// دوشنبه, ۱۴ مرداد ۹۸ ساعت ۱۶:۵۷

نگاه انداختن به پنج رتبه‌ی برتر فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ با درنظرگرفتن نرخ تورم نشان می‌دهد که دنیای سینمایی مارول، جهان بزرگ Star Wars، جیمز کامرون و «بربادرفته» چه نقش بزرگی در تاریخ سینما ایفا کرده‌اند.

همان‌گونه که در مقدمه‌ی قسمت اول این مقاله توضیح دادیم، رابطه‌ی عجیب‌وغریب نرخ تورم با قیمت بلیط‌ها در هر دوره‌ی زمانی سبب می‌شود که تهیه‌ی فهرستِ مطلقا بی‌اشکال «پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ در سینمای جهان با احتساب نرخ تورم« کاری غیرممکن باشد. اما زومجی در این مقاله سعی کرده است تا جای ممکن دقیق ظاهر شود و فهرستی را ارائه کند که حداقل تحلیل‌گران جهانی نیز هنوز آن را دقیق‌ترین فهرست موجود در این رابطه می‌دانند. بااین‌حال همان‌گونه که خودتان دیده‌اید، ما در طول مقاله سعی می‌کنیم موقع اعلام مجموع فروش جهانی یک اثر سینمایی با محاسبه‌ی نرخ تورم، با دقیق‌ترین تخمین‌های گسترده‌ی موجود پیش برویم و با افزایش جزئیات در ذکر این مبالغ، احتمال نادرستیِ آن‌ها را افزایش ندهیم. بااین‌حال برای آن‌هایی که علاقه‌مند به دانستن پرجزئیات‌ترین اعداد محاسبه‌شده برای رده‌بندی فیلم‌های حاضر در این مقاله‌ی دو قسمتی هستند، می‌شود اعداد مورد بحث را نیز ذکر کرد.

با این اوصاف مطابق پرجزئیات‌ترین تخمین‌ها، «بربادرفته» ۳,۷۲۸ میلیارد دلار، «آواتار» ۳,۲۷۳ میلیارد دلار، «تایتانیک» ۳,۰۹۹ میلیارد دلار، قسمت چهارم «جنگ ستارگان» (جنگ‌های ستاره‌ای) ۳,۰۶۱ میلیارد دلار، «اشک‌ها و لبخندها» ۲,۵۶۴ میلیارد دلار، «ئی.تی. موجود فرازمینی» ۲,۵۰۳ میلیارد دلار، «۱۰ فرمان» ۲,۳۷۰ میلیارد دلار، «دکتر ژیواگو» ۲,۲۴۶ میلیارد دلار و «جنگ ستارگان: قسمت هفتم - نیرو برمی‌خیزد» ۲,۲۴۶ میلیارد دلار فروش جهانی با احتساب نرخ تورم را تجربه کرده‌اند. البته در این بین Avengers: Endgame نیازی به استفاده از هیچ‌گونه تخمین‌های این‌چنین ندارد. چرا که در سال ۲۰۱۹ میلادی و تنها چند روز پیش از بازنویسی مقاله خود را به جایگاه پنجم این فهرست رسانده است.

۵- انتقام‌جویان: پایان بازی (Avengers: Endgame)

تاریخ اکران: ۲۲ آوریل/آوریل سال ۲۰۱۹ میلادی (دوشنبه، ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ شمسی)

فروش جهانی: ۲,۷۹۳,۵۵۹,۱۷۴ الی ۲,۷۹۳,۶۷۸,۳۱۶ میلیارد دلار

میانگین امتیازات منتقدان در سایت‌های راتن تومیتوز و متاکریتیک: ۹۴ از ۱۰۰ و ۷۸ از ۱۰۰

Avengers: Endgame

نتیجه‌ی سال‌ها برنامه‌ریزی، دنیاسازی و بهره‌برداری تلویزیون‌مانند از پرده‌های نقره‌ای، Avengers: Endgame را به نقطه‌ی اوج کارنامه‌ی مارول در کشاندن مخاطبان به سالن‌های سینما تبدیل کرد. کوین فایگی که تنها فرد حاضر در فهرست مجله‌ی معتبر امپایر از «۳۰ فیلم‌ساز برتر و تأثیرگذار سینمای مدرن» است که تا به امروز حتی سابقه‌ی کارگردانی یک فیلم کوتاه را هم ندارد، MCU را با اعتماد به هنرمندانی گوناگون به آن‌چه که باید تبدیل کرد. طوری که هرچه‌قدر دیگر استودیوها به آب و آتش زدند و برای خلق دنیایی سینمایی جنگیدند، حتی نتوانستند یک‌سومِ موفقیت جهان مارول را تکرار کنند. Endgame با جمع‌بندی چندین و چند خط داستانی گسترده و رساندن برخی شخصیت‌های کلیدی مجموعه به سرانجامی که لیاقت آن را داشتند، غیرممکن را ممکن کرد و توانست لقب پرفروش‌ترین فیلم تاریخ بدون احتساب نرخ تورم را از چنگ «آواتار» خارج کند. این موضوع از آن‌جایی مهم‌تر می‌شود که درک کنیم در سال ۲۰۱۹ میلادی، رقابت در گیشه‌ها به مراتب وحشتناک‌تر از قبل شده است و گاهی مردم برای دیدن یک مجموعه‌ی تلویزیونی، بی‌خیال سینما رفتن می‌شوند. وارد شدن به رتبه‌ی پنجم این فهرست در حالتی که تورم مجموع فروش برخی فیلم‌ها را به شکلی غیرواقعی و عجیب‌وغریب افزایش داده است، نتیجه‌ی یک تفکر بلند بود. نتیجه‌ی برنامه‌ریزی و جلو رفتن مطابق آن برنامه. طوری که حتی اگر به شکلی عجیب یک فیلم از دنیای سینمایی مارول هم به نظرمان لیاقت دریافت صفت «خوب» را نداشته باشد، باز هم انکار دستاورد شدیدا دیوانه‌وار فایگی و همکارانش در رسیدن به این نقطه، بی‌انصافی محض است.

از نکات جالب مرتبط با Avengers: Endgame می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از بین تمام بازیگران فیلم، رابرت داونی جونیور تنها کسی بود که اجازه‌ی خواندن نسخه‌ی کامل فیلم‌نامه را داشت. به همین خاطر حجم قابل توجهی از عوامل تولید و بازیگران Endgame پیش از اکران آن، مثل مخاطبان اطلاعی از همه‌ی جزئیات داستانی این اثر پرفروش نداشتند.
  • مطابق اطلاعات رسمی منتشرشده، در مجوع برای ساخت و پیش بردن پروسه‌ی تبلیغات «انتقام‌جویان: پایان بازی»، حداقل ۳۵۶ میلیون دلار خرج شده است.
  • از ۲۶۹۸ شات حاضر در Endgame، در آماده‌سازی ۲۴۹۶ مورد از آن‌ها از جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری استفاده شد.

۴- جنگ ستارگان (Star Wars)

تاریخ اکران: ۲۵ مِی/مه سال ۱۹۷۷ میلادی (چهارشنبه، ۴ خرداد ۱۳۵۶ شمسی)

فروش جهانی در زمان اکران: ۷۷۵.۴ میلیون دلار

فروش جهانی با احتساب نرخ تورم: ۲.۹ الی ۳ میلیارد دلار

میانگین امتیازات منتقدان در سایت‌های راتن تومیتوز و متاکریتیک: ۹۳ از ۱۰۰ و ۹۰ از ۱۰۰

Star Wars

«جنگ ستارگان» (لازم به توضیح است که نام این فیلم سال‌ها به اشتباه به فارسی ترجمه شده است. زیرا عنوان فیلم Star Wars است که ترجمه‌ی فارسی آن می‎شود «جنگ‌های ستاره‌ای»؛ ولی ما در این مقاله برای جلوگیری از گمراهی از همان لفظ شناخته‌شده‌ی «جنگ ستارگان» استفاده می‌کنیم) که نامش بعدا به Star Wars: Episode IV - A New Hope تبدیل شد، یک اپرای فضایی است که توسط جرج لوکاس نوشته و کارگردانی شده است. تمرکز داستان A New Hope روی نمایش تلاش اتحاد Rebel که توسط پرنسس لیا رهبری می‌شود برای نابود کردن سفینه‌ی فضایی امپراطوری کهکشان است؛ سفینه‌ای که Death Star نام دارد. در بخشی از پرده‌ی اول داستان فیلم، پسر مزرعه‌دار ساده‌ای به اسم لوک اسکای‌واکرربات‌هایی را پیدا می‌کند که حاوی نقشه‌های ساخت Death Star هستند و ناخواسته وارد این جنگ عظیم می‌شود. او تصمیم می‌گیرد با کمک یک Jedi خاص یعنی اوبی وان کنوبی نقشه‌ها را به اتحاد Rebel برساند تا بتوانند کهکشان را از دست امپراطوری ظالم نجات دهند. از هنرپیشگان فیلم می‌توان به مارک همیل، هریسون فورد و کری فیشر اشاره کرد. نوشتن فیلم‌نامه‌ی A New Hope از سال ۱۹۷۳ توسط لوکاس آغاز شد و منابع الهام بخش آن فیلم‌هایی همچون Flash Gordon Serials محصول سال ۱۹۳۶ میلادی و «قلعه‌ی پنهان» ساخته‌ی آکیرا کوروساوا در سال ۱۹۵۸ بودند. فیلم‌نامه‌ی لوکاس توسط استودیوهای یونیورسال و United Artists رد شد اما فاکس قرن بیستم به آن چراغ سبز نشان داد و پروسه‌ی ساخت فیلم کلید خورد. قسمت اعظم فیلم در کشورهای تونس، انگلستان و گواتمالا فیلم‌برداری شد و ساخت آن در کل با مشکلات زیادی رو‌به‌رو بود؛ از وضعیت بد آب‌وهوایی تا خراب شدن وسایل صحنه و مشکلات مالی. شرکت Industrial Light & Magic توسط شخص لوکاس فقط برای درست کردن جلوه‌های ویژه‌ی «جنگ ستارگان» تأسیس شد. در نهایی نیز در تاریخ ۲۵ مِی/مه ۱۹۷۷ «جنگ ستارگان قسمت ۴: امید تازه» اکران شد و توانست به فروشی برابر با ۷۷۵ میلیون دلار در سرتاسر دنیا دست یابد و «آرواره‌ها» (Jaws) را پشت سر بگذارد و رکورددار فروش جهانی تا آن زمان شود. اپرای فضایی لوکاس نامزد دریافت ده جایزه‌ی اسکار شد و ۶ اسکار دریافت کرد. این محصول تأثیرگذار سینمایی در همان اولین سال اکرانش به خاطر اهمیت فرهنگی، هنری و تاریخی به دفتر ملی فیلم آمریکا اضافه شد. 

از نکات جالب مرتبط با Star Wars: Episode IV - A New Hope می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در اولین روز فیلم‌برداری در تونس، شدیدترین باران طی ۵۰ سال در تونس شروع به باریدن کرد.
  • لوکاس در مصاحبه‌ای گفت که در ابتدا لوک قرار بود یک دختر باشد و هان سولو یک بیگانه‌ی فضایی. همچنین اسم دو ربات مشهور R2-D2 و C3-PO قرار بود به ترتیب A-2 و C-3 باشد.
  • چوباکا با الهام از سگ خود جرج لوکاس که اسمش ایندیانا بود، طراحی شد.
  • موسیقی متن فیلم که توسط جان ویلیامز خلق شد، رتبه‌ی اول فهرست برترین موسیقی‌های فیلم انستیتو AFI را به خود اختصاص داد.
  • منبع الهام خلق شخصیت هان سولو به‌گفته‌ی لوکاس، کارگردان معروف فرانسیس فورد کاپولا بود.

۳- تایتانیک (Titanic)

تاریخ اکران: ۱ نوامبر سال ۱۹۹۷ میلادی (شنبه، ۱۰ آبان ۱۳۷۶ شمسی)

فروش جهانی در زمان اکران: ۲.۱۸۷ میلیارد دلار

فروش جهانی با احتساب نرخ تورم: ۳.۲ میلیارد دلار

میانگین امتیازات منتقدان در سایت‌های راتن تومیتوز و متاکریتیک: ۸۹ از ۱۰۰ و ۷۵ از ۱۰۰

Titanic

«تایتانیک» فیلمی که توسط جیمز کامرون نوشته، کارگردانی و تهیه شد، محصول سال ۱۹۹۷ میلادی آمریکا است و در ژانر فیلم‌های عاشقانه‌ی حادثه‌ای قرار می‌گیرد. داستان Titanic تلفیقی است از داستان واقعی غرق شدن کشتی تایتانیک و یک داستان خیالی عاشقانه بین دو مسافر این کشتی که از دو طبقه‌ی اجتماعی کاملا متفاوت بودند. کیت وینسلت و لئوناردو دی‌کاپریو وظیفه‌ی بازیگری در جایگاه نقش‌های اصلی فیلم را برعهده داشتند. علاقه‌ی کامرون به داستان‌های مرتبط با کشتی‌های غرق‌شده منبع الهام اصلی فیلم بود. او اعتقاد داشت برای هرچه بهتر منتقل کردن حس فاجعه‌ی غرق شدن کشتی عظیم تایتانیک به مخاطب، وجود یک داستان عاشقانه در متن اثر ضروری است. ساخت «تایتانیک» از سال ۱۹۹۵ میلادی آغاز شد؛ آن هم با بودجه‌ای بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار که از فیلم مورد بحث، گران‌قیمت‌ترین فیلم ساخته‌شده تا آن روز را ساخت. بخشی از هزینه‌ی ساخت فیلم توسط دو شرکت پارامونت و فاکس قرن بیستم تقبل شد. چه در گیشه و چه از نظر منتقدین، «تایتانیک» یک موفقیت تمام‌عیار بود. این فیلم توانست نامزد دریافت ۱۴ جایزه‌ی اسکار شود و از این نظر با رکورد فیلم All About Eve محصول سال ۱۹۵۰ میلادی برابری کند. همچنین ساخته‌ی کامرون ۱۱ عدد از این اسکارها را هم از آن خود کرد تا از این نظر هم با رکورد Ben-Hur که ساخته‌شده در سال ۱۹۵۹ بود، برابری کرده باشد. فروش اولیه‌ی ۱ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلاری، «تایتانیک» را به اولین فیلمی تبدیل کرد که توانست از مرز یک میلیارد دلار فروش عبور کند. Titanic توانست تا قبل از عرضه‌ی فیلم دیگر کامرون یعنی «آواتار» عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما را برای خود نگه دارد. اکران مجدد «تایتانیک» در سال ۲۰۱۲ به‌صورت سه‌بعدی نیز ۳۴۳ میلیون دلار دیگر را عاید سازندگانش کرد و این‌گونه اثر مورد بحث پس از Avatar تبدیل به دومین فیلمی در تاریخ شد که توانست از مرز فروش ۲ میلیارد دلار عبور کند. 

از نکات جالب مرتبط با Titanic می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در صحنه‌ی نقاشی شدن رز توسط جک، دست‌هایی که در تصویر می‌بینیم متعلق به جیمز کامرون هستند و نه خود دی‌کاپریو.
  • در انتهای فیلم و جایی که رز با جک روی پله‌ها ملاقات می‌کند، ساعت زمان ۰۲:۲۰ صبح را نشان می‌دهد؛ همان ساعت غرق شدن کشتی تایتانیک مطابق گزارش‌های واقعی.
  • زمان دقیق صحنه‌های جریان‌یافته در سال ۱۹۱۲ میلادی در فیلم، مجموعا ۲ ساعت و ۴۰ دقیقه است. مدت‌زمانی‌که طول کشید تا کشتی تایتانیک در واقعیت به‌طور کامل غرق شود نیز ۲ ساعت و ۴۰ دقیقه بود!
  • استودیو پارامونت می‌خواست که نقش اول به متیو مک‌کانهی برسد، اما جیمز کامرون به‌شدت روی استفاده از دی‌کاپریو اصرار داشت.
  • اولین فیلمی در تاریخ سینما که توانست هم جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم و هم جایزه‌ی بهترین فیلم ام‌تی‌وی را ببرد، «تایتانیک» بود.

۲- آواتار (Avatar) 

تاریخ اکران: ۱۰ دسامبر سال ۲۰۰۹ میلادی (پنج‌شنبه، ۱۹ آذر ۱۳۸۸ شمسی)

فروش جهانی در زمان اکران: ۲.۷۸۸ میلیارد دلار

فروش جهانی با احتساب نرخ تورم: ۳.۲ میلیارد دلار

میانگین امتیازات منتقدان در سایت‌های راتن تومیتوز و متاکریتیک: ۸۲ از ۱۰۰ و ۸۳ از ۱۰۰

Avatar

«آواتار» فیلمی در ژانر علمی‌تخیلی و محصول سال ۲۰۰۹ است. جیمز کامرون علاوه‌بر کارگردانی، نویسندگی و حتی تهیه‌کنندگی این اثر سینمایی، وظیفه‌ی تدوین آن را هم برعهده داشت. داستان Avatar در آینده و در قرن ۲۲ میلادی جریان دارد. دوره‌ای که انسان‌ها در آن توانسته‌اند در سیاره‌ای با نام پاندورا و قرارگرفته در سیستم ستاره‌ای Alpha Centauri کلونی تشکیل دهند. دلیل اصلی تشکیل این کلونی نیز بهره‌برداری از ماده‌ی معدنی unobtanium است که فقط در پاندورا یافت می‌شود. این اقدام انسان‌ها نسل Na'viها را که اهالی بومی پاندورا هستند، در معرض خطر قرار داده است. Na'viها موجوداتی هستند شبیهِ انسان اما با قدی بسیار بلندتر و پوستی آبی هستند که شاید در نگاه اول صلح‌جو به نظر بیایند، اما برای حفاظت از خود حاضر به مبارزه تا سر حد مرگ هم می‌شوند. انسان‌ها برای ارتباط با اهالی پاندورا تکنولوژی خاص اختراع می‌کنند که به کمک آن می‌شود ازطریق مغز انسان، بدن یک Na'vi را کنترل کرد. در ادامه‌ی داستان ما روابط یک انسان با اسم جیک (با بازی سم ورتینگتون) و یک دختر از قبیله‌ی Na'vi بنام نیتیری (با بازی زوئی سالدانا) و تلاش آن‌ها برای جلوگیری از انقراض نسل Na'viها را شاهد هستیم. ساخت «آواتار» از سال ۱۹۹۴ میلادی و هنگامی که کامرون یک داستان ۸۰ صفحه‌ای از فیلم را نوشت، شروع شد. قرار بود فیلم‌برداری بعد از اتمام ساخت «تایتانیک» شروع شود اما بنا به‌گفته‌های کامرون، در آن زمان تکنولوژی لازم برای ساخت فیلم موجود نبود! ساخت یک زبان جدید برای اهالی پاندورا از سال ۲۰۰۵ شروع شد و در اوایل سال ۲۰۰۶ میلادی، کامرون شروع به نوشتن فیلم‌نامه و گسترش دادن دنیای خیالی اثر کرد. بودجه‌ی اولیه ساخت «آواتار» ۲۳۷ میلیون دلار تخمین زده شده بود اما این رقم درنهایت به چیزی حدود ۳۱۰ میلیون دلار به‌علاوه ۱۵۰ میلیون دلار برای تبلیغات رسید. این خرج البته بی‌فایده هم از آب درنیامد و به فروش دیوانه‌وار اثر و ساخته شدن تکنولوژی فیلم‌برداری Avatar منجر شد؛ تکنولوژی خاصی که از آن به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های صنعت سینما تا به امروز یاد کرده‌اند.

ساخت «آواتار» از سال ۱۹۹۴ میلادی و هنگامی که کامرون یک نسخه‌ی ۸۰ صفحه‌ای از داستان فیلم را نوشت، شروع شد

از نکات جالب مرتبط با Avatar می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سم ورتینگتون در زمان تست دادن برای نقش جیک، از شدت بی‌پولی درون اتومبیل خود زندگی می‌کرد.
  • رندرینگ (Rendering) هر فریم شامل CGI (تصویر گرافیکی ساخته‌شده توسط کامپیوتر) در فیلم که یک بیست و چهارم ثانیه زمان داشت، بیشتر از ۴۷ ساعت زمان می‌برد.
  • کامرون در مصاحبه‌ای اعلام کرد که پس از دیدن انیمیشن «پوکوهانتس» (Pocahontas) ایده‌ی ساخت فیلم به ذهنش خطور کرد.
  • مت دیمون و جیک جیلنهال انتخاب‌های اول استودیو برای ایفای نقش اصلی «آواتار» بودند. اما کامرون تصمیم گرفت از سم ورتینگتون که در آن زمان ناشناس بود، استفاده کند.
  • جیمز هورنر، آهنگ‌ساز «آواتار» گفته است که خلق موسیقی متن این فیلم، سخت‌ترین تجربه‌ی زندگی حرفه‌ای او محسوب می‌شود. وی به مدت یک سال و نیم از ساعت ۴ صبح تا ۱۰ شب برای ساخت موسیقی Avatar کار می‌کرد.

۱- بر باد رفته (Gone with the Wind)

تاریخ اکران: ۱۵ دسامبر سال ۱۹۳۹ میلادی (جمعه، ۲۳ آذر ۱۳۱۸ شمسی)

فروش جهانی در زمان اکران: ۴۰۰.۲ میلیون دلار

فروش جهانی با احتساب نرخ تورم: ۳.۴ الی ۳.۸ میلیارد دلار

میانگین امتیازات منتقدان در سایت‌های راتن تومیتوز و متاکریتیک: ۹۲ از ۱۰۰ و ۹۷ از ۱۰۰

Gone with the Wind

«بر باد رفته» درامی آمریکایی، عاشقانه و تاریخی از سال ۱۹۳۹ میلادی است که داستان آن با اقتباس از رمانی به همین نام به قلم مارگارت میچل، نوشته شد؛ رمانی که در سال ۱۹۳۶ میلادی برنده‌ی جایزه‌ی معتبر پولیتزر (Pulitzer) شده بود. تهیه‌کننده‌ی این فیلم دیوید سلزنیک و کارگردان آن ویکتور فلمینگ بود. داستان اثر هم در قرن ۱۹ میلادی، اندکی بعد از پایان یافتن جنگ داخلی و دوران بازسازی امریکا می‌گذشت و روایتی از زندگی اسکارلت اوهارا و عشق او به همسر دختر عمویش یعنی اشلی ویلکس و درنهایت ازدواج وی با رت باتلر را روایت می‌کرد. از هنرپیشگان فیلم می‌توان به ویوین لِی، کلارک گِیبل و لزلی هاوارد اشاره کرد. ساخت «بر باد رفته» از همان ابتدا با مشکلات فراوانی همراه بود. فیلم‌برداری اثر به مدت دو سال فقط به‌خاطر پافشاری سلزنیک برای استفاده از کلارک گِیبل در تقش رت باتلر به تعویق افتاد و پیدا کردن بازیگر نقش اسکارلت از بین ۱۴۰۰ نفر زنی که برای تست حاضر شده بودند، زمان زیادی برد. فیلم‌نامه‌ی اصلی اثر هم توسط سیدنی هاوارد نوشته شده بود اما به‌خاطر تعدیل کردن زمان فیلم، دستخوش تغییرات بسیار زیادی شد. کارگردان اولیه‌ی «بر باد رفته» یا همان جورج کاکر، خیلی زود پس از شروع فیلم‌برداری اخراج شد و جای او را ویکتور فلمینگ گرفت. هرچند که در مقاطعی از فیلم‌برداری نیز وظیفه‌ی کارگردانی بر عهده‌ی سم وود بود. در زمان اکران، «بر باد رفته» نقدهای مثبتی دریافت کرد و از بسیاری از هنرپیشه‌های آن تقدیر شد. در دوازدهمین دوره‌ی جوایز اسکار، Gone with the Wind دَه اسکار برد که از  بین آن‌ها ۲ جایزه، جوایز افتخاری بودند. فیلم در زمان خود محبوبیت فوق‌العاده‌ای داشت و برای بیشتر از ۲۵ سال در صدر جدول پرفروش‌ترین فیلم های تاریخ سینما قرار گرفت. «بر باد رفته» یک اثر دوران‌ساز برای بازیگران آفریقایی‌تبار تلقی می‌شد و نحوه‌ی به تصویر کشیده شدن آن‌ها در سینمای هالیوود را عوض کرد. این اثر پرفروش در فهرست ۱۰ فیلم برتر تمام دوران انستیتو فیلم آمریکا قرار گرفت و در سال ۱۹۸۹ نیز به دفتر ملی فیلم آمریکا اضافه شد.

از نکات جالب مرتبط با Gone with the Wind می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این اثر سینمایی اولین فیلم رنگی تاریخ بود که برنده‌ی اسکار بهترین فیلم سال شد.
  • ویوین لِی برای ۱۲۵ روز کار روی Gone with the Wind، دستمزدی برابر با ۲۵ هزار دلار گرفت. درحالی‌که کلارک گیبل برای ۷۱ روز کار در تیم ساخت اثر مورد بحث، ۱۲۰ هزار دلار دریافت کرد.
  • در زمان فیلم‌برداری ویوین لِی روزی ۴ پاکت سیگار می‌کشید.
  • کلارک گیبل به خاطر ترسی که از خراب شدن وجهه‌ی عمومی‌اش داشت، به کارگردان التماس کرد که صحنه گریه کردن کاراکترش را از فیلم حذف کنند.
  • هیچکدام از بازیگران سیاه‌پوست Gone with the Wind، اجازه‌ی شرکت در مراسم افتتاحیه‌ی آن را پیدا نکردند.

این مقاله در مردادماه سال ۱۳۹۸ شمسی باتوجه‌به تغییرات به وجود آمده در باکس‌آفیس جهانی، توسط محمدحسین جعفریان به‌روزرسانی شد.

کاراکتر باقی مانده