// دوشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۰

بهترین فیلم های باکس آفیس: مینیو‌ن‌های زردِ عینکی، دسته‌جمعی رکورد زدند!

این هفته، از یک طرف اکران انیمیشن «مینیون‌ها» در جدول فروش رکورد زده و در طرفی دیگر فیلم ترسناک «اعدامی‌ها» به اثری تبدیل شده که ارزش انتظار را ندارد. درکنار ۱۰ فیلم برتر، نگاهی هم به فیلم‌های تازه‌اکران‌شده می‌اندازیم. همراه زومجی باشید.

Minions-Still2

آن موجوداتِ تک‌سلولی زردرنگِ کوچولوی شیرین و بامزه که عاشق موز هستند را از فیلم‌های «منِ نفرت‌انگیز» یادتان می‌آید؟! آنها این هفته در باکس آفیس کار بزرگی کرد‌ه‌اند. بله، انیمیشن «مینیون‌ها» این آخر هفته افتتاح شد و خیلی زود با فروش ۱۱۵.۲ میلیونی‌اش، جدولِ باکس آفیس آمریکا و کانادا را به تسخیر خودش درآورد. اما ظاهرا تمام مردم دنیا، انتظار این خدمتگذارانِ عینکی را می‌کشیدند، چون «مینیون‌ها» در بازار‌های بین‌المللی هم با کسبِ ۲۸۰.۵ میلیون دلار موفق ظاهر شده است. تاکنون مجموع فروش فیلم نزدیک به مرز ۴۰۰ میلیون دلار بوده است. در این میان، «مینیون‌ها» در ۵۴‌تا از ۵۶ بازاری که در آنها اکران شده، در رتبه‌ی اول فروش قرار گرفته است.

افتتاحیه‌ی ۱۱۵ میلیونی «مینیون‌ها» چندان بی‌نتیجه هم نبوده است. اول اینکه فیلم از دست و دل‌بازانه‌ترین پیش‌بینی‌ها که انتظار آغازِ ۱۱۰ میلیونی آن را داشتند، عبور کرده است. دوم اینکه، این افتتاحیه «مینیون‌ها» را در فهرستِ پرفروش‌ترین افتتاحیه‌ی انیمیشن‌ها در امریکای شمالی در رتبه‌ی دوم قرار می‌دهد.minions-poster-1 در رتبه‌ی اول این لیست، انیمیشن «شرک ۳» با افتتاحیه‌ی ۱۲۱.۶ میلیون دلاریش قرار دارد که در سال ۲۰۰۷ اکران شده بود. فیلم برای رسیدن به این جایگاه، «داستان اسباب‌بازی ۳» و افتتاحیه‌ی ۱۱۰.۳ میلیونی‌اش را پشت سر گذاشته است و شاهکار پیکسار را به رتبه‌ی سوم فرستاده است. هرچند اگر مقدار تورم را بر این فروش‌ها حساب کنیم، «داستان اسباب‌بازی ۳» به جایگاهِ دومی‌اش بازمی‌گردد. با این حال، «مینیون‌ها» در فهرست‌هایی دیگر موفق به قرار گرفتن در جایگاه اول شده‌اند. این فیلم پرفروش‌ترین افتتاحیه‌ی تمام دوران‌ها برای یک انیمیشن سه‌بعدی را به نام خودش زده و با فروش عظیمِ ۴۶.۲ میلیونی‌اش در روز جمعه، لقب پرفروش‌ترین انیمیشن در روز اول اکران را نیز به دست آورده است. لازم به ذکر است که کمپانی یونیورسال و ایلومینیشنِ اینترتینمنت این فیلم را با بودجه‌‌ی ۷۴ میلیون دلار تهیه کرده‌اند.

نیکولاس کارپو، رییس پخشِ یونیورسال دراین‌باره گفته:«مینیون‌ها سرگرم‌کننده هستند و تمام خانواده از دیدن آنها لذت می‌برند. مردم برای این فیلم آماده بودند.»

در سال ۲۰۱۰، قسمت اول «من نفرت‌انگیز» با رقم غیرمنتظره و قدرتمندی معادل ۵۶.۴ میلیون دلار اکران شد و درنهایت ۲۵۱.۵ میلیون دلار در امریکا و کانادا و ۵۴۳ میلیون دلار از سرتاسر جهان کسب کرد. دنباله‌ی آن در سال ۲۰۱۳، ۳۶۸ میلیون دلار در خانه و ۹۷۰.۷ میلیون دلار از تمام دنیا درآمد داشت. این نشان می‌دهد، کسانی که این دو قسمت را دیده بودند، از قبل برای قسمت ویژه‌ای که به سرگذشت مینیون‌ها اختصاص داده شده بود نیز لحظه‌شماری می‌کردند. چون «مینیون‌ها» قبل از اکران بر روی سایت بلیت‌فروشی فندنگو، رتبه‌ی اول پیش‌فروش‌ترین انیمیشن را بدست آورده بود و بر روی سایت مووی‌تیکت هم در جایگاه نخست قرار گرفته بود. این درحالی است که تریلرهای فیلم هم بیش از ۲۵۰ میلیون بار در سراسر جهان دیده شده بود.

اما اگر جایگاهِ فیلم بر روی لیست‌های مختلف را فراموش کنیم، باید گفت چنین افتتاحیه‌ای نشان از پیروزی فوق‌العاده‌ی دیگری برای یونیورسال دارد؛ کسی که ظاهرا همینطوری دارد به موفقیتش در سال ۲۰۱۵ ادامه می‌دهد. این کمپانی در تاریخ هشتم جولای امسال از مرز ۳ میلیارد درآمدِ بین‌المللی عبور کرد و به این ترتیب، تبدیل به سریع‌ترین شرکتی شد که به این نقطه رسیده است و اینگونه رکوردی که در  اکتبر سال ۲۰۱۴ توسط کمپانی فاکس قرن بیستم برجای مانده بود را پشت سر گذاشت. همچنین، این اولین بار در طول تاریخ صد و سه ساله‌ی یونیورسال است که این استودیو به رقمِ ۳ میلیارد دلار درآمد در باکس آفیسِ بین‌المللی دست یافته است.

در این بین، سینماروها فیلم را لایقِ امتیازِ قوی A دانسته‌اند. تخمین‌زده می‌شود ۵۵ درصد از مخاطبانِ فیلم جوان‌تر از ۲۵ سال و ۵۹ درصدشان خانم بوده‌اند.

سال پیش، بازار هالیوود از انیمیشن‌های خانوادگی خالی بود. فیلم‌هایی که اصولا تعداد وسیعی از مخاطبان را در طول تابستان جذب می‌کنند. تابستان گذشته فقط میزبان ۲ تا از آنها بود. درحالی که امسال شاهد ۶ انیمیشن خواهیم بود. از همین سو، تحلیل‌گران باور دارند کمبود همین فیلم‌ها دلیل مهمی در افت ۵.۲ درصدی درآمد هالیوود نسبت به رکورد ۱۰.۹ میلیاردی سال ۲۰۱۳، در سال ۲۰۱۴ بود. وضعیت باکس آفیس ۲۰۱۵ نسبت به همین موقع در سال پیش، ۸ درصد رشد داشته است. اگر همین آمار در ادامه‌ی سال دوام بیاورد، آمار فروش بلیت‌های آخرهفته نسبت به همین دوره در سال پیش، با ۴۲ درصد رشد مواجه خواهد شد.

thegallowsmain900

از غوغای مینیون‌ها که بگذریم، به اکران‌ قدیمی‌های جدول مثل «پارک ژوراسیک» (۱۸.۱ میلیون دلار)، «پشت رو» (۱۷.۱ میلیون) و «ترمیناتور جنسیس» (۱۳.۷ میلیون) می‌رسیم که به ترتیب در رتبه‌های دوم، سوم و چهارم قرار گرفته‌اند.

این روزها، «پشت رو» تنها پیشنهاد انیمیشنی دیگری است که در کنار «مینیون‌ها» قرار می‌گیرد. این فیلم دیزنی/پیکساری به کارگردانی پیت داکتر، چند هفته پیش با افتتاحیه‌ی ۹۰ میلیونی‌اش حسابی ترکاند و تاکنون نیز ۲۸۳.۶ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروخته است. ناگفته نماند، بعد از اینکه «پشت رو» فرصت پایین کشیدن «پارک ژوراسیک» را از دست داد، بالاخره این یک انیمیشن بود که توانست دایناسورها را از هفته‌ها پادشاهی بر جدول عزل کند.

دیگر تازه‌اکران‌شده‌ی قابل‌اشاره‌ی این هفته، فیلم ترسناک «اعدامی‌ها» (The Gallows) است. فیلم با درآمد ۱۰ میلیون دلاری‌اش در جایگاه پنجم چارت قرار دارد. نمره‌ی میانگین C تماشاگران نشان می‌دهد، آنها نیز با منتقدان بر سر افتضاح‌بودن این فیلم توافق دارند. تخمین‌زده می‌شود ۵۳ درصد از تماشاگران، جوان‌تر از ۲۵ سال و بیشترشان (۵۲ درصد) خانم بوده‌اند.

تریلرِ علمی‌خیالی Self/Less نیز این آخرهفته ۵.۴ میلیون دلار فروخت تا بازیگر آن، رایان رینولدز درکنار واکنش‌های مثبتی که این روزها به خاطر بازی در نقش ددپول دریافت می‌کند، کمتر خوشحال باشد!

«ترمیناتور جنسیس» با ۴۹.۷ درصد افت فروش نسبت به افتتاحیه‌ی ناامیدکننده‌اش مواجه شد و ۱۳.۷ میلیون دلار فروخت. مجموع فروش خانگی فیلم روی عدد ۶۸.۷ میلیون دلار ایستاده است. در بازارهای خارجی که برای ادامه‌ی این مجموعه حیاتی است، «جنسیس» ۱۴ منطقه‌ی دیگر که شامل آلمان، ایتالیا، ژاپن و اسپانیا می‌شوند را به مناطقِ نمایش‌دهنده‌اش اضافه کرد و روی هم رفته، از ۶۰ بازاری که در آنها حضور دارد، ۴۷.۳ میلیون دلار کسب درآمد کرد. مجموع فروش بین‌المللی فیلم بعد از دو هفته، ۱۵۶.۱ میلیون دلار است.

موزیکال «مجیک مایک» ۲۵ درصد نسبت به هفته‌ی قبل با افت فروش مواجه شد و ۹.۶۴ میلیون دلار فروخت (این فیلم هفته‌ی پیش ۱۲.۸۵ میلیون دلار فروخته بود). قسمت اول «مجیک مایک» در هفته‌ی دومش با ۶۰ درصد افت روبه‌رو شده بود. هرچند افتتاحیه‌ی آن فیلم خیلی خیلی بیشتر از عملکردِ دنباله‌اش بود. افتتاحیه‌ی آن فیلم ۳۹.۱ میلیون دلار و درآمد هفته‌ی دومش نیز ۱۵.۶ میلیون دلار بود.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته

۱

Minions

۱۱۵ میلیون دلار

۲

Jurassic World

۱۸ میلیون دلار

۳

Inside Out

۱۷ میلیون دلار

۴

Terminator Genisys

۱۳ میلیون دلار

۵

The Gallows

۱۰ میلیون دلار

۶

Magic Mike XXL

۹ میلیون دلار

۷

Ted 2

۵.۶ میلیون دلار

۸

Self/Less

۵.۳ میلیون دلار

۹

Baahubali: The Beginning

۳.۵ میلیون دلار

۱۰

Max

۳.۴ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

minions

Minions

«مینیون‌ها» که در واقع پیش‌درآمدی بر فیلم‌های «منِ نفرت‌انگیز» محسوب می‌شود، روی این تک‌سلولی‌های بامزه تمرکز کرده و چگونگی زندگی آنها از ابتدای پیدایش زمین تا امروز را روایت می‌کند. آنها در طول قرن‌ها و دوران‌های بسیاری تکامل یافته‌اند و در این میان، در خدمت اربابانِ نفرت‌انگیزِ زیادی بوده‌اند. از تلاش‌های ناموفق‌شان برای خدمت‌رسانی به یک تی‌-رکس گرفته تا ناپلئون. مینیون‌ها که در مهم‌ترین خواسته‌شان بارها شکست می‌‌خورند، خودشان را بدون کسی برای خدمت کردن پیدا می‌کنند و در نتیجه افسرده می‌شوند. اما یکی از مینیون‌ها به نام کوین نقشه‌ای در سر دارد. او همراه با دو مینیون‌ دیگر، استوارت و باب از گروه‌شان جدا می‌شود تا یک رییس شرور و حقه‌باز جدید پیدا کنند. او آنها را وارد سفری می‌کند که ماموریتِ سختی در نهایت انتظارشان را می‌کشد: نجات نوع مینیون از خطر نابودی!

کنت توران از لس‌آنجلس تایمز که فیلم را دوست داشته می‌نویسد:«فلسفه‌ی مسخره‌بازی مینیون‌ها در همه‌جا و همه‌حال، یک لبخند بر روی صورت‌تان می‌گذارد و آن را همانجا نگه می‌دارد، درست مثل یک نوشابه‌ی گازدار در یک بعدازظهر داغ.» جیمز براردینلی از ریل‌ویوز که زیاد از فیلم راضی نبوده، می‌آورد:«بسیاری از جوک‌های فیلم یا خیلی مشخص هستند یا قبلا توسط تریلرهای تبلیغاتی فیلم لو رفته‌اند. من همینطوری منتظر لحظه‌ای زیرکانه و عمیقی بودم که هرگز از راه نرسید. سازندگان برای مینیون‌ها استانداردهایشان را پایین در نظر گرفته‌اند.» پیتر تراویس از رولینگ‌استون که فیلم را دوست نداشته، می‌گوید:«سوال این است: آیا مینیون‌ها قادر هستند یک فیلم را به تنهایی با آن جسه‌ی کوچک و شیطون‌شان حمل کنند؟ متاسفانه نه. این فیلم که داستان ریشه‌های آنها را روایت می‌کند، با اینکه کاملا بی‌خاصیت نیست و از تنفربرانگیز بودن خیلی فاصله دارد، اما خیلی زود لذت اولیه‌اش را از دست می‌دهد.» امتیاز متاکریتیک این فیلم، ۵۶ است.

thegallowsmain900d

The Gallows

این روزها وضعیت سینمای ترسناک طوری شده که اگر ازتان سوال شد سرنوشت و کیفیت فلان فیلم را چگونه پیش‌بینی می‌کنید، بهتر است منفی‌گرایانه و بدبینانه جواب دهید. چون اصولا ۹۰ درصد آنها، افتضاح هستند. «اعدامی‌ها» هم از این قاعده جدا نیست. فیلم که از تکنیکِ «تصاویر یافت‌شده» (مثل فیلم‌های «فعالیت‌های غیرعادی») پیروی می‌کند، از نگاه اکثر منتقدان یکی دیگر از همان ترسناک‌هایی است که بهتر است هرچه زودتر فراموشش کنیم. داستان درباره‌ی دانش‌آموزانِ دبیرستانی است که ۲۰ سال بعد از مرگ تصادفی بازیگر اصلی یک تئاتر، می‌‌خواهند آن نمایشنامه را برای سالگردِ آن اتفاق دوباره روی صحنه ببرند. اما خیلی زود متوجه می‌شوند که بهتر است کاری به تراژدی‌های گذشته نداشته باشند.

کایل اندرسون از اینترتینمنت ویکلی که فیلم را دوست نداشته، می‌نویسد:«این یکی دیگر از همان فیلم‌های تصاویریافت‌شده‌‌ای است که با کمی کارگردانی هنری بهتر و مقداری فیلمبرداری درست و حسابی، می‌توانست به تجربه‌ی وحشتناکِ کوچک و قدرتمندی تبدیل شود. اما درعوض، فیلم به لطف تکنیک‌های نخ‌نماشده‌ و قدیمی‌اش در ترساندن، اکثر اوقات بی‌هیجان است.» استیون فاربر از هالیوود ریپورتر می‌نویسد:«هر فیلمی که سعی می‌کند این تکنیک (تصاویر یافت‌شده) را احیا کند، نیاز به داستانی هوشمندانه یا نوع فیلسازیِ غیرعادی و نبوغ‌آمیزی  دارد. اعدامی‌ها هیچکدام از اینها را ندارد. هرچند فیلم به اندازه‌ی کافی شامل ترس‌های خفیفی است تا تماشاگرانِ زیر ۲۵ سال را درگیر کند.» امتیاز متاکریتیک این فیلم، ۳۰ است.

گزارش باکس‌آفیس هفته‌ی پیش

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده