نویسنده: نادر امرایی
// شنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰

آیا ممکن بود فیلم کنسل شده سوپرمن با بازی نیکلاس کیج به فیلم خوبی‌ تبدیل شود؟

در بین تمامی بازنده‌های کامیک‌-کان، تصور فیلمی بدتر از فیلم کنسل شده سوپرمن با بازی نیکلاس کیج سخت است. فیلم که نامش «سوپرمن زندگی‌ خواهد کرد» بود در اواخر دهه ۹۰ قرار بود ساخته شود. با زومجی و داستان رمزآلود این فیلم کنسل شده همراه باشید.

در حال حاضر تمامی طرفداران فیلم‌های ابر قهرمانی متفق‌القول می‌گویند که این فیلم، اگر ساخته می‌شد به یک شکست تمام عیار تبدیل می‌شد. حتی بدتر از فیلم بتمن و رابین! این نکته را می‌شود به راحتی‌ با یک نگاه به عکس‌های نیکلاس کیج در لباس سوپرمن در مرحله پیش‌تولید فیلم مشاهده کرد. کیج با موهای بلند و یک لباس بسیار بد سوپرمن، تنها چیزی است که عاشقان کامیک را متقاعد کند که بهتر شد که سوپرمن زندگی‌ خواهد کرد ساخته نشد. اما شاید طرفداران پتانسیلی که فیلم داشت را نمی‌دانند!

با بازی در نقش سوپرمن، کل مسیر زندگی حرفه‌ای کیج تغییر می‌کرد

فیلم مستند «مرگ سوپر من زندگی‌ خواهد کرد: چه اتفاقی‌ افتاد» که توسط جان اشنپ ساخته شده، سعی‌ دارد موضوع معروف کنسل شدن این فیلم را بررسی‌ کند و به یک نتیجه نهایی برسد. اشنپ با این فرضیه جلو می‌رود که فیلم می‌توانست خوب باشد. می‌توانست تبدیل به یکی‌ از فیلم‌های بزرگ دنیای ابر قهرمانی شود. بنابر نظر اشنپ و تهیه کننده فیلم، هالی پین، آنها کماکان اعتقاد دارند که فیلم روند فیلم‌های ابر قهرمانی را به طور کامل تغییر می‌داد.

پین و اشنپ در جریان نمایشگاه کامیک‌-کان طی‌ مصاحبه‌ای که با ورج انجام دادند نظرات خود را در مورد این فیلم گفتند.

پین گفت:

اگر در سال ۱۹۹۸ نیکلاس کیج نقش سوپرمن را بازی می‌کرد، اتفاقاتی که برای نیکلاس کیج در سطح اینترنت که الان شاهد افتادنش هستیم رخ نمی‌داد. با بازی در نقش سوپرمن، کل مسیر زندگی حرفه‌ای کیج تغییر می‌کرد.

پین به مسخره کردن نیکلاس کیج توسط کاربران اینترنت در سال‌های اخیر اشاره دارد.

اشنپ نیز گفت:

هنگامی که نیکلاس کیج در نقش سوپرمن ظاهر شد، من عاشق شخصیت سوپرمن شدم. با بازی کیج، برای من سوپرمن خیلی‌ بیشتر شبیه انسان شد. او دیگر یک خدای عجیب نبود. من می‌توانستم با سوپرمن هم‌ذات پنداری کنم. او با بازی در این نقش حتی از رابرت داونی جونیور هم محبوب‌تر می‌شد.جدی میگم!

superman-lives-nicolas-cage-tim-burton-laser-time تیم بورتون و نیکلاس کیج

در اواسط دهه ۹۰، تقریبا ۱۰ سال پس از اکران سوپرمن ۴: در جستجوی صلح، کمپانی وارنر می‌خواست که سری فیلم‌های سوپرمن را بازسازی کند. و می‌خواست این کار را به صورت بسیار جاه طلبانه و بزرگ انجام دهد. وارنر نمی‌خواست که دنباله روی فیلم‌هایی‌ باشد که توسط ریچارد دانر و کریستوفر رییو ساخته شده بود. به همین دلیل آنها از کوین اسمیت، کسی‌ که شدیدا عاشق کامیک بود، خواستند که فیلمنامه را بر اساس سری کامیک‌های بسیار خوب مرگ سوپرمن بنویسد و نیکلاس کیج را برای ایفای نقش سوپرمن انتخاب کردند (بعد از بازی در فیلم‌های موفقی‌ همچون  راک و کان ایر). کارگردان فیلم نیز قرار بود تیم‌ برتون باشد که دهه نود اوج هنرنمایی‌هایش بود. اما جایی‌ در میانه راه همه‌چیز خراب شد. فیلم شامل عنکبوت‌های غول آسا، خرس‌های قطبی و لباس‌های براق بود! بازنویسی فیلم نامه توسط وزلی استریک و دن گیلروی (کارگردان خزنده شب) نیز کمکی‌ به بهتر شدن فیلم نکرد و در نهایت سوپرمن زندگی‌ خواهد کرد برای همیشه کنسل شد.

انتخاب کیج برای سوپرمن مثل انتخاب مایکل کیتون برای ایفای نقش بتمن بود

لباس‌های بد و فیلمنامه ضعیف به کنار، به گفته پین و اشنپ تمام این عناصر عمدا به این حالت طراحی شده بود. تصمیمات تیم‌ برتون بخاطر این بود که بتواند تصویری از سوپرمن ارائه دهد که بینندگان بتوانند با او همذات پنداری کنند و نشان دهد که چگونه سوپرمن توسط مردم طرد شد. هرچند که خرس‌های قطبی و عنکبوت‌های غول آسا کماکان احمقانه به نظر می‌آیند اما دو دشمن معروف سوپرمن، برینیاک و دوومزدی هم قرار بود در فیلم حضور داشته باشند. در مورد لباس براق هم، در طول فیلم ما قرار بود شاهد تغییر لباس باشیم و لباس نهایی بسیار شبیه لباسی بود که هنری کاویل در فیلم جدید سوپرمن، مردی از جنس استیل، می‌پوشد.

Superman Lives

اشنپ در ادامه گفت:

شخصیت سوپرمن، باید طوری ایفای نقش می‌شد که ما بتوانیم کلنجار رفتن وی با این حس طرد شدن را باور کنیم. این کار باعث می‌شد که مردم با سوپرمن همذات پنداری کنند. شما هرگز با کسی‌ که قدرت‌های شبیه قدرت‌های خدا دارد و به راحتی‌ پرواز می‌کند نمی‌توانید همذات پنداری کنید و نمی‌توانید درکش کنید اما در نقطه مقابل با کسی‌ که سوال‌هایی مثل «چرا من طرد شده‌ام؟» و «من چطور می‌توانم با این موضوع کنار بیایم» برایش مطرح می‌شود به راحتی‌ می‌توانید.

تمام این زوایای شخصیتی سوپرمن، با انتخاب نیکلاس کیج در نقش این ابر قهرمان تقویت می‌شد. کیج یک طرفدار پرو پا قرص کامیک بود و یک هنرپیشه پولدار و قابل احترام که به طور کامل افسانه سوپرمن را درک می‌کرد. پین توضیح داد که از بسیاری جهات، انتخاب کیج برای سوپرمن مثل انتخاب مایکل کیتون برای ایفای نقش بتمن بود.

یک ویدیو کلیپی در فیلم مستند وجود دارد که در آن‌ نیکلاس کیج می‌گوید من می‌خواستم شخصیت سوپرمن را زیرو رو کنم و این دقیقا همان کاری است که وی می‌خواست انجام بدهد. نه به شکل بد، بلکه به شکلی‌ که تابحال هیچکس ندیده بود. من نمی‌خواهم به مردم بگویم که احمق هستند اما می‌خواهم بگویم که در مورد کیج اطلاعات درستی‌ نداشتند. قبل از فیلم‌هایی مثل گنج ملی‌، کیج فیلم‌هایی مثل بزرگ کردن آریزونا، وحشی در قلب و انطباق را بازی کرده بود. او بازیگری است که ریسک می‌کند و از این بابت ترسی‌ ندارد.

کنسل کردن این پروژه برای وارنر یک فرصت از دست رفته بود

بعد از کنسل شدن سوپرمن زندگی‌ خواهد کرد، زندگی‌ حرفه‌ای کیج در سرازیری افتاد و به نظر پین این مساله بسیار شرم‌آور است.هیچ راهی‌ برای اینکه بدانیم که سوپرمن زندگی‌ خواهد کرد فیلم خوبی‌ می‌شد وجود ندارد اما فیلمی که در مستند در موردش صحبت می‌شود اصلا احمقانه به نظر نمی‌رسد. فقط بسیار فیلم بی‌پروایی برای یک بلاک‌باستر تجاری بود. شاید بخاطر جاه‌طلبی بسیار زیادش شکست می‌خورد اما اشنپ و پین توانستند بینندگان را متقاعد کنند که کنسل کردن این پروژه برای وارنر یک فرصت از دست رفته بود. تنها فیلمی که بر مبنای کامیک در سال ۱۹۹۸ ساخته شد، فیلم بلید بود که زمینه را برای فیلم‌های بسیار بزرگی‌ مانند افراد ایکس فراهم کرد. اما تصور کنید که سوپرمن زندگی‌ خواهد کرد موفق می‌شد، آیا مارول امروز به این شکل قدرتمند و محبوب بود؟

اشنپ در انتها گفت:

به نظر من فیلم‌های ابر قهرمانی مدرن را تغییر می‌داد. باعث ساخته شدن چند دنباله برای سوپرمن می‌شد. حتی ممکن بود فیلم لیگ عدالت در سال ۲۰۰۳ یا ۲۰۰۴ ساخته شود و من فیلم مستند مرگ مرد آهنی: چه اتفاقی‌ افتاد را می‌ساختم!

منبع: Verge


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده