// دوشنبه, ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۰

۲۰ حقیقت جالب درباره فیلم های جنگ ستارگان

مجموعه‌ی جنگ ستارگان (Star Wars) در دنیای سینما تاریخچه‌ای طولانی و تاثیرگذار دارند که بر کسی پوشیده نیست. با زومجی در ادامه همراه باشید تا نگاهی به ۲۰ حقیقت جالب و خواندنی در مورد این مجموعه بیاندازیم.

۲۰۱۵، سالی بزرگ برای جنگ ستارگان است. امسال شاهد عرضه‌ی بازی Star Wars: Battlefront و اولین نسخه‌ از سه‌گانه‌ی جدید فیلم جنگ ستارگان به نام Star Wars: The Force Awakens خواهیم بود. این هفتمین نسخه‌ی اصلی از سری فیلم‌های جنگ ستارگان است.

در زیر می‌خواهیم نگاهی به سری فیلم‌های جنگ ستارگان بیندازیم:

اولین سه‌گانه با حضور ستارگانی نظیر هریسون فورد، مارک همیل و کری فیشر:

  • Star Wars IV - A New Hope در سال ۱۹۷۷ به کارگردانی جورج لوکاس
  • Star Wars V - The Empire Strikes Back در سال ۱۹۸۰ به کارگردانی ایروین کرشنر
  • Star Wars VI - Return of the Jedi در سال ۱۹۸۳ به کارگردانی ریچارد مارکوئند

دومین سه‌گانه پس از ۱۶ سال با جلوه‌های بصری پیشرفته‌تر منتشر شد. نویسندگی و کارگردانی هر سه نسخه‌ی این سه‌گانه برعهده‌ی جورج لوکاس بوده است و بازیگرانی نظیر ایوان مک گرگور، لیام نیسون، ناتالی پورتمن و هیدن کریستنسن در آن حضور داشتند:

  • Star Wars I - The Phantom Menace در سال ۱۹۹۹
  • Star Wars II - Attack of the Clones در سال ۲۰۰۲
  • Star Wars III - Revenge of the Sith در سال ۲۰۰۵

سومین و جدیدترین سه‌گانه که بسیاری از طرفداران برای عرضه‌ی آن لحظه‌‌شماری می‌کنند. بار دیگر هریسون فورد، مارک همیل و کری فیشر ستارگان کلاسیک جنگ‌ستارگان بازگشته‌اند و در این سه‌گانه ایفای نقش می‌کنند. اطلاعات چندانی از نسخه‌ی هشتم و نهم در دسترس نیست، اما نسخه‌ی هفتم توسط جی.جی آبراهام کارگردانی می‌شود:

  • Star Wars: Episode VII - The Force Awakens در سال ۲۰۱۵
  • Star Wars: Episode VIII در سال ۲۰۱۷
  • Star Wars: Episode IX در سال ۲۰۱۹

پس از این مقدمه می‌خواهیم سراغ اصل مطلب برویم. ۲۰ حقیقت ناگفته درباره‌ی جنگ ستارگان که پیشنهاد می‌کنم حتما مطالعه کنید:

۱- وقتی که اولین فیلم جنگ ستارگان اکران شد، در کشور فرانسه هنوز مردم را با گیوتین اعدام می‌کردند. همان‌طور که اشاره شد اولین فیلم جنگ ستارگان در ماه مِی سال ۱۹۷۷ (اردیبهشت ۱۳۵۶) در سینماها اکران شد. آخرین اعدام به روش گیوتین در تاریخ ۱۰ سپتامبر همان سال (شهریور ۱۳۵۶) انجام شد. گیوتین نام دستگاهی است که برای اجرای مجازات اعدام ازطریق قطع سر به کار می‌رفت. این دستگاه از یک چارچوب عمودی بلند و یک تیغه معلق تشکیل شده است. تیغه به وسیله‌ی یک طناب بالا برده می‌شود و پس از رها شدن و سقوط روی گردن، سر را از تن جدا می‌کند.

1

۲- جیمز کامرون (کارگردان فیلم‌های مشهور Avatar، Aliens،Titanic) پس از تماشای فیلم جنگ ستارگان تصمیم گرفت که از شغلش به عنوان راننده‌ی کامیون استعفا دهد و وارد صنعت فیلم‌سازی شود. هنگامی که او به عنوان راننده‌ی کامیون مشغول به فعالیت بود، در زمان وقت آزاد خود تمرین‌ نویسندگی می‌کرد.

2

۳- در هر یک از فیلم‌های جنگ ستارگان این جمله گفته می‌شود: «من حس بدی نسبت به این موضوع دارم». این جمله حتی در دیگر آثار جورج لوکاس مثل Indiana Jones ، the Kingdom of the Crystal Skull و The Monkey Island به کار برده شده است.

۴- در دنیای جنگ ستارگان، شخصیت سیث (Sith) اولین شمشیر‌های لیزری را اختراع کرد، نه شخصیت جِدای (Jedi). اگر به خاطر داشته باشید، جِدی از سلاح‌های سبز و آبی تک تیغه استفاده می‌کرد ولی شمشیر‌ لیزری سیث قرمز بود.

4

۵- جنگ ستارگان، ویکی‌پدیای مخصوص به خود را دارد که  نام آن Wookieepedia است. این دایرة المعارف تنها اطلاعات صحیح و معتبر درباره‌ی جنگ ستارگان را به نمایش می‌گذارد.

۶- اکثر سربازان استورم‌تروپر در جنگ ستارگان چپ دست هستند. این موضوع آناتومی بدن آن‌ها را شرح نمی‌دهد، اما سلاحی که آن‌ها استفاده می‌کنند، براساس سلاح SMG استرلینگ ۹ میلی‌متری مدل L2A3 طراحی شده است.

6

۷- موسیقی متن جنگ ستارگان جزو ۲۰ موسیقی عاشقانه است.این ساخته‌ی جان ویلیامز کاملا حس و حال عاشقانه و درونی دارد.

7

۸- ساموئل ال.جکسون عبارت «لعنتی بدذات» را روی شمشیر لیزری که در جنگ ستارگان استفاده می‌کرد، حکاکی کرده بود. هیچکس ندیده که او مُرده باشد. این احتمال وجود دارد که دوباره در سری جنگ ستارگان دیده شود. اگر این اتفاق رخ دهد، امیدواریم که او عبارت «لعنتی بدذات» را فراموش نکند.

۹- شخصیت دارث ویدر هرگز در هیچ یک از فیلم‌های پخش‌ شده‌ی جنگ ستارگان نگفت که «لوک، من پدرت هستم». این حرف به صورت یک نقل‌قول‌ غلط در فضای مجازی تبدیل شده است که او واقعا می‌گوید «نه، من پدرت هستم». این جمله به یکی از به یاد ماندنی‌ترین نقل‌قول‌های تحریف شده‌ی جنگ ستارگان تبدیل شده است.

9

۱۰- در ترجمه‌ی برزیلی جنگ ستارگان (Star Wars) باید تغییراتی ایجاد شود. اگر برزیلی‌ها همین ترجمه مستقیم از جنگ ستارگان را به کار می‌بردند، بسیار گیج‌کننده خواهد بود. زیرا در زبان برزیلی جنگ ستارگان به معنای Count Dooku است و معنای چندان مؤدبانه‌ای در فرهنگ مردم بزریل ندارد. به همین خاطر کلمه‌ی «Dooku » را به «Dookan» تغییر دادند.

۱۱- نام شخصیت«ایوُکس» هیچ وقت در فیلم‌‌های جنگ ستارگان گفته نشد. اگرچه حتما باید نام او را در فیلم‌نامه و تیتراژ پایانی دیده باشید.

12

۱۲-از بورت رینولدز خواسته شده بود تا در اولین فیلم جنگ ستارگان به عنوان هان سولو ایفای نقش کند، اما او نپذیرفت. آیا می‌توانستید تصور کنید که کسی جز هریسون فورد این نقش را بازی کند؟

13

۱۳- جون بون جوی،‌ اولین آلبوم موسیقی دوران حرفه‌ای خود را در سن ۱۷ سالگی درباره‌ی جنگ ستارگان ضبط کرد. این آلبوم Christmas in the Stars: The Star Wars Christmas نام داشت که امروزه فراموش شده است.

14

۱۴- نقش شخصیت یودا می‌توانست توسط یک میمون بازی شود. این حیوان تنها نیاز به یک ماسک و یک عصا داشت.

۱۵- شخصیت یودا هیچ نژاد مشخصی ندارد. نژادی که او متعلق به آن است، هرگز نامش فاش نشده و به صورت یک راز باقی مانده است.

16

۱۶- یودا در فیلم‌‌های مختلف، تعداد انگشتان متفاوتی دارد. در فیلم The Phantom Menace سال ۱۹۹۹ او سه انگشت و در فیلم The Empire Strikes Back سال ۱۹۸۰ چهار انگشت دارد.

۱۷- ایوُکس به زبان تبّتی صحبت می‌کند. زبان او براساس زبان مردم اهل تبّت و نپال است.

۱۸- دارث ویدر  از حضور در تمامی مراسم‌های رسمی جنگ ستارگان محروم است. دیوید پروس که دارث ویدر را به تصویر کشید، توسط جورج لوکاس بسیار خشمگین قالب‌ریزی شده بود.

۱۹- احتمالا می‌توان از سکه‌های کلکسیونی جنگ ستارگان به عنوان پول واقعی استفاده کرد. در مزایده‌ و مناقصه‌های قانونی فوق‌العاده در جزیره‌ی کوچک واقع در جنوب اقیانوس آرام به نام نیوئه (از توابع نیوزیلند) این سکه‌ها پذیرفته می‌شوند.

20

۲۰- اولین فیلم جنگ ستارگان که در سال ۱۹۷۷ اکران شد، در واقع اپیزود چهارم این مجموعه محسوب می‌شد و به دنبال آن، اپیزود پنجم و ششم در سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۳ بر روی پرده‌ی سینماها رفت. اپیزود اول تا سوم مجموعه هم در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ میلادی ساخته و اکران شدند. جورج لوکاس دلیل این کار را نبود تکنولوژی لازم در دهه‌ی ۷۰ و ۸۰ میلادی برای ساخت سه‌گانه‌ی اول عنوان کرد و به خاطر همین موضوع تصمیم به ساخت سه‌گانه دوم را گرفت. جالب است بدانید ادامه‌ی داستان مجموعه که اپیزود هفتم است، تحت نام «نیرو بیدار می‌شود»Star Wars: The Force Awakens هم در تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۱۵ (۲۷ آذر ۱۳۹۴) به کارگردانی جی جی آبرامز اکران خواهد شد.

Star-Wars-New-Hope

لازم به ذکر است که بازی Star Wars: Battlefront در تاریخ ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان ۱۳۹۴) برای پلتفرم‌های ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4 و رایانه‌های شخصی ویندوزی منتشر خواهد شد.

آیا این مطلب توانست اطلاعات جدید و جالبی را در اختیار شما قرار دهد؟ نظرات خود را پیرامون این مطلب با زومجی به اشتراک بگذارید.

سایر مقالات این بخش را می‌توانید در زیر مطالعه کنید:

منبع: ویکی‌پدیا


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده