نویسنده: مرتضی تقوی
// چهار شنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰

سونی از استراتژی‌ و سرمایه گذاری های خود بر پایه پلی استیشن 4 صحبت می کند

بخش سرگرمی های سونی امروز در یک سخنرانی، اطلاعات جدید ی را در خصوص استراتژی های پیش رو برای پلی استیشن 4 و بخش تجاری پلی استیشن در سال مالی ۲۰۱۵ ارائه داد. در ادامه با نمودار ها و تحلیل راهبرد ها و تصمیمات آینده ی سونی با زومجی همراه باشید.

اول از همه باید دست آورد های بخش تجاری در سال مالی (FY) گذشته که شامل موفقیت پلی استیشن 4 و پلی استیشن پلاس و همچنین معرفی پروژه ی مورفیوس بود، را به خاطر داشته باشیم و مورد توجه قرار دهیم. به ویژه باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که پلی استیشن 4 سریع‌ترین رشد را در بین سخت افزارهای دیگر داشت و توانست فروش خود را به مرز ۲۰ میلیون دستگاه برساند. بعلاوه، کاربران پلی استیشن پلاس نیز نسبت به سال مالی ۲۰۱۳ دو برابر شدند.

Sony1

سه گرافی که در مطلب مشاهده می کنید نمایانگر درآمد های ناخالص بخش بازی سونی بین سال های مالی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ هستند.

در سال ۲۰۱۴، میزان درآمد ها با رشد پلی استیشن 4 و پلی استیشن پلاس رقم های خوبی را نشان می داد، اما از درخشش این رقم ها با افت فروش پلی استیشن 3 کاسته شد. گراف دوم تفاوت بین نتایج حقیقی و پیش بینی ها را در آوریل سال پیش نشان می دهد.

نکته ی جالب اینجا است که ما متوجه شدیم هزینه های تولید سخت افزار پلی استیشن 4 نیز کمتر شده است. اَندرو هاوس، مدیر اجرایی بخش سرگرمی های سونی، در یک سخنرانی بیان کرد که این شرکت پیشرفت های بسیار خوبی را در این خصوص داشته است.

Sony2

Sony3

گراف سوم نمایانگر درآمد های ناخالص پیش بینی شده برای بخش سرگرمی در سال مالی جاری (۲۰۱۵) است. سونی پیشرفت های بیشتری برای پلی استیشن 4 و خدمات شبکه مانند پلی استیشن پلاس پیش بینی کرده است که البته کاهش در هزینه های ثابت و موقتی نیز به این پیشرفت‌ها کمک خواهد کرد.

از طرف دیگر، باید اضافه کرد که در ماه های پیش رو، رشد سرمایه گذاری در بخش خدمات شبکه (که با توجه به عملکردهای اخیر ضروری به نظر می رسد) و همچنین کاهش بیشتر در فروش پلی استیشن 3 و کنسول های قابل حمل را شاهد خواهیم بود.

اندرو هاوس در خلال سخنرانی اش به این موضوع نیز اشاره کرد که سونی کاهش فروش کنسول های قابل حملش را در آمریکا ی شمالی و اروپا از قبل پیش بینی کرده است ولی پلی استیشن ویتا در ژاپن و آسیا همچنان به حضور قدرتمند خود ادامه خواهد داد.

Sony7

اسلاید زیر استراتژی های میان دوره برای بخش تجاری پلی استیشن 4 را نشان می دهد که دو جنبه را شامل می شود.

اول، سونی قصد دارد تا کاربران فعال پلی استیشن را حفظ کند و تعداد آن ها را با افزایش بازی‌های برای پلی استیشن 4 افزایش دهد. یعنی در واقع بدون غفلت از گیمر های اصلی، با عرضه ی بازی‌های جدید برای جذب کاربران عادی، هر دو گروه را به سمت خود بکشاند و با سرویس های تلویزیون ابری و Play Station Now مشتریان جدید ی را در بازار های رو به رشد جذب کند.

دوم، سونی قصد دارد متوسط درآمد به ازای هر کاربر را با افزایش ارزش پلی استیشن پلاس، افزایش دهد که با این کار نه تنها کاربران کنونی را حفظ می کند بلکه کاربران جدید ی را هم جذب می کند. علاوه بر این، بخش پلی استیشن به دنبال افزایش درآمد از طریق سرویس های دیگر از جمله تلوزیون، ویدئو و موسیقی نیز است.

Sony4

اسلاید هایی هم که در ادامه می بینید استراتژی های این شرکت را برای سال مالی ۲۰۱۵ نشان می دهد که در ۴ بخش اصلی خلاصه شده است.

سونی قصد دارد مزایای رقابتی بودن پلی استیشن 4 را با پشتیبانی از منتشر کننده ها و توسعه دهندگان دیگر افزایش دهد، هزینه های تولید بخش سخت افزار را کمتر کند، ویژگی ها و امکانات بیشتری را از طریق بروزرسانی های سیستم نرم افزاری ارائه دهد، و تجارب نو و تازه ای را از طریق پروژه ی مورفیوس به مخاطبان عرضه کند.

علاوه بر این، سونی تلاش می کند تا ارزش پلی استیشن پلاس را با توسعه ی بیشتر بازی های چند نفره و تولید محتوا (مانند سریال تلویزیونی Powers) افزایش دهد.

سوم، بخش پلی استیشن قصد دارد تا بازی های اختصاصی بیشتری را توسط خود این شرکت تولید کند (بازی Uncharted 4 به عنوان نمونه در این سخنرانی ذکر شد)، سرعت رشد Play Station Now را افزایش دهد، Play Station Vue را توسعه دهد، و سرویس Play Station Music را گسترش دهد.

در نهایت، انتظار می رود که با مشارکت با شرکت های قدرتمند دیگر مانند Netflix و دیگر شرکت های مشابه، درآمد ها افزایش پیدا کند.

Sony5

Sony6

در پایان ما نگاهی انداختیم به سرمایه گذاری هایی که سونی قصد دارد در سال مالی ۲۰۱۵ صورت دهد و تاثیرات آن ها بر آینده ی کاری این شرکت.

این شرکت به طور خلاصه قصد سرمایه گذاری در این موارد را دارد: Play Station Network و بهینه کردن معماری و ساختار آن، Play Station Vue، تولید محتوا مانند سریال Powers، و پروژه ی مورفیوس.

Sony8

منبع: DualShockers


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده