نویسنده: عارف حسین پور
// دوشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۱

مایکروسافت از کنترلر جدید ایکس‌باکس وان رونمایی کرد

کنفرانس مایکروسافت در E3 2015 با معرفی یک سخت‌افزار جدید همراه بود؛ این کمپانی از یک کنترلر (دسته) جدید و حرفه‌ای برای کنسول ایکس‌باکس وان رونمایی کرد که تفاوت نسبتا زیادی با کنترلر اصلی این کنسول دارد.

این دسته‌ی جدید تغییرات فراوانی را به خود دیده است و گزینه‌های زیادی به آن اضافه شده‌اند. یکی از اصلی‌ترین تغییرات مربوط به چهار پدال است که در قسمت پشت دسته‌ی ایکس‌باکس وان تعبیه شده‌اند. این پدال‌ها با استفاده از انگشت‌های میانی و حلقه قابل دسترسی هستند و امکان خلق مکانیزم‌های پیچیده‌تر برای گیم‌پلی بازی‌ها را در اختیار بازی‌سازان می‌گذارند.

IMG_20150610_150253-640x475

این پدال‌ها به همراه دکمه‌های جهت‌نما (D-Pad) و همچنین جوی‌استیک‌های دوگانه (شوک‌ها) قابل جداسازی و تعویض هستند؛ حتی این امکان وجود دارد که بازیکن‌ها بتوانند از جوی‌استیک‌های مقعر (دارای سر فرورفته) یا محدب (دارای سر برآمده) استفاده کنند.

کنترل جدید ایکس‌باکس با سه سر مختلف برای جوی‌استیک‌ها، دو نوع پدال با طول‌های متفاوت و دو جور کلید جهت‌نما عرضه می‌شود. تمام این‌ها به همراه یک کابل USB با سرعت بالا درون یک کیف کوچک و شیک جاسازی شده‌اند. این کنترلر همچنین از یک جک ۳.۵ میلی‌متری برای هدست بهره می‌برد.

مایکروسافت به همراه دسته‌ی جدید کنسولش یک برنامه‌ی کاربردی نیز ارائه می‌کند که به وسیله‌ی آن می‌توان تنظیمات مختلفی را روی این دسته اِعمال کرد. مهمترین گزینه‌ای که این برنامه در اختیار استفاده‌کنندگانش می‌گذارد، امکان ویرایش دکمه‌ها است؛ به این ترتیب بازیکن‌ها می‌توانند دکمه‌های کنترلر را طبق سلیقه و نیاز خودشان برای هر بازی ویرایش کنند. طراحان مایکروسافت تاکید کرده‌اند که چون این تنظیمات مستقیما روی خود دسته اجرا می‌شوند و ربطی به کنسول ندارند، خبری از خطا یا تاخیر تشخیص دکمه‌ها نخواهد بود. همچنین گزینه‌ی ترکیب دکمه‌ها نیز در این برنامه وجود ندارد تا کسی نتواند از آن برای تقلب در بازی (به خصوص بازی‌های چندنفره و گروهی) استفاده کند.

امکان ویرایش دکمه‌های کنترلر باعث می‌شود تا نقش پدال‌ها نیز پررنگ‌تر شود و بازیکن‌ها بتوانند از آنها نهایت استفاده را ببرند. در مجموع ۲۵۵ تنظیم مختلف برای دکمه‌های این دسته طراحی شده است؛ بازیکن‌ها می‌توانند در یک بازی و به طور هم‌زمان از دو تنظیم استفاده نمایند و هر جا که لازم است بین این دو سوییچ کنند.

با استفاده از برنامه‌ی مخصوص این دسته‌ی جدید می‌توانید تغییرات بسیار بیشتری را ایجاد کنید. برای مثال این امکان وجود دارد که سرعت تشخیص و حساسیت جوی‌استیک‌ها و همچنین ماشه‌های دسته را کم یا زیاد کنید که این قابلیت برای انجام بازی‌ها در سبک‌های مختلف بسیار کاربردی خواهد بود. حتی اگر حس می‌کنید که نور چراغ دکمه‌ی ایکس‌باکس روی دسته کم یا زیاد است می‌توانید آن را نیز مطابق سلیقه‌ی خودتان تنظیم کنید!

اگرچه شکل فیزیکی دسته‌ی جدید تفاوت چندانی با مدل قدیمی ندارد، اما گفته می‌شود که وزن آن‌ کمی بیشتر است و همچنین به دلیل جنس خاصی که در ساختش مورد استفاده قرار گرفته، خوش‌دست‌تر نیز هست.

هنوز قیمتی برای این کنترلر جدید اعلام نشده‌ است، اما گفته می‌شود که در ماه اکتبر شاهد عرضه آن به بازار خواهیم بود.

[alert variation="alert-info"]زمان‌بندی کنفرانس‌ها به وقت تهران و همچنین عناوین بازی‌ها را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید. [/alert]

[alert variation="alert-warning"]برای مشاهده کلیه اخبار، مقالات و حواشی مربوط به E3 2015 به صفحه اختصاصی این رویداد در زومجی مراجعه کنید [/alert]


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده