نویسنده: آرش عیاری
// سه شنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۵

دورنمای حوزه بازی‌های ویدیویی در ایران پس از توافق هسته‌ای

بالاخره پس از ۱۲ سال، ایران و ۶ قدرت جهانی به توافق نهایی درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران رسیدند اما این توافق چه تاثیری بر آشفته بازار بازی‌های ویدیویی در کشورمان خواهد گداشت و حاصل آن، چه دستاوردها و گشایش‌هایی خواهد بود؟

ایران و دولت‌های ۱+۵ پس از ۲۲ ماه مذاکرات فشرده، بالاخره به توافقی جامع و نهایی دست یافتند تا در پی آن، برخی تحریم‌ها بر علیه کشورمان لغو شده و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران به رسمیت شناخته شود.

با توجه به اخباری که تا کنون از وین اتریش، محل برگزاری دور نهایی مذاکرات به گوش می‌رسد، نتیجه حاصل این توافق، مفاد بسیاری خواهد داشت اما نکته‌ای که در این بین برای ما و شما کاربرانی که علاقه‌مند به حوزه بازی و سرگرمی هستید، مهم‌تر است، گشایش در زمینه تبادل اطلاعات با کشورهای دیگر و همینطور وارد شدن کمپانی‌های بزرگ، سرمایه و نیروی آموزش دیده به کشور است.

با این توافق، می‌توانیم شاهد حضور رسمی شرکت‌های تولید کننده کنسول در ایران باشیم

بسیاری از ما در چند سال اخیر مشکلات زیادی را در زمینه تهیه بازی، کنسول و سرویس‌های مرتبط به آن‌ها داشته‌ایم اما حال نوبت به سر رسیدن این محدودیت‌ها است. نوبت به این رسیده تا کمپانی‌های بزرگی مانند سونی، مایکروسافت و نینتندو وارد ایران شده و دفاتر رسمی خود را در کشورمان تاسیس کنند. ما اطلاعاتی داریم که نیروهای مایکروسافت چند وقتی هست در ایران حضور دارند و در حال آماده کردن شرایط برای تاسیس دفتر رسمی در ایران هستند. اما این موضوع چه تاثیری بر روند سرگرمی و بازی‌های ویدیویی در ایران خواهد داشت؟

تاسیس دفاتر شرکت‌های بزرگ حوزه بازی می‌تواند موجب تثبیت و سلامت بازار شود. این گشایش در روابط با کشورهای خارجی می‌تواند موجب این شود تا بازی‌ها و کنسول‌ها سریع‌تر و با قیمتی بهتر به گیمرهای ایرانی عرضه شوند و ما را از شر فروشنده‌های ناشی و فروشگاه‌های بی‌کیفیت رها کند. اگر این اتفاق بیافتد و این شرکت‌ها که بدون حتم از بازار فعال و پرسود ایران آگاه هستند، وارد آن شوند، ما نیز می‌توانیم بازی‌ها و دستگاه‌های مرتبط با بازی را با قیمتی مناسب‌تر تهیه کنیم و البته از خدمات پس از فروشی که هیچگاه نتوانستیم مزه آن را در ایران بچشیم، استفاده کنیم.

توافق هسته‌ای می‌تواند منجر به اشتغال‌زایی در حوزه بازی‌های ویدیویی شود

اما در حوزه بازی‌های آنلاین چه اتفاقی خواهد افتاد؟ با رفع تحریم‌ها می‌توانیم شاهد به رسمیت شناخته شدن در بازار بازی‌های ویدیویی باشیم. اینکه هنگام ثبت نام یا خرید بازی‌ها در شبکه‌هایی مانند پلی‌استیشن و ایکس‌باکس لایو، به عنوان یک ایرانی وارد شویم. در نهایت بتوانیم کارت‌های از پیش پرداخت شده را با قیمتی متعادل و تثبیت شده تهیه کنیم. در کنار این موارد، با باز شدن فضای سیاسی بین کشورمان و کشورهای اروپایی و آمریکا، می‌توانیم شاهد ورود کارت‌های اعتباری مانند ویزا یا مسترکارت باشیم. کارت‌هایی که علاقه‌مندان به ساخت بازی می‌توانند از آن برای تهیه ابزار مورد نیاز خود اقدام کنند.

اما این تمام ماجرا نیست. استودیو‌های بازی‌سازی و افراد مطرح در این حوزه می‌توانند پس از توافق و رفع تحریم‌ها وارد ایران شده و دانش خود را در اختیار علاقه‌مندان و بازی‌سازان ایرانی قرار دهند. می‌توانند به برگزاری کارگاه‌های آموزشی بپردازند و تکنولوژی‌های روز بازی‌های ویدیویی را در اختیار بازی‌سازان مستقل و غیرمستقل ایرانی قرار دهند. در این صورت است که ما نیز می‌توانیم به بازی به چشم یک صنعت پرسود و اشتغال‌زا نگاه کنیم. همه ما می‌دانیم که چه افراد با استعدادی در داخل کشورمان حضور دارند و با وجود فضای بسته و بی‌توجهی که نسبت به بازی‌های ویدیویی وجود دارد، در حال فعالیت هستند. در آینده و با ورود تکنولوژی‌های روز و بازی‌سازهای برتر این حوزه، این افراد می‌توانند نسبت به شکوفا کردن استعدادهای خود بپردازند و حتی با ساخت بازی‌های طراز اول و بومی، به ارزآوری بپردازند.

با رفع تحریم‌ها، امیدواریم فضای بی‌توجهی به بازی‌های ویدیویی در کشورمان به محیطی پرشور و صنعتی پول‌ساز تبدیل شود

با رفع تحریم‌ها و بازشدن فضای مراودات مالی و فرهنگی، بازی‌سازان مطرح خارجی می‌توانند به کنکاش در فرهنگ باریشه و قدیمی ایران بپردازند و بازی‌هایی در خور ایران و ایرانی تولید کنند و ما را آن‌طور که واقعا هستیم، به جهانیان نشان دهند.

نظر شما در این‌باره چیست؟ دیدگاه‌های خود را با زومجی در میان بگذارید.

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده