پیش نمایش بازی Batman Arkham Knight

پیش نمایش بازی Batman Arkham Knight

چهار شنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۰۰

Batman Arkham Knight شوالیه تاریکی را در جدید‌ترین ماجراجویی خودش وارد خیابان‌های مخوف آرکام سیتی خواهد کرد. همراه پیش نمایش بازی باشید.

بتمن (Batman) و طرفدارانش خیلی خوش شانس هستند! چرا که در سال‌های اخیر آثار قابل توجهی در دنیای سینما و بازی‌های ویدیویی روی این قهرمان تمرکز کردند و چه خوب که افراد بزرگی ساخت این عناوین را برعهده گرفتند. از سینما و سه‌گانه‌ی نولان بگوییم که اعتبار خاصی به دنیای بتمن و گاتهام بخشید و به یکی از آثار قدرتمند و متفاوت مبتنی بر کمیکبوک در دنیای سینما بدل شد. اثر نولان تا حد ممکن سعی کرد بتمن و دشمنانش را درون یک دنیای واقعی به نمایش در آورد که البته این به دور از فضای خاص کمیکبوک‌ها بود. این ریسک با وجود فاصله گرفتن از حال و هوای فانتزی کمیکها جواب داد و شخصیت بتمن را به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین قهرمان‌های دنیای سینما معرفی کرد. از طرفی وقتی استودیوی راک‌استدی (RockSteady) شروع به ساخت بازی خود با محوریت شخصیت بتمن کرد، سعی در خلق دنیایی بسیار نزدیک به کمیکبوک‌های بتمن داشت. آن‌ها دقیقا برخلاف مسیری که نولان در سینما برداشته بود گام برداشتند تا اثری کاملا متفاوت با آن را ارائه دهند. راک‌استدی با بازی Batman Arkham Asylum بتمن و طرفدارانش را به تیمارستان آرکام کشاند تا یکی از بهترین تجربه‌های نسل هفتم کنسول‌ها را رقم بزند. آن‌ها یک بازی فوق‌العاده را ساختند که پتانسیل‌های فراوانی داشت. کسی باور نمی‌کرد استودیویی که قبل از آن فقط یک بازی به نام Urban Chaos: Riot Response را در کارنامه داشت، دست به چنین کار بزرگی بزند. بعد از اتمام همکاری با ایداس (Eidos) آن‌ها با برادران وارنر (Warner Bros. Interactive Entertainment) برای انتشار بازی جدیدشان شروع به کار کردند. شرکت برادران وارنر دست راک‌استدی را برای ساخت بازی بتمن باز گذاشت. آن‌ها کاملا به این استودیو ایمان داشتند و درنهایت شاهد نتیجه‌ی شگفت‌انگیز آن با نظر بسیار مثبت منتقدها و طرفداراها بودیم.

وقتی Arkham Asylum را بازی کردیم فکرش را هم نمی‌کردیم که قرار است نسخه‌ی بعدی بازی چند برابر بهتر شود! سال ۲۰۱۱ بازی Batman Arkham City منتشر شد. نام بازی خود گواه به تفاوت بزرگ بازی با نسخه‌ی پیشین می‌داد. به‌جای دنبال شدن بازی در فضای محدود یک تیمارستان، این‌بار تمام شهر آرکام در اختیار شما بود تا در آن به ماجراجویی بپردازید. به جز بزرگی محیط، تمام المان‌های بازی چند برابر بهتر شد. حتی جذابیت بازی بیشتر از قبل شد و با وجود رقبای بسیار قدرتمند، Arkham City از نگاه بسیاری از سایت‌ها و نشریات معتبر به‌عنوان بهترین بازی سال انتخاب شد. حال Batman Arkham تبدیل به یک سری شده بود و انتشار نسخه‌‌ی سوم آن باتوجه‌به انتظار طرفداران دور از ذهن به نظر نمی‌رسید. سال ۲۰۱۳ نسخه‌ی سوم با نام Origins معرفی شد و شور و شوق فراوانی در بین طرفداران ایجاد شد. غافل از اینکه ساخت این نسخه را به‌جای راک‌استدی، استودیوی مونترال برادران وارنر بر عهده دارد! از طرفی داستان بازی رویداد‌های قبل از نسخه‌ی اول را به تصویر می‌کشاند. بتمن جوان‌تر بود و در ابتدای راه خود برای مقابله با خلافکارهای خطرناک و جوکر قرار داشت. حتی مشخص شد که صداپیشگان اصلی شخصیت‌ها نیز در این نسخه حضور ندارند. سروصدا‌ها همان ابتدای کار خوابید و کسی حساب ویژه‌ای روی Origins باز نکرد. همه نگران این بودند که راک‌استدی کجاست و چرا بعد از دو سال نسخه‌ی بعدی را نساخته و کار ساخت را بر عهده‌ی استودیوی مونترال گذاشته است؟! بازی منتشر شد و آن چنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفت و نتوانست افتخارات دو نسخه‌ی قبلی را تکرار کند. روند گیم‌پلی و داستان بازی جذاب و سریع دنبال می‌شد، اما به هیچ وجه به گرد پای نسخه‌ی قبلی خود نمی‌رسید و همه چیز به‌نوعی یک کپی نه‌چندان قوی از دستپخت راک‌استدی بود. سال گذشته و با معرفی Batman Arkham Knight مشخص شد که در طول این مدت، راک‌استدی مشغول ساخت یک بازی نسل هشتمی برای سری بوده تا بعد از چهار سال طرفداران را به گاتهام واقعی برگرداند. نسخه‌ای که قرار است ادامه‌ای برای Arkham City باشد و سرنوشت بتمن و گاتهام را بعد از مرگ جوکر در نسخه‌ی قبلی نشان دهد.  

Batman Arkham Knight (1) پرواز بتمن بر فراز آرکام! جزئیات محیط شهر هر چشمی را به خود خیره می‌کند

همان‌طور که می‌دانید منطقه‌ی آرکام (Arkham) بخشی بزرگ از شهر گاتهام است که رخدادهای این سه قسمت در آن دنبال می‌شود. منطقه‌ای که در سال‌های گذشته قرار بود با سرمایه‌گذاری توسط پدر و مادر بروس وین (بتمن) به منطقه‌ای برای ساماندهی به بی‌خانمان‌ها و فقرا بدل شود. اما با کشته شدن آن‌ها سرنوشت این منطقه تغییر کرد و اکنون شاهد محلی خطرناک با آمار جرم و جرایم بسیار بالا هستیم. در Batman Arkham Knight (به اختصار BAN) شاهد تغییراتی در آرکام نسبت به نسخه‌ی قبلی خواهیم بود. محیط شهر نسبت به قبل چند برابر بزرگ‌تر شده است. شاهد ساختمان‌های بلندتر و خیابان‌های پهن‌تری نسبت به قبل هستیم که این عمل برای استفاده و نشان دادن قابلیت‌های جدید بازی صورت گرفته است که در طول مطلب به آن‌ها اشاره خواهم کرد. با بزرگ‌تر شدن آرکام، مسلما شاهد بزرگ‌تر و پیچیده‌تر شدن بخش‌های دیگری از بازی نیز خواهیم بود. داستان بازی شخصیت‌های بسیاری را دور هم گرد آورده تا کار بتمن را سخت‌تر از گذشته کند. مرگ جوکر در انتهای Arkham City بهانه‌ای برای شروع داستان این نسخه است.

شهر با تهدید مترسک به بمب‌گذاری در تمام نقاط آن، به‌صورت کامل تخلیه شده و همه چیز برای جنگ بتمن و دشمنانش آماده است

حدود یک سال از آن ماجرا گذشته است و خلافکاران برای نابودی بتمن متحد شده‌اند. اوضاع آرکام آن‌قدر خطرناک است که مردم شهر آن را تخلیه کرده‌اند! شش میلیون انسان بی‌گناه که به سرعت از شهر خارج شده نشان از نا‌امنی آرکام می‌دهد. دلیل اصلی این ناآرامی تهدید Scarecrow (مترسک) به کار گذاشتن بمب‌های توهم زای قوی در همه‌ی قسمت‌های شهر است. Scarecrow درکنار چنین تهدیدی، کمک بزرگی در متحد شدن دشمنان بتمن با یکدیگر بوده تا کار بتمن از همیشه سخت‌تر شود. در این راه بتمن درکنار کمیسر گوردون و دخترش در مقابل این ارتش بزرگ قرار گرفته است. دشمنانی چون Two-Face و Penguin به خیابان‌ها آمده و دیوانه‌وار به پلیس‌ها شلیک می‌کنند. پلیس‌هایی که هیچ قدرتی در مقابله با این گروه‌های خلاف‌کار ندارند و عملا با ماندن در شهر جان خود را در کف دست گذاشته و به مقابله با دشمنان قدرتمند می‌پردازند. حتی گوردون نیز از این حقیقت آگاه است و در یکی از تریلرها از افرادش می‌خواهد که تا جای ممکن با دشمنان درگیر نشوند و جان خود را به خطر نیندازند. تنها امید نجات شهر بتمن است و این موضوع را فراموش نکنیم که این آخرین نسخه از سری Batman Arkham خواهد بود. همین موضوع داستان این نسخه را بی‌نهایت مهم و حساس‌تر از دو نسخه‌ی قبلی می‌کند و فکر کردن به پایان بازی و سرنوشت بتمن و آرکام ما را دیوانه کرده است! این موضوع در حالی است که هنوز بازی منتشر نشده و بسیاری از جزئیات داستانی تا زمان انتشار بازی فاش نخواهند شد. اما وجود این همه شخصیت منفی در بازی باعث می‌شود به این موضوع فکر کنیم که چگونه قرار است در چند ساعت داستان این قسمت و داستان کل سری جمع و جور شود؟ چه بلایی بر سر بتمن خواهد آمد؟

Batman-Arkham-Knight-(9) حالت Dual Play و مبارزه بتمن به کمک یارانش دربرابر دشمنان

با ورود به نسل هشتم کنسول‌ها، راک‌استدی با خیال راحت‌تری ایده‌های خود را در بازی به مرحله‌ی اجرا رساند. آن‌ها چیزی را خلق کردند که همیشه علاقه‌ی زیادی به آن داشتند و این‌بار توانستند تمامی نواقص دو نسخه‌ی قبل را جبران کنند. این‌جا بود که سرانجام بت‌موبیل نیز به سری Arkham Knight اضافه شد. وسیله‌ی نقلیه بسیار قدرتمند و معروف بتمن که نبودنش را به‌شدت در نسخه‌های قبلی حس کردیم. درواقع بت‌موبیل به‌نوعی جزوی از هویت بتمن به شمار می‌رود و اکثرا بتمن را درکنار این وسیله دیده‌ایم و می‌شناسیم. اضافه شدن چنین خودروی قدرتمندی به بازی، تمام محیط‌های بازی را تحت تاثیر خود قرار داد. راک‌استدی احتیاج داشت تا در طراحی منطقه‌ی آرکام بازنگری کند و به همین منظور تمامی خیابان‌های شهر از اول طراحی شده و نسبت به نسخه‌ی قبلی بزرگتر و پهن‌تر شدند تا بت‌موبیل بتواند به خوبی حرکت کند و به سرعت بالای خود برسد. درنهایت آرکام این نسخه چیزی حدود پنج برابر بزرگ‌تر از آن چیزی شد که در Arkham City دیده بودیم. از طرفی ساختمان‌های بلند بسیاری به محیط شهر اضافه شده تا پروازهای بیشتری را از بتمن شاهد باشیم. بتمن قادر است ثانیه‌های بیشتری را نسبت به نسخه‌ی قبلی در آسمان شهر باقی بماند.

با این حساب اکثر مسافت‌های طولانی با بت‌موبیل یا پرواز بر فراز شهر به‌سادگی قابل دسترس هستند و در عین حال لحظات جذابی را برای شما به وجود می‌آورند. تنها نگرانی به وجود آمده در این قسمت این بود که ممکن است تعادل خوبی در استفاده از این دو قابلیت برای بازیکن‌ها وجود نداشته باشد و آن‌ها فقط از یکی از این دو مورد برای طی مسافت‌ها استفاده کنند. این عامل سبب تکراری شدن بازی خواهد شد. راک‌استدی این قول را داده تا بازیکن‌ها را مجبور به استفاده‌ی یکسان از بت‌موبیل و پرواز بر فراز گاتهام بکند تا در طول بازی این موضوع تبدیل به یک عادت برای آن‌ها شود. درواقع این هنری است که طراح مراحل بازی به خرج داده تا هم از این مشکل جلوگیری کند و هم تنوع بالایی در قسمت‌های مختلف بازی به وجود بیاورد. شما در هر لحظه و حتی در هنگام حرکت قادر به خروج از بت‌موبیل هستید که در این صورت با شتاب بسیار خوبی به بالا پرتاب شده و می‌توانید پرواز دلچسبی را تجربه کنید. از سوی دیگر کافی است اراده کنید تا با فشار یک دکمه بت‌موبیل به سمت شما بیاید و سوارش شوید.

Batman Arkham Knight (3) بتمن با بت‌موبیل کامل‌تر شده و بازی با وجود این وسیله جذابیت دوچندانی نسبت به نسخه‌های قبلی خواهد داشت

فضای شهر گاتهام این‌بار بی‌نهایت زیبا و پرجزئیات کار شده تا یکی از خیره‌کننده‌ترین عناوین نسل هشتم را شاهد باشیم. کار با نسخه‌ی جدید Unreal Engine و کنسول‌های جدید، در ابتدا یک چالش برای راک‌استدی به شمار می‌رفت. شاید بتوان یکی از مهم‌ترین دلایل تأخیر چند‌ ساله‌ی این نسخه نسبت به Arkham City را همین موضوع دانست. تیم سازنده تاکید خاصی بر پیشرفت‌های گرافیکی بازی داشت و سعی کرد نسبت به نسخه‌ی قبلی قدم بلندی را بردارد. اگر بر فراز یکی از ساختمان‌های بلند شهر بایستید و نظاره‌گر گاتهام شوید، متوجه این موضوع خواهید شد.

راک‌استدی برای پرداخت بهتر و دقیق‌تر شخصیت‌ها و محیط شهر، همه چیز را از ابتدا طراحی کرده و جزئیات یک شخصیت در این بازی به‌تنهایی بیشتر از کل ساختمان تیمارستان آرکام در نسخه‌ی اول است!

همه چیز از رنگ‌بندی‌ها گرفته تا نورپردازی و بارانی که در حال بارش است، شما را شگفت زده خواهد کرد. قطرات باران هر کدام رفتار خاص خود را در برخورد به سطوح مختلف خواهند داشت. کافی است به شنل خیس بتمن دقت کنید تا به این موضوع پی ببرید. داستان بازی در شب هالووین اتفاق میوفتد و همین موضوع باعث شده محیط شهر در بیشتر قسمت‌ها فانتزی و جالب به نظر برسد. از سوی دیگر با یک شهر تخلیه شده و بسیار خطرناک طرف هستیم و سازنده سعی کرده فضای بسیار تاریکی را برای گاتهام به تصویر دربیاورد. محیط‌های بازی بسیار شلوغ‌تر از گذشته شده و در هر منطقه ده‌ها اتفاق توسط دشمنان و npcها در حال وقوع است و در صحنه‌های درگیری نیز اوج شلوغی را خواهید دید. اگر دشمنان به شما حمله کنند و مشغول مبارزه با آن‌ها شوید، تا حدود زیادی این موضوع را درک خواهید کرد. اما اوج این شلوغی را در مبارزه‌های مخصوص با بت‌موبیل خواهید دید که چیزی شبیه به یک میدان جنگ در مرکز شهر اتفاق افتاده و با نگاه کردن به هر نقطه شاهد دود و آتش و انفجار خواهید بود. تمام این اتفاق‌ها به‌صورت سینمایی روایت می‌شوند. روایتی که به هیچ‌وجه از پیش رندر شده نیست و همه چیز در هنگام اجرای بازی رخ خواهد داد. این موضوع به هیجان بازی کمک زیادی می‌کند و باعث می‌شود تأخیر کمتری را در بازی شاهد باشیم. میان‌پرده‌ها فقط به قسمت هایی خلاصه می‌شود که دیالوگ‌های مهم بین شخصیت‌ها در حال رد و بدل شدن است و در باقی مواقع شما درست وسط یک اثر کاملا سینمایی و مشغول ایفای نقش بتمن خواهید بود.

Batman Arkham Knight (4) بتمن درکنار کمیسر گوردون و دستیارانش! چهره‌ی گوردون نسبت به نسخه‌های قبلی متفاوت و پیرتر به نظر می‌رسد

سازنده قصد بالا بردن جزئیات در تمامی قسمت‌های بازی را داشته، اما این کار را با دست‌کاری نسخه‌ی قبلی انجام نداده است. آن‌ها همه چیز را از ابتدا طراحی کرده‌اند! حتی چهره‌ی بعضی از شخصیت‌ها دچار تغییر شده تا از نظر ظاهری نیز تفاوت‌هایی را نسبت به نسخه‌ی قبلی ببینیم. از طرفی این موضوع باعث شده تا مقدار جزئیات به کار رفته در شخصیت‌های بازی به شکلی باورنکردنی بالا برود. بد نیست بدانید که تعداد چند ضلعی‌های به کار رفته در طراحی یک شخصیت در بازی، به‌تنهایی بالاتر از تمام چند ضلعی‌های تیمارستان آرکام در نسخه‌ی اول است. این موضوع را در تمامی قسمت‌های بازی حس خواهید کرد و فقط مختص شخصیت‌های بازی نیست. اشاره به شخصیت‌های بازی شاید ذهن شما را به سمت بتمن و دشمنان معروفش ببرد. اما حتی شخصیت‌های فرعی بازی نیز با دقت طراحی شده‌اند تا دیدن چهره‌ی آن‌ها درکنار شخصیت‌های اصلی توی ذوق نزند! لباس شخصیت‌ها و به‌خصوص بتمن با دقت بسیار بالایی طراحی شده و تا قبل از این چنین چیزی را کمتر دیده بودیم. حرکت‌های متفاوتی را از لباس‌ها خواهید دید و زیر باران، زیر سقف یا در حال وزش باد می‌توان تنوع این حرکت‌ها را مشاهده کرد. نورپردازی نیز نسبت به قبل پیشرفته‌تر شده تا همه چیز زیر نور جلوه‌ای واقعی‌تر به خود بگیرند.

همان‌طور که اشاره شد، بت‌موبیل نقش بسیار مهمی در این بازی ایفا خواهد کرد. نه‌تنها طی مسافت‌ها بلکه بسیاری از مبارزه‌های مهم بازی نیز به وسیله‌ی بت‌موبیل انجام می‌شود. وقتی با بت‌موبیل در خیابان‌ها حرکت کنید، هیچ چیز جلودار شما نخواهد بود و برخورد با هر مانعی موجب نابودی آن موانع خواهد شد. طراحی این وسیله آن‌قدر دقیق بوده که در همان ابتدای معرفی بازی در یک ویدیو به‌صورت کامل بخش‌های مختلف آن مورد بررسی قرار گرفت. شبه تانکی که با ۱۲۰۰ اسب‌بخار می‌تواند به سرعتی معادل ۳۳۵ کیلومتر بر ساعت برسد. پشت بت‌موبیل وسیله‌ای به نام Afterburner وجود دارد که فقط در هواپیماهای مافوق صوت می‌توان آن را پیدا کرد! با این قابلیت قادر خواهید بود در حین حرکت سرعت بت‌موبیل را تا ۳۰ درصد بیشتر کنید و به شتاب بیشتری برسید. در دو طرف کابین دو پرتاب‌کننده‌ی موشک قرار گرفته که با شلیک این موشک‌ها می‌توانید وسایل نقلیه دشمن را متوقف کنید. Vulcan Gun که یک مسلسل دو متری است که به وسیله‌ی آن توانایی شلیک به خودروها و تانک‌های دشمن را دارید. دیگر سلاح تعبیه شده روی بت‌موبیل Riot Suppressor است که به گلوله‌های پلاستیکی مجهز است و بدون کشتن دشمن، توانایی سرکوب آن‌ها را خواهد داشت. بت‌موبیل همچنین مجهز به دفاع الکتروشوک (Electroshock Defense) است تا از نزدیک شدن دشمنان پیاده به خود جلوگیری کند. بت‌موبیل در هنگام مبارزه‌ها تغییر عملکرد جالبی را در چرخ‌های خود به همراه دارد که باعث می‌شود قابلیت حرکت ۳۶۰ درجه را داشته باشید و آزادانه به اطراف حرکت کنید. بت‌موبیل در پشت خود مجهز به Containment Unit است که در اکثر تریلرهای بازی شاهدش بودیم. بتمن می‌تواند حداکثر دو نفر را سوار بت موبیل کند و آن‌ها را به مکان‌های مشخص شده ببرد.

batman fight دشمنان نگون‌بختی که شانس چندانی در مبارزه با بتمن ندارند!

مکانیزم مبارزه در سری Arkham یکی از تاثیرگذارترین‌ها در نسل پیشین بود. در این نسخه نیز با کمی بهبود شاهد این سیستم مبارزه خواهیم بود و سازندگان قصد تغییرات کلی را در این سیستم نداشته‌اند.  دشمنان در اطراف بتمن جمع شده و شما مشغول کتک زدن آن‌ها می‌شوید. در هنگام حمله‌ی آن‌ها تنها با فشار یک دکمه‌ از خود دفاع کرده و فرد حمله کننده را به سمت دیگری پرت می‌کنید. در طول بازی حرکات ترکیبی متعددی را خواهید آموخت تا مبارزه‌ها تکراری نشود و تنوع آن‌ها تا پایان بازی حس شود. این ایده‌ها آن‌قدر نو و جذاب بودند که در بازی‌های دیگری نظیر Sleeping Dogs و Shadow of Mordor استفاده شدند و به خوبی جواب دادند. در سری Arkham معمولا با پیشروی در بازی چند دشمن سلاح به‌دست نیز به مبارزه‌ها اضافه می‌شوند و چالش‌های جدی پیش روی شما می‌گذارند. اگر دشمنانی که سلاح گرم در دست دارند را زودتر از سایر سرکوب نکنید، احتمال کشته شدن بتمن بالا می‌رود. در این بازی بتمن سلاح جالبی در اختیار خواهد داشت که به وسیله‌ی آن می‌تواند عملکرد سلاح گرم دشمنان را دچار مشکل کرده یا به کل از بین ببرد. این سلاح «disruptor» نام دارد و قابلیت‌های دیگری مثل شلیک ردیاب به ماشین ها برای ردیابی با Batmobile و نابودی جعبه‌ی مهمات دشمنان را نیز دارد. در BAN تنوع دشمنان کمی بیشتر از نسخه‌های قبلی خواهد بود و برخی از مبارزه‌ها شما را به دردسر خواهد انداخت.

حالا بازیکنان می‌توانند به واسطه‌ی قابلیت Dual Play بین بتمن و شخصیت‌های متحدش مانند رابین، نایت‌وینگ و زن گربه‌ای در هنگام مبارزات تعویض کنند.

دشمنانی که با فنون رزمی آشنایی دارند و با شمشیر به شما حمله می‌کنند را در یکی از تریلرهای بازی دیدیم و این کمی ترسناک به نظر می‌رسد. باتوجه‌به تریلرهایی که در طی هفته‌های اخیر منتشر شدند، حتی دشمن‌هایی را دیدیم که بتمن به‌تنهایی نمی‌تواند با آن‌ها مبارزه کند و نیاز به کمک دوستان خود دارد. شرکت وارنر، ناشر بازی در مورد سیستم جدید گیم‌پلی که «Dual Play» نام دارد توضیح داد که حالا بازیکنان می‌توانند به واسطه‌ی این سیستم بین بتمن و شخصیت‌های متحدش مانند رابین، نایت‌وینگ و زن گربه‌ای در هنگام مبارزات تعویض کنند. هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که آیا می‌توان به‌طور آزادانه هم بین شخصیت‌های متحد بتمن تعویض را انجام داد یا این کار محدود به مبارزات می‌شود. بااین‌حال حضور شخصیت‌های دیگر و همراهی آن‌ها با بتمن برای مبارزه‌ی نهایی با خلافکاران گاتهام، خبر از وسعت بیشتر بازی و گیم‌پلی آن را می‌دهد.

Batman-Arkham-Knight-(8) قرار نیست فقط صدای اوراکل را بشنوید، بلکه مستقیما با او در ارتباطید و با این شخصیت بیشتر آشنا خواهید شد

همان‌طور که اشاره شد شخصیت‌های زیادی در این بازی حضور دارند که برخی از آن‌ها از دوستان بتمن به شمار می‌ٰروند. کمیسر گوردون که در نسخه‌های قبلی نیز حضور داشت، این‌بار تغییرات زیادی در چهره‌اش صورت گرفته و کمی پیرتر از گذشته به نظر می‌رسد. حتی کار صداگذاری او نیز به فرد جدیدی سپرده شده است. جاناتان بانکز (Jonathan Banks) که دوست‌داران سریال بریکینگ بد (Breaking Bad) حتما او را در نقش مایک به خاطر می‌آورند، این‌بار به‌جای شخصیت گوردون صحبت می‌کند.  او یک دستیار خوب نیز درکنار خود میبیند. شخصیت اَرون کش به نیروی پلیس گاتهام بازگشته تا درکنار جیم گوردون برای عدالت بجنگد. او یکی از مورد احترام‌ترین محافظ‌های تیمارستان آرکام بوده و به همراه تیمی به شهر آرکام فرستاده شد تا به کسانی که محتاج کمک هستند رسیدگی کند. حال او به پلیس گاتهام ملحق شده و به نظر کاملاً متعهد می‌رسد تا خیابان‌های گاتهام را خلافکاران پاک کند. دیگر دوست و همراه همیشگی بتمن در این بازی، دختر گوردون است که گوردون تصور می‌کند او نیز همراه‌با اتوبوس‌ها از شهر خارج شده و نمی‌داند چه بین او و بتمن می‌گذرد! او باربارا نام دارد و او را با نام مستعار اوراکل می‌شناسیم. او را باید نزدیک‌ترین دوست بتمن دانست، چرا که او تنها دوست بتمن است که از هویت واقعی او خبر دارد. این موضوع رابطه‌ی عمیقی را بین این دو به وجود می‌آورد که باعث می‌شود راحت‌تر با یکدیگر همکاری کنند. سازندگان برای اوراکل برنامه‌ی مفصلی را تدارک دیده‌اند و قرار است زمان مناسبی صرف این شخصیت و شناخت او شود تا به‌جای اینکه فقط شنونده‌ی صدای او و کمک‌هایش به بتمن باشیم، او را از نزدیک ببینیم و بشناسیم. قرار است بسته‌ی الحاقی به نام «A Matter of Family» (موضوع خانوادگی) برای بازی منتشر شود که وقایع قبل از شروع BAN را به تصویر بکشد. داستان این بسته الحاقی با محوریت شخصیت Batgirl روایت خواهد شد و این Batgirl کسی نیست جز همان باربارا گوردون که باتوجه‌به تنها تصویر منتشر شده از این بسته به نظر می‌رسد که او سالم است و هنوز فلج نشده است. شاید بتوان به حضور جوکر در این بسته امیدوار بود، چرا که بر طبق دانسته‌های ما او بود که با شلیک به باربارا باعث فلج شدنش شد. اشلی گرین (Ashley Greene) صداگذاری باربارا گوردون را بر عهده دارد. لوشِس فاکس نیز در این بازی حضور دارد. کسی که ما او را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین حامیان بتمن می‌شناسیم. ما در بازی‌های گذشته به جز کارهای او روی پرتاب‌کننده‌ی قلاب بتمن و درمانی برای ویروس تایتان چیز دیگری نشنیدیم. در حال حاضر جزئیات بیشتری از این شخصیت در دست نیست، اما می‌توان امیدوار بود که با حضور او شاهد ابزارهای جدید و دیده نشده‌ای در طول بازی باشیم. دیک گریسن، رابین اصلی به‌عنوان نایت‌وینگ به Arkham Knight باز می‌گردد. این اولین باری است که او در یکی از بازی‌های آرکام جزو شخصیت‌های اصلی و نه یکی از شخصیت‌های محتوای دانلودی است. تیم دریک، سومین رابین از خانواده‌ی بتمن را نیز برای اولین‌بار در Arkham Knight خواهیم دید. با اینکه او نقش کمی در مراحل داستانی Arkham City داشت، (و نقشی بیشتر در محتوای دانلودی «انتقام هارلی کویین») در مراحل چالشی قابل بازی بود و استایل متفاوتی از بتمن در مبارزه داشت. حال ما می‌دانیم که به واسطه‌ی ویژگی جدید «بازی دونفره»، می‌توانیم با هر دو شخصیت بازی کنیم. رابین و دیگران در صحنه‌های مختلفی از این تریلر حضور دارند اما هنوز نمی‌دانیم به چه مقدار در داستان اصلی بازی تأثیر دارند و آیا باز هم در مراحل چالشی هستند یا خیر. در انتها نیز باید از CatWoman (زن گربه‌ای) یاد کنیم که در این بازی نیز مثل Arkham City حضور دارد. CatWoman در نسخه‌ی قبلی حضور پر رنگ و تاثیرگذاری داشت. حالا چهره‌ی او از اول طراحی شده و از طرفی نمی‌دانیم که او چقدر قرار است در BAN دیده شود و چقدر قرار است در داستان بازی تأثیرگذار باشد.

دشمنان اصلی بتمن در این بازی دشمنان اصلی بتمن در این بازی

در طرف دیگر و در مقابل بتمن صف پرتعداد دشمنان او را شاهد خواهیم بود که حالا با یکدیگر متحد شده و قصد نابودی بتمن را دارند. مترسک (Scarecrow) باتوجه‌به نمایش‌های بازی یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های بازی به شمار می‌رود و نقش بسیار پر رنگی روی داستان بازی دارد. تهدید او باعث تخلیه‌ی کامل شهر شد و حالا خود او نیز دست به کار شده تا دشمنان اصلی بتمن را با هم متحد کند. محل اختفای او در اکثر تریلرهای منتشر شده از بازی، یکی از سؤال‌های بزرگی است که بتمن در پی پاسخ به آن است و در این راه از بسیاری از خلافکارها بازجویی می‌کند. مترسک یکی از دشمنان قدیمی و بسیار خطرناک بتمن است. اولین‌بار او را در سال ۱۹۴۱ و در World Finest Comics دیدیم. باب کین، خالق شخصیت بتمن این شخصیت را طراحی کرده و در مقابل او قرار داده است. سلاح اصلی مترسک تنها مواد توهم زای قوی و مخدری نیست که در اختیار دارد. او یک روانشناس بسیار قدرتمند است و قادر است هر کسی حتی بتمن را به اوج جنون برساند. در این بازی جان نوبل (John Noble) صداگذاری این شخصیت را بر عهده دارد. از همین الان می‌توان هنر او را در انجام این کار ستود. صدای مترسک واقعا ترسناک به نظر می‌رسد.

Batman Arkham Knight (5) پنگوئن! طراحی شخصیت‌ها از ابتدا و با وسواس خاصی انجام شده و می‌توان جزئیات بی‌نظیر پنگوئن را در این تصویر مشاهده کرد

Two-Face (دو چهره) را در نسخه‌ی قبلی فقط برای دقایقی دیدیم و به نظر می‌رسد در این نسخه شاهد حضور پررنگ‌تری از این شخصیت باشیم. هاروی دنت نام واقعی اوست. کسی که زمانی دادستان گاتهام و یکی از جدی‌ترین مبارزان با جرم و جنایت بود و به قهرمان شهر تبدیل شد! اما طی وقایعی نیمی از بدن او می‌سوزد و با ضربات روحی شدیدی که به او وارد می‌شود شخصیت جدیدی متولد می‌شود که یکی از دشمنان خطرناک گاتهام به شمار می‌رود. حالا دیگر خبری از آن قهرمان نیست. او با پرتاب سکه و شیر و خط برای جان افراد مختلف تصمیم می‌گیرد. اما در BAN او به سیم آخر زده و مسلسل به‌دست در خیابان‌ها به پلیس‌ها شلیک می‌کند. درکنار Two-Face شخصیت پنگوئن (Penguin) را می‌بینیم. اسوالد چسترفیلد کابلپات نام واقعی او است و یکی از اولین دشمنان بتمن در کتاب‌های کامیک به شمار می‌رود. او فردی ناقص‌الخلقه و دارای یک بینی بلند و ظاهر عجیب و غریبی بود. او از کودکی به پرندگان علاقه داشت و در آینده نیز دزدی‌هایش را بوسیله آن‌ها انجام می‌داد. بعد از مدتی پدر بروس وین باعث ورشکستگی خانواده‌ی ثروتمند او می‌شود. این شاید یکی از دلایل تنفر او از بروس وین باشد. او در بزرگسالی وارد شغل قاچاق می‌شود با وجود ورشکستگی همچنان پولدار است و تبهکاران زیادی را دور خود دارد. باز هم نولان نورث (Nolan North) صداپیشگی این شخصیت را بر عهده دارد.

SA تیم صداپیشگان بازی متشکل از افراد با سابقه و سرشناس

هارلی کویین دیگر شخصیت حاضر در BAN است که در بازی پیش نقش مهمی را در داستان بازی ایفا کرده بود. نام واقعی او Harleen Frances Quinzel است و یکی از روانپزشک‌های سابق تیمارستان گاتهام بود. هارلی در طول درمان جوکر، عاشق او شد و به او کمک کرد تا از تیمارستان فرار کند. این پایان ماجرا نبود و او همانند جوکر خود را به شکل یک دلقک درآورد و دست به جنایات ریز و درشتی در گاتهام شد. مرگ جوکر در نسخه‌ی قبلی انگیزه‌ی زیادی برای انتقام از بتمن به او داده است. تارا استرانگ (Tara Strong) کار صداگذاری هارلی را بر عهده دارد. او تنها دشمن مونث بتمن نیست. Poison Ivy که در نسخه‌ی Batman Arkham Asylum نیز حضور داشت دوباره برگشته و در این بازی نیز حضور نسبتا پر رنگی خواهد داشت. او یک دکتر گیاه‌شناس بوده که توسط یکی از استادانش آزمایش‌های خطرناکی روی بدنش صورت گرفته است و درنهایت مقاومت کامل در مقابل تمامی سموم و باکتری‌ها را به‌دست آورده است. نام واقعی او دکتر پاملا لیلیان ایسل است. او همچنین قدرت کنترل ذهن را ازطریق انتقال فرمون به بدن دیگران دارد. تایزا ولنزا (Tasia Valenza) صداگذاری Poison Ivy در این نسخه را بر عهده دارد.

The Riddler نیز بار دیگر با معماهای پیچیده و مرگبار خود در گاتهام و در مقابل بتمن حضور دارد. او در ابتدا مشغول به کلاهبرداری و جرایم کوچکی در اطراف گاتهام بود وی پس از مدتی قدم به این شهر پر هرج‌و‌مرج گذاشت. The Riddler یک خلاف‌کار معمولی نیست. او بسیار باهوش است و علاقه‌ی زیادی دارد تا هوش خود را به همه ثابت کند. به همین خاطر او قبل از جنایات هولناک خود، با طرح پازل‌ها و معماهایی سعی در راهنمایی پلیس گاتهام برای جلوگیری از این جنایات داشت. اما معماهای او همیشه پیچیده و دشوار بود و این باعث می‌شد او از جنایات خود لذت فراوانی ببرد. پلیس گاتهام هدف کوچکی برای او بود و بتمن کسی بود که مستقیما وارد بازی خطرناک Riddler شد تا لحظات جالب و بسیار سختی را در نسخه‌ی قبلی شاهد باشیم. این‌بار نیز در BAN شاهد تقابل بتمن با Riddler خواهیم بود و به نظر می‌رسد شاهد معماهای پیچیده‌تری نسبت به نسخه‌ی قبلی باشیم. صداگذاری شخصیت Riddler توسط ولی وینگرت (Wally Wingert) انجام می‌شود.

همان‌طور که در معرفی شخصیت‌های نام برده مشاهده کردید، اکثرا افراد بزرگی در فهرست صداپیشگان بازی حضور دارند. این پایان کار نبود و هنوز دو چهره‌ی سرشناس دیگر حضور دارند که باید به این فهرست اضافه شوند. کوین کانروی (Kevin Conroy) دوبلور قدیمی شخصیت بتمن که در بسیاری از انیمیشن‌ها و بازی‌ها حضور داشته است. انگار صدای او برای شخصیت بتمن ساخته شده و نمی‌توان این دو یار قدیمی را از هم جدا کرد. در بازی Arkham Origin او غایب بود و به نظر مشغول همکاری با راک‌استدی بود و فرصت حضور در آن پروژه را نداشت. در آن بازی راجر اسمیت (Roger Craig Smith) که پیش از این صداگذاری شخصیت‌هایی نظیر اتزیو و کریس ردلفیلد را در کارنامه‌ی خود داشت، به‌جای بتمن حرف می‌زد. اما نتوانست به اندازه‌ی کانروی به شخصیت بتمن نزدیک باشد و خوشبختانه دیگر در این نسخه شاهد حضورش نیستیم. برخلاف او تروی بیکر (Troy Baker) که در Origins صداگذاری چند شخصیت از جمله جوکر را بر عهده داشت، در BAN نیز حضور دارد. آن هم نه یک حضور معمولی، بلکه پر رنگ‌تر از تمام تیم صداپیشگی این بازی! بیکر که این اواخر رد پایش در بسیاری از عناوین بزرگ دیده می‌شود، در این بازی به‌جای چند شخصیت مهم صحبت خواهد کرد. Two Face یکی از این شخصیت‌ها است که به معرفی او پرداختیم. دیگر شخصیتی که بیکر صداپیشگیش را بر عهده دارد آن قدر مهم است که بازی را به اسم او نام‌گذاری کرده اند. Arkham Knight (شوالیه‌ی آرکام) درواقع مهم‌ترین، مرموزترین، ترسناک‌ترین و جدیدترین دشمن در این بازی به شمار می‌رود.

Batman Arkham Knight (7)

شوالیه‌ی آرکام اولین‌بار است که در دنیای بتمن حضور پیدا می‌کند. او را تاکنون در هیچ‌کدام از کمیکها، انیمیشنها، فیلم‌ها و بازی‌های مرتبط با بتمن و قهرمان‌های DC ندیده‌ایم و راک‌استدی تاکید کرده که او یک شخصیت کاملا جدید است. زرهی شبیه به بتمن بر تن دارد که حالتی نظامی‌ دارد و یک علامت بزرگ روی سینه‌ی این شخصیت به شکل حرف A دیده می‌شود. اما چگونه یک شخصیت جدید به مهم‌ترین دشمن بتمن تبدیل شده و نامش برای بازی برگزیده شده است؟ چرا یک شخصیت جدید باید مهم‌ترین نقش را در سرنوشت داستان این سه‌گانه داشته باشد؟ از طرفی هم راک‌استدی از انتشار هرگونه اطلاعات در مورد این شخصیت خودداری کرده و همین موضوع بحث‌های داغی را در بین طرفدارها به راه انداخته تا به هویت این شخصیت مرموز پی ببرند. درکنار انتظار برای انتشار و تجربه‌ی بازی، همه مشتاق به پی بردن به هویت Arkham Knight هستند. شرکت DC وعده داده که با شش شماره جدید از سری کتاب‌های کامیک DC با نام Batman: Arkham Knight – Genesis که قسمت اول آن در تاریخ ۲۹ ژوئیه (هفتم مرداد) عرضه خواهد شد، می‌توانید از گذشته آرکام نایت و اتفاقاتی که برای وی افتاده باخبر شوید. پیت توماسی وظیفه نوشتن داستان این سری و آلیسون بورگِس وظیفه طراحی آن را برعهده دارد. توماسی درگذشته وظیفه نوشتن داستان کتاب‌های Batman: Arkham Knight که پلی میان Arkham City و Arkham Knight را برعهده داشته است. وی همچنین نویسنده اصلی کتاب‌های کامیک بتمن و رابین هم در این روزها به حساب می‌آید. اما آیا می‌توان هویت شوالیه‌ی آرکام را حدس زد؟ چند گزینه از سوی طرفداران مطرح شده که هر کدام دلایل خاص خود را دارند و حداقل درصد کمی شانس این وجود دارد تا یکی از این فرضیات درست از آب دربیاید. آمادئوس آرکام یکی از کسانی است که ممکن است شوالیه‌ی آرکام باشد! آمادئوس کسی بود که تیمارستان آرکام را راه‌اندازی کرد. او را در نسخه‌های قبلی ندیدیم، اما نامش را شنیده‌ایم. اشاره‌هایی به این موضوع شده که روح او در آرکام پرسه می‌زند و او در شهر حضور دارد. نفر بعدی توماس وین برادر بروس وین (بتمن) است. گمان می‌شد که او در هنگام تولد فوت کرده، اما در بعضی از کمیکها حضور او را شاهد بودیم. توماس با وجود بروس هیچ‌گاه دیده نشده و به نظر می‌ر‌ٰسید قصد دارد به هر شکلی گاتهام را از زیر سلطه‌ی برادرش دربیاورد. شباهت‌هایی در لباسی که در  کمیکها بر تن داشته با زره مخصوص شوالیه‌ی آرکام وجود دارد که به این شایعات دامن زده است. باتوجه‌به شواهدی که در خود استودیوی راک‌استدی دیده شده، کلون بتمن نیز یکی از محتمل‌ترین گزینه‌هایی است که به شوالیه‌ی آرکام نسبت می‌‌دهند. شاید هم شوالیه‌ی آرکام را بتوان به راس‌الغول نسبت داد. بعید به نظر می‌ٰرسد که خود راس‌الغول با آن عظمت زیر این زره مخفی شده باشد، اما بعید نیست که شوالیه‌ی آرکام ارتباط نزدیکی با راس‌الغول داشته باشد و مامور مخصوص او برای نابودی بتمن باشد. شخصیت‌های دیگری نیز در فهرست شایعات قرار گرفته‌اند و می‌دانیم که ارتباط صمیمانه‌ای با دیگر دشمنان بتمن از جمله مترسک ندارد و ترجیح می‌دهد شخصا در مقابل قرار بگیرد. مثل چند شخصیت ذکر شده، هر کدام دلایلی دارند که قابل نقض هستند و نمی‌توان حدس درستی در مورد شوالیه‌ی آرکام زد. این را هم می‌دانیم که او انگیزه‌ی کشتن بتمن را در سر دارد و بتمن را از قبل می‌شناسد.  او علاوه‌بر این کینه، اتفاقات دو نسخه‌ی قبلی را برای بتمن یادآوری می‌کند و این موضوع احتمال اینکه او را در نسخه‌های قبلی به شکل و شمایلی دیگر دیده باشیم را تقویت می‌کند. شایعاتی نیز پیرامون اینکه جوکر پشت این نقاب مخفی شده یا این موضوع که این شخصیت فقط توهمی است که مترسک به بتمن منتقل کرده نیز مطرح شده که بسیار ضعیف به نظر می‌رسند.

همانند نسخه‌ی قبلی نیک اروندل (Nick Arundel) کار ساخت موسیقی بازی را بر عهده دارد و می‌توان در تریلر‌های منتشر شده از بازی، بخشی از هنر این آهنگساز توانا را گوش کرد. در کل تیم راک‌استدی باتوجه‌به استخدام افراد بزرگ در بخش صداگذاری و و موسیقی، حتی قبل از انتشار بازی هیچ حرفی را باقی نگذاشته و می‌توانیم این اطمینان را داشته باشیم که همه چیز در بهترین سطح ممکن قرار دارد. این موضوع نه‌تنها در بخش صداگذاری و موسیقی بازی، بلکه در بسیاری از بخش‌های بازی نیز دیده می‌شود. به هر حال راک‌استدی در هر دو بازی قبلی خود طرفداران را شگفت‌زده کرد و توانست لقب بهترین بازی سال را برای آثار خود به‌دست بیاورد. نمایش‌های BAN هم آن‌قدر خوب بودند که می‌توان تا حدود زیادی به موفقیت این بازی نیز امیدوار بود. BAN را باید یکی از سینمایی‌ترین بازی‌های تاریخ بدانیم. عنوانی که با ارائه‌ی جزئیات بصری بسیار بالا، اولین تجربه‌ی واقعی نسل هشتم را به مخاطب هدیه خواهد داد تا سرانجام و بعد از گذشت چندین ماه از آغاز این نسل، شاهد قدمی بلند در بهبود کیفیت بازی‌ها باشیم. Batman Arkham Knight پایانی برای سه‌گانه‌ی راک‌استدی خواهد بود و با وجود این همه شخصیت در این بازی، باید دید که چگونه در چند ساعت داستان این مجموعه جمع‌بندی می‌شود و چه اتفاقاتی در انتظار بتمن و گاتهام است؟

اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده