نویسنده: عارف حسین پور
// سه شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۰

داستان غم‌انگیز بازی‌هایی که تولیدشان لغو شد

در صنعت بازی‌های ویدئویی ساخت برخی از بازی‌ها به دلایل متعدد لغو می‌شوند. گاهی خبر متوقف شدن پروژه‌ی ساخت بازی محبوب‌مان را به طور رسمی از زبان سازندگان آن می‌شنویم و گاهی نیز شایعات مختلف، این خبر ناگوار را به گوشمان می‌رسانند. شاید تلخ‌ترین اتفاق برای یک گیمر همین باشد.

دلیل این موضوع می‌تواند برآورده نشدن سطح انتظارات ناشرین، مشکلات تیم سازنده، اختلافات بین ناشر و سازنده (!) یا هر چیز دیگر باشد؛ مهم این است که چنین بازی هایی، پیش از اینکه به دست مخاطبین مشتاق خود برسند، لغو شده و فراموش می‌شوند.

در ادامه فهرست بازی‌هایی را مشاهده می‌کنید که در سال‌های اخیر معرفی شدند، هیجان زیادی را در بین طرفداران خود به پا کردند و سپس به دلیلی مشخص یا نامشخص لغو شدند. با زومجی همراه باشید.

1

Star Wars 1313

Star Wars 1313 یک اکشن ماجراجویی متفاوت در دنیای جنگ ستارگان بود. این بازی داستان شخصیت بوبا فت جوان را در منطقه‌ای موسوم به تابناک که به عنوان سطح ۱۳۱۳ نیز از آن یاد می‌شود، دنبال می‌کرد. وقتی که کمپانی دیزنی استودیو لوکاس فیلم را خریداری کرد، تصمیمات تازه‌ای برای مجموعه جنگ ستارگان در نظر گرفت و مدل ساخت بازی‌های این مجموعه را تغییر داد. در نتیجه در ماه آوریل ۲۰۱۳، بسیاری از کارکنان لوکاس آرتز اخراج شدند و ساخت تمام بازی‌های این استودیو از جمله Star Wars 1313 متوقف شد.

 

2

Silent Hills

Silent Hills قرار بود بازی بعدی مجموعه‌ی Silent Hill باشد. اعلام شد که هیدئو کوجیما و گیلرمو دل‌تورو با همکاری یکدیگر این بازی را کارگردانی خواهند کرد. همچنین نورمن ریدس، بازیگر سریال The Walking Dead، به این پروژه اضافه شد تا نقش شخصیت اصلی آن را ایفا کند. پس از اینکه اخبار جدایی کوجیما از کونامی پس از ساخت بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain منتشر شد، حضور این بازیساز در پروژه‌ی Silent Hills نیز در سایه‌ای از ابهام قرار گرفت. بالاخره کونامی در تاریخ ۷ اردیبهشت تایید کرد که ساخت این بازی متوقف شده است؛ این کمپانی همچنین اعلام کرد که به ساخت بازی‌های مجموعه‌ی Silent Hill ادامه خواهد داد.

 

3

Titan

Titan یک بازی چندنفره‌ی کلان‌آنلاین جدید از شرکت بلیزارد، سازنده بازی World of Warcraft بود. گمانه‌زنی‌ها درباره ساخت این بازی در سال ۲۰۰۷ و با اعلام خبر استخدام نیروی جدید توسط بلیزارد برای ساخت یک بازی آغاز شد؛ Titan در سال ۲۰۰۸ رسما تایید شد، اما ناگهان در ۲۰۱۴ بلیزارد ساخت بازی را لغو کرد. دلیل این امر، عدم وجود شور و اشتیاق کافی برای این بازی و همچنین عملکرد موفقیت‌آمیز بازی‌های کوچکتر بلیزارد اعلام شد!

 

4

Rainbow 6 Patriots

Rainbow 6 Patriots که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد، یک تیراندازی اول شخص از استودیو یوبسافت مونترال بود. در این بازی هدایت یک تیم از سربازان حرفه‌ای به نام رنگین‌کمان به بازیکن‌ها سپرده می‌شد و آنها باید برای مقابله با گروه تروریستی میهن‌پرستان راستین تلاش می‌کردند. یوبیسافت در تاریخ ۱۹ خرداد ۹۳ ساخت این بازی را لغو کرد تا به گفته‌ی خودش یک تجربه‌ی نسل بعدی‌تر از مجموعه‌ی Rainbow 6 را ارائه دهد.

 

5

Prey 2

Prey 2 یک تیراندازی اول شخص از استودیو هیومن هد بود که به عنوان دنباله‌ی بازی Prey سال ۲۰۰۶ ساخته می‌شد. بازیکن‌ها در این بازی هدایت یک شکارچی مزدور موجودات فضایی را که برای بازیابی حافظه‌ی از دست رفته‌اش تلاش می‌کرد، در دنیایی به نام هجرت به عهده می‌گرفتند. کمپانی بتسدا، ناشر این بازی در تاریخ ۸ آبان ۹۳ اعلام کرد که بازی Prey 2 به دلیل نرسیدن این بازی به سطح کیفی مورد انتظار، لغو شده است.

 

6

Shadow Realms

Shadow Realms یک نقش‌آفرینی آنلاین چهار دربرابر یک (4v1) از استودیو آستین بایوویر بود. این بازی که اولین بار در نمایشگاه گیمزکام ۲۰۱۴ معرفی شد، در زمان حال اتفاق می‌افتاد و یک دنیای موازی با جهان واقعی به نام امبرا را به نمایش می‌گذاشت. شخصیت‌های اصلی بازی قهرمانانی بودند که با استفاده از نیروهای جادویی خود باید برای نجات انسان‌ها در برابر لشکریان تاریکی مقابله می‌کردند. متاسفانه Shadow Realms با متمرکز شدن استودیو آستین بایوویر روی بازی‌های دیگر این کمپانی مانند Dragon Age: Inquisition و بازی بعدی از سری Mass Effect، به دست فراموشی سپرده شد.

 

7

Star Wars: Battlefront 3

بازی تیراندازی اول و سوم شخص Star Wars: Battlefront 3 توسط استودیو فری رادیکال دیزاین ساخته می‌شد. اگرچه این بازی هرگز به صورت رسمی رونمایی نشد، اما Star Wars: Battlefront 3 از اواسط سال ۲۰۰۶ تا اوایل ۲۰۰۸ در حال ساخت بود. زمانی که پروژه‌ی ساخت بازی تا حدود ۹۹ درصد به تکمیل رسید، به خاطر مشکلات مالی متوقف و لغو شد!

 

8

Legacy of Kain: Dead Sun

ششمین بازی از سری اکشن ماجراجویی قدیمی Legacy of Kain از استودیو کریستال داینامیکس، قرار بود با عنوان Legacy of Kain: Dead Sun منتشر شود. این بازی توسط استودیو کلایمکس و زیر نظر کریستال داینامیکس در حال ساخت بود. ساخت این بازی از سال ۲۰۰۹ یا ۲۰۱۰ توسط اسکوئر انیکس اروپا به کلایمکس سپرده شد، اما در ۲۰۱۲، پیش از اینکه تولیدش به مرحله‌ی نهایی برسد، توسط ناشر لغو شد.

 

9

Fez 2

Fez 2 دنباله‌ی بازی Fez سال ۲۰۱۲ بود؛ یک سکوبازی معمایی دوبعدی که بازیکن‌ها در آن باید با چرخاندن یک دنیای سه‌بعدی و مشاهده‌ی آن از چهار وجه مختلف، پازل‌های جذاب و چالش‌برانگیزش را حل می‌کردند. این بازی تنها یک ماه پس از معرفی، در پی بحث‌های صورت گرفته بین فیل فیش (سازنده‌ی بازی) با یک خبرنگار فعال در زمینه‌ی بازی‌های ویدئویی در توییتر، لغو شد.

 

10

Dawngate

Dawngate یک بازی رایگان (Free-to-Play) در سبک میدان نبرد چندنفره‌ی آنلاین (MOBA) بود که توسط وی‌استون گیمز ساخته می‌شد و قرار بود الکترونیک آرتز آن را منتشر کند. Dawngate برای اینکه تفاوت چشمگیری با سایر بازی‌های هم‌سبک خود مثل League of Legends و Dota 2 داشته باشد، تلاش کرد تا داستانی درگیرکننده را در کنار گیم‌پلی‌اش به مخاطبان ارائه کند. با اینکه نسخه‌ی آزمایشی (بتا) این بازی نیز برای مدتی در دسترس بازیکن‌ها قرار گرفت، اما وی‌استون گیمز اعلام کرد که این نسخه نتوانسته است به استاندارد‌های لازم دست پیدا کند و به همین دلیل ساخت بازی را لغو کرد.

 

11

World of Darkness

World of Darkness یک بازی چندنفره‌ی کلان‌آنلاین، با تم خون‌آشامی بود که توسط سازنده‌ی بازی EVE Online، استودیو سی‌سی‌پی گیمز ساخته می‌شد. این بازی که براساس نقش‌آفرینی‌های رومیزی World of Darkness طراحی شده بود، تمرکز زیادی روی سیاست‌ها و تعاملات اجتماعی بازیکن‌ها داشت. بالاخره سی‌سی‌پی گیمز این بازی را در ۲۵ فروردین ۹۳، پس از اینکه نزدیک به ۸ سال از آغاز ساختش می‌گذشت لغو کرد.

 

12

Fallout Online

Fallout Online یک بازی چندنفره‌ی کلان‌آنلاین بود که توسط استودیو اینترپلی اینترتینمنت، خالق مجموعه‌ی Fallout در دست ساخت قرار داشت. این بازی که ساخت آن در سال ۲۰۰۹ تایید شده بود، در سال ۲۰۱۲ پس از درگیری‌های قانونی بین اینترپلی و بتسدا، ناشر جدید مجموعه، لغو شد. بتسدا بعدها دوباره حق امتیاز ساخت یک بازی چندنفره‌ی کلان‌آنلاین از مجموعه‌ی Fallout را در اختیار گرفت.

 

13

Bioshock برای پلی‌استیشن ویتا

در کنفرانس سونی در نمایشگاه E3 2011 بود که کن لوین، بازیساز سابق استودیو ایرشنال گیمز، خبر از ساخت یک بازی جدید از سری BioShock برای کنسول دستی پلی‌استیشن ویتا داد. به نظر می‌رسید که این یک بازی جدید با ویژگی‌های متفاوت نسبت به عناوین اصلی مجموعه‌ی بایوشاک باشد. اما در اواسط سال گذشته‌ی میلادی اعلام شد که همکاری بین سونی و تیک تو، ناشر مجموعه‌ی بایوشاک تحقق نخواهد یافت. علاوه بر این با بسته شدن استودیو ایرشنال در سال ۲۰۱۴، برنامه‌های لوین برای انتشار نسخه‌ی پلی‌استیشن ویتای بازی محبوبش لغو شد.

 

14

NBA Live 13

NBA Live 13 قرار بود یک ریبوت برای مجموعه‌ی ورزشی قدیمی و پرطرفدار الکترونیک آرتز باشد که از سال ۲۰۱۰ تا آن زمان (۲۰۱۳) شماره‌ی جدیدی از آن منتشر نشده بود. با این حال به دلیل اینکه NBA Live 13 نتوانست رضایت الکترونیک آرتز را جلب کند و انتظارات این ناشر را برآورده نماید، تنها ۶ روز قبل از تاریخی که برای انتشار بازی مشخص شده بود، لغو شد!

 

15

Mega Man Legends 3

Mega Man Legends 3 یک بازی فرعی (Spin-Off) از سری کلاسیک و فوق محبوب Mega Man بود. بازیکن‌ها در این بازی کنترل دو شخصیت جدید به نام‌های اِرو و بَرِت را به عهده می‌گرفتند و باید با همراهی سایر شخصیت‌های مجموعه‌ی مگامن، برای نجات دادن مگامن ولنات، از سیاره‌ی بهشت تلاش می‌کردند. مراحل ابتدایی ساخت Mega Man Legends 3 زیر نظر خالق مجموعه‌ی مگامن، کیجی اینافونه دنبال شد. پس از جدایی اینافونه از کپکام در سال ۲۰۱۰ نیز تولید بازی ادامه پیدا کرد، اما متاسفانه در ۲۷ تیر ۹۰، کپکام با اعلام اینکه Mega Man Legends 3 معیارهای لازم برای ورود به مرحله‌ی تولید نهایی را ندارد، ساخت این بازی را لغو کرد.

به نظر شما آیا بازی‌های دیگری نیز هستند که می‌توانند به این فهرست اضافه شوند؟ شما درباره‌ی لغو ساخت یک بازی چگونه فکر می‌کنید؟ لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

منبع: GameSpot


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده