک روح در دو جسم آن‌چنان مهارتی در رهبری و جهت‌دهی به پروژه‌‌های خود داشتند که با عرضه‌ی سری جنگاوری مدرن و سنت‌شکنی در این مسیر، به خودی خود توانستند مسیر نه تنها شرکت اکتیویژن، بلکه کل صنعت بازی و سرگرمی را متحول کنند. جنگاوری مدرن ۲ حاصل تلاشی ۲ ساله از این تیم بود که علاوه بر رهبران حرفه‌ای، افرادی مانند محمد علوی را به بازی طراح مراحل در اختیار داشتند که در سری ندای وظیفه شاهکار کرد. جنگاوری مدرن ۲ جزو اولین بازی‌های تاریخ بود که آمار فروشی بیش از ۱ میلیارد دلار را در اختیار داشت. این بازی در میان تیراندازی‌های اول شخص نظامی دارای امتیازات و بازخورد‌های بسیار مثبت منتقدین است به طوری که میانگین امتیازات این قسمت در سایت متاکریتیک ۹۳ از ۱۰۰ برای نسخه‌های کنسولی خود است. سبک و سیاق روایت داستانی و شخصیت پردازی بسیار عمیق در کنار لحظات دراماتیک و به یاد ماندنی، شوتینگ بی‌نظیر و مراحل متنوع و استثنائی، کاری کرد که اکثر هواداران دو آتشه‌ی سری ندای وظیفه از این بازی به بازی برترین قسمت در کل سری یاد کنند.

با این‌که بازی از افتخارات و موفقیت‌های بسیاری برخوردار شد، اما پشت پرده، ماجرا طور دیگری رقم خورد. اختلافات سنگین بین سازندگان و ناشر بازی به سرعت بر سر موارد حقوقی و مالکیت معنوی بازی بالا گرفت. استودیو سازنده قصد داشت تا این بازی را از سری ندای وظیفه جدا کند و تحت نام Modern Warfare، به ساخت و توسعه‌ی آن ادامه دهد. حتی این مسئله به وضوح در بازی نیز مشاهده می‌شد. بر روی کاور این بازی نام Modern Warfare 2 بزرگ درج شده بود و در گوشه‌ی این نام به شکل خیلی کوچک نام Call of Duty مشاهده می‌شد. در داخل منو‌های بازی اسمی از Call of Duty دیده نمی‌شد و حتی در نسخه‌های ویژه‌ی این بازی فقط نام Modern Warfare 2 مشاهده می‌شد.

این مسئله در کنار مشکلات حقوقی باعث اختلاف شدید و در نهایت، شکایت و دادگاه برای دو طرف این ماجرا شد. سازندگان بازی ادعا داشتند که اکتیویژن کل حقوق آن‌ها را پرداخت نکرده و از طرفی اکتیویژن دو رهبر استودیو را متهم به نافرمانی و سرپیچی از قوانین کرد و دستور به اخراج آن‌ها داد که این کار باعث شد تا ۴۶ نفر از افراد مهم و کلیدی این استودیو که اکثرا طراح‌های اصلی بازی و برنامه‌نویسان حرفه‌ای بودند از سمت خود استعفا دهند. درگیری‌ها تا جایی ادامه پیدا کرد که پای EA Games نیز به قضیه باز شد و اکتیویژن، سازندگان بازی را متهم به این کرد که در زمان ساخت بازی، آن‌ها دیدارهای پنهانی با سران EA Games داشته‌اند. اعضای استودیو و رهبران اصلی آن در نهایت استودیو مستقل خود به نام Respawn Entertainment را تاسیس کردند و اولین بازی آن‌ها Titanfall نام داشت که توسط EA Games برای پلتفرم‌های ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس 360 و رایانه‌های شخصی در سال ۲۰۱۴ منتشر شد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده