نویسنده: عارف حسین پور
// سه شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۰

سازنده‌ی بازی Doom: مادسازها باید بتوانند از کارشان درآمد کسب کنند

مادسازها باید بتوانند از مادهایی که برای بازی‌ها می‌سازند درآمد کسب کنند؛ این موضوع را به تازگی جان رومرو، بازیساز بزرگ و شناخته شده‌ی آی‌دی سافت‌ویر که به عنوان یکی از خالقان مجموعه‌های Doom و Quake نیز شناخته می‌شود، مطرح کرده است.

وبسایت گیمزایندستری، اخیرا مصاحبه‌ای با رومرو ترتیب داده تا نظر این بازیساز را درباره این موضوع و خبرهایی مثل حذف مادهای پولی از استیم توسط کمپانی ولو جویا شود. رومرو در این مصاحبه نه تنها تاکید کرد که مادسازها باید بتوانند از مادهایی که می‌سازند درآمد کسب کنند، بلکه اعلام کرد آی‌دی سافت‌ویر در سال ۱۹۹۵ قصد استفاده از سیستم مادهای پولی برای بازی Quake را داشته است. رومرو گفت:

من همیشه معتقد بودم که مادسازها باید بتوانند از ساخته‌هایشان درآمد کسب کنند. در سال ۱۹۹۵، وقتی که ما مشغول ساخت بازی Quake بودیم، ایده‌ی ایجاد یک کمپانی به نام آی‌دی نت را مطرح کردیم. این کمپانی یک شبکه‌ی بزرگ بود که بازیکن‌ها با وصل شدن به آن می‌توانستند ماد‌های ساخته شده توسط دیگران را بازی کنند. این سایت در واقع نقش سرپرستی را به عهده داشت و مراحل و مادها توسط ما در آی‌دی انتخاب می‌شدند. اگر ما ماد شما را روی شبکه‌ی خود قرار می‌دادیم، باید برابر با ترافیکی که آن ماد برای ما و سایت‌مان می‌آورد، به شما پول پرداخت می‌کردیم.

البته ایده‌ی راه‌اندازی آی‌دی نت هرگز عملی نشد، اما رومرو هنوز معتقد است که مادسازها باید به اندازه‌ی زحمتی که می‌کشند پاداش دریافت کنند.

بازی Quake بعدها باعث به وجود آمدن ماد رایگان Team Fortress شد. دنباله‌ی این بازی با نام Team Fortress 2 اکنون یکی از پرطرفدارترین و شناخته شده‌ترین عناوین ولو است.

کمپانی ولو در تاریخ ۳ اردیبهشت سیستم پولی برای مادهای بازی The Elder Scrolls V: Skyrim را معرفی کرد؛ چند روز پس از اعلام این خبر، گیب نیووِل، مدیرعامل ولو گفت که اگر این سیستم برای بازیکن‌ها بد باشد از استیم حذف خواهد شد؛ بالاخره در روز ۷ اردیبهشت، مادهای پولی از شبکه‌ی استیم حذف شدند. ولو اعلام کرد که هدفش از اجرای پروژه‌ی مادهای پولی این بوده که به مادسازها کمک کند تا بتوانند با خیال آسوده‌تری روی کارشان وقت بگذارند.

شما درباره‌ی این موضوع چگونه فکر می‌کنید؟ آیا مادسازها باید کارهای خود را به صورت پولی به بازیکن‌ها ارائه کنند؟ نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

منبع: GameSpot


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده